Suzuki 1300 Rallycup
HEM 1300 Rallycup Föreningen 1300 Rallycup Nyheter Bild- Mediagalleri Press Forum Select language
Äldre nyheter och rapporter
2019 - 2018 - 2017 - 2016 - 2015 - 2014 - 2013 - 2012 - 2011
2010 - 2009 - 2008 - 2007 - 2006 - 2005 - 2004 - 2003


Nyheter och rapporter 2010

10-12-01 2010 års Suzuki Cup-avslutning
Lindegården och den flerfaldige SM vinnaren Johnny Johansson stod som värd för 2010 års Suzuki cupavslutning, 30 personer trotsade den första vintern och tog sig till Lindesberg för att delta i avslutningen med tillhörande årsmöte. Årsmötet var debattfyllt då 2011 års reglemente skulle beslutats och övriga nyheter diskuteras. På agendan stod också överraskningsaktiviteter samt hemliga gäster. Under tiden skaran försökte enas om det nya reglementet och övriga angelägenheter så avbröts de av värden Johnny Johansson som var ivrig att se till att det var högt till tak och energi till max med roliga inlägg och goda fikapauser. Bland annat avslöjade han hur han jobbar med mental träning tillsammans med Mats Jonsson.

Efter ett enat läger med ett uppdaterat fräscht reglemente och med mottot ”mycket rally för pengarna” var det dags för inkvartering och eftermiddagsaktivitet som bestod i visning av den ståtliga inomhussportarenan samt framhejande av det lokala handbollslaget som efter matchen fick posera tillsammans med cupgänget för årets porträtt.

Som avslutning på kvällen stod bankett med tillhörande prisutdelning och hemliga gästen som i år bestod av den meriterade kartläsaren Bruno Berglund som gav många goda råd och delade med sig av både bra och dåliga erfarenheter. Suzuki cupgängets spridning av erfarenhet och ålder gav en lyckad fest som inte slutande förrän på småtimmarna. Nu ser vi alla fram mot en ny och intressant säsong och hälsar samtidigt gamla och nya förmågor välkomna till säsongen 2011.

För att hänga med i vad som händer i cupen och bl.a. se 2011 års reglemente besöka oss på hemsidan.

Suzuki Cup: ”Mycket rally för pengarna”



10-11-16 Avslutningen i Lindesberg 20-21 november
Hej alla cupåkare, speciellt ni som har siktet inställt på Lindesberg nu till helgen 20-21/11.
Vi kommer att hålla till på Lindegården mitt emot järnvägstationen, hittar dit gör ni genom att engagera GPS:en eller söker på typ hitta.se.

Vi bor sedan i campingstugor i fritidsbyn,1500 meter från middagen, så tänk till kring nattutrustning, alltså inte hotellstandard. Till eftermiddagens hemliga aktiviteter tar ni med badkläder samt kläder för innegympa, i övrigt fri klädsel.

Vi får kaffe, lunch, kaffe, hemlig överraskning, middag och boende för subventionerade 500kr p.p. se till att ha medel med er. Är ni allergiska mot bordsvatten/lättöl så ta med en slant för att kunna köpa egen dryck.

På agendan står bl.a. info om projekt växellåda, tankar om däck, prisutdelning, fastställande av 2011 års reglemente, småljug, sommartävlingarna 2011 m.m. M.a.o. kommer vi att ha att parata om, alla röster är välkomna till ett möte med högt till tak

Agenda i korthet. Ankomst till Lindegården, 09.45, möte 10.00 - 12.00. Lunch 12.00 - 13.00. Möte 13.00 - 15.00 och sedan inkvartering. Aktivitet av överraskande natur 16.00, middag med mer överraskningar och prisutdelning 19.00, läggdags XX.XX. Frukost söndag 09.00.

Skulle ni vilja ventilera något speciellt ämne går det utmärkt, det går bra att lyfta det på mötet eller att meddela cupledningen i förväg. Skulle någon nu sent vilja hänga på mötet och de roliga aktiviteterna så går det att efteranmäla sig på, lars.jonsson@gordet.nu.

Ses i Lindesberg, cupledningen.


10-10-26 Suzuki Cup 2010 är avgjord -
Niklas Östmark heter 2010års cupmästare, grattis!

Cupavslutningen blev precis så spännande som många hoppats och trott. Ola Strömberg ledde cupen inför tävlingen men hade inte möjlighet att delta utan fick lämna avgörandet i andra händer. Far och son Östmark hade det bästa utgångsläget men var tvungna att skarpa ihop 28 poäng för att säkra titeln, något man inte gjort sedan i vintras. Nu lyckades det dock och det var en stolt besättning som på prisutdelningen fick ta emot publikens jubel och en gedigen prissamling. Förutom tävlingens priser, där Östmarks blev tvåa, fick Niklas en resa med Rallytravels till Wales i november, värd ca:8000kr, samt att han erhöll 1500kr från Fixit samt fria noter till nästa tävling av Noteriet, storslam och många avundsjuka blickar blev det alltså.

