Suzuki 1300 Rallycup
HEM 1300 Rallycup Föreningen 1300 Rallycup Nyheter Bild- Mediagalleri Press Forum Select language
Äldre nyheter och rapporter
2019 - 2018 - 2017 - 2016 - 2015 - 2014 - 2013 - 2012 - 2011
2010 - 2009 - 2008 - 2007 - 2006 - 2005 - 2004 - 2003


Nyheter och rapporter 2004


Suzuki Cup / Deltävling 5 / Gruvrundan / Åtvidabergs MK / 040522
Nu är det tätt mellan tävlingarna i Suzuki Cup. Scenen för femte deltävlingen var förlagd i trakterna runt Åtvidaberg. Efter genomförd A-besiktning var peppningen i gång tidigt denna morgon. Cupgänget skulle gå ut först i startfältet med endast en klassisk gammal SAAB före i spåret. Erfarenheterna från trakten varierade, men det räckte att läsa Barths sträckbeskrivningar för att hjärtat skulle öka takten. "Svårt", "ravin ytter", "MYCKET STENIGT", "mördarsträcka!!!!!!!!!!", "hela sträckan (22km) trippelvarnad", var benämningar där det annars brukar stå "fin skogsbilväg" eller "snabbt och ärligt utan egentliga lurigheter". Var det dags för ett nytt kapitel i "10 små negerpojkar" nu månntro.

Denna gång var det elva tappra sushi-ekipage som skulle ge sig i kast med att försöka utmana favoriten Stellan Karlson från Skutskär. Saknades gjorde några som inte lyckats få ihop material, pengar eller tid, sedan förra deltävlingen. Stellan som denna gång förärats en ny kartläsare, sedan flickvännen till den tidigare vapendragaren kastat in hans handduk (hmmmm .... väljer man bort rally då?).

4 kilometer korta SS1 med en riktigt lurig målsväng, fick anses vara en liten uppvärmning till vad som komma skulle. Tätt med sju man inom fem sekunder, där Stellan och Pierre Skytt öppnade snabbast med delad sträckseger. Sekunden efter var Katrineholmarna Andreas Abrahamsson och Thobias "Räka" Wahlström, vilka delade tredjeplatsen. Jocke Örneus, Fredric Carlsson och Ulf Berggren följde tätt därpå.

SS2, en varierad sträcka med mycket stenig inledning, ett mjukt och skuttigt parti på mitten, och med en snabb och fin avslutning, vanns av Stellan. Här tog Abrahamsson hand om andraplatsen före Wahlström. "Skytten" som öppnat så bra, kanske satt och funderade på viltvarningen som var utfärdad, för ett, tu, tre så var man ute i lösgruset och sladdade. Det bar sig inte bättre än att returen gick i diket och punkteringen på ett bakhjul och en slagen framfälg kom som ett mail i mailboxen. Ulf Berggren tappade tid på en snurrning som blev till motorstopp, men värre gick det för Jocke Örneus som körde sönder växellådan och tvingades bryta. Bröt gjorde även Linus Axman och Lars Blondell, vilka inte fått någon särdeles lysande debut i cupen.

Så var det då dags för det riktiga mandomsprovet SS3. 22 km "mördarsträcka", vilket man på inrådan av Gunnar Barth skull ha klart för sig från början. En indikation på vad som komma skulle fick cupgänget redan i starten då sträckan stoppades. Man hade redan då tappat bort ett utbildningsekipage och en mellanåkare. Knuten löstes dock upp och det bar iväg. Stefan och Lena Pettersson trodde tydligen inte på Barth för där gick det för fort redan efter 500 m, vilket resulterade i en krasch med ett stenblock och hjul som inte satt där dom skulle. Syskonen fortsatte dock och kom så småningom i mål. Fyra tävlingar, varav två brutna och två jumboplatser, är det möjligen förarbyte på G, igen? Det finns ju en i teamet som inte kört i cupen !! Smärre problem på sträckan hade väl förmodligen samtliga, utom då Berggren förstås och likaså Magnus "Mr Nema Problema" Eriksson. Även "Abris" som anammat Berggrens taktik körde prickfritt. Att Stellan och "Räka" kom i fatt framförvarande fordon och att Fredric Carlsson och Skytt fick backa ut ur planteringen, var exempel på sådant som det rapporterats om.

Sträckan vanns dock av Thobias Wahlström, någon sekund före Abrahamsson och ytterliggare fyra före Stellan Karlsson. Läget inför sista var nu sådant att Stellan ledde, 0.6 sekunder före Abris och 4.1 sekund för "Räka". Tuff kamp att vänta!

