Suzuki 1300 Rallycup
HEM 1300 Rallycup Föreningen 1300 Rallycup Nyheter Bild- Mediagalleri Press Forum Select language
Äldre nyheter och rapporter
2019 - 2018 - 2017 - 2016 - 2015 - 2014 - 2013 - 2012 - 2011
2010 - 2009 - 2008 - 2007 - 2006 - 2005 - 2004 - 2003


Nyheter och rapporter 2003


Suzuki Cup / Gokart / Racing Center / Örebro / 031206
GOKARTMÄSTAREN KORAD

Årets gokartmästerskap lockade nitton man till start. Det skulle komma att bli tuffa bataljer efter tidskvalen, då finalerna skulle avgöras genom placering med "runner up"-system och inte genom bästa varvtid som det var ifjol. Redan i tidskvalen utkristalliserades favoritskapet till Katrineholms Thobias "Räka" Wahlström samt Kils Marcus Lindholm, som bytte banans månadsrekord med varandra vi varje ny kvalomgång.

Fyra finaler kördes där en lugn D-final vanns av Gävlesonen Henrik Paues.

En desto stökigare C-final dominerades av killingarna från Värmland, där veteranen Ulf Berggren, direkt från pole position, lyckades få ett halvt varvs försprång då resten av fältet blev indragna i en masskrasch. Knuten löstes dock upp och Christer Engman satte bästa tid varv på varv men orkade inte komma ikapp vare sig Ulf eller hemmaåkaren Bjarne Siik.

B-finalen var hyfsat ren då det räckte med en tredjeplats för att gå till A-final enligt "runner up"-systemet. Sista finalplatsen tog Jocke Örneus som tillsammans med Magnus Eriksson och Jimmy Nyberg direkt fick ta plats i kartarna.

Så var det då dags för den stora finalen där Wahlström tog starten från pole, tätt följd av Lindholm. Dessa växlade sedan i ledning ett antal gånger efter tuff körning. Bägge drog också på sig en varsin varning.

Kubbningen gjorde dock att de bakomvarande närmade sig, och helt plötsligt attackerades Lindholm mycket tufft bakifrån av närkingarna Emil Tungfelt och Jocke Örneus. Här märktes det att det var fördel att åka på hemmaplan då attackerna var mycket svartflaggs-berättigade, men lämnades utan åtgärd.

Detta kom att avgöra tätstriden då Wahlström genast fick 10 meters försprång, vilket han kunde hålla ända in i mål. Örneus som lyckades komma förbi Lindholm tog tryggt andraplatsen medan det fightades friskt på folkrace-manér om tredjeplatsen. Där drog till slut värmlänningen det längsta strået, tack och lov.
/Christer Engman

Resultat:
A-final Best lap

1. Thobias Wahlström Katrineholm 15:81 (record of the month)
2. Jocke Örneus Hallsberg 16:13
3. Marcus Lindholm Kil 15:86
4. Emil Tungfelt Örebro 16:16
5. Jimmy Nyberg Katrineholm 16:38
6. Magnus Eriksson Eskilstuna 16:43
7. Stellan Karlsson Skutskär 16:15

B-final
1. Jimmy Nyberg Katrineholm runner-up
2. Magnus Eriksson Eskilstuna d:o
3. Jocke Örneus Hallsberg d:o
4 Andreas Abrahamsson Katrineholm 16:33
5. Ulf Berggren Kil 16:51
6. Patrick Larsson Eskilstuna 16:45

C-final
1. Ulf Berggren Kil runner-up
2. Bjarne Siik Hallsberg 16:85
3. Christer Engman Kil 16:54
4. Mattias Pettersson Örebro 16:91
5. Erik Backjanis Lima 16:84
6. Henrik Paues Skutskär 16:84

D-final
1. Henrik Paues Skutskär runner-up
2. Kjell Abrahamsson Katrineholm 16:73
3. Sven-Olov Högman Kil 17:20
4. Lennart Hedlund Kil 17:27
5. Jan Backjanis Lima (sv.flagg) 17:12


Suzuki Cup / Deltävling 8 / Marknadsnatta / VÖMK / Skänninge / 031025
GRAND FINALE

Traditionsenligt skulle avgörandet i cupen ske i Skänninges sena hösttävling. Till skillnad mot förra året då Inge Persson redan var överlägsen segrare och stod över finaltävlingen, återfanns i år tre möjliga slutsegrare på startlinjen. Favorit till seger i tävlingen var Katrineholms fortåkare Andreas Abrahamsson med outsidervarning för de två senaste årens Marknadsnatta-vinnare Ulf Berggren, Kil, som gärna ville visa de tillresta supportrarna från Karlstad att han kan köra bil. Kent Persson, storfavorit till slutsegern i cupen skulle knappast ha med yttersta toppen att göra, då han, som första cupåkare i historien, aviserat taktikkörning (Éäntligen en med hjärna !É), och i stort sett "bara" hade att ta sig i mål för att vinna cupen.

Det skulle dock komma att visa sig att det där med att "bara" ta sig i mål inte skulle bli så lätt, då underlaget i tävlingen var mycket förrädiskt med långa partier av rent isunderlag. Det fanns nog de som trodde att isen skulle vara bortkörd med avseende på cupens höga startnummer (arrangörsmiss!) men det var snarare så att ju fler som passerade desto mer polerat blev underlaget. Tävlingen bestod av fyra specialsträckor förlagda till ett område strax söder om Mjölby, med som vanligt relativt krokiga vägar.

Korta SS1, 3 km, skulle egentligen ha fått ses som uppvärmning och kontroll av underlaget, men redan här utkristalliserades vad som komma skulle. Sträckan var inte så särskilt halkig så de flesta stod på riktigt hyfsat. Berggren var den som öppnade friskast, med ett par sekunder tillgodo på Abrahamsson, och ytterliggare några sekunder före ett koppel förare, nämligen färske Thobias Wahlström, Pierre Skytt och Joacim Örneus. Kent Persson, höll vad han lovat, och återfanns även han mitt i detta gäng. Trion Magnus Eriksson, Erik Backjanis och Pelle Bertilsson startade en inbördes kamp med tider inom en och en halv sekund. Bertilsson som dagen till ära hade fått låna codriver Johan Thelin av cupbekante Anders Fredriksson. Lena Petterson gick ut lite försiktigt med sista framträdandets rullning i färskt minne.

