Suzuki 1300 Rallycup
HEM 1300 Rallycup Föreningen 1300 Rallycup Nyheter Bild- Mediagalleri Press Forum Select language
Äldre nyheter och rapporter
2019 - 2018 - 2017 - 2016 - 2015 - 2014 - 2013 - 2012 - 2011
2010 - 2009 - 2008 - 2007 - 2006 - 2005 - 2004 - 2003


Nyheter och rapporter 2012

2012-12-27
Suzuki 1300 RallyCup mot 2013!
Så har då ytterligare ett år gått till ända.
För Suzuki 1300 RallyCup ett mycket händelserikt sådant. Det här var t.ex första året i dess 26- åriga historia som Cupen drivits i föreningsform.
Det var även det första året som deltagarna i flertalet deltävlingar fick sina startavgifter betalda av särskilda Tävlingssponsorer. Generositeten stannade inte därvidlag, utan även fina priser vid varje deltävling samt ordentliga priser till i första hand ungdomarna erbjöds av godhjärtade bidragsgivare och tävlingsarrangörer.
Tävlingsmässigt så dominerades detta år av Fagerstakvartetten Niklas Pettersson/Tony Puumala och Martin Lundqvist/Christian Segerström.
Allt kom att avgöras i den sista deltävlingen där Nickes "KawaSukka" behagade stanna och Martin kunde defilera hem segern. Detsamma hade dock hänt med Martins bil tidigare under säsongen, så man kan säga att det jämnade ut sig. Bakom dem var kampen hård om platserna och man kan glädjande konstatera att alla yngre deltagare har utvecklats oerhört. Att ta fram en motorsvag bil snabbt är en konst man som förare o Co-driver kan ha mycket nytta av i framtida tävlande med snabbare bilar.
Suzuki 1300 RallyCup har en särskild klass för utbildningsåkare (personer utan körkort och som redan från 16-års ålder får köra rally med en instruktör vid sin sida) eller ungdomsåkare som vi brukar kalla dem. Här var det flitigt tävlande Daniel Budin med pappa Göran Hammarström som tog hem segern före Andreas Andersson med pappa Tommy. Kanske Hörbyparet Andersson ändå tog hem inofficiella tävlingen om mest tillryggalagda resmil till o från tävlingarna. Båda dessa förare fortsätter 2013 i "stora" Cupen och ska nu försöka sig på konsten att köra med noter.

Sista deltävlingen kördes i oktober då även föreningens verksamhetsår avslutades. I slutet november hölls ett välbesökt årsmöte i Rejmyre där i första hand Team Pelle Lundgren hade ordnat med lokaler och intressant guidning på glasbruket samt trevlig aktivitet efter middagen som Lindegården (i Lindesberg!) frikostigt bjöd på.

Årsmötet innehöll inga sensationer och styrelsen beviljades ansvarsfrihet.
Ordföranden Lars Jonsson omvaldes i ytterligare ett år, liksom kassören Brittmarie Ålund. Nyval blev det för ledamöterna och suppleanterna Victor Windahl, Tommy Andersson, Ola Strömberg, Christer Berg och Krister Morén.


LAPPI projektdäck för 1300 RallyCup
Men visst fanns det nyheter. Största och viktigaste är nog att 1300 RallyCup till vintern ska köra på ett helt nytt vinterrallydäck framtaget av självaste Björn "Klisterlappen" Hagström. Just det, vi snackar LAPPI!
Varför frågar sig säkert några. Jo för att Suzuki 1300 RallyCup vänder sig inte till Svenska Rallyeliten utan till dem som väljer denna sport utan att vilja lägga hundratusentals kronor på den.

Cupens motto är som bekant "Mycket Rally för pengarna". Alltså, MEST för att det är kul men självklart tävling också. Vill någon åka med tätstegad låda och/eller "Öhlinare" så varsågod! ..men det kostar.. Både i pengar OCH Cupens unika procentpåslag som gör så att ingen som vill eller kan TVINGAS skaffa samma grejor för att hänga med. Unikt i rallySverige!

Tillbaka till vinterdäcken. Vintertävlingarnas absolut största utgift är vinterrallydäcken som ligger i storleksordningen 4.000 kr st!

6 st är nog minimum om man står utan och skall köpa sig en ny omgång. 6 x 4 är 24. Alltså, 24 tusen för en omgång däck som faktiskt kan vara sönderkörda redan efter en tävling! Orimligt tycker vi i "Mycketrallyförpengarna Cupen".
Tillsammans med fler som har samma åsikter utanför Cupen så lyckades vi övertyga "Lappen" om att ta fram ett helt nytt däck med en helt ny, mer standardbetonad och framförallt billigare dubb och detta till HALVA priset av nuvarande vinterrallydäck! Sämre fäste? Javisst! Mindre vägslitage? Javisst! Men vi vet egentligen inte mycket alls om vad som väntar oss i 1300 RallyCup som kommer att agera föregångare, banbrytare och försökskaniner. Fungerar det på våra motorsvaga bilar så får vi se hur långt upp i skalorna det går att applicera. Hört talas om "Montedubb?" Inte mycket klagande från VM-teamen där.

Med anledning av detta pilotförsök så har Tävlingskalendern förändrats en aning. Förutom 9 st deltävlingar totalt har ett par extra införlivats genom villiga arrangörer så vi kunnat forma en separat VinterCup. Allt för att få ut så mycket information om de nya däcken som möjligt, men förstås, även så mycket nöje som möjligt för dem som gillar köra rally mellan snövallar.

Suzuki 1300 RallyCup önskar alla medlemmar, arrangörer och sponsorer ett GOTT NYTT ÅR, så återkommer vi snart med info om vår första deltävling i Torsby MK's Finnskogsrally!


Vintertävlingarna är enligt följande:
19/1 Finnskogsvalsen Cup och VinterCup
27/1​ Skutskärsratten VinterCup  OBS SÖNDAG!
2/2 Bergslagsrallyt Cup och VinterCup
16/2 Tennstånkan VinterCup
23/2 Dan Anderssons Minne Cup och VinterCup