7 km långa Fjärsbo skulle alltså avgöra tillställningen. Här visade "Kung Stellan" vart pokalen skulle stå, och inte var det i Katrineholm. En ordentlig slutspurt av sällan skådat slag (vi har dock sett Ronnie Jakobsen göra det i Lima) gjorde att det aldrig blev någon diskussion. Däremot blev det en riktig fight om andraplatsen där rutinerade Abrahamsson drog det längsta strået, med en halv sekunds marginal till trean Wahlström. Skytt som hade ett flertal problem efter vägen , kunde dock återigen inkassera en fjärdeplats, före Carlsson, Berggren och Eriksson. På den sista sträckan kom aldrig Linköpings Karl Andersson i mål.

Toppkvartetten såg alltså ut precis som senast i Eskilstuna. Nu vankas det hårda tag i Ydre den 5 juni. Berggren har "kastat ut" undertecknad och fått en lättning med säkert 30 kg. Skytt accepterar nog ingen mer fjärdeplats, "Räka" har häng på Stellan och Pierre Lundin gör cupdebut i fjolårets vinnarbil. Spänning, fight och en jäkla god kamratskap, det är Suzuki Cup det. Punkt slut!
/Christer Engman

Resultat:
1. Stellan Karlsson / Jonas Edvardsson Skutskär 31:06.5
2. Andreas Abrahamsson / Magnus Johansson Katrineholm 31:17.7 +0:11.2
3. Thobias Wahlström / Jimmy Nyberg Katrineholm 31:18.2 +0:11.7
4. Pierre Skytt / Patrick Larsson Eskilstuna 31:39.7 +0:33.2
5. Fredrik Carlsson / Henrik Appelskog Östergyllen 31:57.9 +0:51.4
6. Ulf Berggren / Christer Engman Kil 32:04.7 +0:58.2
7. Magnus Eriksson / Peter Sandberg Eskilstuna 33:11.7 +2:05.2
8. Stefan Pettersson / Lena Pettersson Arboga 38:12.7 +7:06.2
-- Linus Axman / Lars-Erik Andersson Norrköping Brutit
-- Lars Blondell / Robert Ardryd Mantorp Brutit
-- Joacim Örneus / Bjarne Siik Hallsberg Brutit
-- Karl Andersson / Petter Tjörnbo Linköping Brutit


Suzuki Cup / Deltävling 4 / Falck-Pokalen / Eskilstuna MK / 040508
Så var det dags för Suzuki-åkarnas vårpremiär i Eskilstuna. Hela sjutton ekipage hade anmält sig för att köra i cupen på luriga vägar i södermanlandsskogarna. Ett strålande vårväder gladde servicepersonalen som denna gång var tilldelade isstadion i Eskilstuna.

Rallyt skulle köras i två etapper med tre sträckor, serviceuppehåll och sedan ytterliggare två sträckor. De första tre var förlagda till okända marker sydväst om centralorten, medan de sista två kördes på desto mer välkända vägar i området mellan Barva och Ärla.

Fem cupdebutanter ställde denna gång upp i kriget om den åtråvärda cupsegern, med Lars Blondell, Mantorp, som skarans mest etablerade namn.

På den nio kilometer långa SS1 öppnade som brukligt Skutskärs Stellan Karlsson bäst, närmast följd av cupledande Katrineholmaren Andreas Abrahamsson och dennes klubbkamrat Thobias Wahlström. Tätt om fjärdeplatsen var det mellan hemmahoppet och förhandsfavoriten Pierre Skytt, Östergyllens Fredrik Carlsson och cupdebuterande hemmaåkaren John Wilén. Den sistnämnde dessutom C-förare, så se upp grabbar, ett nytt framtidshopp som visar framfötterna.
Skytt drabbades av problem med en stötdämpare som hoppat isär, med en mycket säregen och bred körstil som följd. Detta fixades dock till på transporten med ett medhavt spännband och en stulen träkloss (otillåten service?). Kils Marcus Lindholm åkte av vägen och ådrog sig en punktering, vilket sinkade honom drygt en och en halv minut. "-Ovan med diffen" lät bortförklaringen, jo, jo!

Kortaste sträckan SS2 förändrade i stort sett ingenting i resultatlistan, Stellan nöp som brukligt sin andra sträckseger, om än knappt före ett koppel av fortåkare.