Anmärkningsvärt i tidskontrollen vid målet var dock att en snabb titt på resultattavlan skvallrade om att underlaget gynnade de små japanerna, det var endast ett fåtal Grp H 2wd och några fyrkrafsare före. Berggren hade faktiskt en 14:e (!!!) plats totalt av de drygt 100 bilar som passerat.

Andra sträckan kom att innebära rena skräckupplevelsen för några av ekipagen, där det fanns flera långa partier djupt inne i skogen som bara bestod av ren is. Berggren ångade på med en fortsatt frisk (eller..?) satsning och tog ytterliggare en sträckseger med en hittills total 11:e tid , den här gången sex sekunder före Abris. Skytt och Wahlström var åter något snabbare än Kent Persson, som taktikkörde så mycket han orkade. Bertilsson och Eriksson höll fortsatt jämna steg, medan masen Backjanis drabbades av ett fruktansvärt migränanfall med synrubbningar som följd, och därmed också en tid som inte var konkurrenskraftig.

Tyvärr så försvann två kämpar på denna sträcka, nämligen Jocke Örneus som åkte "off the road" rakt i en stenbumling, samt Lena Pettersson vars motor tvärdog och det blev ytterliggare en nolla i cuptabellen. Det är inte utan anledning man ännu en gång kommer att tänka på Göteborgstrubaduren Håkan Hellströms hit "Kom igen, Lena ...", fast den börjar bli uttjatad nu. I Örneus fall hjälpte inte codriver Siiks tillrop om att använda handbromsen, Jocke satt då redan med ett lösryckt handbromshandtag i näven.

På 16 km långa SS3 skulle det hela avgöras. Berggren laddade fullt med en fantastisk körning blandad med backande i ett isigt vägbyte samt en avåkning i en om möjligt ännu isigare hårnål höger, där troligen alla deltagare i Marknadsnatta körde av. En som inte körde av där var Abrahamsson, för han kom aldrig dit. Han som skulle sätta in den stora stöten, vilket han säkert också gjorde, men resan skulle komma att ta slut ca 2 km från mål, alltså strax före avåkarböjen. Anledningen var att bakvagnen placerades i en dubbelvarnad sten ytter efter V2- som nöp efter krön. Berggren blev sålunda sträcksegrare igen, strax före rookien Wahlström som ryckte i kampen om andraplatsen.

Pierre Skytt, som hindrades något i slutet av sträckan då han kom ikapp cupgeneralen Bertilsson, distanserades med tjugo sekunder. Pierre var dock inte alltför upprörd för detta utan accepterade säkert att en "general" inte flyttar sig för en "Skytt". Plötsligt var Kent Persson uppe på en tredjeplats trots sin återhållsamma körning, samtidigt som Magnus Eriksson gjorde ett ryck i kampen med Bertilsson. En tappert kämpande Backjanis tog sig även genom denna sträcka.

Sista sträckan kom att präglas av säker körning, där alla nu fått respekt för underlaget. Positionerna kom inte att förändras något och Berggren tog sin fjärde sträckseger. Totalplaceringen för Berggren kom att bli 21:a medan färske Wahlström blev 29:a. Det är ganska imponerande, det var ändå 110 som kom i mål.

Så var då säsongen 2003 till ända. Cupsegrare blev alltså Kent Persson och Mattias Andersson, Säffle MC på 239 poäng. På en andra plats, elva poäng efter (228 p) hamnade Kils Ulf Berggren med Christer Engman vid noterna, medan tredjeplatsen bärgades av Hallsbergs Jocke Örneus med Bjarne Siik som bisittare på 191 p . Katrineholmarna Andreas Abrahamsson och Magnus Johansson, som säkert haft totalseger som mål, fick finna sig i att hamna utanför pallen.

Endast tre förare lyckades att ta sig i mål i samtliga deltävlingar, nämligen Ulf Berggren, Magnus Eriksson och Pelle Bertilsson. Nu återstår bara den stora finalen med go-kart tävling, årsmöte, prisutdelning, middag och fest i Örebro.

Till sist ett stort tack till alla, ingen nämnd och ingen glömd, som hjälp till att genomföra årets lyckade cup, på ett eller annat vis.
/Christer Engman

Resultat:
1. Ulf Berggren / Christer Engman Kil 23:53.1
2. Thobias Wahlström / Jimmy Nyberg Katrineholm 24:13.9 +00:20.8
3. Kent Persson / Mattias Andersson Säffle 24:32.3 +00:39.2
4. Pierre Skytt / Patrick Larsson Eskilstuna 24:35.6 +00:42.5
5 Magnus Eriksson / Peter Sandberg Eskilstuna 26:15.5 +02:22.4
6. Pelle Bertilsson / Johan Thelin Värmdö 26:21.8 +02:28.7
7. Erik Backjanis / Jan Backjanis Lima 29:46.1 +05:53.0
-- Joacim Örneus / Bjarne Siik Hallsberg Brutit
-- Andreas Abrahamsson / Magnus Johansson Katrineholm Brutit
-- Lena Pettersson / Lars-Olov Pettersson SMK Arboga Brutit

10 i topp 2003:
1. Kent Persson / Mattias Andersson Säffle 239 p
2. Ulf Berggren / Christer Engman Kil 228 p
3. Joacim Örneus / Bjarne Siik Hallsberg 191 p
4. Andreas Abrahamsson / Magnus Johansson Katrineholm 181 p
5. Magnus Eriksson / Peter Sandberg Eskilstuna 168 p
6. Pelle Bertilsson / Håkan Järn Värmdö 154 p
7. Erik Backjanis / Jan Backjanis Lima 151 p
8. Pierre Skytt / Patrick Larsson Eskilstuna 114 p
9. Stellan Karlsson / Henrik Paues Skutskär 110 p
10. Thobias Wahlström / Jimmy Nyberg Katrineholm 105 p


Suzuki Cup / Deltävling 7 / Rejmeknixen / MK Ran / 030927
TUFF FIGHT MEN ÖVERLÄGSEN VINNARE

Säsongens näst sista kamp kom att utspelas i skogarna runt Askersund, även denna gång tillsammans med Supermästerskapet. Lite regn föll under dagen men kom inte att påverka speciellt mycket. Sträckorna var i samtliga fall av karaktär "mycket snabb byväg med tempoändringar" och bjöd på flertalet chanser att göra bort sig.

