Suzuki 1300 Rallycup
HEM 1300 Rallycup Föreningen 1300 Rallycup Nyheter Bild- Mediagalleri Press Forum Select language
Äldre nyheter och rapporter
2019 - 2018 - 2017 - 2016 - 2015 - 2014 - 2013 - 2012 - 2011
2010 - 2009 - 2008 - 2007 - 2006 - 2005 - 2004 - 2003


Nyheter och rapporter 2009

09-11-20 Veckans fråga
Nu skall vi se hur många och indirekt vilka som tänker sig åka Suzuki Cup 2010. Basera ditt svar på känsla och ambition, givetvis är ett positivt svar inte bindande på något sätt. Ni som svarar på något av de tre ja alternativen skicka samtidigt ett mail till suzukicup2010@gordet.nu med ert namn.


09-11-04 Veckans fråga
Skulle du föredra att sommartävla på ett enhetsdäck av typen standard vinterdäck om det skapade större sportslig rättvisa och gav märkbara ekonomiska fördelar?

09-11-04 Årsträff för Suzuki Cup 21 novemer
Välkommen du aktive Suzuki Cup åkare, du gamla sugna cupåkare, du som funderat på cupen, ja välkomna alla som vill påverka eller bara ha information om Suzuki Cup.

Vi träffas i Linköping den 21 november kl 14.00, lokal meddelas i anmälningsbekräftelsen.

Varför Linköping och just då? Jo denna dag hålls den årliga prisutdelningen, med efterföljande fest för Öppna Östgöta Mästerskapet, ÖÖM, i Linköping. Då minst fem av de aktiva cupåkarna av olika anledningar kommer att befinna sig där av andra skäl så föll det sig naturligt att bjuda in till det sedan tidigare planerade mötet samma dag och plats.

Cupmötet startar kl. 14.00 vilket ger oss god tid att ventilera synpunkter och vara konstruktiva i det gemensamma målet att återigen öka deltagandet och konkurrensen i Suzuki Cup.

Då vi kan konstatera att fler och fler ungdomsåkare har valt Suzuki som rallybil och delvis cupen som arena skall vi också diskutera ungdomsåkarnas roll och synpunkter på cupen i framtiden.

Exempel på andra diskussions- och informationspunkter.
· 2010 års tävlingskalender presenteras.
· 2010 års reglemente presenteras och belyses.
· Vi förklarar 2010 års nydanade poängsystem.
· Vi redovisar tankarna och resultatet angående seriens amarbetspartners.
· Eventuell utbildnings-, test- och träningsdag ventileras.

Givetvis så hoppas vi att så många som möjligt tar chansen att komma på mötet och sedan stanna kvar en stund på kvällen, kl. 19.00, och applådera Suzuki åkarna när dom tar emot sina ÖÖM priser. Så långt är det helt kostnadsfritt, vi bjuder även på eftermiddags fika, men vi nöjer oss inte där. Vi i cupledningen hoppas också att ni har lust att vara med på supén som börjar kl. 20.00 för en stunds god mat, trevlig underhållning samt en kväll i Suzuki Cupens glada umgänge. Därför har cupen beslutat att subventionera supé kuverten från 300kr/kuvert till 200kr samt juniorernas dito från 200kr till 100kr.

Anmäl ditt deltagande till Lars Jonsson via larsjonsson@gordet.nu alt. 076-8282130. Vi önskar att du specificerar om anmälan gäller mötet och/eller festen samt givetvis hur många personer ni är som kommer, för supén gäller det också att skilja på juniorer och seniorer, o.s.a. senast den 10 november.

Anmälan till supén behöver och skall inte göras separat till ÖÖM utan en anmälan till Suzuki Cupen gäller till båda aktiviteterna. Information, tyvärr lite knapphändig, om prisutdelningen och supén kan hittas på ÖÖM's hemsida, http://oom.dinstudio.se .

Cupledningen


09-10-28 Veckans fråga
Då majoriteten röstat för att tävla med Cupbilar både enligt tidigare tekniska regler samt lätt modifierade dito behövs ett tidshandikapp. Läs den förklarande texten nedan så hänger du med i resonemanget innan du röstar.

Då majoriteten har röstat för att tillåta bilar med lägre slutväxel som tekniskt klassas in i Gr H, och på köpet får enklare och billigare krav på bl.a. stolar och bälten skall det nu tas fram ett handikappsystem, därav denna ide med procentuellt tidspåslag.

Vi vill att ni med er röst bestämmer med vilket procentuellt tidspåslag vi skall börja säsongen.
Rösta på 2% eller 1% procents påslag. Hamnar vi jämt så börjar vi med 1,5%. Nedan ser ni några exempel som har varit vårt underlag till att ta fram förslagsnivåerna.

Ser vi under säsongen att det verkar vara helt uppåt väggarna så förbehåller cupledningen sej rätten att gå in och justera procenttalet.

Exempel 1:
Niklas Östmark vann Nyckeljakten på 22:43,0 före Victor Windahl 22:46,3.
Om Östmark kört en GrH reggad bil så hade 1,5% tillägg gett honom sluttiden 23:03,4. Ett påslag på hela 20,4 sekunder som hade flyttat ned honom till en Fjärdeplats.
Med en procents tillägg hade han hoppat upp en placering till 3:a. Påslaget skulle då varit 13,6 sekunder och sluttiden 22:56,6.