I själva tävlingen var det dock Victor Windahl som var kung! För tredje gången i år vann en förare alla sträckorna och givetvis hela tävlingen, strongt gjort Victor. Inte nog med det, Victor och Dino blev 14:de totalt i Marknadsnatta, detta i en konkurrens med 160 andra förare som kvalitativt höll en mycket hög klass, fantastiskt. Den som själv hade hoppats på en framgångsrik körning och som skulle kunna hjälpt Ola i sin önskan att bli mästare i kavaj var cupgeneralen Lars Jonsson. Lasse hade dock valt att dagen till ära prova lite annorlunda motorinställningar som inte föll väl ut. Trots det lyckades Jonsson/Wretemark kämpa sig till en tredjeplats i tävlingen och en fjärde i sluttabellen.

Hur slutade det då egentligen? Jo så raffinerat att Niklas Östmark vinner Suzuki Cup 2010 på 167 poäng, endast 4 poäng före tvåan Ola Strömberg som i sin tur bara är 3 poäng före trean Victor Windahl. Alltså skiljer det bara 7 poäng mellan de tre i toppen efter en hel säsongs tävlande, är inte det fantastiskt? Med andra ord så är det lika tätt i tabellen som i tävlingarna! Kom också ihåg att Suzuki Cup är mycket nytänkande när det gäller poängfördelningen. Till årets säsong infördes nyheten att man får poäng för varje körd sträcka och alltså inte bara för själva tävlingen. Detta för att sätta press på fart och prestationer i varje moment och för att ge en andra chans till dom ekipage som gör mindre bra prestationer. Att detta system fungerar visar både resultaten i tävlingarna och i den extremt tajta sluttabellen.

I cupen frodas och utvecklas också många ungdomsåkare, i helgens tävling var det Rasmus Lundh och Emanuel Karlborg som gjorde bäst ifrån sig. Dock räckte det inte hela vägen i tabellen där flitigt tävlande Jesper Ödberg blir mästare i Junior Suzuki Cup, Grattis.

Härnäst samlas cupdeltagarna och andra intresserade i Lindesberg den 20/11 för att summera-, utveckla- och umgås i cupen, nyfiken, hör bara av dig.

För att se sluttabellen Cuptabell»

Suzuki Cup: ”Mycket rally för pengarna”
10-10-18 Inför deltävling 7, Marknadsnatta
Till årets avgörande i Skänninge kommer cupgänget taggade, 12 Suzuki bilar finns anmälda till finalen, Marknadsnatta. Kommer gör bara nästan hela gänget, för Cupledaren själv, Ola Strömberg, har som sedan tidigare känt inte möjlighet att delta utan håller tummarna på annat håll för att Niklas Östmark inte förmår sig plocka för många poäng i årets sista deltävling.

För att Ola skall kunna bli cupmästare i kavaj så krävs det alltså att paret Östmark byter ut sitt hitintills sämsta poäng resultat, 14 poäng från Kvarnturen, till en 27 poängare denna gång då bara fem resultat får räkas i sluttabellen. Visst kan det gå vägen för Östmarks för i Skänninge slåss cupåkarna om 50 poäng samanlagt, tio för var sträcka samt tio för slutresultatet men fler än 23 poäng i en tävling har Östmark inte tagit sedan vintern så läget är helt öppet.

Dock är det många som kommer att indirekt vilja hjälpa Ola Strömberg på sin jakt efter en cuptitel. Regerande mästarparet, far och son, Victor Windahl och Dino Karlsson, har själva en teoretisk chans att behålla mästartiteln och kommer inte att spara på krutet. Vinner man alla sträckor och således tävlingen så kommer man upp i samma poäng som Strömberg/Ålund nu har. Att detta inte alls är omöjligt har Ola visat senast i Nora och tidigare gjorde cupgeneralen Lars Jonsson detsamma i Motalas tävling.

Övriga har inte med cupsegern att göra men kommer säkert att kämpa för allt vad tygen håller för att göra så bra ifrån sig som möjligt. Jonsson/Wretemark kommer säkert revanschsugna efter den mindre lyckade Åtvidabergstävlingen, nu med nyriktad bil och på hemmavägar. Dom är klara segeraspiranter liksom Gruvrundevinnaren Niklas Pettersson som i sin tur är revanchsugen efter sin prestation senast i Nora. Unga talangerna Per Wilén/Viktor Larsson m.fl. får vi inte heller glömma bort i snacket om topplaceringarna i finaltävlingen.

Som ni förstår så finns det många möjligheter och få enkelt förutsägbara scenarion inför cupfinalen i Skänninge. Säg är inte det precis så som en finaltävling skall vara eller?

I Junior Suzuki Cup är det dock redan avgjort, klara mästaren Jesper Ödberg med Anders Andersson i högerstolen, bjuder dock upp till kamp mot cuptvåorna, Rasmus Lundh och Emanuel Karlborg i finaldrabbningen. Båda dessa ungdomsåkare har fått kökort under året och kommer säkert göra livet surt för seniorerna 2011. I ungdomsklassen återfinns också Andreas och Tommy Andersson som säkert vill vara med i matchen.

För att se nuvarande Cuptabell»

Suzuki Cup: ”Mycket rally för pengarna”


10-10-04 Tävlingsrapport deltävling 6. Noratrofén
Som vanligt hade en tillmötesgående arrangör ordnat så alla Suzukiåkarna kunde stå tillsammans på serviceplatsen, trevligt. Tre sträckor om dryga milen styck skulle köras.