Som brukligt var det Kent Persson och sträcksegraren Andreas Abrahamsson som startade snabbast på 12 km långa SS 1. Dessa gick ut i ett fruktansvärt tempo och distanserade omgående nyblivna B-föraren Jocke Örneus, numera tävlande för Hallsbergs MK, med dryga tjugo sekunder. Comeback gjorde Grangärdes Johnny Andersson med bisittare Sven Börgesson vilka tog hand om fjärdeplatsen några sekunder bakom Örneus. Därefter följde Thobias Wahlström som för dagen debuterade med noter. Bröderna Backjanis som denna gång bestämt sig för att komma i mål med hel bil fick se sig slagna med en sekund i C-förarkampen. För annars så säkre veteranen Ulf Berggren fick dagen en eländig start, med två avåkningar i slutet av sträckan. Den första krävde hjälp av två unga damer för att få upp bilen på vägen igen medan den andra kom i överfallet på slutet där många körde av, då Engman inte hittat tillbaka i noterna. Magnus Eriksson, Pelle Bertilsson och cupdebuterande Jan Andreasson led nog lite av de höga farterna på denna snabba förstasträcka.

"Korta" SS 2 bjöd på en vändning i toppen där sträcksegraren Persson övertog ledningen före Abrahamsson. Men Abrahamsson var inte tvåa på sträckan utan mellan dessa klämde sig Johnny Andersson in. Nu var det de gamla goda takterna den gode Johnny visade prov på. Berggren tog fjärdeplatsen, men drabbades återigen av bekymmer då en punktering störde i slutet av sträckan. Strax bakom kom lovande Wahlström som tydligen trivdes med att åka notat, eller om det var Jimmy Nyberg som läste på i ett sådant tempo så Thobias inte hade något val. Örneus fortsatte i ett relativt lugnt tempo trots skäll och klagan om kass körning av codriver Bjarne Siik. För övrigt var det inga omkastningar i resultaten.

På 15 km långa SS 3 Ånstorp byttes ledare igen. Nu var det Abrahamsson som tog sträcksegern, återigen före fortåkande Johnny Andersson. Persson var nu totalt ett par sekunder efter inför den avslutande långsträckan. Örneus och Wahlström drog ifrån det övriga något, däribland Berggren som återigen misslyckades i slutet av sträckan, med både en bakhjulspunka och en avåkning som inte tog stopp förrän fronten kramade en gran. Här krävdes en massiv arbetsinsats av publiken för att bokstavligen lyfta ut bilen på vägen igen. Bilen som nu var knappt körbar eftersom även en av de främre bärarmarna kröktes och hjulet skrapade i hjulhuset. Trots allt strul var det inga ledsna miner i bilen; lika bra att ta allt elände på en gång resonerade man. Backjanis, Eriksson och Bertilsson följde den inbördes ordningen även på denna sträcka. Jan Andréassons cupdebut tog dock slut med en trasig bensinslang.

Så var det dags för den riktiga utmaningen, avslutande 20 (!) km långa Nyckelhult. Nu skulle dagens kamp avgöras och kanske likaså årets totala cupseger. Först ut i spåret var Berggren, som efter ett gott arbete av "gröngubbarna" Hedlund och Högman, chansade på att trots allt elände försöka ta sig i mål, vilket till slut lyckades efter en stabil insats på sistasträckan. Problem hade även Johnny Andersson som sågs stå och hälla dyngvatten i kylaren alldeles före start. Kent Persson och bisittare Mattias Andersson lyckades dock genomföra ett kanonåk och en spänd väntan vid sträckmålet följdeÉ och en spänd väntan följdeÉ..spänd väntanÉVart hade Abrahamsson tagit vägen ?

Svaret kom inte förrän vid målet vid Rejmes Bil. En avåkning i en vinkel höger, två km från målet hade kostat tio minuter samt ett däcksbyte som följd ytterliggare cirka tre minuter. Den annars så talföre Magnus Johansson viskade tystlåtet något om en sen notangivelse, men med ett sådant tempo som tätgubbarna ligger inne med så får man nog räkna med att sådant här kan hända ibland. Johnny Andersson försvann, troligen till följd av ovan nämnda kylarproblem. Så nu var det upplagt för lite skrällar på prispallen. Jocke Örneus fick fira sin B-förardebut med att bli tvåa i tävlingen och den stora skrällen kom genom C-förare Thobias Wahlström som med codrivern Jimmy Nyberg fick mottaga tredjepriset. Berggren hamnade till slut på en fjärdeplats, följd av Limabröderna Backjanis och Eskilstunas Eriksson/Sandberg.. Cupgeneralen Bertilsson fick finna sig i att inkassera jumboplatsen, men han och Håkan Järn hade säkert lika roligt i alla fall.

Sista deltävling i cupen är traditionsenligt Marknadsnatta i Skänninge den 25:e oktober. Där ska cupen avgöras och som det ser ut handlar det om tre man som kan vinna, med fördel för Kent Persson. Ett varningens finger höjs dock för de två senaste årens Marknadsnatta-vinnare Ulf Berggren. Och går allt på tok för dessa två, så har även Andreas Abrahamsson chansen.

Glädjande för alla Suzukiåkare är också att Bilsportbörsen lovat att komma och göra ett stort reportage om cupen i Skänninge. Så en liten uppmaning till alla Swift-ägare: lite extra puts på bilarna, håret vattenkammat och enormt många anmälningar, så ser vi fram emot en spännande avslutning ! Må bäste man vinna !

Resultat:
1. Kent Persson / Mattias Andersson Säffle 34:49.9
2. Joacim Örneus / Bjarne Siik Hallsberg 36:46.1 +01:56.2
3. Thobias Wahlström / Jimmy Nyberg Katrineholm 37:03.1 +02:13.2
4. Ulf Berggren / Christer Engman Kil 37:09.9 +02:20.0
5. Erik Backjanis / Jan Backjanis Lima 37:50.7 +03:00.8
6. Magnus Eriksson / Peter Sandberg Eskilstuna 38:23.4 +03:33.5
7. Pelle Bertilsson / Håkan Järn Värmdö 39:23.5 +04:33.6
8. Andreas Abrahamsson / Magnus Johansson Katrineholm 47:14.1 +12:24.2
-- Johnny Anderssson / Sven Börgesson Grangärde MK Brutit
-- Jan Andréasson / Owe Persson SMK Örebro Brutit
//Christer Engman


Suzuki Cup / Deltävling 6 / Viksåttan / SMK Valdemarsvik / 030823
INGA ÖVERRASKNINGAR I VALDEMARSVIK

Cupens sjätte deltävling skulle komma att avgöras tillsammans med Supermästerskapet på mycket krokiga vägar runt Valdemarsvik. Sju sträckor på sammanlagt 45 km med indianer bakom i stort sett varje krön, vilket åtminstone var en överraskning för oss värmlänninger, som tror att indianerna finns i Ekshärad. Vädret var strålande förutom att inledningen av SS5 stördes av en störtskur som fyllde spåren med dyngvatten och orsakade mer eller mindre vattenplaning med obefintligt fäste. Tolv ekipage kom till start i cupen, där Andreas Abrahamsson och Kent Persson fick finna sig i att inneha favoritskapet, kanske med fördel Abris om man man tog hänsyn till vägkaraktären.