Sedan var det dags för sju kilometer långa SS3 Bänkesta, som Noteriets Gunnar Barth trippelvarnat hela vägen för "BÖK och STEN I ALLA KANTER". Här skulle agnarna skiljas från vetet. Stellan rådde, än en gång som brukligt, hem ytterliggare en sträckseger. Denna gång före "Räka" Wahlström och Skytt, vilka återigen hade en grym inbördes fight. "Abris" tappade något, men körde säkert med insidan av pannbenet till följd av "trippelvarningen". Berggren säger att det kallas rutin och det kommer när man varit med ett tag.

En som håller på att skaffa sig rutin är Erik Backjanis, men denna gång blev det kostsamt. Framlängesvolt med ett trasigt muskelfäste i halsen och ambulanstransport som följd, samt en bil nedtryckt i fronten med ett utseende som påminde om en kraschad Peugeot 206 WRC.

Fler som försvann här var Ludvikas debutant Lars Jansson samt Stefan "Lenas bror" Pettersson. Den förstnämnde av okänd anledning och den sistnämnde med ett bortkört bakhjul.

Efter serviceuppehållet återstod två sjukilometerssträckor och den stora frågan var väl vem som skulle överta ledningen efter Stellan. Om saker och ting var som brukligt, så skulle nämligen Stellan bryta på fjärde sträckan. Nu gjorde han inte det, även om det var ordentligt nära en rullning efter bara fem kurvor. Men någon ny sträckseger blev det inte, nu var det Abris tur att blixtra till. Marginalen till Stellan blev till slut en hel tiondels sekund!

Sista sträckan fylld av överfall blev en ren defilering av Stellan och Henrik. Nu var spöket på fjärdesträckorna besegrat och allt var åter som brukligt. Segermarginalen skrevs till slut till hela 18 sekunder före tvåan "Abris".

I "Räkas" och "Skyttens" ultimata fight om tredjeplatsen blev det till slut "Räka" som drog det längsta strået. Med en halv sekunds marginal klarade han sig, trots att han delvis blev hindrad på sträckan av en Volvo som stått av. Blodvite på knogen och en trasig instrumentbräda kostade det dock, han är ju en "het räka". Imponerande körning gav debuterande John Wilén femteplatsen och en uppklassningspoäng som bäste C-förare.

Problem på slutet fick Marcus Lindholm som åkte på ytterliggare en punktering med ett par tappade placeringar som följd, samt Fredrik Carlsson som lyckades få baksug i bensintanken och rasade i listan med åtta tappade minuter. Tappade placeringar efter målgång gjorde cupdebuterande Lars Blondell, som av någon oförklarlig anledning lyckades dra på sig 2:40 i transportprick.

Nästa resa blir till Åtvidaberg den 22 maj, med nya friska tag. Då är det Öppna Östgötamästerskapet som bjuder på cuptävling.

Nu hoppas vi bara att bröderna Backjanis repar mod och ork, och snarast kommer tillbaka i cupen. Profiler och glada skitar är precis vad vi behöver, och bägge beskrivningarna passar in på "bröderna Brothers", kom igen!

/Christer Engman

Resultat:
1. Stellan Karlsson / Henrik Paues Skutskär 25:10.3
2. Andreas Abrahamsson / Magnus Johansson Katrineholm 25:28.3 +0:18.0
3. Thobias Wahlström / Jimmy Nyberg Katrineholm 25:32.6 +0:22.3
4. Pierre Skytt / Patrick Larsson Eskilstuna 25:33.1 +0:22.8
5. John Wilén / Hans Olof Wilén Eskilstuna 25:54:4 +0:44.1
6. Linus Axman / Lars-Erik Andersson Norrköping 26:30.4 +1:20.1
7. Joacim Örneus / Bjarne Siik Hallsberg 26:38.8 +1:28.5
8. Magnus Eriksson / Peter Sandberg Eskilstuna 26:40.1 +1:29.8
9. Ulf Berggren / Christer Engman Kil 26:47.2 +1:36.9
10. Karl Andersson / Petter Tjörnbo Linköping 28:03.2 +2:52.9
11. Pelle Bertilsson / Håkan Järn Värmdö 28:13.0 +3:02.7
12. Marcus Lindholm / Jan Mikkola Kil 28:14.1 +3:03.8
13. Lars Blondell / Robert Ardryd Mantorp 29:22.6 +4:12.3
14. Fredrik Carlsson / Henrik Appelskog Östergyllen 34:36.4 +9:26.1
-- Lars Jansson / Tony Lundgren Ludvika Brutit
-- Stefan Pettersson / Lena Pettersson Arboga Brutit
-- Erik Backjanis / Jan Backjanis Lima Brutit