Suzuki 1300 RallyCup  ”Mycket Rally för Pengarna”
Ola Strömberg
070-5735757


2012-10-15
Överraskningarnas Suzuki 1300 RallyCup
I Suzuki 1300 RallyCup har vi jobbat stenhårt för att minska kostnaderna för de aktiva. Det är helt unikt i RallySverige att man t.ex. bara har betalt 300 kr i anmälningsavgift till Cupkassan så har Cupens fantastiska sponsorer sett till att tävlingsavgiften blivit betald. För den som deltagit i alla deltävlingarna handlar det om en ekonomisk hjälp på ca 12.000 kr per deltagare detta år. Dessutom har de snabbaste samt några med lottens hjälp fått tillbaka pengar motsvarande en tävlingsavgift för sammanlagt c:a 15.000 kr.
20% av deltagarna i Suzuki 1300 RallyCup är ungdomsåkare (utbildningsrallyförare är kanske mer korrekt benämning). Alltså körkortslösa ungdomar som redan från 16 års ålder får köra långsammare rallybilar typ Suzuki 1300 under överinseende och kontroll av en instruktör. Instruktören brukar vanligtvis vara en förälder som alltså åker med som Co-driver. Vanligtvis brukar tävlingsarrangörerna låta dessa ungdomar få starta först och till en lägre kostnad. Vi i Cupen har med
Marcus Kjellbergs hjälp sett till att våra ungdomsåkare inte har behövt betala någon anmälningsavgift eftersom Kjellbergs generöst har gjort det. De har även sluppit betala den obligatoriska trehundringen till cupen. Dessutom har arrangören alltid betalat tillbaka en startavgift till bästa Suzuki 1300 ungdomsekipage.
Även om det finns några äldre deltagare som tycker att denna Cup passar deras behov alldeles utmärkt så domineras den ju av hungriga och vetgiriga ungdomar. De gamla och erfarna förarna fungerar bra som rådgivare och riktmärken i en så´n här liten grupp där sammanhållning och socialt umgänge är stort.
I år tyckte några av Cupens sponsorer att vi skulle göra något extra för våra duktiga ungdomar. Det började med att
Åke Wickström och Anders WestlundRallyProdukter i Värmländska Vålberg (kanske mer kända som "Bröderna Båge") donerade ett par ståtliga pokaler som vandringspris för "stora" cupen. De nöjde sig ej med detta utan erbjöd sig även att bygga en komplett "certbur" åt någon lämplig ungdom. Alltså en skyddsbur som är FIA-certifierad och ligger i kostnadsnivån över 30.000 kr!! Med ett sån't generöst erbjudande i fickan tyckte Ola Strömberg att det borde fixas fram en kaross att bygga denna bur i så att det blev något mer konkret att komma med. Han hade en Suzuki ståendes som han tagit motor och transmission ur för eget bruk och som han nu plockade karossren och lät vattenblästra innan den forslades till Åke och Anders. Denna idé utvecklade sig sedan alltmer och det ena gav det andra. Karossen skulle presenteras som en total överraskning vid prisutdelningen i finaltävlingen Gruvrundan. Alltså behövdes det en släpkärra att transportera karossen på. Tomas ThorénThule Rental kontaktades och genom hans intensiva arbete ordnades ett begagnat biltransportsläp fram som med hjälp av Thule och OKQ8 köpmannaförening renoverades till nyskick. Ett par nya vinterhjul samt spännband och stoppklotsar skickades med. Tomas tog sedan med den till Örebro ett par dagar innan tävlingen och karossen " Torsten" lastades. Gamle Cupåkaren och fd. glasmästaren Walter Olofsson skänkte en ny vindruta samtidigt som Björn "Klisterlappen" Hagström hörde av sig och ville bidra med 12 st av de nya LAPPI-vinterdäcken vi i Cupen skall tävla med vintern 2013. Till och med förbundsbesiktningsmannen Ylve Johansson bjöd på det igångsättningstillstånd som krävs för att bygga rallybil. Även andra personer inom SBF har hjälpt till att undantagsvis kapa kostnaderna på den pappersexercis som måste göras innan Torsten kan bli tävlingsklar. Tyvärr saknades ju som sagt motor och låda. därför fick det bli en resa till Vara för inköp av en körbar donationsbil. Visserligen rostig men med alla grejor fungerande så blir den en bra tillgång för att få Torsten komplett. Nu räcker det ju inte bara med en störtbåge, vindruta och vinterdäck för att bygga en tävlingsbil. Stolar, bälten, stötdämpare, eldsläckare mm. behövs och kostar mycket pengar. Här ställde vår tävlingssponsor Janne Sellholm bredvilligt upp, mest på grund
av att vi vände oss till cupens ungdomar. Han lovade att vinnaren av Torsten skull få köpa all tävlingsutrustning för bygget till mycket förmånliga priser. Nu hade vi rejäla första och andrapris klara. Thulesläpet utgjorde alltså pris nr 2. Men visst måste det finnas ett tredjepris! Det ordnades galant genom att
Per "RALLYTRAVELS" Carlsson skänkte en resa med allt till WRC- finalen i Spanien i år.
De donerande personerna bildade en jury som bestämde förutsättningarna:
1/ Företrädesvis ungdomsåkare men även övriga cupdeltagare t.o.m. 20 års ålder som deltagit under 2012 och kört flertalet tävlingar.
2/ Seriös satsning med bra och rimlig målsättning.
3/ köra Cupen även 2013.
4/ Representera en bra "Sukkaanda". Dvs. Delta aktivt i våra forum och i andra sociala medier. Presentera sig och sitt team på cupens hemsida samt allmänt social och hjälpsam vid tävlingarna. Och naturligtvis föredömligt representera vår cup.
5/ Vårda cupens och sina egna sponsorer genom att bl.a. Skicka brev och bilder.
6/Bra resultat. Dock inte det viktigaste.
De nominerade,
Daniel Budin, Andreas Andersson och Mattias Lagström gjorde stora ögon när priserna presenterades vid den regniga avslutningen i Åtvidaberg. Efter en halvtimmes funderande så beslutade sig försteväjaren Budin för att satsa på "Torstenbygget" med allt vad det innebär. Andersson valde det fina 1500- släpet och kvar blev WRC resan till Spanien för Lagström, som förresten får Cupens ordförande Lasse Jonsson med sig som guide, då han vann en likadan resa på Cuplotteriet.
Nu återstår en reseredogörelse från dem och en lägesrapport om Torstenbygget vid Suzuki 1300 RallyCup's årsmöte i Rejmyre den 24 November.

Åke Wikström inspekterar "Torsten" när han anlänt till RallyProdukter för inmontering av skyddsburen.


2012-10-11
Gruvrundan

Åtvidabergs MK’s Gruvrundan den 29:e september 2012 var säsongsavslutningen för årets Suzuki 1300 RallyCup. Tävlingssponsor för finalen var BILAM, tolv senior ekipage samt fyra ungdomsåkare utnyttjade den sponsringen, tack!
 
Kjellbergs ungdomsåkare var först ut. UngdomsCupledaren Daniel Budin gled av i en sväng och slog i en sten, tyvärr för hårt för att kunna fortsätta. Gustav Thorsell som körde sin andra tävling i cupen var hypersnabb och levererade en sträckseger med en tid helt i klass med mer rutinerade förare men även där fick ekipaget kasta in handduken p.g.a. trasig koppling. Ungdomsklassen vanns till slut av Dennis Lundh med Andreas Andersson som tvåa vilket innebär att Daniel Budin var klar mästare!.

I Suzuki 1300 RallyCup satte Niklas Pettersson den snabbaste tiden styvt tio sekunder före Martin Lundquist, 30:e tid totalt!. Ola Strömberg hittade samma sten som Daniel Budin och gick samma öde till mötes.
Dessvärre så sade Niklas motor upp sig så han tvingades att bryta redan på andra sträckan så de två följande sträckorna innan service vanns av Martin Lundqvist. Jesper Öberg tog andraplatsen på sträcka två och nykomlingen Tony Cederfeldt blev tvåa på tredje sträckan, grattis Tony. På sträcka tre försvann Mattias Lagström, även han med motorproblem. Vid serviceuppehållet hade Martin ledningen med ca halvminuten före Jesper Ödberg och med Marcus Jäder ytterligare ca 20 sekunder bakom. Med andra ord var Martin klar mästare bara han tog bilen skapligt snabbt i mål, gissa om Martin var nervös.

På fjärde sträckan knep Jesper segern men bara 0.2 sekunder före Martin. Tyvärr så tvingades Yliniemi bryta här med framvagnsproblem.
Sträcka fem vanns av Pierre Andersson med Jesper på andra plats, Martin hamnade på femteplats. Nykomling Tony Cederfeldt lyckades trots en överhettad motor ta sig i mål, bättre lycka nästa gång.

Som segrare i Gruvrundan stod Martin Lundquist, trots ett klokt tempo på slutet, med Jesper Ödberg på andra- och Marcus Jäder på tredjeplats.

Martins seger i Gruvrundan gjorde honom också till segrare i den totala Suzuki 1300 RallyCupen med Niklas Pettersson på andra- och Jesper Ödberg på tredjeplats.
I ungdomsklassen plockade som sagt Daniel Budin hem totalsegern före Andreas Andersson och Dennis Lundh.

Inför nästa år öppnas möjligheterna då toppekipagen Lundquist och Pettersson planerar att byta klass och övriga fältet verkligen utvecklats till det bättre. Därför är förväntningarna på striden om 2013 högt ställda och att nya förmågor förvärvar bilar och hälsas varmt välkomna till cupen. Inom kort presenteras nästa års tävlingskalender.

2012-09-12
Finaldags i Suzuki 1300 RallyCup med Bilam som tävlingssponsor
Efter en lång och spännande säsong är det dags för final, en final där tävlingssponsorn Beskrivning: http://www.1300rallycup.se/images/sponsorer/bilam.gif står för ”fiolerna”, tackar och bockar gör hela cupen.

Mycket är osäkert men en sak är klar, Cupen får en ny vinnare då tidigare års dito, Ola Strömberg och Nicklas Östmark, inte har med årets cupseger att göra efter att tidigt på säsongen kört bort sina chanser. Även i Ungdomscupen blir det troligen en ny cupvinnare om inte precis allt går Andreas Anderssons väg I Åtvidaberg.

Gruvrundan heter finaltävlingen och avgörs på utmanande rallyvägar lördagen den 29/9, 50 km specialsträckor skall köras och är fem till antalet. Största anspänningen finns hos, och största intresset är givetvis riktat mot, kombattanterna om årets Cup-krona, Niklas Pettersson/Tony Puumala och Martin Lundqvist/Christian Segerström. Mellan dessa ekipage skiljer det inför finalen 25,87 poäng. Dock skall en krydda av matematik läggas till denna siffra, endast sex av årets resultat räknas i sluttabellen och då de båda tävlande redan har sex resultat så gäller att byta sitt sämsta mot ett bättre i finalen.

I den av Bilam sponsade tävlingen blir det då spännande, Martin Lundqvist har en 2 poängare han skall förbättra medans Niklas Pettersson har en 32,5 poängare som sämsta resultat. Ni förstår, fördel årets nykomling Martin Lundqvist med andra ord!
Bland dom av Beskrivning: http://www.1300rallycup.se/images/sponsorer/kjellbergs.gif sponsrade ungdomåkarna, så ser Daniel Budin ut att gå mot cupseger då han leder med 45,26 poäng över tvåan Andreas Andersson, båda har ”30” poängare att räkna bort.

Suzuki Cup har ju som numera välkänt ett sofistikerat poängsystem där hälften av poängen delas ut enligt slutliga resultat och hälften för sträckprestationerna. Detta gör att de ”övriga” förarna såsom Ola Strömberg, Marcus Jäder, Jesper Ödberg m.fl. starkt kommer att påverka cuputgången och även kunna vinna tävlingen Gruvrundan även om deras totalcupsplaceringar i år blir blygsamma.