Den korta men mycket tuffa öppningssträckan skulle visa sig övermäktig för ett par av ekipagen. Problem var det för bröderna Backjanis redan efter 800 m då de landade ute i diket efter ett lyft. Mungiporna var trots det ända uppe vid örsnibbarna då de påstod sig ha varit snabbast dit i alla fall. De kunde fortsätta efter att ha tappat dryga minuten. Värre tidsförlust blev det för Thobias Wahlström med kartläsare Jimmy Nyberg som drog av mitt på sträckan, typiskt nog där det var alldeles folktomt. Sex minuter blev tappet och resten av tävlingen fick ägnas åt träning.

Snabbast var Team Abrahamsson som tog ledningen med ett par sekunder före cupledande Ulf Berggren. Kent Persson tog tredjeplatsen tätt följd av C-förare Jocke Örneus. Nye Linus Axman, Magnus Eriksson och Pelle Bertilsson, med för dagen ny codriver i Pappa Abrahamsson, intog platserna i mellanskiktet, medan tjejfighten mellan Lena och Lena skulle inledas bäst av Ekström före Pettersson.

SS 2 var tight i toppen med samma trio snabbast, samtliga inom en sekund. Här visade Wahlström att han kan köra fort också, och satte den femte bästa tiden. För Lena Pettersson gick sträckan mindre bra då hon oturligt träffade en sten, vilka det fanns gott om, med högerhjulet och tippade runt på taket. Med buckligt tak, krossad vindruta och en motor som inte ville starta, var det bara att ge upp. Vi kör väl den där låten igen: "Kom igen Lena...".

13 km långa SS 3 skulle komma att bjuda på en imponerande insats (...eller hittade de en genväg...) av Kent Persson med bisittare Mattias Andersson. 17 (!!!) sekunder vann de sträckan med före Abris. Berggren som var 19 sekunder efter, skakade bara på huvudet och förstod, trots sin gedigna erfarenhet, absolut ingenting. Några som inte behövde fundera på Perssons framfart var Lena Ekström med nye kartläsaren Jonas Holm, vars bil tvärstannade på transporten till SS 3, så var det tack och adjö. Här visade rookien Linus Axman att han kan köra bil också, genom att göra ett ryck och belägra femteplatsen.

Resterande sträckor blev med facit i hand en ren formalitet, där Abris plockade tid men inte kom att räcka ända fram. 3,9 sekunder kom det till slut att fattas. Glädjande för tvåan var dock att 500 spänn i sträckpris för SS 6 hamnade i dennes byxficka. Alltid lika säkre Ulf Berggren behöll tredjeplatsen, efter att ha åkt jämnt med Persson på alla sträckor utom två. C-förare Örneus, med en för dagen något krasslig codriver Siik och tillika halvtaskiga bromsar, tog hand om fjärdeplatsen, vilket för övrigt var årets hittills bästa placering för paret. Linus Axman, som direkt visade att han gärna är med och kämpar om de högre poängen, snodde femteplatsen hyfsat enkelt före bäste B-föraren Magnus Eriksson. Cupgeneralen Pelle Bertilsson fick sjundeplatsen före avåkarna Backjanis och Wahlström.

Nästa deltävling i cupen blir Rejme-Knixen i Askersund den 27:e september. Där lär Kent Persson bli favorittippad om inte något oförutsett inträffar, dels med tanke på att han nu har tre deltävlingssegrar och dels att han trivs på lite snabbare vägar. Men, men... det gäller att komma i mål också...
//Christer Engman

Resultat:
1. Kent Persson / Mattias Andersson Säffle 34:05.5
2. Andreas Abrahamsson / Magnus Johansson Katrineholm 34:09.4 +00:03.9
3. Ulf Berggren / Christer Engman Kil 34:35.5 +00:30.0
4. Joacim Örneus / Bjarne Siik Teknis 34:58.9 +00:53.4
5. Linus Axman / Lars-Erik Andersson N-köpings MK 35:32.9 +01:27.4
6. Magnus Eriksson / Peter Sandberg Eskilstuna 36:44.4 +02:38.9
7. Pelle Bertilsson / Kjell Abrahamsson Värmdö 37:34.3 +03:28.8
8. Erik Backjanis / Jan Backjanis Lima 39:12.0 +05:06.5
9. Thobias Wahlström / Jimmy Nyberg Katrineholm 41:31.0 +07:25.5
-- Lena Pettersson / L-O Pettersson Arboga Brutit
-- Lena Ekström /Jonas Holm Ö-närkes RMC Brutit
-- Mattias Nyström / Hans-Olof Carlsson Ludvika MS Brutit


Suzuki Cup / Deltävling 5 / GJ Bil Pokalen / Eskilstuna MK / 030614
JAPANER INVADERADE ESKILSTUNA ÄNNU EN GÅNG

Så var det dags för femte deltävlingen i den alltjämt så populära Suzuki Cup. Tillsammans med ett gäng Supermästerskapsdeltagare skulle vägarna runt Eskilstuna göras osäkra igen. Efter en osedvanligt noggrann besiktning där exempelvis bröderna Backjanis bil skakades sönder var det dags för den drygt 18 mil långa banan med 6,5 mil SS. 15 sushi-fantaster kom till start denna gång och trots kanonvädret fanns det vissa farhågor om att vägarna skulle kunna bli sönderkörda p.g.a de senaste dygnets myckna regnande.

Ute på den första halvluriga sträckan hade många bekymmer med knackiga och ryckiga körningar. Många tempoväxlingar under de knappa sju kilometrarna gjorde att notläsarna hade svårt att hålla rätt tempo vilket i sin tur smittade av sig på förarna. Värst höll det på att gå för cupledande Andreas Abrahamsson med bisittare Magnus Johansson, vilka var riktigt illa ute vid en stor sten i en ytterkurva. Alltid lika snabbe Stellan Karlsson kom i mål på en något blygsam tid, men där fanns förklaringen i att motorn inte behöll någon olja på grund av trasiga kolvringar. Nu blev det en förvånad Kent Persson som fick ta befälet i stället. Även han ansåg sig ha kört mer eller mindre som en kratta, men lyckades ändå att sätta dagens bästa tid med ett par sekunder tillgodo på Abris och ytterliggare några till sträcktrean Tommy Wikström.