SS1 Gick söderut mot Lockhyttan i de Närkingska Kilsbergen med start strax söder om Noras södra infart. Riktig skogsbyväg övergick i rejält nygrusad skogsbilväg men med en avslutning på allmän väg av Finlandskaraktär där det tjöt om däcken vid inbromsningarna! Trots problem med bromsarna kunde Cupledaren Ola Strömberg med nya Dunlopdäck ta ledningen med tillfällige vinnar-Co-drivern Christoffer Bäck, endast 4,4 sekunder före unge C-förarekipaget Andreas Johansson/Emil Eklund Eskilstuna MK. Därefter följde lika unga Per Wilén/Wiktor Larsson ytterligare 1,1 sekund efter trots en helt lös tändfördelare. Fyra var paret Niklas och Johnny Östmark som var 1,6 sekunder efter Wilén.

Strömberg var bekymrad för bromsarna men fick beläggen utbytta vid servicen för att nu ta sig an långa och mycket snabba SS2 längs sjön Grecken. Full attack gällde och mycket körning t.o.m. på fyrans växel vilket är väldigt ovanligt i Suzuki-rallysammanhang. Återigen var veteranen Strömberg med unge duktige Bäck snabbast. Nu 3,3 före starkt åkande Andreas Johansson/Emil Eklund och de var de enda som klarade sträckan under 7 minuter. Hade inte Östmarks kört fel i en lurig chikan med backning som följd hade de dock sannolikt tagit sträcksegern. Nu slutade de trea, 9,8 sekunder efter vinnaren. Fyra var Pelle Wilén med en fastskruvad tändfördelare. Fjolårsmästaren Victor Windahl blev stående med trasigt kamdrev och var således borta ur rallyt.

Karavanen drog nu direkt till avslutande SS3. Då var ställningen för de 6 främsta följande:
Strömberg/Bäck:15:57,5, Johansson/Eklund:16:05,4, Östmark/Östmark:16:14,4, Wilén/Larsson:16:15,8, Pettersson/Segerström:16:26,4, Funk/Karlsson:16:39,8

Bergslagsvägarna brukar vara av snabbare karaktär och detta gällde även här även om sträckan innehöll mycket varierande typer av väg. Alltså mycket utmanande för deltagarna. Paret Strömberg/Bäck höll för trycket och kunde kassera in ytterligare en tio-poängare för sin seger på sista sträckan. Hårt satsande paret Johansson/Eklund slutade bland några träd med demolerad bil. Föregående tävlings vinnare Nicke Pettersson kom undan med blotta förskräckelsen och en bakstötfångare mindre men tappade för mycket tid för att blanda sig i toppstriden. Nu var det Östmarks som tog hand om andraplatsen på sträckan, knappt slagen med nio tiondelar av en sekund. Trea slutade paret Wilén/Larsson före Skövdeduon Funk/Karlsson och Östgötarna Carlsson/Maxe.

En eloge till Nora MK och dess hjälpande motorklubbar för ett bra och snabbt genomfört rally inklusive prisutdelning. I Suzuki Cup fanns som vanligt en massa extrapriser att dela ut som skänkts av generösa personer och företag.

Således fortsatt cupledning för Strömberg, nu med blott 13 poäng. Skall Östmark kunna ta in det försprånget i finalen i Skänninge om tre veckor

För att se nuvarande Cuptabell»

Suzuki Cup: ”Mycket rally för pengarna”


10-09-30 Inför Noratrofén
Ett nytt deltagarrekord för 2010 var på gång med 16 st anmälda till årets näst sista deltävling, Noratrofén, i Suzuki Cup, trots att Cupgeneral Jonssons bil står på verkstad för smärre justering. Tyvärr tvingades två deltagande ekipage lämna återbud. Men 14 st bilar är ändå mer än 10% av Noratävlingens hela startfält.

Frågorna är många, skall veteranen Ola Strömberg kunna behålla sin cupledning? Det verkar som han börjar bli orolig då han till denna tävling hyrt in Co-drivern Christoffer Bäck som ju lotsade senaste segraren, Niklas Pettersson i Åtvidabergs Gruvrunda och tävlingen före det i Motala, Lars Jonsson som då vann samtliga sträckor och kammade hem full poängpott, en vinnar kartläsare med andra ord!. Den här gången slipper således Strömberg ”general Jonsson” men kommer få det mycket svårt med alltid snabba Niklas Östmark med pappa Johnny i högerstolen bara 10 ynka poäng efter. Med Suzuki Cupens poängsystem betyder det att om paret Östmark vinner första specialsträckan och Strömberg/Bäck blir åtta där så är ställningen lika. Till detta kommer att sistnämnda måste dra av 14 poäng som är deras sämsta resultat efter att ha plockat poäng i samtliga 5 deltävlingar medan Östmarks och regerande mästaren Victor Windal/Dino Karlsson kan tillgodoräkna sig alla inkörda poäng, mycket räknade blir det!

Unga och snabba paren Per Wilén/Viktor Larsson och Andreas Johansson/Emil Eklund återkommer efter ett par tävlingars bortavaro och kommer garanterat att plocka poäng av ovanstående grupp.

Klockan 12 nu på Lördag den 2/10 ger sej första bilen iväg från Karlsängskolan i Nora. Med startnummer sex går paret Strömberg/Bäck ut i egenskap av Cupledare och följs av övriga förare i den ordning som de ligger placerade i den totala poängtabellen.