Ett stort tack till alla våra sponsorer, i denna tävling i synnerhet till Bilam och Kjellbergs, utan er hade mycket saknats, tack.

"Mycket rally för pengarna"


2012-08-20
Kjellbergs Nykomling sopade banan

I lördagens EMK -kanna fanns hela 5 Suzuki utbildningsekipage med.
Ny just i 1300 RallyCupgänget var Upplänningen Gustav Thorsell med mamma Barbro vid sin sida. De formligen flög fram med sin vita Suzuki Swift och Kammade hem samtliga sträck- och Totalpoäng. Alltså hela 40 plus 5 startpoäng (Jovisst, i den här cupen premieras flitigt deltagande). Den här gången fick Cupens ungdomssuverän Daniel Budin sträcka vapen och nöja sig med andraplatsen. Det betydde att Dennis Lund blev trea och att Andreas Andersson nere från Hörby tog hand om fjärdeplatsen framför sin Skånekompis Marcus Svensson. De två sistnämnda fann sig inte riktigt tillrätta med de Sörmländska vägarna som nu var hala efter nattens regn. Nyttigt för ungdomarna att lära sig bemästra de olika typerna av karaktär som Sveriges grusvägar har från Norr till Söder. Totalt är det dock Budin som leder före Andreas och Dennis. Flera av dem har under säsongen skaffat sig det efterlängtade körkortet, så vi hoppas få se dem i "stora" Cupen nästa säsong.
Utbildningsåkaren i Suzuki 1300 RallyCup, Gustav Thorsell med mamma Barbro
poserar stolt efter sin fina prestation i EMK-kannan. Vad månde bliva?

Om läget ser tämligen klart ut bland Kjellbergs grabbar så är det definitivt inte det bland Sellholms "Sukkor". Tvekampen mellan årets två absoluta dominanter fortsatte likadant här i Eskilstuna som under hela säsongen.
Meste vinnaren hittills, Martin Lundqvist med notläsare Christian Segerström Tog kommandot direkt på första Specialsträckan med en utklassningstid, hela 7,7 sekunder snabbare än Cupledarna Nicke Pettersson/Tony Puumala. Ytterligare 1,6 sekunder senare rullade Niklas Östmark med Co-driver in.
På omtalade SS2 gjorde dock Martin en lätt avåkning och tappade nu hela 18,6 sekunder. En evighet när det gäller differenserna mellan de två huvudkombatanterna. På SS3 lyckades Martin ta tillbaka hela 7,2 sekunder på den korta treminuterssträckan.
Vid serviceuppehållet efter tre körda sträckor var ställningen följande:
1. Niklas Pettersson/Tony Puumala. 15:03,8 2. Martin Lundqvist/Christian Segerström. - 3,8 3. Niklas Östmark/Johnny Östmark. - 28,4 4. Jesper Ödberg/ Fredrik Palm. - 59,4 5. Mattias Lagström/Andreas Johansson. 1:02,8 6. Marcus Jäder/Johan McElwee. 1:13,0

På den första av de tre återstående sträckorna så lyckades "KawaNicke" utöka sin ledning till 5 sekunder jämt. Men på korta SS5 var det Martins tur att minska avståndet ner till 3,5 sekunder. En ny kanontid av honom samt att Nicke var av vägen och nära en rullning avgjorde till Martin och Christians fördel igen. Anmärkningsvärt är att alla Cupdeltagare den här gången tog sig i mål, även om någon tvåhjulade och någon annan agerade gräsklippare. Tack vare sina många poänggivande sträcksegrar OCH fyra deltävlingssegrar närmar sig Martin ledande Nicke med stormsteg. Den siste hade det mindre nöjet att räkna bort poängen från sin sämsta tävling nu då vi bara räknar 6 av 9. Det betydde plus 33,33 men även minus 30,67. Alltså bara en ökning med 2,66 i totaltabellen medan Martin inte hade någon att räkna bort och kunde lägga till alla 38,33 till sin skörd. Detta bäddar för en utomordentligt intressant och helt avgörande final i Åtvidabergs Gruvrunda den sista helgen denna månad. Mer om dessa spekulationer inför den tävlingen. Vi i Suzuki 1300 RallyCup tackar hjärtligt arrangör och sponsorer för allt suveränt tillmötesgående.
Mycket Rally för Pengarna!


2012-08-20
Sellholm's Sukkor

Lördagen den första september drar det ihop sig i Suzuki 1300 RallyCup.
Då körs nämligen näst sista deltävlingen för 2012 och nya faktorer kommer in i bilden. Denna gång står Eskilstuna MK tillsammans med Janne Sellholm som värdar för Cupen i Minirallyt EMK-kannan.
Fagerstakillarna Niklas Pettersson/Tony Puumala leder i år övertygande sedan fjolårsmästarna Ola Strömberg/Brittmarie Ålund liksom 2010 års mästarpar Niklas och Johnny Östmark ”vallat bort sig” och i år och återfinns långt ner på tabellen. Det betyder dock inte att ”Kawa-Nicke” haft en enkel resa. Motstånd med besked har klubbkompisarna Martin Lundqvist/Christian Segerström bjudit på. Med tre segrar och en andraplats ligger de nu på en klart distanserad andraplats. Men detta beroende på att de inte började köra förrän i Cupens andra deltävling i Lima i vintras och att de tvingades att bryta med motorras i Dackefejden.

Av 9 planerade deltävlingar skall sex stycken räknas vilket i praktiken innebär att alla tar bort deltävling nr 3 som blev inställd. Två återstår att ta bort. I Nickes fall betyder det att han måste få ihop mer än 31 poäng i Eskilstuna för att kunna öka på sin poängskörd, förutom de 5 startpoäng han likt alla andra Cupdeltagare erhåller och som ej behöver räknas bort.
Martin å sin sida får tillgodoräkna sig alla poäng han kan skrapa ihop istället för den uteblivna starten i årets premiärtävling. Om team Lundqvist lyckas denna helg kommer de att bli en stark utmanare till Nicke och Tony om årets Suzuki 1300 RallyCup.
En joker i leken kommer med största säkerhet team Östmark att bli som nu efter några tävlingars frånvaro åter ger sig med i leken.
Kampen om totala tredjeplatsen i Cupen är en mycket öppen historia och kommer i första hand stå mellan en handfull ekipage nu när tabelltrean Hampus Böe verkar utebli.

Bland Kjellbergs Ungdomsrallyåkare hittar vi som vanligt Daniel Budin, Dennis Lundh, Andreas Andersson och Marcus Svensson med sina modiga pappor som instruktörer/kartläsare. Ny i gänget blir Gustav Thorsell som har sin mor Barbro Kulling Thorsell i högerstolen.
Det här betyder nytt rekord med hela 5 st Suzuki 1300 Ungdomsrally-cupåkare. Dessa tonåringar kör tillsammans med andra ungdomar i en särskild Utbildningsrallyklass men följs sen av det övriga Suzukigänget i den ordning de ligger placerade i Cupen.

"Mycket rally för pengarna"  Välkomna!

Gm. Ola Strömberg.


2012-08-01
16 sukkor!

Ja vad hände egentligen i Kisaskogarna i måndags med dem?
Av Kjellbergs tre startande utbildningsåkare kom tre tillbaka till slutmålet vid lilla Kisa folkets park (där megastjärnor som Tina Turner t.o.m. Har uppträtt!).
Snabbast som vanlig var Daniel Budin med pappa/instruktör Göran Hammarström som stolt medåkare. Pappa Christer Karlsson höll ordning på sonen Dennis Lundh o såg till att han kom i mål som tvåa. Roligt konstatera att han nu börjar närma sig årets dominant Budin o knep en sträckseger före honom. Trea slutade mer sporadiskt tävlande Skåningarna Marcus o Kenneth Svensson.
Bland de övriga dekaltrimmade Suzukibilarna for tretton stycken iväg från startplatsen i Kisa på sin Klappjakt. Allra bäst öppnade årets suveräner Martin Lundqvist/Christian Segerström i sin röda MK2a men bara 7/10 sekund före årets Cupledare Niklas Pettersson/Tony Puumala. Mellan dem skulle tvekampen stå.
Tillbaka i Kisa efter två körda sträckor hade KawaNicke och Tony brutit tillbaka med hela 1,3 sekunder och hade ledartröjan.
Ställningen var följande qefter SS2:
W1. Niklas Pettersson/Tony Puumala 8:11,0
2. Martin Lundqvist/Christian Segerström -0,6 sek
3. Ola Strömberg/Klas Dekaltrim Pettersson -12,5 sek
4. Mattias Lagström/Andreas Johansson -19,9 sek
5. Pierre Andersson/Mikael Lind -20,4 sek
6. Carl-Johan Brantestad/Mattias Laago -23,7
7. Lars Johnsson/Ida Lidebjer Granberg -25,9