På SS 2, med det ökända Kristinelundshoppet, var det Abris tur att ta en sträckseger, vilket också kom att innebära klassledning, eftersom Kent inte lyckades bli bättre än fyra på sträckan, nästan fem sekunder efter. Mellan dessa klämde sig Wikström och rallyräven Ulf Berggren in. 08:orna, bröderna Andersson, försvann av ökänd anledning efter SS 2.

På den lite längre och betydligt sämre SS 3, 11 km långa Länna 1, blev det ny sträcksegrare igen. Denna gång var det Fagerstaåkaren Wikström som blixtrade till och spöade Persson med fyra sekunder och Abris med hela 13 sekunder. Hemmaföraren Dan "Gammelsvinto" Andersson gjorde sitt bästa för att haka på täten och låg femma efter dagens första tre övningar.

Bland förarna med licenser av lägre valör var det som vanligt Jocke Örneus som trampade hårdast på gasen (...och bromsen säger de som såg hur det brann i framfälgarna vid målgång på SS1...). Nye Mattias "KG" Kågström från Skutskärs MS gjorde dock sitt yttersta för att hänga med och var inte distanserad med speciellt mycket. I den alltid lika spännande kampen mellan hemmaåkarna Skytt/Larsson och mentor Eriksson/Sandberg var det mentorn som inledde bäst och hade en knapp ledning före Skytt, vilken dock hade lyckats väcka codriver Larsson efter en riktig tvåhjulare i ett vägbyte på SS 3. För Lima-bröderna Backjanis verkade besiktningseländet ha kostat på krafterna, för de lyckades inte hänga med riktigt som vanligt.

Långa SS 4 blev struken p.g.a olycka, vilket gjorde att alla ekipage fick återvända till serviceplatsen på Strängnäs motorbana, med tid för både käk och diverse tråkningar riktade till servicebesökaren Stellan Karlsson. Bland annat så konstaterades att Stellans statistik för i år (60% i mål / 40% brutna) fortfarande är bättre än fjolårets 50/50 ! Codrivern Henrik Paues var säkert tacksam för all hjälp han fick med få Stellan att inte tappa sugen.

SS 5 & 6 bjöd inte på några större förändringar i resultatlistan, förutom Skytt som drabbades av någon typ av Lidners knäpp, och körde skjortan av mentor Eriksson. I toppen var dock marginalerna mellan toppduon ynka små, än åt det ena och än åt det andra hållet, och skillnaden inför sista sträckan var mindre än en sekund. Abris försökte säkra cupledningen genom att hålla ett tryggt avstånd till fyran Berggren.

Sista sträckan SS 7 var en repris på tidigare körda SS 3. Tyvärr var den ganska sönderkörd och flertalet var säkert glada att komma i mål, dock med en hel del saker släpande under och en hel del spårlöst borta....ev. kvar på det sista "dansgolvet", som Backjanis "den yngre" uttryckte det. Nåväl, kampen skulle avslutas, trots dåligt underlag, och här visade sig värmlänningarna Persson/Andersson vara vassast, ungefär lika vassa som sprängstenarna som utgjorde underlaget bredvid spåren på sträckan sista hundra meter. De spöade Wikström/Puumala med nästan fyra sekunder och detta till trots att det var de senare som vunnit SS 3 med exakt lika stor marginal !

Tredjeplatsen var klar för Abrahamsson och inför sista vägbytet satte sig codriver Johansson tillrätta, lutade hjälmen mot nackstödet, lade högerarmen på armstödet, vinkade till publiken med vänsterhanden och talade luuuugnt och beskedligt om för Andreas att här kommer sista "vänsterettan", så här tar vi det minsann luuuugnt och glider sedan in i mål som cupledare under resten av sommaren.... Men, vad händer i utgången......inte en enda j...a växel finns kvar !! Tvärstopp med hundra meter kvar till mål ! Kan det bli värre ??? Förmodligen inte!

Nu ärvde istället Ulf Berggren tredjeplatsen, och får på köpet tillbringa sommaren med återtagen cupledning. Dan Anderson knep fjärdeplatsen före bäste C-föraren Jocke Örneus. Cupens nya namn, Kågström och Wahlström, körde in på fina 6:e respektive 8:e platser.

En eloge även till cupens dam, Lena Petterson, som än en gång ledsagad av sin far, lyckades ta sig i mål med fina cuppoäng som följd, och med namn som Andreas Abrahamsson och Stellan Karlsson efter sig i resultatlistan...

Till sist en liten hälsning från undertecknad; Ha det riktigt skönt i sommar med lata semestrar, ...ät môe glass..... å dreck môe öl..... å ät môe go mat ...så dä går rektit tongt för er i höst !! Själva ska vi motionera, äta morötter å göra alla lättningar av Suzukin som kan göras...Se ôpp tôser å pôjker.....gôbben ladder ôm !!!!
//Christer Engman

Resultat:
1. Kent Persson / Mattias Andersson Säffle 30:48.4
2. Tommy Wikström / Thomas Puumala Fagersta 30:52.8
3. Ulf Berggren / Christer Engman Kil 31:38.4
4. Dan Andersson / Robert Andersson Eskilstuna 31:48.9
5. Joacim Örneus / Bjarne Siik Teknis 31:58.2
6. Mattias Kågström / Jimmy Sandberg Skutskär 32:47.9
7. Pierre Skytt / Patrick Larsson Eskilstuna 33:12.5
8. Thobias Wahlström / Jimmy Nyberg Katrineholm 33:26.0
9. Magnus Eriksson / Peter Sandberg Eskilstuna 33:31.6
10. Erik Backjanis / Jan Backjanis Lima 33:31.7
11. Pelle Bertilsson / Håkan Järn Värmdö 34:39.5
12. Lena Pettersson / L-O Pettersson Arboga 38:29.6
-- Andreas Abrahamsson / Magnus Johansson Katrineholm Utgått
-- Stellan Karlsson / Henrik Paues Skutskär Utgått
-- L-E Andersson / K-Å Andersson Haninge Utgått


Suzuki Cup / Deltävling 4 / Ford Pokalen / SMK Södermanland / Eskilstuna / 030510
RISKOKARE PÅ GRÖNBETE

Vilken härlig start på sommarsäsongen ! Hela 17 hungriga japaner till start i Ford Pokalen, varav några nya namn tillkommit för att prova lyckan i cupen. Tävlingen bestod av sex sträckor på totalt 30 SS-km och med en timslång storservice mellan dagens två etapper. Två av sträckorna dubblerade, men höll hyfsat då det totala startfältet var relativt litet. Vädret var klart och fint, även om det var något isande vindar som envisades med att kyla service-personalen.