Exempel 2:
Victor Windahl vann Viks 8an på 27:35,3 före Lasse Jonssons 27:44,6.
1½ procent på Victors tid skulle bli 28:00,1. Alltså 24,8 sekunders tillägg och nedflyttad till andra plats.
Med en procents tillägg hade sluttiden blivit 27:51,9. Dvs. 16,6 sekunders tillägg.
Fortfarande tvåa efter Lasse.

Exempel 3:
I Kolsva vann Victor på 42:15,5 före Niklas Östmark 42:33,7.
1,5% hade blivit 42:53,5 och en placering 20,2 sekunder efter Niklas.
1 % tillägg hade blivit 42:40,9 och fortfarande efter Niklas.

Exempel 4:
I Nora vann Victor på 21:47,0 före Niklas Östmark 21:49,3.
1,5% hade blivit 22:06,6 och en placering 17,3 sekunder efter Niklas.
1 % tillägg hade blivit 22:00,1 och fortfarande efter Niklas.


09-10-21 Veckans fråga
Skall vi i cupen 2010 ha ett nydanande poängsystem enligt Ola S modell med poäng sträcka för sträcka eller ett traditionellt system med poäng tävling för tävling?

Se tidigare forumdiskussioner som underlag för ditt beslut.


09-10-13 Veckans fråga




09-10-02 Veckans fråga


09-10-02 Tydliggörande kring tankarna att eventuellt tillåta Gr H klassade bilar i Suzuki Cup. Ge din åsikt via omröstningen
Idag och i framtiden tillåtna bilar
Biltyp: Suzuki Swift 1.3 GTi
Karosstyp: MK1 eller MK2
Bilklass: Grupp N 0-1400 cc
Bilarna ska vara homologerade i Grupp N enligt FIA (Internationella
Bilsportförbundet), och där följa gällande reglemente FIA Appendix J, se www.sbf.se

För tävlande i Suzuki Cup gäller dock följande:
- Differential får monteras i original växellådshus.
- Växellåda skall vara av originaltyp och ej tätstegad.

Förslag med begränsningar, motiveringar och förklaringar på hur tankarna går kring Gr H bilar i Cupen.
Grupp H klassade bilar tillåts deltaga* under förutsättning att de överenstämmer med övriga grupp N klassade Suzuki Cup-bilar enligt ovan med följande undantag:
- Sprinklersystem är EJ obligatoriskt. Dock ej handbrandsläckarna.
- Godkända oskadade stolar och bälten äldre än fem år kan få användas.
- Innerklädslar/plastpaneler på bakre inre sidostycken samt vid växelspakskonsol upp till instrumentbräda får utelämnas.
- Krängningshämmare behöver EJ vara i funktion och får utelämnas.
- Nedre delen av luftburken (i hjulhuset på MK2) får utelämnas.
- Hål får upptas i original luftburk.
- Lägre slutväxel får monteras.
- Bakre sidorutor får limmas och de öppningsbara låsen utelämnas.
- Sidokjolar får utelämnas.
- Takspoiler får utelämnas.
- Både 13" och 14" hjul får användas.
- Täckplåtar som endast fyller kosmetisk funktion får utelämnas (Typ plåt över grenrör).
- Innerskärmar i plast får utelämnas.

Som en följd av dessa i vissa fall prestandahöjande åtgärderna kommer ett system utarbetas som innebär en kompensation (Tids- eller poängmässig) för dem som väljer att fortsätta åka med rena gr.N bilar.
Framställan görs till SBF om att även dessa (gr.H) cup-bilar får användas i ungdomsrally.


(En grupp N-bil får ej göra någon av dessa modifieringar, då den ej längre kan räknas som en gr-N bil. Alternativet är alltså att klassa om den till gr H.)

*Anledningen till detta är följande:
· Ett alternativ för dem som ej vill köpa nya stolar och bälten när de blir överåriga.
· Ett alternativ för dem som ej vill kosta på ett dyrt sprinklersystem.
· En lägre slutväxel är ett billigt alternativ till tätstegad växellåda.
· Skifta hjulstorlek är en väldigt billig metod att ändra utväxling.
· Att ta bort onödig utrustning som bara väger och kostar pengar är billigaste trimningen.

Observera att det självklart går utmärkt att fortsätta i Gr N som tidigare för de som vill.

/Cupledningen.


09-09-11 Lars ny cupgeneral
Idag blev det klart. Suzukicupen får idag ny cupgeneral när Lars Johansson tar över rollen efter Jan Andréasson. Vi hälarsar Lars välkommen och tackar Jan för hans tid som cupgeneral.

 
 
 

HEM Bild- Mediagalleri
Följ oss
på Facebook

© 1300 Rallycup
Org. nr: 802463-3755
BG 822-4073
Swish 1235351465
e-post. styrelsen@1300rallycup.se

Om kakor (Cookies)

Webmaster:

Produktion: <beki>
SUZUKI 1300 Rallycup Press
Föreningen 1300 Rallycup Forum
Nyheter Translate