I tvekampen om segern var tempot rejält uppskruvat mellan de två huvudkombatanterna. Att det denna gång handlade om att köra utan noter verkade inte någon av dem ta någon notis om.
Nu skulle de två förstnämnda sträckorna köras ytterligare en gång. Då efter att ett hundratal bilar kört där så allt rulles var borta och att besättningarna kanske hade en svag minnesbild av vissa partier. Det skulle garanterat gå ännu fortare nu. Martin och Christian lågflög fram och bättrade med hela 8,3 sekunder på den ca 6 km långa sträckan. KdDe slog därmed Nicke/Tony med hela 3 tiondelar och hade alltså krympt avståndet inför sista och avgörande sträckan till 3 tiondels sekund ! Rutinerade Cupordföranden Lars Jonsson började få upp farten på sin andra tävling för året och utmanade nu Hemmaåkaren Brantestad. Ställningen efter SS 3:

1. Niklas Pettersson/Tony Puumala 12:35,3
2. Martin Lundqvist/Christian Segerström -0,3 sek
3. Ola Strömberg/Klas Dekaltrim Pettersson -14,3 sek
4. Carl-Johan Brantestad/Mattias Laago -33,1 sek
5. Lars Jonsson/Ida Lidebjer Granberg -34,6 sek
6. Pierre Andersson/Mikael Lind -39,3 sek

Några till skulle varit med häruppe på listan, men de blev kvar i skogen på SS 4 och missade att lämna in sina tidkort i tid och fick sledes ej sina tider på SS3 registrerade. På detta förlorade de sannolikt värdefulla unika SS poäng.
Vem skulle nu komma först ut ur skogen på sista sträckan av de två i toppen?
Det blev återigen Martin och Christian som drog det längsta strået genom en helt fantastisk forcering. De är definitivt de som just nu har övertaget.

Komplett slutresultat hittar ni på www.1300rallycup.se.
"Mycket rally för pengarna"
Genom Ola Strömberg.



2012-07-16
Dekaltrimmade Sukkor!

En ny utmaning väntar deltagarna i Suzuki 1300 RallyCup kommande helg. Då ska de ta sig an dryga två mil onotade fartsträckor i Ydre MK´s Klappjakt.
Numera körs nämligen rallytävlingar med hjälp av så kallade pace notes (noter på Svenska), som beskriver fartsträckorna i detalj och som respektive förares kartläsare skall försöka delge honom så exakt som möjligt. I Klappjakten däremot skall det tävlas på det ”gamla sättet”, vilket betyder rally utan noter. Så har det körts i decennier tidigare och är ingen nyhet för de äldre deltagarna. Lite ovant dock att inte få berättat för sig vad som döljer sig bakom nästa krön.

Andreas Andersson, Dennis Lundh och Daniel Budin är namnen på dem som under överinseende av Marcus Kjellberg kör Suzuki denna gång. Dessa tonåringar kör tillsammans med andra ungdomar i en särskild klass men följs sen av det övriga Suzukigänget i den ordning de ligger placerade i Cupen ... med något undantag.

"Mycket rally för pengarna"
Gm. Ola Strömberg. 


2012-07-10
Ordföranden har ordet

En av de saker styrelsen har beslutat om men som inte har nått fram till medlemmarna är detta om startavgifterna och hanteringen kring detta, nedan följer det beslut styrelsen tog efter Götene deltävlingen i sin helhet.
” Beslut togs att cupåkarna skall betala ”300-ingen”, till cupens BG konto i förväg, cupen har ingen, och skall inte ha någon kontanthantering. Avgiften skall vara betald senast samma dag som den aktuella tävlingens sista anmälningsdag, med andra ord samma förhållningssätt för våra tävlande medlemmar som för alla andra tävlande.
Vidare beslutades att om en tävlande som är anmäld till en deltävling,  men sedermera uteblir från start i tävlingen, så skall den tävlande ersätta cupen för den ”infrusna” startavgiften som vid ett sådan agerande uppstår. Det måste vara den tävlandes ansvar att stå för den kostnaden, det kan aldrig vara vår förening och dess medlemmar eller våra sponsorers ansvar. Överträdelse mot någon av ovanstående instruktioner medför poänglöshet i aktuell deltävling eller nästkommande. De tävlande som innan detta beslut tagits ej har kommit till start och därmed belastat föreningen och eller/våra sponsorer med sin ”infrusna” startavgift uppmanas att till cupen återbetala motsvarande belopp, cupen har ersatt respektive sponsor. ”
 
Föreningens ordförande och medlem i arbetsgruppen.
Lars Jonsson


2012-07-03
Ordföranden har ordet

Hej igen alla Suzuki Cup åkare, snyggt och hårt jobbat av er alla som var i Växjö och tävlade i helgen, lite väl snällt av oss kanske att släppa iväg Nicke så långt före i tabellen, men sånt händer.
Tyvärr måste vi konstatera att cupen lider av brist på det nya ordet engagemangstimmar även efter ”Tollarpturbulensen”.  Endast tre styrelsemedlemmar hade engegemangstid nog att delta i vårt senaste styrelsemöte och att många saker som är beslutade på tidigare möten inte blivit genomförda talar väl sitt tydliga språk, vi har brist på engegemangstimmar i vår förening, that’s it!

Därför tog den starkt reducerade styrelsen beslutet att överlåta genomförandet av årets resterande 3 deltävlingar till en frivillig arbetsgrupp, som givetvis har rapporteringsansvar till styrelsen. Gruppen består av styrelsemedlemmarna Lars Nordh, Lars Jonsson, Brittmarie Ålund samt Ola Strömberg och Victor Windahl. Som ni ser en liten nygammal, med betoning på gammal, grupp som med hjärtat som stöd skall försöka driva årets cup i mål med fanan så högt som möjligt. Vi cupåkare och övriga medlemmar kommer inte att märka någon större skillnad gentemot tidigare men vi bör å andra sidan starkt fundera på hur vi vill ha framtiden. Skall vi åka i, och arrangera en cup av den kalibern vi har visat att vi kan göra bör vi titta mer på ”vårt” än lite mindre på ”mitt” intresse var och en av oss. Men med detta upplägg har vi i princip fram till september/oktober på oss att fundera, det är då det är dags att inför årsmötet ha 2013 års strategi klar och nödvändiga poster besatta.

De ansvarområden som ni medlemmar har tagit på er, somliga fungerar mycket bra, andra sämre, berörs inte av denna lilla organisationsförändring utan alla uppdrag fortgår som tidigare. Möjligtvis med skillnaden att ni kommunicerar med arbetsgruppen istället för med föreningens styrelse men i praktiken betyder det inget som sagt. T.ex. så fortsätter Team Brantestad att ansvara för cupdekalerna vilket inte behöver innebära att teamet alltid gör jobbet utan att dom, som t.ex. skedde till Götene, ser till att jobbet görs, exemplariskt hanterat.

Föreningens ordförande och medlem i arbetsgruppen.
Lars Jonsson


2012-06-27
Nicke och Daniel sukkasegrare i Dackefejden

Suzuki 1300 RallyCup hade förlagt sin 5:e deltävling till Småländska Moheda där Växjö MS hade valt att placera rallycentrumet för sin alltid välarrangerade Dackefejd. Sex stycken sträckor på fantastiska by- och skogsvägar skulle avverkas innan segrarna kunde koras.

Med stor tveksamhet körde deltagarna in på Kronobergsheds gräsbeklädda flygfält efter en hel natt med åska och regn. Turen var dock med tävlande och arrangörer då solen tittade fram tidigt på morgonen och det blev en dag med kanonväder och dammfria vägar.

Först ut var ungdomsåkarna där skånska paret Andreas och Tommy Andersson tog kommandot med 5 sekunder över Daniel Budin/Göran Hammarström på första sträckan. Ytterligare en sekund senare rullade Dennis Lund/Christer Karlsson in.

Bland övriga Suzukiåkare var det Cupledarna Nicke Pettersson/Tony Puumala som direkt visade var skåpet skulle stå. Hela 9,6 sekunder före tvåorna Brantestad/Laago! Vart hade då svåraste utmanaren Lundqvist/Segerström tagit vägen? Jo en närgången kontakt med en småländsk sten i vägkanten stukade till framvagnen och när sedan kamremmen rappade över så var det bara för Fagerstaparet att kasta in handduken. Fjolårssegrarna Strömberg/Ålund kom till start med nybyggd bil men var nog inte riktigt klara med sin ”Lily” då hon stannade redan inne på SS1 pga bränslebrist trots halv tank. Efter 10 extra bortlagda minuter för inhandlandet av mer bränsle av en ur publiken kunde dock duon fortsätta. Tack vare Cupens unika poängsystem valde de sedan att fortsätta tävla för att om möjlig samla in några värdefulla sträckpoäng.