Något snabba men luriga SS1 kom omgående att visa att det skulle bli en riktigt tuff fight i toppen. En trio bestående av Stellan Karlsson, Andreas Abrahamsson och alltid lika fortåkande Tommy Wikström, kom alla, i nämnd ordning, i mål inom samma sekund. Tätt efter dessa hängde Kent Persson och Ulf Berggren på. Bäste C-förare var, som vanligt, Jocke Örneus på en total sjätteplats före årsdebuterande Per Grubb. I "tjejkampen" började Lena Ekström hetast och distanserade omgående Lena Pettersson med drygt sju sekunder. Flera ekipage drabbades av problem med kylningen, däribland hemmaförarna Pierre Skytt och cupdebuterande Dan Andersson (Suzuki-bekantingen Rickard Anderssons pappa). Ännu större bekymmer drabbade Haninges Lars-Erik Andersson, som tyvärr fick parkera redan på denna sträcka med trasig koppling. Eftersom sträckan skulle köras en gång till fick herrarna tillbringa en hel dag i skogen som åskådare. Lite frisk luft skadar dock inte !


Andreas Abrahamsson klarar galant "avåkarböj" på SS1
Foto: Stefan Söderholm

Något krokigare SS2 innehållande ett par överfall, kom att visa sig bli ganska avgörande i toppkampen. Här satte nämligen "Abris" in sin första stöt (det skulle komma en till....). Fem sekunder ner till tvåan Suka-Stellan skulle räcka för att leda efter första etappen. Wikstöm höll fortsatt jämna steg med Karlsson, medan Kent och Uffe inte orkade hänga med riktigt, utan startade en egen kamp bakom tättrion. Nye Mattias Kågström, masbröderna Backjanis, samt Eskilstunagrabbarna Skytt och Magnus Eriksson utkristalliserade sig till en grupp som skulle komma att hålla ett eget inbördeskrig, med enbart enstaka sekunder hit och dit. Cupgeneralen Pelle Bertilsson hängde så här långt hyfsat med dessa, men skulle senare i takt med att vägarna blev något sämre, tappa något och hamna i ingemansland, dock med ganska god marginal ned till klassens damer. Per Grubb bröt med kokande motor.

Korta SS 3 kom inte att påverka något i resultatlistan, utom för Lena Pettersson, som efter en onödig dikesvisit befäste jumboplatsen avsevärt.

När så tiderna hade jämförts på det en timme långa serviceuppehållet på isstadion skulle den stora jakten inledas. Men vad händer ?!? På fjärde specialsträckan kommer Abris andra, och definitivt avgörande, ryck. Här tvålas erkänt fortåkande Karlsson och Wikström till med hela fem sekunder på fyra kilometer, för att inte tala om vad övriga i cupen tar stryk med. Dom saknar respekt, juniorerna !!!

För att ytterliggare späda på förnedringen passade ungdomarna på att ta hem sträcksegrarna även på de två återstående sträckorna, dock endast med någon enstaka sekund. Stellan säkrade andraplatsen på femte sträckan där Wikström verkar ha fått något litet bekymmer. Rykten säger att växellådan började spöka sig, med följd att det bara var ettan och tvåan som kunde användas. Nu var det ju ganska krokigt, och en Suzuki ska ju aldrig sluta varvas, enligt anonym källa, så tidsförlusten blev inte så kännbar.

Kent avgjorde kampen med Ulf genom att utöka sin ledning på den andra etappen så att tids-differensen till slut skulle bli dryga sju sekunder. Örneus blev återigen bästa C-förare med en stabil körning mitt på vägen. Nog verkar det dock som att han fegar lite, det gick ju betydligt fortare i slutet av förra säsongen. Nye Dan Andersson och Mattias Kågström belade 7:e respektive 8:e platsen före Backjanis.

Fighten mellan Skytt och hans "mentor" Magnus Eriksson slutade med den förstnämnde nu inte har någon mentor längre. Enligt utsago är "Skytten " stor nog att klara sig själv nu, vilket han visade genom att vara drygt åtta sekunder före i mål, detta till trots att Eriksson tyckte sig åka "flat out" hela tiden. Pelle plockade nya poäng och håller sjundeplatsen i totala cupen. Lena Ekström dominerade damkampen före Lena Pettersson, som dock kan bli farlig när hon börjar följa sin fars ideliga råd: "- Släpp bromsen !!".
Cupdebuterande Katrineholmsparet Wahlström/Nyberg fick under den andra etappen sälla sig till skaran av brutna med ett brustet oljepåfyllningslock (ett ganska ovanligt fel....).
Segern för Abrahamsson/Johansson innebar att cupen fick en ny ledare, dock endast två poäng före rutinerade Ulf Berggren. Stellan befäste tredjeplatsen genom dagens fina insats, vilket han troligen var ganska nöjd med (men det är ju bara sånt man kan gissa....hmmm).
//Christer Engman, med god hjälp av många andra (t.ex. Backjanis !!)

Resultat:
1. Andreas Abrahamsson / Magnus Johansson Katrineholm 20:50.4
2. Stellan Karlsson / Henrik Paues Skutskär 21:06.9
3. Tommy Wikström / Thomas Puumala Fagersta 21:21.8
4. Kent Persson / Mattias Andersson Säffle 21:35.0
5. Ulf Berggren / Christer Engman Kil 21:42.2
6. Joacim Örneus / Bjarne Siik Teknis 22:00.8
7. Dan Andersson / Robert Andersson Eskilstuna 22:08.7
8. Mattias Kågström / Jimmy Sandberg Skutskär 22:45.4
9. Erik Backjanis / Jan Backjanis Lima 22:46.2
10. Pierre Skytt / Patrick Larsson Eskilstuna 22:56.6
11. Magnus Eriksson / Peter Sandberg D:o 23:04.9
12. Pelle Bertilsson / Håkan Järn Värmdö 23:31.7
13. Lena Ekström / Henrik Eriksson Ö-närkes 25:09.6
14. Lena Pettersson / L-O Pettersson Arboga 26:41.0
-- Thobias Wahlström / Jimmy Nyberg Katrineholm Utgått
-- Per Grubb / Robert Lindfors Fagersta Utgått
-- L-E Andersson / K-Å Andersson Haninge Utgått