För att se nuvarande poängställning: Aktuell Cuptabell

För att få tillgång till live resultat går ni till www.resultatdata.com/resultat/index.jsp och klickar på ”Noratrofén” sedan väljer ni Suzuki Cup.

På Söndag hoppas vi ha en uppdaterad poänglista publicerad.

”Mycket rally för pengarna”


10-09-21 Tätstegad växellåda i framtiden?
Ni som var på träningslägret i Björkfors fick av Victor Windahl en gedigen presentation av cupens projekt ”tätstegad växellåda”. En presentation som mottogs väl och som då, och allt sedan dess, har genererat ett stort intresse och en hel del påstötningar.

Nu har projektet kommit så långt att det är dags att sjösättas. Då behöver cupledningen höra era synpunkter samt ge er välbehövlig information. Då det i vårt enkla webenkätverktyg här på hemsidan inte går att styra och begränsa vem eller vilka som kan svara väljer vi en annan väg.

Du cupåkare, nuvarande eller blivande, senior eller ungdom, som vill veta mer om detta projekt skickar ett mail till suzukicup@gordet.nu och i retur får du ett informations-, frågebrev.


10-09-13 Rapport efter deltävling 5
Åtvidabergs Motorklubb arrangerade sin anrika Gruvrundan på ödesdagen 11:e september. Fyra till största delen väldigt krokiga och smala specialsträckor på sammanlagt 36 km avverkades.

Unge Niklas Pettersson, Fagersta MK med inhoppande co-drivern Christoffer Bäck (som ju vann förra deltävlingen tillsammans med Lasse Jonsson) chocköppnade med snabbaste tiden på förstasträckan tätt följd av Norbergsduon Johan Bengtsson/Christer Bergh bara 8 tiondelar efter. Trea var Niklas och Johnny Östmark som till denna tävling valt ett lugnare tempo. Victor Windahl/Dino Karlsson gjorde en lätt avåkning på det fuktiga underlaget och tappade värdefull tid.

På direkt följande SS2 hade Cupgeneralen Lasse Jonsson med ordinarie kartläsaren Anders Wretemark återhämtat sig och vann sträckan 1,8 sekunder före Bengtsson/Bergh. Sistnämnda gick därmed gick upp i ledningen en sekund före Pettersson/Bäck. Jonsson/Wretemark nu upp till tredjeplatsen före Östmarks som drabbades av punktering.

Efter service var det dags för SS3 Söderö som var rallyts längsta sträcka med sina 11,5 kilometer. Första halvan bred väg av snabbare karaktär och andra halvan smal, krokig, delvis med gräs i mitten och massor av sten i kanterna.

Niklas och Christoffer återigen snabbast vilket betydde en andra tio-poängare i protokollet. Den här gången 1,4 sekunder före Bengtsson/Bergh vilket innebar att ungdomarna nu återtog ledningen med hela 4 tiondels sekund. För snabbt och snålt åkande Jonsson höll det på att gå riktigt illa men nu blev det ett ”bara” ett stopp på 20-talet sekunder mellan stenarna och eventuella segeraspirationer avskrivna.

Tillbaka vid sista servicen var således ställningen i toppen:
1. Niklas Pettersson/Christoffer Bäck: 20:08,8
2. Johan Bengtsson/Christer Bergh: 20:09,2
3. Niklas Östmark/Johnny Östmark: 20:24,3
4: Lars Jonsson/Anders Wretemark: 20:35,3
5: Ola Strömberg/Brittmarie Ålund 20:35,4
6: Victor Windahl/Dino Karlsson 20:35,9

Tyvärr hade Bengtssons bakvagn gett upp så han tvingades återigen bryta en deltävling. Men de 21 poäng paret kört ihop på de tre sträckorna kan ingen ta ifrån dem. Nu hade således ledarekipaget ”bara” att bevaka sin 15 sekundersledning på den sista 8 kilometerssträckan. Att det skulle bli så hårt om tredjeplatsen hade de inblandade parterna inte riktigt koll på. Nu skilde det ju bara 6 tiondelar mellan nya trean Jonsson och femteplacerade Windahl.

En överraskande sträckseger togs där av 4:e placerade Strömberg/Åhlund, endast 8 tiondelar före Windahl/Karlsson. Därefter följde Jonsson/Wretemark med sin tillstukade bil. Pettersson/Bäck fick problem med bromsarna men lyckades hålla undan med 8 sekunder till paret Östmark.

Hatten av för C-föraren Niklas som denna gång tvålade till en hel kvartett A-förare och kammade hem 38 friska poäng och ett avancerat Sitoo webbpubliceringsprogram. Så nu förväntar vi oss snart att få läsa mer om Niklas rallyteam på en professionellt gjord hemsida. Vi tackar våra sponsorer och bidragsgivare för alla trevliga priser vi vid alla deltävlingar delar- och lottar ut. Fler priser emottages med glädje.

Ungdomsrallyklassen vanns totalt av bröderna Rasmus och Dennis Lundh VÖMK. Jesper Ödberg/Anders Andersson blev 2:a men leder fortfarande ungdomscupen med sina 185 poäng.

Sjätte och näst sista deltävlingen sker i Norapokalen den 2:a Oktober.
Suzuki Cup: ”Mycket rally för pengarna”


10-09-10 Suzuki Cup redo för Gruvrundan i Åtvidaberg
Hela 14 ekipage var anmälda till årets femte deltävling i Sveriges äldsta rallycup, Gruvrundan i Åtvidaberg.