Suzuki Cup / Deltävling 3 / LBC-Ruschen / Lima MS / 040313
FIGHT NÄR "SKYTTEN" JAGADE "RÄKA"
Årets tredje deltävling i Suzuki Cup avgjordes traditionsenligt i skogarna kring Lima, någon mil söder om skidparadiset Sälen. Tävlingen kördes tillsammans med SuperCupen och som vanligt bjöds det på ett mäktigt startfält. Först ut i spår var Suzukigänget, vilket gladde många av cupdeltagarna som har för vana att starta

30 kilometer långa SS1 över Tandsjön med det välkända mittenpartiet över den frusna myren, skulle direkt skörda offer bland Suzukiåkarna. Jocke Örneus åkte av på den ovan nämnda myren och slog sönder bakvagnsinfästningen, samtidigt som han även tappade ett hjul. Skutskärs rookie Mattias Kågström försvann här med motorras, liksom Magnus Eriksson som lämnade in på servicen, också han med motorhaveri, efter en misslyckad topplocksrenovering.

Snabbast på sträckan var Eskilstunas oldboy Dan Andersson, som går från klarhet till klarhet, trots att han fortfarande bara testar bilen åt junior. Ett par sekunder långsammare var Stellan "Mr 100%" Karlsson, som dock klagade på att de slitna Lappi-däcken inte greppade. Han var i sin tur ynka sekunden före snabbaste katrineholmaren Thobias "Räka" Wahlström. Något lugnare öppnade Pierre Skytt och cupledande Andreas Abrahamsson. Saknades på övre halvan gjorde Ulf Berggren, som inte fick något som helst fäste i blankisen med de något för slitna "sista versen"-däcken. Klart snabbast av C-förarna öppnade Kils Markus Lindholm, trots växellådsproblem, där han var tvungen att åka och hålla i växelspaken för att inte tvåan skulle hoppa ur.

Andra specialsträckan, 16 kilometer välkända Lötvägen, vanns av Stellan Karlsson, som fick tillbaka fästet han saknat på första sträckan, genom att låna däck av Patric Söderlund. Här överraskade Skytt med en andratid, sekunden för Abrahamsson. Lika överraskande tog Marcus Lindholm fjärdetiden på sträckan, men där fanns det också en liten förklaring, kartläsaren Janne Mikkola tog över växelspakshållandet och kombinerade detta galant med notläsningen. Wahlström, Andersson och Backjanis kom strax efter, medan övriga startfältet var en bit efter. Rookien Petter Strömberg, Borlänge, bröt efter denna sträcka med trasig växellåda.

Mosätra, 17 kilometer långa tredjesträckan, innebar inga direkta förändringar, mer än att Stellan ökade ut sin ledning. Kampen om andraplatsen var stenhård mellan herrarna Wahlström och Skytt, som åkte sekundlika i en inbördes kamp, ovetandes om sina totalplaceringar, med följd att det endast kom att skilja en sekund inför sista sträckan. Ett fåtal sekunder bakom lurade både Dan Andersson och Andreas Abrahamsson i vassen. Cupgeneralen Pelle Bertilsson passade på att lägga bilen på taket ett hundratal meter efter starten. Var det månne VW Polo-farten som satt i sedan Svenska Rallyt?

Så var det då dags för avgörandet, sista mandomsprovet N. Löten på 32 kilometer. Här skulle äntligen Stellan Karlsson köra hem sin första seger för säsongen, efter att ha brutit på de tidigare två tävlingarnas fjärdesträckor. Med en marginal på över trettio sekunder drog han iväg och satsade som vanligt, med följd att han satte bilen i en snövall och tippade runt på sidan. Drygt två och en halv minut kostade missödet, och segern liksom en given pallplats flög sin kos.

I kampen om andraplatsen försvann Dan Andersson, troligen med trasig kamrem. Nu är det nog färdiglånat, eller! Abrahamsson räckte inte heller till, utan kampen som plötsligt förbyttes till en kamp om segern, gjordes upp i "Den vilda jakten på Räkan". Här kom Pierre Skytt att dra det längsta strået, med en sträckseger på fyra sekunder. Men det var inte förrän långt efter målgång inne i Lima, som en överlycklig Pierre fattade att han vunnit cuptävlingen, även till många andras glädje. Det är kul med skrällar!

Stellan klarade till slut fjärdeplatsen, före en comebackande Fredric Carlsson, Östergyllen, som efter en stabil körning blev femma. Marcus Lindholm, plockade ny uppklassningspoäng, och blev bästa killing, åtta sekunder före Uffe Berggren.

Strax därefter följde bröderna Backjanis, som tappade två placeringar genom att dra på sig tjugo transportprick på väg till fyran. Cupdebuterande Magnus Eliasson, Skutskär, kom i mål som nia efter stabil körning, medan tian Patric Söderlund kom i mål efter en ytterst instabil körning, nedre stötdämparfästet hade gått av med en mil kvar av sista sträckan.