Ställningen vid första servicen efter två körda sträckor var följande:

  1. 1. Niklas Pettersson/Tony Puumala: 11:05,9
  2. 2. Carl Johan Brantestad/Mattias Laago: 11:22,1 -16,2
  3. 3. Hampus Böe/Patric Normark: 11:22,3 -16,4
  4. 4. Mattias Lagström/Andreas Johansson: 11:35,7 -29,8
  5. 5. Rasmus Lund/Sebastian Holmgren: 11:38,6 -32,7
  6. 6. Henry Nyberg/Sune Elofsson: 11:56,6 -50,7

Suzuki Ungdomsåkare:

  1. 1. Andreas Andersson/Tommy Andersson: 12:25,5
  2. 2. Daniel Budin/Göran Hammarström: 12:26,5 -1,0
  3. 3. Dennis Lund/Christer Karlsson 12:27,4 -1,1

I ungdomsklassen fortsatte den jämna trekampen mellan de körkortslösa grabbarna och deras modiga föräldrar som ju agerade både Co-drivers och instruktörer. Daniel med pappa Göran segade sig förbi Andreas och Tommy medan Dennis och Christer hade för bråttom i en lurig vänsterkurva där de hamnade på taket och förlorade dryga kvartstimmen. Besättning och bil klarade sig tillräckligt helskinnade för att ändå fortsätta att samla värdefulla poäng.

Bland de övriga så var det Nicke och Tony som dominerade. Anmärkningsvärt är dock att övriga ungdomar utvecklas snabbt och närmar sej nu Niklas tempo. C-J Brantestad, Hampus Böe, Mattias Lagström och Dennis Lunds storebror Rasmus satte mycket respektingivande tider. Lite längre ner var det Mikael Yliniemi, Vicktor Nord och Tobias Abrahamsson som hade en egen trekamp.

Ställningen vid andra servicen efter fyra körda sträckor var följande:

  1. 1. Niklas Pettersson/Tony Puumala: 21:59,8
  2. 2. Carl Johan Brantestad/Mattias Laago: 22:20,6 -20,8
  3. 3. Hampus Böe/Patric Normark 22:21,4 -21,6
  4. 4. Rasmus Lund/Sebastian Holmgren: 22:49,5 -49,7
  5. 5. Mattias Lagström/Andreas Johansson 22:51,9 -52,1
  6. 6. Henry Nyberg/Sune Elofsson: 23:31,7 -1:31,9

Suzuki Ungdomsåkare:

  1. 1. Daniel Budin/Göran Hammarström: 24:21,7
  2. 2. Andreas Andersson/Tommy Andersson: 24:45,5 -23,8
  3. 3. Dennis Lund/Christer Karlsson 41:43,7 -17:22,0

Ut på de två sista sträckorna var det bara för paret Pettersson/Puumala i sin ”KawaSukka” att bevaka sin ledning. Men om man vill kamma hem maximala poäng i Suzuki 1300 RallyCup så kan man aldrig slå av på farten. Varje sträcka måste vinnas om man vill få med sig maximalt med poäng. Både Brantestad och Böe hade varit väldigt nära snuva dem på sträckpoäng vid några tillfällen. Nu tog emellertid Brantestads/Laagos resa slut strax före målet på SS5 där deras motor gav upp. Inkörda sträck- och startpoäng får de ändå behålla. Böe hade oturen att inte få igång sin ”sukka” när han skulle ut från förstaservicen och kom tre minuter försent till tidskontrollen. Det innebar ett tidspåslag på 30 sekunder vilket förpassade honom ner till fjärdeplatsen. Trösten blev att han tack vare Brantestads sorti ändå nådde pallen strax efter Lund.

Slutställningen blev således:

Ungdomsåkare

  1. 1. Daniel Budin/Göran Hammarström 35:12,2
  2. 2. Andreas Andersson/Tommy Andersson 35:33,5 -21,3
  3. 3. Dennis Lund/Christer Karlsson 52:33,6 17:21,4

Övriga Suzuki 1300 RallyCup:

  1. 1. Niklas Pettersson/Tony Puumala 31:41,8
  2. 2. Hampus Böe/Patric Normark 32:47,0
  3. 3. Rasmus Lund/Sebastian Holmgren 32:50,0
  4. 4. Mattias Lagström/Andreas Johansson 32:50,7
  5. 5. Henry Nyberg/Sune Elofsson 33:57,5
  6. 6. Mikael Yliniemi/Rickard Forsell 34:32,7

    Daniel Budin med pappa Göran Hammarström i högerstolen staplar segrarna på hög.
    Foto: Martin Hanson, MH rallybilder.se

Suzuki 1300 RallyCup: ”Mycket Rally för pengarna” genom Ola Strömberg.


2012-06-27
Duellen fortsätter
Dags för tredje sommardeltävlingen i Suzuki 1300 RallyCup. 
När Växjö MS arrangerar sin anrika Dackefejd, så inleds den av ett gäng små pigga Suzukibilar av äldre årgång. 25 år är kanske ingen ålder men för en bil anser vi nog det. Konstigt nog så är det svårt att finna någon 1300 cc-bil som är snabbare än de här gamla Suzuki MK1och MK2-orna. Dessutom levererar de rallynöje för rimliga pengar. 
Då toppfarten ligger på moderata 140 km/tim så föredrar Cupdeltagarna de småländska kringelkrokarna och därför är man återigen tillbaka i Växjö. Här är deltagarna säkra på att få köra på utmanande vägar som kräver sin man och att arrangemangen håller hög nivå. 
Mycket har hänt denna säsong och största överraskningen är nog att nykomlingen i gänget, Martin Lundqvist från Fagersta vunnit de två första deltävlingarna han deltog i och nu senast i deltävling fyra blev han 2:a efter Cupledaren Niklas Pettersson.
Saknas gör 2010-års mästare Team Östmark medan fjolårsvinnaren i Växjö och tillika Cupmästare 2011 Ola Strömberg troligen kommer till start i sin nybyggda "Lily" om allt hinner bli klart.  Men om Cupsegern 2012 har de inget att skaffa p.g.a. dåliga vinterresultat och ett par missade sommartävlingar. Där kommer kampen att stå mellan Team "KawaSukka" Niklas Pettersson/Tony Puumala och kompisarna Martin Lundström/Christian Segerström. Samtliga från Fagersta. Hårt blir det om tredjeplatsen i första hand mellan Hampus Böe/Patric Normark och Jesper Ödberg/Fredrik Palm. 
Cupen har även ett antal ungdomsåkare som kör utbildningsrally med övningsskylten i bakrutan. Instruktörerna i dessa bilar är vanligtvis tuffa föräldrar som får resor långt värre än vad en normal bilskolelärare skulle önska. 
Andreas Andersson, Dennis Lundh och Daniel Budin är namnen på dem som under överinseende av Marcus Kjellberg kör Suzuki denna gång. Dessa tonåringar kör tillsammans med andra ungdomar i en särskild klass men följs sen av det övriga Suzukigänget i den ordning de ligger placerade i Cupen ... med något undantag.

"Mycket rally för pengarna"
Gm. Ola Strömberg. 

2012-06-24
Sukkaläger i Björkfors.

Helgen före midsommar hade "pappa Brantestad" Mats-Bo Johansson tillsammans med Ydre Motorklubb organiserat ett träningsläger i vackra Kindabygden. Gemensamt boende i trevliga Björkviks vandrarhem blev samlingspunkten. Inte långt därifrån hade en skogsvägsslinga avlysts efter konstens alla regler. Självaste proffsCo-driver Emil Axelsson hade skrivit noter för dem som ej valt att skriva sina egna. Självklart kunde inte Noteriets Gunnar Barth hålla fingrarna från syltburken utan med hans hjälp blev Emils vackert handskrivna förkortningar förvandlade till propert maskinskrivna vägbeskrivningar i siffer- eller beskrivande dito.

Några tidigt anlända tog redan fredagskvällen i akt att göra sina genomkörningar för att kolla om noterna stämde ock skaffa sig kännedom om sträckans karaktär.
Redan vid 8-tiden på Lördagsmorgonen var aktiviteten i full gång med bl.a. besiktning av tävlingsbilar och licenskontroll. Vid 9 tiden började så körningen. Sedan höll den på hela dagen i ömsom regn och ömsom lite solsken, endast med avbrott för lunch på stället.
Några av deltagarna passade på att testa lite olika inställningar på bilarna och även att ge en och annan oinvigd en skjuts i högerstolen..
Undertecknad hade nöjet att få åka med några av dem som önskade synpunkter på sin körning och kunde konstatera att ingen av dem saknade speed.
På eftermiddagen kom självaste SM-stjärnan Pelle Sääv på besök för att från utsidan bedöma förarnas framfart. Han hade sedan en genomgång med de aktiva och framförde sina synpunkter till en ivrigt lyssnande skara.

Dagen avslutades med gemensam grillafton vid Björkfors vandrarhem där solen tillfälligt visade sig från sin bästa sida. Diskussionsämnet var givet. Oally!!
Tyvärr blev söndagens övningar tvungna att ställas in på grund av nattens idoga regnande som gjorde dagens nya sträcka ofarbar. Tyvärr sådant som händer. Deltagarna summerade dock det hela som en mycket lyckad tilldragelse som Mats-Bo och Co hade verkställt.  Vi hoppas och önskar han har kraft och motivation att göra om denna jätteinsats för Cupen till nästa år.