Suzuki Cup / Deltävling 3 / LBC-Ruschen / Lima / 030308
TUFF FIGHT I VINTERFINALEN

Enligt tradition skulle vintersäsongen avslutas i dalaskogarna runt Lima. Snö-tillgången var som vanligt god och underlaget trotsade plusgraderna och höll förvånansvärt bra. Tävlingen bestod av fem SS på totalt drygt 85 händelserika kilometer, varav två av sträckorna var över tre mil.
Som mest var femton anmälda att köra i cupen, men av olika skäl droppade några av och till slut stod elva tappra på startlinjen. Som det visat sig vid tidigare tillfällen var frågan befogad denna gång om hur många som skulle komma i mål, eller om historien om tio små mörka pojkar skulle återupprepas. Debut för året gjorde alltid fortåkande Kolsvasonen Ronnie Dahlin eller numera Jakobsson (taget namn ??) som gjorde comeback efter några års frånvaro, liksom Mattias Nyström från Ludvika vilken gjorde sin cupdebut.
Första sträckan, orytmisk 11 km upp- och nedför Husomberget, kom att bli riktigt jämn där en tätduo bestående av de för året tidigare segrarna, Stellan Karlsson och en för dagen febrig Kent Persson, kom att ta ledningen. Därefter följde Ronnie Jakobsson och Andreas Abrahamsson. Cupledande Ulf Berggren tappade omgående en halvminut mot täten, men imponerade dock med en spektakulär tvåhjulskörning i fullfart mitt på sträckan. Här skiljde det inte inte mer än sju sekunder mellan fyra åkare, vilka förutom Berggren var Joakim Örneus, Magnus Eriksson och hemmahoppet Erik Backjanis. Pierre Skytt hade säkert blandat sig i denna strid om det inte gått så tungt uppför... (eller kan det kanske varit att co-driver Larsson inte hängde med i noterna när det började gå fort utför). Pelle Bertilsson fick finna sig i att intaga jumboplatsen, då rookien Mattias Nyström var ofin nog att sätta cupgeneralen på plats med fyra sekunder.
Andra sträckan på drygt 30 km, skulle komma att innebära ganska stora tidsdifferenser, dock inte bland de första. Här visade Ronnie Jakobsson att han fortfarande kan ratta en japansk värsting. Han fick dock stryk av Stellan Karlsson, som tog sin andra sträckseger för dagen, med en ynka pytteliten sekund. Kent Perssons feber visade sig kanske ha en viss inverkan, för han orkade inte hänga med toppduon riktigt utan tappade 16 sekunder och andraplatsen. Berggren, som nu höll sig på alla hjulen, åkte jämnt med Abris.
Örneus körde stabilt och gjorde femteplatsen allt säkrare, han har ju en vana att bli just femma. Bakom dessa började det dock att spöka till sig för vissa. Skytt fick bekymmer med en krängande bak efter att parallellstaget till bakaxeln brustit. Bröderna Backjanis fick även de se en topplacering försvinna då tvåans växel plötsligt inte fanns. Pelle visade att man ska ha respekt för de äldre, och lämnade över sistaplatsen till Nyström, med ett glatt "Välkommen till cupen".
Tredje sträckan bjöd på exakt samma utfall i toppen, Stellan tog sin tredje sträckseger, även denna med en enda liten sekund, före Jakobsson som tog andraplatsen. Kent Persson tappade ytterliggare fem sekunder, vilket senare skulle visa sig få förödande konsekvenser. Magnus Eriksson vaknade till här och tog tillbaka tio av de sexton han låg efter Örneus, kamp på gång ! Skytten som gjorde en "Berggren" på servicen, d.v.s. drog ihop "dreten" med ett spännband, kunde glatt fortsätta med svajande bakdel. Skönt att någon bjuder till när cupens vackra damer uteblir !
Korta SS4 bjöd på ett avgörande i toppen. En frustrerad Kent Persson skulle nu börja ta i lite extra, men vart slutade det, jo i Limaskogarnas förmodligen största snövall. Drygt fyra missade minuter gjorde att det blev fritt fall i listan.
Humöret i bôtt, eller ?
Inför sista sträckan verkade det mesta vara klart i toppen. Stellan gick ut med en 20 sekunders ledning före Ronnie, och satte en kanontid, drygt halvminuten före trean Abrahamsson och fyran Berggren. Men, men.... vad man kan bedra sig,
Ronnie Jakobsson hade bestämt sig: här skulle köras riskokare stående !! En smått otrolig insats (eller fanns det en genväg ?), gjorde att hela försprånget plockades in och blev till en seger med sju sekunder. Makalöst !! En mycket besviken Stellan Karlsson kunde nog på lördagskvällen tagit vilket skambud som helst på pärlan.
Placeringarna bakom förblev oförändrade, där den som imponerade mest var C-förare Örneus, som enligt co-driver Bjarne åkt och fegat på de tidigare sträckorna och inte ens vågat använda snövallarna som stöd. Här tog han i ordentligt och laddade fullt , med en snurrning som följd. När temperamentet tog överhand och adrenalinet pumpade innanför skallbenet passade Jocke på att ta nytt stöd med ytterliggare en snurrning som följd. När han i följande moment frågade Bjarne "-Är du nöjd nu ??" fick han bara ett skratt till svar.
Trots alla bekymmer som dagen bjöd på så lyckades samtliga i cupen komma i mål, bra jobbat ! Laga avgassystemen, bula rätt framskärmarna, sätt fast lister och ät mycket C-vitaminer så ni håller er friska; så ses vi i Eskilstuna den 10:e maj.
Resultaten med sträcktider hittar ni på förstasidans länk till Lima MS.
Christer Engman

Suzuki Cup / Deltävling 2 / Vinterpokalen / Sandviken / 030125
VÄRMLÄNDSK DOMINANS I CUPEN