Dock tvingas två team avstå p.g.a. tekniska bekymmer men 12 ekipage är c:a 100% fler än genomsnittet för föregående år och faktiskt nästan 13% av hela Gruvrundans startfält!

Förklaringen till ökningen sitter sannolikt i att detta är en av de billigaste rallyklasserna men definitivt inte den långsammaste samt att en rad nya grepp har tagits, t.ex. poängberäkning på varje specialsträcka.

Dessutom delas det alltid ut lite extrapriser vid varje deltävling vilket säkert lockar. Hälften går till dem som kört snabbast och den andra halvan lottas ut för rättvisans skull. I Åtvidaberg handlar det om priser för c:a 15.000 kr vilket kan göra andra tävlanden lite avundsjuka. På prisbordet finns den här gången bl.a. två stycken avancerade webpubliceringsprogram från Sitoo.

Skall självaste Cupgeneralen Lars Jonsson nu åter med Co-drivern Anders Wretemark upprepa sin bravad från Motala och kamma hem full pott igen på varje sträcka, eller kommer regerande mästaren Victor Windahl/Dino Karlsson att kunna öka tempot ytterligare? Vi får heller inte räkna bort vinterdominanten Niklas Östmark med pappa Johnny i högerstolen. Kanske det ändå går lite lugnare denna gång då de två senaste deltävlingarna slutat med rejäla vurpor för paret. Kommer Ola Strömberg och Brittmarie Ålund kunna försvara cupledningen? Frågorna är många, svaren kommer snabbt!

Snabb är även Johan Bengtsson/Christer Bergh från Norbergs MK, de gör ett nytt försök efter motorhaveriet i Motala och vill säkert revanschera sig. Unge Niklas Pettersson tävlandes för Fagersta MK har lånat in Jonssons tillfällige vinnar Co-driver från Motala, Christoffer Bäck och siktar säkert på att vara med i toppen.

På Söndag hoppas vi ha en uppdaterad poänglista publicerad.

Suzuki Cup: ”Mycket rally för pengarna”


10-08-10 Suzuki Cup på väg till Motala och årets fjärde deltävling
Hela femton Suzuki-bilar finns med i startlistan på SMK Motalas Supercuprally Kvarnturen. Det är där som Suzuki Cup som lagt sin fjärde deltävling för året.
Veteranen Ola Strömberg kommer säkert få det svårt behålla sin ledning då det finns ett flertal mycket snabba ekipage med Niklas Östmark, Victor Windahl, Johan Bengtsson samt, Cupgeneralen själv, Lars Jonsson bakom rattarna som inget hellre vill än att plocka poäng av ”gubben”.

Suzuki Cup är ju först i rallysverige med att räkna seriepoäng för varje körd specialsträcka vilket gör att även om man råkar få en punktering eller annat problem på en av fartsträckorna så kan man plocka nya poäng på nästa. ”Efter årets säsong skall provet utvärderas och vi får se hur det blir till 2011”. Även i WRC funderar man på detta men har ännu ej slagit till”, säger Lars Jonsson och fortsätter, ”Målsättningen för Suzuki Cup är att vara ett enkelt och framförallt billigt alternativ i denna allt mer kostnadskrävande sport. Vi kör med relativt gamla bilar men de tillhör de snabbaste i den här storleken och kan därför t.ex. ofta mäta sig mot de betydligt motorstarkare Volvo originalcupbilarna”.

Det betyder dock inte att vi för en undanskymd tillvaro. Tvärtom så brukar vi se till att synas ordentligt genom att t.ex. stå tillsammans på serviceplatserna. Sen startar vi ju alltid först i tävlingarna vilket ger extra uppmärksamhet. Det är oftast uppskattat då de får agera ”sopkvastar” åt de större och snabbare bilarna som kommer efter. Visserligen innebär körning på lösgrus ett extra svårighetsmoment och en och annan bredsladd men det tar man med ett leende i detta gäng där fokus sätts på att i första hand ha kul tillsammans.

När de små Suzukibilarna kommit i mål så brukar de vid prisutdelningen själva lägga till en hel del extrapriser som välvilliga människor och företag bidragit med. ”Jättekul att kunna dela ut rejäla priser till de duktiga i vårat gäng”, säger Ola Strömberg. ”Vi har allt från Peltor intercom´s till Rallyresor att dela ut. Men det skojigaste är att vi alltid lottar ut likadana grejor till dom andra som inte vinner deltävlingar. Det betyder mycket för trivsel och gemenskap. ”Pokalerna fixar arrangörerna men det som gör att de andra deltagarna i de andra klasserna blir lite avundsjuka fixar vi själva”, skrattar Ola.

På lördag kväll så får vi se hur den nya poängställningen ser ut.

”Mycket rally för pengarna” Suzuki Cup.


10-08-05 Rapport Suzuki Träningsläger
Nyaste nyheterna hittar man förstås på forumet men det kan vara på sin plats att lämna en liten rapport om träningslägret Björkfors/Söderö.

Redan Fredagen den 9:e Juli rullade många av oss in till vandrarhemmet i det idylliska Björkfors ej långt från Rimforsa/Kisa. Redan på eftermiddagen hade vår notguru Gunnar Barth med fru o hundar anlänt i egen husbil och såg med Lasses hjälp till att noter blev skrivna och producerade till morgondagens övningar. Trevlig samvaro bland de anlända med lätt förtäring gjorde att läggdax infann sig fortare än kvickt.