//Ola Strömberg


2012-05-29
Ordföranden har ordet

Hej alla Sukka åkare, snyggt och hårt jobbat av er alla som var i Götene, lite väl hårt på en del håll kanske. Hoppas att inte den tuffa framfarten gör så att vi inte kan återställa ordningen och bli ett tjugotal åkare till nästa tävling, Dackefejden!

Som ni ser här på sidan finns nu inbjudan ute och anmälan är öppen så det är bara att hänga på och skicka in sin anmälan så fort som möjligt, det hjälper oss alla, cup som arrangör.

Viktigt! Till Dackefejden gäller det för alla tävlande, ungdomsåkare undantaget, att betala sin startavgift på traditionellt sätt till arrangören då arrangören har en egen vindrutesponsor och vi saknar dito. Ni cupdeltagare skall givetvis då inte betala de 300kr till cupen som annars är brukligt.
Lars Jonsson


2012-05-14
Ordföranden har ordet

Tack alla medlemmarna för förtroendet att leda denna unga förening ur sin första dikeskörning och in i framtiden, i alla fall till årsmötet i november. Och tack för att ha fått Ronnie Maxe som har varit med och dragit i alla initiala trådar som co-driver.

Efter det turbulenta medlemsmötet i Tollarp har många ord utväxlats, men sant är det gamla talesättet ”att inget ont som inte har nått gott med sig”! Jag kan idag som nytillträdd ordförande glatt konstatera att alla styrelseposter är fyllda med kompetenta medlemmar. Att ”att göra listan” har medlemmars namn på alla ansvarsposter och att det nödvändiga extra årsmötet var rörande överens i alla frågor och val. Riktigt skoj och en stor skillnad från tiden innan Tollarpsmötet.

Visst skulle säkert en sådan här förening må bra om dess styrelse inte var aktiv i cupen, eller ens knuten till någon aktiv, men det är nog ännu sålänge en orimlig önskan men kan gärna få vara en ambition för framtiden. Som ni ser lyckades inte ens TTA med den lösningen, och dom beräknas omsätta 300 mkr, förens i allra sista stund då ”Flash” klev ur förarstolen och bara blev ”galjonsfigur”. Eller vänd på det, är det alltså dags för mig att parkera Sune Sukka för gått?

Hursomhelst bär jag som nygammal ordförande en ambition att i demokratisk ordning med små finurliga och initiativrika idéer föra Suzuki 1300 RallyCup vidare i samma spår som tidigare. Min rutin från omstarten för ett par år sedan tillsammans med föreningens senaste erfarenheter torde kunna vara en bra mix, jag tror i alla fall så och hoppas att ni medlemmar gör det samma och hjälper mig och övriga medlemmar framåt när så behövs och efterfrågas.

För faktum är, lite tragiskt för rally Sverige i övrigt måhända, är att vi med våra nästintill fridlysta, mer än 20år gamla, bilar har kunnat göra sådant avtryck i sporten som vi gjort de senaste åren. Ett avtryck helt klart skapat av energin i våra framträdanden med t.ex. Nicke, Östmark och Ola Strömberg i mer än lovligt vild attack längs våra specialsträckor, tänk att det skiljer mellan 40-50 år i ålder mellan våra toppförare, fränt! Men också tack vare våra oortodoxa nymodigheter som poäng på varje sträcka, alla förarklasser tillsammans i en serie, ungdomsåkare i samma cup, fria startavgifter via högaktade tävlingssponsorer, hälften av priserna alltid fördelade via lottens hjälp för stor rättvisa, egna cupläger med professionella instruktörer, egna Facebook- och smsgrupper med ibland mer än lovligt livlig trafik m.m. Och inte minst med det senaste, ännu ej i styrelsen beslutade punkten men i en fråga där medlemmarna har gett sitt stora stöd för, enhetsdäck för vintertävlingarna av mycket hållbar och kostnadsbesparande natur, fränt! Har säkert glömt mycket av allt vi medlemmar har gjort, men visst är det skoj att vi med våra smått historiska bilar och små resurser har kunnat fixa allt detta! Vilken serie eller cup har gjort mer i rally Sverige kan man, nästan kaxigt, fråga sig?

Vad hoppas jag det närmaste halvåret har i sitt sköte då. Jo att resterande tävlingar fylls av glada deltagare med huggtänderna vässade på specialsträckorna och att desamma är indragna på transporterna och dessemellan och att vi knäcker 20 deltagarvallen på de resterande tävlingar. Att alla som nu har tagit på sig ansvarsområden inom cuparbetet får den support dom i sin tur behöver och den uppskattning dom är värda. Att vi fortsätter skapa kreativa idéer med högt till tak i argumentationen följandes föreningens stadgar och reglemente.

Tack för ordet, Lars Jonsson, Mantorp 120514.


2012-05-10
Suzuki 1300 RallyCup åkte Taxi!

Då var det äntligen dags för Suzuki 1300 RallyCup att slå om till grusdäck och bege sig nedåt i landet mot Kristianstad. På startlinjen stod inte mindre än 16 stycken Cupekipage från 1300 rallycup. Stolt huvudsponsor var TaxiKurir! Tävlingen bestod av 6 specialsträckor som skulle avgöras på mycket varierande vägkaraktär.

Bland våra snabba juniorer leder Daniel Budin med två fullpoängare på vinterväglag. Tvåa ligger Andreas Andersson och tätt efter Marcus Svensson på en tredje plats.

Över till dom stora pojkarna där vinterns överraskning måste vara Hampus Böe som inför gruspremiären låg på en stark tredje plats. I toppen låg även Niklas Pettersson, Niklas Östmark och cupens nykomling Martin Lundqvist på en fjärde plats. Vintern var full med problem för flera av ekipagen, på schemat stod mörker, motorras, avkörningar och minusgrader ner till 25 graders strecket!                

Men nu tillbaka till ett regnigt Kristianstad där junioren Daniel Budin tog sin tredje raka seger i cupen, följd av tvåan Andreas Andersson och Dennis Lundh som knep tredje platsen, Dennis som för övrigt gör sin första start i cupen för i år.

Nu lämnar vi juniorerna och kollar till seniorerna i stället där det redan på första sträckan blev en kamp mellan Fagersta åkarna Lundqvist och Pettersson men där Niklas Pettersson/Tony Puumala knep sträcksegern med 1,9 sek före Lundqvist/Segerström. Trea vart Lars Jonsson som även han tagit ut sin fina Mk 1:a till grus premiären. Och så här såg det ut hela dagen i stort sett. Täta sträcktider mellan de två Fagerstaåkarna gjorde att de distanserade övriga startfältet lite. Väl i slutmålet segrade Lundqvist/Segerström över klubbkamraterna Pettersson/Puumala med 13,2 sek. Lars Jonsson/Per Andersson rullade in på en tredje plats tätt följda av Hampus Böe/Patric Normark. Rasmus Lundh/Sebastian Holmgren blev femma.

Årets avåkning kanske Team Elofsson stod för då de prickat en sten väldigt illa. Besättningen klarade sig bra, dessvärre kan man inte säga detsamma om bilen. Ett nybygge lär vara på gång. Och det får visa sig om de hinner klart till nästa deltävling som avgörs i skogarna runt Götene 26/5. Kommer någon att lyckas spräcka segersviterna för Fagersta åkarna. Kommer Team Östmark starta grussäsongen där eller kommer ”Alice” med sina ryttare att dräpa dem alla likt liemannen. En sak är säker i Götene är det full fart som gäller!


2012-04-22
Suzuki 1300 RallyCup åker Taxi!


Suzuki 1300 RallyCup's börjar sin sommarsäsong med Rallytravels Kong Christian Race i Kristianstad.
Återigen är det nytt deltagarrekord. Såvitt vi vet så har det inte någon gång under tvåtusentalet varit så här många startande i Cupen. Den är Sveriges äldsta och nu inne på sitt 26:e år. Även bilarna har minst 20 år på nacken och platsar snart in bland dem i Klassiska Rallycupen.