Andra deltävlingen av 2003 års Suzuki Cup kördes i ett förvånansvärt vintrigt Sandviken eller rättare sagt Ockelbo där sträckorna återfanns, som trots töväder, regn och blåst kunde erbjuda en riktigt fin vintertävling med både snö, is och halvmeterhöga snövallar. Denna gång var det 11 anmälda, varav Jonas Frännfors återigen kastade in handsken innan start. Det är tydligen en försäljning på G och då är det onödigt att slita på MKII:an i onödan.
Tävlingen skulle erbjuda 4 sträckor på sammanlagt 75 km SS, för de som skulle ta sig ända i mål. På dagens första, knappt två mil långa SS, var det en orolig Stellan Karlsson som genast visade var skåpet skulle stå, 16 sekunder före nykomlingen Kent Persson. Anledningen till Stellans oro var en spökande växellåda. Därefter var det tätt mellan Ulf Berggren och Andreas Abrahamsson, liksom mellan kraschkungen Joakim Örnéus och nybörjaren (2:a rallytävlingen) Erik Backjanis från Lima. Pierre Skytt, Pelle Bertilsson och Magnus Eriksson hamnade i ett vacuum bakom dessa med en kvart (!) tillgodo på Lena Petterson som det gick riktigt bra för i 1.5 km (! igen), innan det var dags att ta fram snöskyfflarna. Då var det dags att instämma med trubaduren Håkan Hällström: "Kom igen, Lena ......". Magnus Erikssons självförtroende fick sig en liten knäck då han blev omkörd av Abrahamsson.
På 17 km långa SS2 skulle det visa sig att Stellans oro var befogad. Knappt tre km från målet fick han parkera i ett vägbyte med spräckt eller snarare exploderad växellåda. Eftersom han låg först i spåret kunde han lugnt gå ur och heja på resterande startfältet istället; inga sura miner där inte ! Kent Persson övertog därmed ledningen före Berggren som gjorde ett litet ryck ifrån Abris, vilken i sin tur gav Eskilstunasonen Eriksson en ny törn i självförtroendet genom att återigen köra om honom.
Snabba och långa SS3 innehöll inga förändringar i toppen mer än att tidsskillnaderna utökades något. Även här körde Abris om Eriksson som fick sig knäck nummer tre ! Nu hettade det till bakom tättrion. Backjanis som höll fjärdeplatsen kunde inte känna sig säker med en flåsande Örnéus i bakhasorna. Bertilsson tog initiativet till en slutkamp på den nedre halvan genom att dra ifrån Skytt något. Lena var tillbaka i bästa humör och stortrivdes på denna snabba sträcka. Var det förresten någon som såg om Pierre följde sin fars råd om "att åka med snöskyffeln i knä´t" ??
På den 13 km långa slutsträckan ökade Berggren tempot något, vilket dock inte räckte mot Persson som tog ytterligare en sträckseger. Avståndet växte dock mot Abrahamsson, vars självförtroende fick sig sin första törn då han inte (!) kom ikapp Eriksson. Backjanis tog det, hur rutinerat som helst, lite lugnare på denna sista SS och säkrade på så vis fjärdeplatsen och blev bäste C-förare före Jocke Örnéus. Pierre Skytt lade in en riktig rökare, spurtslog Bertilsson med 19 sekunder och övertog därmed sjätteplatsen. "Skytten" passade även på att pricka en räv (he, he !) på transporten in mot mål, vilket förorsakade ganska stora skador i fronten på bilen. Magnus Eriksson som tog det lite lugnare nu än i Gävle och Rasbo för två helger sedan, Rasbotävlingen som för övrigt slutade i en ordentlig rullning med den tidigare så tjusiga pärlan. Lena tog sig i mål och belönades med 18 friska poäng, vilket var fler än vad tidigare cupledaren Stellan fick, dagens enda som brottsling !
I och med dagens resultat övertog rutinerade Kilsföraren Ulf Berggren ledningen i den totala cupen före fjolårstvåan Andreas Abrahamsson. Jocke Örneus som ökar farten och närmar sig fjolårsformen avancerade till en tredjeplats i den jämna tabellen. Segrarna från de två första deltävlingarna återfinns först på en delad sjätteplats. Stellan toppar numera endast tabellen i oinskickade rapporter !
Nästa deltävling är tillsammans med Supermästerskapet i Lima den 8 mars, väl mött då !
/Christer Engman

Här följer Frännfors rapport från Gävle. Trots att några slarvat med rapporteringen har Jonas fått ihop en utförlig rapport. (De som slarvat hamnar tillsvidare på en svart lista, som för tillfället toppas av Stellan....)
/Christer

Suzuki Cup / Deltävling 2 / GTS Trofén, SMK Gävle 03-01-11
Det var tio Suzukibilar anmälda till helgens premiär i Suzuki Cup 2003 och som vanligt i en premiär hände det en hel del under dagen. Redan före start försvann Jonas Frännfors med en bil som inte ville gå igång och efter sträcka 1 försvann också nykomlingen Kent Persson med växellådsproblem, en sträcka som i övrigt vanns av hemmaföraren Stellan Karlsson, jagad av Andreas Abrahamsson och Ulf Berggren.
Stellan fortsatte sen sin forcering och vann sträcka 2 där han även kostade på sig att slå sönder frontspoilern, Abrahamsson och Berggren följde därefter.
Sträcka 3 måste ha varit den sträcka som skördade mest offer i tävlingen. Lena Pettersson åkte av vägen och fick bryta liksom den andra nykomlingen Erik Backjanis också blev kvar efter en visit i snön, som uppstod när han skulle köra om en Golf som stod i vägen. Även denna sträcka hade samma top 3 som de två föregående.
Sista sträckan vanns av Stellan som nu hade plockat hem alla sträcksegrar under dagen. Mindre tur hade Abrahamsson som slog baken i en snövall, hamnade med fronten utanför vägen och fick skotta snö i ca 8 minuter, detta kostade honom placeringar och han slutade sexa. Därmed övertog Berggren andraplatsen och Magnus Eriksson gick upp på tredje, följda av Pelle Bertilsson och Joacim Örnéus, den sistnämnde som under dagen inte visade upp sitt rätta jag, men troligtvis satt den vådliga kraschen i cupfinalen förra året kvar i bakhuvudet. Vi gratulerar Stellan till segern, som var väl efterlängtad efter en otursförföljd säsong 2002.
Nästa tävling, Vinterpokalen i Sandviken går av stapeln 25/1, väl mött där!


 
 
 

HEM Bild- Mediagalleri
Följ oss
på Facebook

© 1300 Rallycup
Org. nr: 802463-3755
BG 822-4073
Swish 1235351465
e-post. styrelsen@1300rallycup.se

Om kakor (Cookies)

Webmaster:

Produktion: <beki>
SUZUKI 1300 Rallycup Press
Föreningen 1300 Rallycup Forum
Nyheter Translate