Lördagsmorgonen började med utsökt gemensam frukost för ca 30 personer och sedan var det dags för teori. Lasse har ju mångårig erfarenhet som instruktör på bl.a. Mantorp Park och han delgav oss andra en hel del elementära kunskaper som vi nog alla behöver påminnas om.

Sedan bar det av till Söderö och specialsträckan vi skulle nöta på.
Här väntade besiktningschefen Uno och tävlingsledaren Elisabeth Svensson på oss tillsammans med Emelie Andersson. De hade tillsammans sett till att allt sköttes enligt boken med tillstånd etc. samt inte minst att vara på plats för den praktiska delen. Vi hade t.o.m. elektronisk tidtagning med hjälp av Klock-Åke i Kimstad.
Det var otroligt soligt och varmt den här lördagen så första lektionen var att komma ihåg att dricka ordentligt. Vi delade upp oss i grupper som omväxlande körde och tittade på varandra på olika partier efter sträckan. Den innehöll f.ö. det mesta som en rallyväg behöver. Synd bara att det var så torrt. Det betydde onormalt stort slitage på vägen och stenar tittade ganska snart fram i spåren.
Efter fliluftslunch på plats så var det dags för eftermiddagspasset. Lite justeringar på bilar förekom samt test av olika däck. Gunnar Barth var på plats för att diskutera sina noter och han dristade sig t.o.m. att åka med några stycken. Det gjorde även mycket duktige Roger Andersson som testade bilar och åkte med, när han inte var ute och kollade på oss andra.

Innan en fantastisk trevlig grillafton med rikligt med god mat tog vid tillbaka vid vandrarhemmet så hann vi med ytterligare ett teoripass. Barth:en delgav oss sin mångåriga erfarenhet från sin plats i högerstolen under sin långa karriär inklusive flertalet VM-tävlingar. Victor Windahl redogjorde för sitt arbete med att ev. få fram en roligare drevsats än den tvåväxlade vi kör med nu. Ola S försökte vara lite filosofisk o snacka rally i största allmänhet. Han hade även låtit montera en lägre slutväxel han fått tag i i Walter Olofssons bil för att kunna prova vad det innebar. Fort o lätt blev det kväller även denna varma lördag.

Söndag startade inomhus igen och nu var fokuset ställt på teknik och regler. Nu var det vår besiktningschef Uno Svensson som hade ordet. Vi lärde oss ett och annat som var av särskild betydelse för oss Suzukiåkare. Lite mer Co-driverperspektiv hur det går till idag fick vi av aktuelle John Stigh som åker med Jimmy Joge. Det skiljde inte mycket mellan den gamles och dagens Co-drivertricks.

Tillbaka till om möjligt ännu varmare, torrare och dammigare Söderö hade "banchefen" Tommy Larsson sladdat till vägen efter gårdagens övningar. Nu bytte vi lite co-drivers och bilar med varandra och konstaterade även att Ola´s låga slutväxel gjorde rejäl skillnad på frän-faktorn. …Dock inte på åktiderna.

Till eftermiddagen blev det så tävling …men på ett lite annorlunda sätt. Kursledare Jonsson bestämde att den som körde 3 åk med minsta möjliga tidsdifferans skulle vinna. Vem tror ni vann?
Innan slutlig hemfärd drog de flesta av oss iväg till en närbelägen badplats för att bli av med lite svett och damm. Summeringen blev: Mycket lyckad tillställning där framförallt sammanhållning och gemenskap var ledordet. Vi i Suzuki Cup tävlar först och främst för att det är KUL! Stort tack till alla er som på olika sätt gjorde detta möjligt!


10-06-16 Inför Dackefejden
På de Småländska vägarna i Dackefejden som inleder sommarsäsongen får vi se Suzuki Cup bilarna först i spåret med en seedad startordning som reflekterar cuptabell och tidigare resultat med snabbaste ekipaget först.
- Cupen är ju en blandning av gammalt och ungt. Vi får se om rutinen eller den ungdomliga orken kommer att fälla avgörandet på de långa sträckorna säger flerfaldiga svenska mästaren Ola Strömberg som fortsätter jakten på sin första cupseger.

Att Östmark dominerat vintersäsongen har inte undgått någon, men frågan nu är vem som kommer att utmana honom på grusunderlaget. Det är elva cupbilar i startfältet och alla kommer att göra sitt bästa för att öka spänningen i tabellen.

Även om gruspremiären för cupen har låtit vänta på sig kommer säsongen 5 grustävlingar bli en intesiva och de som klarar sig bäst i fem av de sju deltävlingarna få ta del av bland annat priser i form av 2 platser med Rallytravels samt ett julbord för sitt team hos Johnny Johanssons Lindegårdens Värdshus. Cupledningen noterar att fler och fler av de etablerade inom rallysverige fått upp ögonen för cupen och vi hoppas det leder till fortsatt positiv utveckling.