Till lördagen den 28:e April är det 20 st TaxiKurir-trimmade Suzukis som kommer att stå på startlinjen och först av alla ge sig ut på den 18 mil långa banan. Sex Specialsträckor på sammanlagt 43 km skall avverkas innan vi vet vem som är bäst på att anpassa sig till sommarväglaget. För Suzuki 1300 RallyCup handlar det om deltävling nummer tre.
Först ut är ledarparet Niklas Pettersson/Tony Puumala från Fagersta i sin Kawagröna ”Sukka”. Niklas och Johnny Östmark, Kolsva MS följer därefter och sedan vinterns överraskningspar, C-föraren Hampus Böe med co-driver Patric Normark i egenskap av sin totala 3:e plats i cupen efter vinterns deltävlingar.
Tillsammans med den tillmötesgående arrangören har man ordnat något så unikt som fri start för alla deltagare i cupen. Den här gången är det TaxiKurir som vill profilera sig lite extra och samtidigt ge sitt stöd till cupen. Ett särskilt tack till Marcus Kjellberg som stöttar våra ungdomsåkare. Sedan "nytändningen" för två år sen har deltagarantalet tredubblats och nu råder faktiskt brist på bilar.
En del kanske rynkar på näsan åt våra gamla bilar men de glömmer att det är otroligt mycket mindre kapitalförstörande att tävla med dem än med nya som kostar flerfaldigt mycket mer. Små lätta bilar med små motorer är mycket billigare även i drift och underhåll. Nya behövs egentligen bara när fabrikanter, importörer och återförsäljare står för fiolerna och kräver det. Cupens motto: ”Mycket rally för pengarna” är väl värt att följa.
Att tävla med äldre och billigare redskap innebär däremot inte att allt skall vara ”som förr i tiden”. Vi går gärna i bräschen för nya och roliga idéer. Ett exempel på det är vårt unika poängsystem. Poäng delas som vanligt ut i sjunkande skala för segerekipaget och ett antal placeringar nedåt. Ingen som kommer i mål får dock mindre än fem poäng. Alla som kommer i mål har ju gjort en prestation. Eller hur? Likaså får alla som startar fem poäng. En liten belöning till alla som deltar istället för att stanna hemma. Men inte nog med det. Sedan ger vi ut poäng även för placeringen på varje körd SS. En seger i tävlingen ger 20 poäng. Här i ”Kongen” körs det 6 st SS. Det betyder 20 poäng delat med 6. Varje sträckvinst ger alltså udda 3,33 poäng. Även placeringarna nedåt ger sträckpoäng i relation till ovan. Det betyder i klartext att om man är överlägsen och vinner alla sträckorna så kammar man hem 20+20+5 (startpoäng)= 45 poäng.
Vinner man överlägset ska man ha mer poäng än om man vinner knappt. Ligger man trea på sträckorna men vinner knappt ändå så blir det följaktligen mindre med poäng.
En annan intressant aspekt är att om man t.ex. får punktering så är inte loppet helt kört. Kör man bra på alla övriga sträckor plockar man poäng ändå (och från sina medtävlare) och kommer ej tomhänt hem. Låter kanske komplicerat, men med datorns hjälp är det inga som helst problem att dagen efter tävlingen presentera aktuell poängställning.

Mycket Rally för pengarna!


2012-03-11
Östmarks Rally blev inte Östmarks.

Redan vid infarten mot Lima kunde de tävlande i Suzuki 1300 RallyCup känna sig särskilt välkomna genom att läsa skyltarna som de trevliga arrangörerna satt upp vid vägen. De som inte hann tävlingsbesikta sina bilar på fredagskvällen fick det hektiskt på Lördagsmorgonen. Redan klockan 10:00 skulle nämligen första ekipage ge sig ut på det 14 mil långa rallyt där hela 9 mil bestod av fartsträckor. Ungefär dubbla längden av vad man kör i ett normalt lördagsrally nuförtiden.

Första sträckan var på dryga 18 kilometer och skulle säkert få deltagarna att vakna. Snabb i början, krokig och kuperad på mitten och med en utmanande avslutning nerför med omväxlande snabba kurvor och knixiga hårnålskombinationer. På grund av den milda vintern så var de flesta av deltagarna tämligen ringrostiga men sugna då tävlingstillfällena varit färre denna vinter.

Först ut var Cupledarna och första deltävlingens suveräner Niklas och Johnny Östmark, följda av tvåorna Niklas Pettersson/Tony Puumala. I mål på SS1 var dock ordningen den omvända. Östmarks hade snurrat och fastnat i en snövall så Nicke och Tony hann förbi innan de kom loss. Alltså tappade Niklas och Johnny redan här över en minut. Ingen bra början för paret som denna tävling hade försett alla deltagande ”Sukkor” med sina egna vindrutedekaler. En mycket generös gest som även bestod i att man betalade samtligas startavgifter! Tyvärr var alla övriga omutbara så de fick finna sig i att bli nästan jumbo på första sträckan. Vaknat på rätt sida hade tydligen ”pensionärsparet” Ola Strömberg/Brittmarie Ålund. De var snabbast och kammade hem 5 viktiga sträcksegerpoäng. Tvåa var inte helt överraskande nykomlingsparet Martin Lundqvist/Christian Segerström. Både nya i Cupen och med nybyggd bil. Strax efter följde Pettersson/Puumala.

Bland B-förarna var det Marcus Jäder/Johan Mc Elwee som var kvickast och snabbaste C-förare var Hampus Böe/Patric Normark. Bland de sist startande ungdomsåkarna var det Daniel Budin med pappa Göran Hammarström som tog kommandot. Ungdomsåkarna hade helt andra förutsättningar än de först startande på grund av det milda vädret. Djupa spår i den porösa isen och mycket grus med modd bredvid gjorde det extra svårkört.

Efter service kördes först korta SS2 på ”bara”4,4 km där Strömberg återigen var snabbast. Nu tätt följd av Pettersson/Puumala, Lundqvist/Segerström. Östmarks då? Jo de fick parkera med mottorras och nöja sig med att se sitt eget namn på ett gäng bilar som passerade. Bland B-förarna hade Jesper Ödberg/Fredrik Palm fått upp farten, medan Böe/Normark fortsatte dominera bland C-förarna. Efter en kort transport var det så dags för en riktig långsträcka på 3,5 mil. Inte vardagsmat i dagens rallysverige! Bäst att hålla koncentration och tempo var nu Pettersson/Puumala men bara 5,8 sekunder senare efter knappt 23 minuters körning rullade Lundqvist/Segerström in med sin röda MK2:a. Då hade de även haft nöjet köra om Strömberg/Ålund på sträckan som hade fått slå av på tempot när kylaren blivit igensatt av snö vid en dikesvisit. Ödberg/Palm höll farten bland B-åkarna och Böe/Normark var omutliga C-förare.

Efter tre körda sträckor var ställning följande:

  1. Martin Lundqvist/Christian Segerström, Fagersta MK    38:11,0
  2. Niklas Pettersson/Tony Puumala, Fagersta MK              38:11,1
  3. Ola Strömberg/Brittmarie Ålund, Nora MK                      38:45,2
  4. Johan Bengtsson/Christer Berg, Norbergs MK               39:04,3
  5. Jesper Ödberg/Fredrik Palm, Falköpings MK                  39:50,6
  6. Hampus Böe/Patric Normark, Filipstads MC                   39:56,8
  7. Marcus Jäder/Johan Mc Elwee, Västerås MS                 40:35,5
  8. Henry Nyberg/Reine Nyberg, Karlstads MC                   41:17,7

Bland Suzukiåkande utbildningsåkare var det flitigt tävlande Daniel Budin (33 tävlingar på 13 månader!) som följdriktigt ledde stort före de bägge skånska och väsentligt mer orutinerade paren Andreas Andersson/Tommy Andersson, Hörby och treorna Marcus och Kennet Svensson från Hässleholm.

Tävlingen var långt ifrån avgjord. Bara en ynka tiondel skilde alltså ledarduon åt och nu skulle sista sträckan köras på hela 33 kilometer. Först ut ur skogen kom Niklas och Tony, men fick besviket se sig slagna av nykomlingarna Lundqvist/Segerström som lyckades utöka avståndet till 9,7 sekunder. Trea blev comebackande Bengtsson/Berg sedan Strömberg Ålund parkerat sin Alice förfärligt djup ner i ett krondike. Mycket imponerande fyra blev C-förarparet Hampus Böe/Patric Normark före glada gamängerna Jäder/Mc Elwee. Till Östmarks brutna skara sällade sig några fler med ytterligare mottorras samt några frusna snöskottare.
Om sex veckor är det gruspremiär. Då kommer Cupen slå nya deltagarrekord!

Suzuki 1300 RallyCup: ”Mycket rally för pengarna!”


Suzuki 1300 RallyCup slår nya rekord!

Inför LBC-ruschen i Lima hittar vi hela 18 stycken tävlande i den alltmer populära Cupen.
Framgången ligger i att man konsekvent ser till möjligheterna att minska kostnaderna för de aktiva och ett mycket välutvecklat socialt nätverk som gör att sammanhållningen är unik.

Lördagen den 10:e Mars är nog sista chansen för de som ej bor i Norrland att köra säsongens sista Vinterrally. För Suzuki 1300 RallyCup handlar det om deltävling nummer två.
Först ut är paret Niklas och Johnny Östmark i egenskap av ledare. En situation de vid det här laget är ganska vana vid. Kolsvaparet vann Cupen 2010 och var hårsmånen från segern 2011. Nytt för dem nu är att de kommer att ha en snygg vindrutelogga på som det står just ”ÖSTMARKS” på.
Detta inte i egenskap av ledare utan på grund av att pappa Johnny generöst ställer upp och sponsrar alla cupdeltagare med fri start. En sak som uppskattas mycket av det växande deltagarantalet.
Johnny driver ett bildemonteringsföretag i Riddarhyttan och det är många som säkert då och då behöver hans hjälp att hitta reservdelar till Cupens över tjugo år gamla bilar.
Alltså kommer samtliga 18 ”Sukkor” att bära Östmarks reklam uppe i Dalaskogarna kommande helg.
Tillsammans med tillmötesgående arrangörer har man ordnat något så unikt som fri start för alla deltagare i cupen. Johnny är en av flera driftiga företagare med hjärta för rally som tycker att Suzuki 1300 RallyCup har en viktig funktion i rally-Sverige och stöder den därför helhjärtat och generöst.