Nu är det bara att renovera och göra i ordning allt under de två månader som återstår innan sommarsäsongen drar igång i Eskilstuna den 8:e maj.
Hemmatävling och Skytt får väl stå för favoritskapet, eller hur?
Vi hoppas och tror på deltagarrekord då, för ni kommer väl Frännfors, Blondell, Lundin, Pettersson och alla ni andra som har en Sukka i garaget !

LBC-Ruschen, en tävling som vissa kommer att minnas:

Foto: Pierre Skytt (och inte Stellan om någon trodde det)

Christer Engman

Eskilstunas Pierre Skytt tom hem segern i Suzuki Cup
Foto www.ekasfoto.com

Resultat:
1. Pierre Skytt / Patrick Larsson Eskilstuna 1:01:42
2. Thobias Wahlström / Jimmy Nyberg Katrineholm 1:01:45 +0:03
3. Andreas Abrahamsson / Magnus Johansson Katrineholm 1:01:59 +0:17
4. Stellan Karlsson / Henrik Paues Skutskär 1:03:38 +1:56
5. Fredrik Carlsson / Henrik Appelskog Östergyllen 1:04:06 +2:24
6. Marcus Lindholm / Jan Mikkola Kil 1:04:22 +2:40
7. Ulf Berggren / Christer Engman Kil 1:04:30 +2:48
8. Erik Backjanis / Jan Backjanis Lima 1:04:38 +2:56
9. Magnus Eliasson / Andreas Sandin Skutskär 1:04:45 +3:03
10. Patric Söderlund / Susanne Andersson Rasbo 1:07:32 +5:50
-- Dan Andersson / Henrik Lund Eskilstuna Brutit
-- Pelle Bertilsson / Håkan Järn Värmdö Brutit
-- Petter Strömberg / Simon Arvidsson Borlänge Brutit
-- Magnus Eriksson / Peter Sandberg Eskilstuna Brutit
-- Joacim Örneus / Bjarne Siik Hallsberg Brutit
-- Mattias Kågström / Peter Encrantz Skutskär


Suzuki Cup / Deltävling 2 / Bruksrundan / Hofors MS / 040214
FULL GAS I HOFORS

Suzukigänget samlades till årets andra cuptävling i Hofors. Med några sena avhopp blev det till slut elva tappra som skulle ut och gasa på de förmodade snabba vägarna. Det märktes en viss irritation över tävlingsledningens beslut om att inte låta alla starta gemensamt, och visst det var befogat.

Befogat var även förmodandet om snabba vägar. Fyra sträckor om sammanlagt 76 km SS, där Eddie Hörbing snittade 117 km/h med sin WRC-Toyota på sista 33 km långa SS4, trots inbyggd chikan och en kilometerslinga på knappt farbar väg, vilket var nog med bevis för detta. Nu gick det inte riktigt lika fort för Suzukibilarna, men Stellan Karlsson som satte en kanontid på SS1 snittade 87 där Hörbing hade 95, inte illa, det skiljer ju trots allt några nollor på prislapparna.

19 km långa SS1 Stenshyttan vann som sagt Stellan, 30 (!!) sekunder före tvåan Dan "Storsvinto" Andersson, som för dagen förärats äldste sonens codriver "Kapten" Karlsson. Dan som fortfarande håller på och testar bilen åt yngste sonen Robert, ville denna gång prova med noter och hur detta gick återkommer vi till. Andreas Abrahamsson delade tredjeplatsen med Pierre Skytt, som fylls med mer och mer självförtroende, strax för Jocke Örneus. Jocke som satsade allt på att hänga med dom snabbaste i klassen, lyckades verkligen, och var inte mer än fyra sekunder efter Skytt i mål.

Övriga i startfältet gick ut lite lugnare, där ibland Ulf Berggren som hade bekymmer med riktigt dåligt fäste i framvagnen. När codriver Engman försökte pusha på fick han till svar att visst går det att åka fortareÉ.. om man vill skotta. Rutinen hade talat och Engman knep fortsättningsvis igen. En som inte behövde skotta den här dagen var fjolårets rookie Thobias Wahlström, som drabbades av motorras tre kilometer in på SS1. (Detta medförde historiens kortaste rapport: " Skittävling!!!!", punkt slut).