10-03-22 Suzuki Cup träningsläger 10-11 juli
Tankarna kring ett utbildningsläger för oss Suzuki Cup åkare har funnits sedan i höstas. Ambitionen då som nu har varit att under ordnade former ha roligt tillsammans samtidigt som vi delar med oss av vår kompetens till varandra, slutresultatet kan bli bättre än så. För förutom oss i cupledningen och ni andra deltagare som kan hjälpa till med att dela med er av era kunskaper kommer vi att få kvalificerad experthjälp. Ni får dock vid dags datum finna er i att leva i ovetskap om exakt vilka förar- och kartläsarinstruktörerna o.dyl. kommer att bli då alla detaljer inte är spikade, men vi kan lova att ni inte blir besvikna.

Vi kommer att behöva bo på två mycket trevliga vandrarhem om vi blir så många som indikerats i enkäten men huvudboendet och teoriutbildningen kommer att hållas i "allhuset" i Björksfors i södra Östergötland. En plats med mycket trevliga omgivningar så varför inte spendera ett par semesternätter i Kinda bygden när ni ändå är på plats? Specialsträckan, ca: 4km lång, som vi kommer att nyttja finns några kilometer norrut i Söderö och är i princip den sträckan som används i Åtvidabergs MKs tävling Stefans minne. Sträckan innehåller allt som en riktig utbildningsväg ska, snabba partier, långsamma dito, riktiga lyft ja precis allt som en rallyförare vill ha.

På sträckan skall vi inte bara nöta och nöta, troligtvis fyra körpass sammanlagt, utan vi skall bli utifrån bedömda, vi skall kunna bli skjutsade av instruktör eller få en med oss i högerstolen. Egna noter skall skrivas, varför inte en blind notjämförelse med Gunnar Barths arrangörsnoter? Tiden vid sidan om specialsträckan skall ägnas i utbildning i ämnen som noter, förberedelser inför tävling, regeltolkning samt teorin kring rallykörning med spårval, bromsteknik etcetera. Givetvis kommer vi också att ägna tid åt trivsamt umgänge och att ventilera de funderingar och frågor som dyker upp efterhand.

Vi lovar att ingen kommer att komma från lägret utan att ha blivit betydligt mer medveten, snabbare och inte minst trött då det är mycket erfarenhet som skall delas ut.

Tekniker kommer att finnas på plats för att hjälpa oss med de tekniska frågeställningarna vi kanske bär på. Vi kommer också att "besiktiga" våra bilar, inte för träningen i sig utan för att få kunskap om våra egna bilar, kunskap som gör att vi även fortsatt kan ha den mest materiellt likställda cupen i Sverige.

Detta är ett axplock av de idéer som detaljplaneras just nu, tidschema och spikat program kommer att finnas tillgängligt i god tid till lägret.

För anmälan och övriga detaljer se inbjudan inbjudan under kalenderfliken.

/ Hälsningar cupledningen.


10-03-15 Veckans fråga
Skulle du vara intresserad av en test-/träningshelg när våren har kommit till självkostnadspris i Suzuki Cup regi?


10-03-11 Suzuki Cup på väg till Lima och årets andra deltävling
Suzuki Cup, Sveriges äldsta märkescup i rally, som i och med 2010 års säsong får en nystart mönstrar hela 15 ekipage till årets andra deltävling, fler startande än på 10 år?
-Vad minst lika roligt är att det nästan myllrar av cupdeltagarintresse inför sommarens tävlingar, 25 bilar till start är ingen omöjlighet, säger Cupgeneralen Lars Jonsson.

Favoritskapet i Lima bär dock Niklas Östmark nästan helt själv, visst kan Cupsegraren från 2009 Victor Windahl och några mer blanda sig i leken men då gäller det att köra fort och inte skotta snö.
-Stark i armarna kanske man blir men inte blir det några bra tider av snöskottning säger Windahl som provade detta i premiärtävlingen..

I LBC ruschen som traditionsenligt avslutar vintersäsongen och som vanligt drar mängder av startande, ca 180st, får vi se Suzuki Cup bilarna först i spåret med favoriten Östmark med #1. Tävlingsbanan går inte av för hackor, sammanlagt över nio mil specialsträckor fördelat på fyra stycken med de två sista sträckorna på ca: 35km st!
-Cupen är ju en blandning av gammalt och ungt. Vi får se om rutinen eller den ungdomliga orken kommer att fälla avgörandet på de långa sträckorna säger flerfaldiga svenska mästaren Ola Strömberg som efter andraplatsen i Ludvika nu siktar på sin första cupseger.

Då cupen till 2010 års säsong infört nymodigheten att räkna cuppoäng sträcka för sträcka, något FIA funderar på för att göra VM mer spännande, gäller det dock för deltagarna att spela taktiskt rätt. Likaså gäller det att inte ge tappt om snöskyffeln måste fram utan fortsätta jaga poäng på alla sträckorna, på lördag eftermiddag klockan 14:30 vet vi hur det gick.


10-01-14 Snart dags för första tävlingen, nu dags för cupanmälan
Informationsbrev Suzuki Cup 2010.

Nu är det dags att anmäla sig till cupen 2010 och även här blir det lite nyheter.

Anmälningsavgiften höjs en smula vilket kommer att komma teamen till direkt till gagn och skapa lite större utrymme för cupaktiviteter. Likaså kommer den som inte vill åka hela cupen utan kanske vill kliva på mitt i säsongen bara behöva betala 200kr/st för de tävlingar som återstår. T.ex. ett team vill endast deltaga i de två hösttävlingarna men vill kunna räkna poäng, starta först och allt annat det innebär att åka i cupen så betalar man bara 400kr.