Sedan "nytändningen" för två år sen har deltagarantalet tredubblats och nu råder faktiskt brist på bilar. Flera nybyggen är dock på gång så till sommaren kommer startfältet i cupen att bli än större. Nu till traditionsenliga LBC-ruschen på Lördag är det 14 deltagare anmälda med sina små ettriga Suzukibilar (varav en Citroen), vilket återigen är nytt rekord sedan nystarten 2010. Ytterligare en vintertävling är visserligen inplanerad men vi tror vädrets makter sätter stopp för den.  Sedan följer sex stycken sommarrallyn innan säsongen är över.

Först ut alltså paret Östmark, sedan följer populära paret Niklas Pettersson/Tony Puumala från Fagersta. Nicke är en ung man som gärna blandar sig i toppstriden. Så rullar det på i samma ordning som tabellen ser ut nu efter första deltävlingen. Dock med några undantag där nya erkänt snabba förare flyttas fram lite i startfältet av rättviseskäl. Lima MS bjuder ju på ovanligt långa och utslagsgivande sträckor där det är möjligt att köra ifatt varandra. Sådant vill man undvika i rallysammanhang. Vi får se var t.ex. snabba Fagerstaduon Martin Lundqvist/Christian Visti Segerström dyker upp med för startnummer på sin alldeles nybyggda MK2a och även otursförföljda men ytterst snabba A-förarparet Johan Bengtsson/Christer Berg från Norberg. På Lördag kväll har vi svaret!

Suzuki 1300 RallyCup: "Mycket Rally för pengarna!"


Sören Käll's DAM
Rapport från Rallytävlingen Dan Anderssons Minne 2012.

I Suzuki 1300 RallyCup brukar man tävla om tiondelarna, men i första deltävlingen nu så blev differenserna större än vanligt. Troligtvis beroende på att det hann hända de tävlande massor av saker under dessa tre SS. En orsak var säkert sträcklängderna som ju låg runt två mil styck. En annan var att rallyt gick i mörker, vilket flera av deltagaran aldrig tävlat i tidigare. En tredje faktor var ju kylan som låg runt minus tjugo grader uppe i Bergslagsskogarna. Skulle vi låta alla Cupdeltagare berätta allt som hände dem så fick vi säkert trycka en tidning. Ifattkörningar, avåkningar, snörök, punkteringar, trasiga värmeelement, rasade motorer var några av ingredienserna denna kväll.

Först ut var våra unga utbildningsåkare som tävlar med instruktörer som co-drivers då de själva ännu ej har körkort. De kör dessutom utan pacenotes, precis som förr i världen. Daniel Budin med pappa Göran Hammarström tog täten före Andreas och Tommy Andersson och släppte den aldrig ifrån sig. Det blev en övertygande seger i ungdomscupen av det flitigt tävlande Gävleparet. Trea slutade Marcus och pappa Kenneth Svensson från Skånska Hässleholm. Snövanan torde vara mindre för dem liksom Andreas och Tommy som tävlar för SMK Hörby.

Bland övriga Cupåkare var det 2010 års mästare Niklas och Johnny Östmark som öppnade fantastiskt starkt med en kanontid direkt på första sträckan. Hela 18 sekunder snabbare än tvåorna Niklas Pettersson/Tony Puumala! Trea, över En och en halv minut efter Östmarks rullade Ola Strömberg/Brittmarie Ålund in men de bröt därefter p.g.a. motorras. Mika Liimatainen/Carl Örberg som blev hindrade av Nicklas ”Nille” Elofsson var fyra med sin Citroen AX Sport och Peter Hultberg/Jan Larsson strax efter. Mikael Yliniemi bröt med trasig motor. Nille som lade sin bil på taket tyckte inte det var kul när man blev ensam i den mörka Björnjägarskogen. Särskilt inte om det är minus 20 och det inte fanns publik i närheten som kunde stjälpa rätt bilen eller erbjuda värme.

Andra sträckan hade en snabbare karaktär, vilket passade Nicke Pettersson/Tony Puumala bättre. Nu bara en sekund efter omöjliga Östmarks. Trea var nykomlingarna Carl-Johan Brantestad/Mattias Laago, Ydre MK strax före Jesper Ödberg/Fredrik Palm som i sin tur var 3,5 sekunder före Liimatainen. Sexa ytterligare ett nytt par i Hampus Böe/Patric Normark.

Sista sträckan vanns även den av paret Östmark som nu inte bara kammade hem fulla 20 poäng på tävlingen utan även full pott på alla sträckor, vilket innebär 20 poäng till. Är man överlägsen så är man. Dessutom fick de, precis som alla andra startande i Cupen en fempoängare att addera bara för att de tagit sig till Grängesberg och startat. I sina försök att slå Östmark och åtminstone lura honom på sträckpoängen körde Pettersson/Puumala av och tappade värdefull tid. Nu blev det istället Brantestad/Laago som blev sträcktvåa med Ödberg/Palm 3,1 sekunder efter sig.

Nykomlingen Carl-Johan Brantestad överraskade alla med en fin tredjeplats.
Här med Co-driver Mattias Laago till vänster.

Vann överlägset gjorde alltså paret Östmark före Nicke Pettersson/Tony Puumala. Trea blev lite överraskande Brantestad/Laago före Ödberg/Palm. När Pelle Lundgren inte tappar bakhjul, Marcus Jäder får värme i bilen så inte vindrutan isar igen, Peter Hultberg slipper punktering så kommer de säkert att komma högre upp i resultatlistan än denna gång.

Suzuki 1300 RallyCup vill tacka arrangörerna för deras stora tillmötesgående och en väl genomförd tävling med kanonfina vintervägar. Vi är även tacksamma mot våra viktiga sponsorer samt Sören Käll för ert generösa stöd! Om drygt tre veckor är det dags igen. Ännu fler och ännu längre sträckor väntar då i Lima. Men då blir det i dagsljus.
www.1300rallycup.se ”Mycket Rally för Pengarna”

Mvh
Ola Strömberg
ÖREBRO



2012-01-30
Inför DAM

På lördag är det premiär för nygamla Suzuki 1300 RallyCup.
Cupen som är inne på sitt 26:e år startar nu en ny säsong med en hel del förändringar. Förut var Cupen bara ett namn. Nu har man bildat en förening med styrelse och allt som krävs för att det skall bli en juridisk person. Namnet på Cupen har modifierats lite för att markera att det numera är grupp N bilar upp till 1300cc det handlar om och att det är rally man kör. Fortfarande är det dock total dominans av Suzuki trots att andra bilmärken är välkomna. Det verkar som det inte finns så många fler konkurrenskraftiga bilar trots att "sukkorna" nu passerat 25 års ålder.

Gamle rallyföraren och husbilshandlaren Sören Käll i Uppländska Valö är den som sponsrar deltävling nummer ett, Dan Anderssons Minne. På det viset har man tillsammans med arrangörerna ordnat något så unikt som fri start för alla deltagare i cupen. Sören är en av flera driftiga företagare med hjärta för rally som tycker att Suzuki 1300 RallyCup har en viktig funktion i rally-Sverige och stöder den därför helhjärtat och generöst. I första hand är ju detta en ungdomsklass men även pensionärer med nedåtgående prestationskurva trivs i detta sällskap. Främst för att man kan tävla för rimliga pengar men även för att det är ett väldigt skönt gäng som tävlar på tämligen lika villkor. Åldersskillnaden mellan deltagarna närmar sig 50 år men alla tycker tydligen det är lika kul. Ungdomlig entusiasm blandas med de äldres erfarenhet.

Sedan "nytändningen" för två år sen har deltagarantalet fördubblats och nu råder faktiskt brist på bilar. Flera nybyggen är dock på gång så till sommaren kommer startfältet i cupen att bli än större. Nu till Dan Anderssons Minne i Grängesberg på Lördag är det 16 deltagare anmälda med sina små ettriga Suzukibilar (varav en Citroen), vilket återigen är nytt rekord sedan nystarten 2010. Spännande denna gång är att tävlingen kommer att med start så sent som 15:00 huvudsakligast köras i mörker. Något som flera av de yngre deltagarna aldrig tidigare provat på. Ytterligare två vintertävlingar och sedan sex stycken sommarrallyn är inplanerade i kalendern.

Suzuki 1300 RallyCup: "Mycket Rally för pengarna!"


 
 
 

HEM Bild- Mediagalleri
Följ oss
på Facebook

© 1300 Rallycup
Org. nr: 802463-3755
BG 822-4073
Swish 1235351465
e-post. styrelsen@1300rallycup.se

Om kakor (Cookies)

Webmaster:

Produktion: <beki>
SUZUKI 1300 Rallycup Press
Föreningen 1300 Rallycup Forum
Nyheter Translate