Sedan var det dags för två sträckor på rad utan service, 10 respektive 14 km långa SS2 och SS3. Här var Gävleexpressen Stellan återigen snabbast, dock inte lika överlägset. Dan Andersson stretade på bra och höll andraplatsen inför sista sträckan med tio sekunder före Team Abris. Differensen mellan fyran Skytt och femman Berggren var i princip lika stor, vilket dessa dock var ovetande om genom det stora startmellanrummet. Jocke Örneus som åkt riktigt bra under dagen hade ordentligt missflyt (eller flyt om man så vill) då han i sin jakt på "Skytten" (he,he) kom fullt över ett krön där det, helt utan förvarning, stod en Opel mitt i vägen. Det var bara att styra ner i diket för Jocke och släppa ut en förbaskad Bjarne Siik, så han fick skälla av sig på publiken som inte hade vinkat ner ekipaget. Detta tog ordentlig skruv och alla blev rädda och släppte Opeln. En lommade slokörat iväg för att varna nästa bil medan resten kom och lyfte Suzuki istället. Fem minuter extra tog detta och fortsättningsvis blev inriktningen att ta sig i mål och få lite gratispoäng istället för att kämpa mot Skytt.

Stefan Pettersson som inte alltid lyssnar fullt ut på sin systers förmaningar lyckades köra tokfort in i första vägbytet med dagens andra motorstopp som följd, ni vet "600 V1 i vsk, ta´t lugnt!" Ja, jag säger då det!

På andra sträckan försvann Limavärstingarna bröderna Backjanis, med ett mystiskt fel då bilen bara tvärdog, till synes helt utan anledning. Soppatorsk, eller ?? (Det har ju hänt förr, eller hur Marcus?)

Så var det dags för sista motorvägstestet, där Stellan Karlsson och Henrik Paues skulle defilera in i mål. Med 48 sekunders betryggande ledning inför sträckan, hände dock det som inte fick hända. Mr 50/50 fick bördan att även fortsättningsvis vara Mr 100%, då en bult till en av de främre bärarmarna återigen brast, och det fick bli åskådning istället, för andra tävlingen i rad. Är det dags för psykologhjälp nu ?

Dan Andersson som åkte sträckan ungefär en timme tidigare och försökte avgöra kampen mot Abrahamsson, orkade dock inte hålla emot ända fram. Det blev till slut Abris som drog det längsta strået, och i och med Stellans bortfall var cupsegern ett faktum, om än bara med fyra sekunders marginal. Inte heller Skytt orkade stå emot, då en vilt attackerande Berggren, fick upp farten på slutsträckorna, och spurtslog Skytt med 21 sekunder på sista prövan. Bakom dessa smög ytterliggare ett Eskilstunaekipage upp och belade femteplatsen, nämligen Magnus Eriksson och Peter Sandberg, med tio sekunders marginal för bäste C-föraren och rookien Marcus Lindholm, Kil. Örneus knep sjundeplatsen medan syskonen Pettersson, fick ta en ordentlig skottarpaus mitt på sista sträckan, och belade därmed jumboplatsen, med säker marginal.

Nästa gång är det traditionsenligt dags för årets LBC-rusch i Lima. Här kommer vi att få gå ut först före Supercupen (!), med Abrahamsson som nr 1 i egenskap av cupledare. Här är vi också betydligt mer välkomna och får starta tillsammans, samtidigt som vi dessutom får priser för goda prestationer, vilket vi inte fick i Hofors. Jo, förresten en fick pris, Marcus Lindholm som blev trea i C-förare 2wd. Grattis!
/Christer Engman

Resultat:
1. Andreas Abrahamsson / Magnus Johansson Katrineholm 51:40
2. Dan Andersson / Carl-Gustaf Karlsson Eskilstuna 51:44 +0:04
3. Ulf Berggren / Christer Engman Kil 52:38 +0:58
4. Pierre Skytt / Patrick Larsson Eskilstuna 52:48 +1:08
5. Magnus Eriksson / Peter Sandberg Eskilstuna 53:36 +1:56
6. Marcus Lindholm / Jan Mikkola Kil 53:42 +2:02
7. Joacim Örneus / Bjarne Siik Hallsberg 57:10 +5:30
8. Stefan Pettersson / Lena Pettersson Arboga 1:00:25 +8:45
-- Stellan Karlsson / Henrik Paues Skutskär Brutit
-- Erik Backjanis / Jan Backjanis Lima Brutit
-- Thobias Wahlström / Jimmy Nyberg Katrineholm Brutit


Suzuki Cup / Deltävling 1 / Dan Anderssons Minne / Ludvika MS / 040131
HEMMADOMINANS I ÄLGSKOGEN

Årets premiär var förlagd till Ludvika och Dan Anderssons Minne, med sträckor runt serviceplatsen i Yxsjöberg i mytomspunna björnjägarskogar. Ett kraftigt snöfall hade dragit förbi under natten vilket gjorde att vägarna var alldeles nyplogade med mjuka vallar, vilket skulle komma att vålla en del bekymmer med lössnö i vägbyten och skarpa kurvor. Vädret under dagen skulle komma att bli makalöst fint med minusgrader och en sol som gång på gång trängde sig igenom molnmassorna. Nej, nog med dravel och över till tävlingen!