Ett maxbelopp på 1000kr är också satt för det skall givetvis premieras att anmäla sig till hela cupen. Glöm inte att fem av sju tävlingar räknas så det gäller att inte ge bort något gratis till konkurrenterna.

Uppmanar er alla att anmäla er i så god tid som möjligt samt i samband med anmälan lämna lite information om ert team. Skriv gärna en faktaruta med namn på förare, kartläsare, klubbtillhörighet, förarklass, hemsideadress med mera som kan vara intressant för oss andra. Skicka ett mail med anmälan till suzukicup@gordet.nu samt följ betalningsinstruktionerna som du finner i reglementet samt i utdraget nedan.

Anmälan till Suzuki Cup 2010
Anmälningsavgift till Suzuki Cup är 1000kr. Reduktion av avgiften sker vid anmälan då tre eller fler tävlingar är avverkade. Avgiften då beräknas med 200kr per återstående tävling. T.ex. anmäler man sig när 3 tävlingar återstår betalar man 600kr. Anmälningsavgiften skall vara Suzuki Cup tillhanda innan start i cuptävling för att poäng skall tillgodoräknas deltagaren. Summan inbetalas till Plusgiro konto 406 31 47-5, betalningsmottagare Lars Jonsson. Märk betalningen med "Suzuki Cup" och ange namn, förarklass och klubb på talongen. För den som vill prova på Suzuki Cup och åtnjuta dess fördelar men är osäker på ett komplett seriedeltagande ber vi kontakta cupledningen.
Tävlingskalender Suzuki Cup 2010
20/2 Dan Anderssons Minne Grangärde RRC
13/3 LBC Ruschen Lima MS
24/4 Alesvängen Älvbygdens MK
19/6 Dackefejden Wäxjö MS
14/8 Killingen Kils MK Bil
2/10 Noratrofén Nora MK
23/10 Marknadsnatta Västra Östergötlands MK



Läs om regeldetaljer i 2010 års reglemente som du hittar du under Reglemente

För mer info kontakta Lars Jonsson 076-8282130, lars.jonsson@gordet.nu Inbjuda


Flera har pratat om det, FIA funderar på det för framtiden, Suzuki Cup gör det!
Informationsbrev Suzuki Cup 2010
På årsträffen den 21/11 togs de sista besluten för Suzuki Cupen 2010, en hel del spännande, några nydanande och några ganska omvälvande grepp finns med 2010.
De stora nyheterna i korthet
.
* Suzuki Cupen kommer att dela ut cuppoäng sträcka för sträcka i stället för traditionellt efter slutresultat.
* Gr N och Gr H registrerade Suzukis kommer att tävla med och mot varandra i samma cup efter ett handikappsystem.
* Alla Gr N bilar under 1300cc oavsett fabrikat tillåts deltaga i cupen.

Vi alla hoppas och tror på en nytändning av vår traditionstyngda cup inför 2010. Visst, bilarna är inte purfärska längre men ack så bra och snabba rallybilar, så bra att det just nu verkar vara större efterfrågan än tillgång på bilar!

Redan efter en vecka har 16 ekipage anmält sitt intresse att delta i cupen 2010, detta innan den spännande tävlingskalendern har presenterats. En tävlingskalender som bjuder på sju geografiskt- och av typ spridda tävlingar. En tävlingserie som också tar upp en gammal Suzuki tradition, cupbilarna startar först i alla tävlingarna 2010!

Tävlingskalender Suzuki Cup 2010
20/2 Dan Anderssons Minne Grangärde RRC
13/3 LBC Ruschen Lima MS
24/4 Alesvängen Älvbygdens MK
19/6 Dackefejden Wäxjö MS
14/8 Killingen Kils MK Bil
2/10 Noratrofén Nora MK
23/10 Marknadsnatta Västra Östergötlands MK

Cupen har under hösten använt sin hemsida flitigt både vad gäller information, forumdiskussioner och inte minst en mångfald av enkäter. Diskussioner och frågor som i stora drag har skapat 2010 års förutsättningar. Det som förvånade cupledningen mest var nog de positiva reaktionerna vi fick på, som vi tyckte, vår rätt revolutionerande idé att dela ut poäng sträcka för sträcka i stället för på traditionellt vis!

Varför gör vi nu så kan man undra. Det finns flera incitament säger idépappan Ola Strömberg men en stor grej är det faktum att man inte är helt borta från poängen om man gör ett misstag på tävlingen man har åkt långt till och satsat mycket på med allt vad det innebär. En annan av många förändringar detta medför är det nya taktiska spel teamen måste ta hänsyn till, betänk att både sträckresultat och tävlingens dito ger poäng. Om FIA tror att ett system som detta kan ge mer spännande tävlingar, hårdare fajter och större seriespänning så borde det ju gälla oss också.

För mer info kontakta Lars Jonsson 076-8282130, lars.jonsson@gordet.nu


 
 
 

HEM Bild- Mediagalleri
Följ oss
på Facebook

© 1300 Rallycup
Org. nr: 802463-3755
BG 822-4073
Swish 1235351465
e-post. styrelsen@1300rallycup.se

Om kakor (Cookies)

Webmaster:

Produktion: <beki>
SUZUKI 1300 Rallycup Press
Föreningen 1300 Rallycup Forum
Nyheter Translate