Redan på transporten ut till första servicen började det hända saker, Andreas Abrahamsson drabbades nämligen av ett drivknutshaveri. Paniken spred sig så sakteliga i lägret då det inte fanns någon drivaxel med i reserv, och varför skulle det, en drivaxel på en Suzuki går ju aldrig sönder. Men, men, en snabb rekognosering visade att Team Skytt hade med en i reserv som man, mycket tacksamt, fick låna. Dagen räddad, eller...

Totalt skulle 8,5 mil SS avverkas, så 6 km "korta" SS1 fick ses som en uppvärmningssträcka. En trevlig sträcka med en hel del lyft, som säkert gladde flertalet ekipage. Snabbast öppnade "Abris" som hade hög puls redan från start. Strax efter fanns hemmahoppen Johan Backström och rutinerade Lars-Erik Kronberg, vilken gjorde ett inhopp i cupen med lånad bil. Stellan Karlsson fanns också med i denna kvartett. Fjolårets rookie Erik Backjanis och kometen Thobias Wahlström gick också ut snabbt, trots att inte intercomen fungerade för den sistnämnde på hela sträckan. Bland de som mjukstartade lite återfanns bland andra åldermännen Dan Andersson, Ulf Berggren och Pelle Bertilsson, liksom årets rookie-wannabees Tobias Augustinson, Ola Richardsen och Marcus Lindholm.

På SS2 drog allvaret igång ordentligt, 33 km i klassiska Björnjägarskogar, och här skulle det hända saker direkt. Till start i det 17 ekipage stora startfältet saknades Jocke Örneus, som fått ge upp på servicen med trasig generator. Pelle Bertilsson och bröderna Backjanis åkte fel på transporten, varvid Pelle drog på sig 50 transportprickar och storebror Backjanis räknade fel på transporttiden och checkade in försent i ankommande TK. På denna sträcka var Stellan Karlsson snabbast, tätt följd av Johan Backström. Kronberg tappade ett tjog sekunder, medan Abris var dryga halvminuten efter.

Ulf Berggren som var först ut i spåret av japsarna fick kast in i en högerböj med halvmilen kvar till mål, och körde först av i innersvängen och studsade sedan över vägen för att landa långt ner i diket på andra sidan. Otroligt nog dök största skotergänget upp bakom en gran och fick efter mycket kämpande upp den lilla bilen på vägen igen. Tre minuter blev dock tappet och chansen till en möjlig topplacering rök. Stefan Pettersson med syster Lena som bisittare, hade dåligt fäste i bakvagnen och efter den tredje snövallsvisiten ville inte japanen vara med längre och vägrade starta (efter tre timmar startade han men visste väl att han skulle slippa fortsätta).

Nye Ola Rickardsen körde sönder framvagnen i partiet med kinks i början av sträckan. Så åter till Lima-värstingen Backjanis, nu skulle brorsans misstag rättas till. Efter att ha gått fort på 4:an, nerför en backe och dragit i 3:an inför V2+, så svängde vägen betydligt mer än vad Erik klarade av. Nej, full fart genom snövall och in i urskogen, studsande på både stenar och rötter, så illa att det numera är dags för riktbänk. Vi får hoppas att de hinner få grejerna på rätt plats innan Hofors.

Korta SS3, 6 km, skördade inga nya offer, mer än att Abris körde tvärpunka och Berggren ådrog sig en pyspunka som kom att inverka på nästkommande sträcka. Snabbast här var Backström och Kronberg som delade sträcksegern. Trea var Skytt som ångade på ordentligt.

Så var det då dags för nästa riktiga utmaning, SS4 med mycket omväxlande 22 km. Bitvis var denna sträcka mycket krokig för att i nästa parti vara vrålsnabb. Här tappade Kronberg tid av någon anledning och försvann ur tävlingen efter målgång.

Pierre Skytt, som tidigare är känd för att jaga (körde ju på en räv i fjol vinter) siktade nu in sig på lite större vilt. Helt plötsligt i utgången av en sväng dök en stor ÄLG upp. Iskallt siktade Pierre på bakdelen, och missade älgen, men drog av vägen och studsade på en sten och tillbaka ut på vägen, där han blev stående med knäckt framvagn. Även Stellan drabbades av något så ovanligt som ett brott på en bult till en av de främre bärarmarna, snurrade och blev stående på vägen, bara några kilometer före "Skytten". Mitt i all denna oreda kom nu Thobias "Räka" Wahlström ångande. Stellan kunde de inte passera, utan fick gladeligen (hmmm!) gå ut och flytta undan bilen. Sedan hann de ju knappt iväg förrän Pierre stod över hela vägen. Bara att knäppa upp och ännu mera gladeligen (hmmmm!!) gå ut och flytta undan även honom. Bra jobbat grabbar, man ska hjälpas åt !! När så sträckvinnaren Backström kom för att passera Stellan inträffade det märkliga att Henrik stod och vinkade ner medan Stellan stod bakom honom och vinkade på ! Solklart boyz ! Abris som slapp detta elände kom in som tvåa på sträckan, medan Dan Andersson, som tydligen står upp och kör för att se över krönen, då junior inte läser noter, kom in som trea. Närmast efter låg Berggren och Magnus "Mr Nema Problema" Eriksson. Längre bak i fältet drabbades Marcus Lindholm av dålig strömtillförsel, då det var något skumt med elförsörjningen.

Sista sträckan 19 km långa och av Svenska Rallyt beprövade SS5, skulle inte komma att innebära några nya frånfall. Nu hade agnarna skilts från vetet, och alla som startade SS5 skulle komma att ta sig i mål. Närmast att bryta var Tobias Augustinson som var av ordentligt vid ett par tillfällen, liksom Lindholm som åkte sista sträckan i totalt mörker, utan belysning, kartläsarlampa, ja inte ens instrumentbelysningen fungerade. Starkt jobbat, och åtta cuppoäng samt en uppklassningspoäng som belöning känns väl inte helt fel. Överlägsen sträcksegrare blev Backström/ Söderholm, som var nästan minuten före tvåan Wahlström och trean Abris. Efter denna insats vann alltså Backström denna tävling, och faktum är att tiden räckte för att vara snabbast av samtliga B- och C-förare, både 2wd och 4wd ingående i SuperCupen, och visst får man ta i lite: Detta var OERHÖRT IMPONERANDE! Grattis!

Så är det snart dags för Bruksrundan i Hofors (14/2); hoppas att alla får ordning på grejerna så ses vi där!
/Christer Engman

(PS. Ska ni ut i skogen på Svenska Rallyt så kanske vi ses där. Marcus och jag finns i starten på Shakedown, SS 6&11 samt SS 15&18, där vi bildar ett teknikteam som fixar med tidtagningsutrustningen åt Inmarsat.)

Resultat:
1. Johan Backström / Stefan Söderholm Ludvika 1:00:26
2. Andreas Abrahamsson / Magnus Johansson Katrineholm 1:02:22 +1:56
3. Dan Andersson / Robert Andersson Eskilstuna 1:04:03 +3:37
4. Thobias Wahlström / Jimmy Nyberg Katrineholm 1:04:31 +4:05
5. Magnus Eriksson / Peter Sandberg Eskilstuna 1:05:40 +5:14
6. Ulf Berggren / Christer Engman Kil 1:07:11 +6:45
7. Pelle Bertilsson / Håkan Järn Värmdö 1:09:16 +8:50
8. Patrik Söderlund / Susanne Andersson Rasbo 1:14:40 +14:14
9. Marcus Lindholm / Jan Mikkola Kil 1:17:14 +16:48
10. Tobias Augustinson / Magnus Karlsson Sandviken 1:18:48 +18:22
-- Lars-Erik Kronberg / Tony Lundgren Ludvika Brutit
-- Stefan Pettersson / Lena Pettersson Arboga Brutit
-- Ola Rickardsen / Joakim Björnsson Kolsva Brutit
-- Joacim Örneus / Bjarne Siik Hallsberg Brutit
-- Erik Backjanis / Jan Backjanis Lima Brutit
-- Pierre Skytt / Patrick Larsson Eskilstuna Brutit
-- Stellan Karlsson / Henrik Paues Skutskär Brutit

 


 
 
 

HEM Bild- Mediagalleri
Följ oss
på Facebook

© 1300 Rallycup
Org. nr: 802463-3755
BG 822-4073
Swish 1235351465
e-post. styrelsen@1300rallycup.se

Om kakor (Cookies)

Webmaster:

Produktion: <beki>
SUZUKI 1300 Rallycup Press
Föreningen 1300 Rallycup Forum
Nyheter Translate