Suzuki 1300 Rallycup
HEM 1300 Rallycup Föreningen 1300 Rallycup Nyheter Bild- Mediagalleri Press Forum Select language
Äldre nyheter och rapporter
2019 - 2018 - 2017 - 2016 - 2015 - 2014 - 2013 - 2012 - 2011
2010 - 2009 - 2008 - 2007 - 2006 - 2005 - 2004 - 2003


Nyheter och rapporter 2013
2013-10-21

Väntad segrare i 2013 års Suzuki 1300 RallyCup

Stefan Sollenfelt och Per-Erik Svensson infriade de högt ställda förväntningarna och säkrade i SMK Örebro´s Rikspokalen den totala segern i Suzuki 1300 RallyCup. De gjorde det med marginal då de även vann denna finaltävling.
Egentligen kunde paret med den stora ledning de redan hade, defilera hem segern genom att i stort sett bara ”kört runt”. Men ”Sollet” är en utpräglad tävlingsmänniska och ville avsluta som en mästare bör. Det var därför bara seger som räknades.
Trots att de gick ut först i det 15 bilar starka fältet med nackdelen av att åka i lite mer rullgrus än de efterföljande ekipagen så slog de an takten direkt. Tävlingsledningen hade gjort det lite svårare än vanligt då man inledde rallyt med en riktig långsträcka på över två mil. Ingen chans för de tävlande att bli varma i kläderna med en kort uppvärmningssträcka denna gång. Annars brukar det vara bra med en sådan så man kommer igång och eventuellt kan göra små justeringar på bromsbalans och kanske justera lufttrycket i däcken. Nu var det skarpt läge från första metern. Lite osäkerhet fanns med i bilden då det dygnet före hade snöat och varit minusgrader på nätterna. Skulle det finnas isfläckar? Sollet och Beppe vann alltså första sträckan betryggande med hela 7.5 sekunder men ryktena säger att Eskilstunaparet Rickard och Robert Andersson med en fint byggd MK1a (Den äldre typen av Suzuki 1300 Gti) hade flugit fram och var efter 1,5 mil inte långt efter. De kör med standard växellåda som man ursprungligen gjort medan Sollenfelt och några till valt att ändra till lägre utväxling i växellådorna. Detta nöje föranleder dock ett tidspåslag vid slutliga poängberäkningen i cuptabellen med 1%. Det skulle innebära att Sollets segrartid på SS1 13:11,2 skulle bli uppräknad med 7,9 sekunder till13:19,1. Helt plötsligt så skulle det kunna bli riktigt tätt dem emellan. Men nu grinade oturen Eskilstunaduon i ansiktet trots sitt startnummer 21. Istället var det startnummer 13 Jan-Erik Eriksson/Stefan Gustavsson som fick sätta press på tätduon. En av förhandsfavoriterna Christian Granfors/Carro Östmark fick problem med kylningen på sin Suzuki och övervägde att bryta. Men efter välbehövlig service chansade de på att fortsätta för att försöka försvara sin totala tredjeplats i Cupen. Tyvärr rönte de samma öde som Rickard och Robert och tvingades bryta på SS2 med trasig drivaxel.  Nu blev det plötsligt läge för Jan-Erik och Stefan att kanske kunna ta en pallplats i den totala cupen.

Efter välbehövlig Service och SS2 körd så var ställningen i topp tio följande: (Inkl 1% påslag)

1 Stefan Sollenfelt/Per-Erik Svensson 16:02,4  (16:12,0)
2 Ola Strömberg/Brittmarie Ålund 16:06,4  (16:16,2)
3 Jan-Erik Eriksson/Stefan Gustavsson 16:18,8
4 Markus Kujanpää/Ronnie Maxe 16:32,6
5 Mattias Lagström/Rickard Forsell 16:53,6  (17:03,7)
6 Jesper Ödberg/Fredrik Palm 17:14,9
7 Jimmy Kujanpää/Vesa Kujanpää 17:23,8
8 Emil Carlsson/Tobias Abrahamsson 17:29,1  (17:37,2)
9 Daniel Budin/Andreas Persson 17:36,7
10 Krister Morén/Marcus Morén 17:40,8

Läget hårdnade som ni ser en aning efter SS2 men det var mest av akademisk karaktär. Helt plötsligt tappade Sollet o Beppe tid då växellådan trilskades och 3:ans växel ramlade ur. Inför sista Specialsträckan skilde bara 4 sekunder till tvåan och som ni vet så innebär minsta misstag flera sekunders tapp.  …för att inte tala om tekniken. Nåväl, paret gjorde som vanligt inga misstag och släppte bara ifrån sig 1,7 sekunder, så segermarginalen slutade på 2,3 sekunder. Men med två förlorade sträcksegrar tappade man förstås några extra poäng men var egentligen helt ohotade ändå. Däremot lyckades Jan-Erik Eriksson och Stefan Gustavsson att plocka till sig de sista värdefulla SS-poängen för att kunna ta sig förbi paret Granfors/Östmark och överta tredjeplatsen i Cupen från dem. I ”Ingenmansland” gjorde C-föraren Markus Kujanpää, lotsad av Ronnie Maxe en mycket stark insats genom att bli fyra och passerar därmed Ödberg/Palm med minsta möjliga marginal. Därefter följde ett helt koppel som slogs om de övriga poängen. Först bland dem kom till slut Mattias Lagström/Rickard Forsell följda av just Jesper Ödberg/Fredrik Palm.
Slutställningen i totala 1300 RallyCup ser preliminärt ut så här:

1 Sollenfelt/Svensson 246,11 poäng
2 Strömberg/Ålund 232,39
3 Eriksson/Gustavsson 184,54
4 Granfors/Östmark 171,52
5 Kujanpää/Maxe 148,05
6 Ödberg/Palm 147,67

Slutgiltigt resultat hittar ni på Cupens hemsida: www.1300rallycup.se
Nu tar 1300 RallyCup paus fram till 2014. Då inleder man sannolikt med en VinterCup som troligen kommer att köras på enhetsdäck. Sådant och mycket mer ska bestämmas på föreningens årsmöte den 23:e November. Cupledningen och de tävlande vill passa på att tacka alla generösa sponsorer som varit oerhört betydelsefulla för dem samt inte minst alla gästvänliga arrangörer och dess FUNKTIONÄRER som låtit dem tävla hos sig.
1300 RallyCup: Mycket Rally för Pengarna!   Väl mött igen 2014!


2013-10-16
På Lördag är det dags för final i 1300 RallyCup!

Med största sannolikhet är det Per Larssons Centrala Gummiteam med Stefan "Sollet" Sollenfelt/Per-Erik "Beppe" Svensson i deras Suzie som kommer att sätta sina namn på Bröderna Båges vandringspris. De har nu en ledning med 38 poäng över paret Ola Strömberg/Brittmarie Ålund i Lily. 45 poäng är max vad man kan kamma in på en seger i en deltävling. Men det är faktiskt inte hela sanningen. Det krävs även att man då vinner alla delsträckor eftersom man i denna Cup har det unika poängsystemet att det även delas ut poäng för varje körd sträcka.
Egentligen kunde Sollet och Beppe ligga på sofflocket men självklart vill de vara med och avsluta på ett snyggt sätt när det nu sker på hemmaplan. Ola och Brittmarie får nog koncentrera sig mer på att försvara sin andraplats då de bara har 29 poängs försprång till snabba paret Christian Granfors/Caroline Östmark. Och de i sin tur får se upp med rutinerade Ludvikaparet Jan-Erik Eriksson/Stefan Gustavsson som bara är 16 poäng efter. Sedan följer ett gäng i den ordning de just nu är placerade, som kommer att slåss om resterande placeringar i sluttabellen.

15 Små ettriga Suzukis kommer att rulla ut från Risbergska Skolan några minuter efter 12 på lördag. Efter dryga halvtimmens transportkörning skall så första specialsträckan på hela 21 kilometer avverkas. Här handlar det inte om någon lite snutt på 3-4 kilometer för att få upp tempot och känslan och sen kanske justera lite däcktryck och bromsbalans. Nej här blir det full attack och helt avgörande från första metern. Efter den fartsträckan får man serva bilarna och sen ska ytterligare två sträckor avverkas om sammanlagt 9 kilometer.

Men som alltid. I rally kan allt hända. Vi får vänta och se vad resultaten blir efter målgång.

1300 RallyCup vill tacka arrangörer, sponsorer och tävlande för en intressant och givande säsong. Väl mött 2014!  "Mycket Rally för Pengarna".

Ola Strömberg
070-573 57 57


2013-09-23
Sukkorna rullade i Rejmes svängen

I lördags avgjordes näst sista deltävlingen i Suzuki 1300 RallyCup vid Rönne MK´s Rejmes svängen. Ett laddat gäng om 13 bilar stod på startlinjen som faktisk var start direkt på en specialsträcka. Normalt brukar det ju vara några kilometers transport där man kan värma motor och transmission och personligen ladda upp och fokusera på uppgiften. Nu var det pang på rödbetan på en gång. Sämst att klara denna uppgift var nog Ola Strömberg som till publikens förtjusning och funktionärernas förtret lyckades välta en halmbal som säkert vägde lika mycket som bilen.
Snabbast på den hala asfalten var Stefan Sollenfelt/Per-Erik Svensson och Jan-Erik Eriksson/Magnus Nilsson tätt följda av Kristian Granfors/Carro Östmark och Jesper Ödberg/Fredrik Palm.
Sedan bar det ut på en lång transport till riktiga rallyskogen för att köra en hela 12,36 km lång och i rallykretsar ny o okänd sträcka. Den var oerhört krävande och skördade direkt två offer. Marcus Jäder/Patrik Sällström gjorde tidigt en kullerbytta medan snabba Krille Granfors/Carro Östmark fick stopp i maskin.
Visserligen passerades Askersund igen på vägen till ännu längre SS3, Svarthyttan (13,24 km) men ingen fick serva sin bil innan även den var avverkad.

Efter välbehövlig service efter dryga 2½ mils körning skulle kända Tycke-sträckan köras med start vid folkracebanan men nu med en ny sträckning. Endast 6,62 km lång men desto mer krävande. En riktig goding! Här lyckades otursförföljde Mattias Lagström att passera Markus Kujanpää men i övrigt så var ställningen densamma. "Andra gruppen" leddes komfortabelt av B-förarna Jesper Ödberg/Fredrik Palm som äntligen fått ordning på chassiet på sin bil och nu verkligen imponerar. Bakom dem var fighten hård.

Nu skulle rallyt avgöras med dryga 2 mil långa SS5. En verklig utmaning vid sjön Tisarens södra sida. Den här sträckan innehöll allt. Från extremt löst och krokigt, guppigt, smalt. Till riktigt snabba partier. Sollet slog av lite på takten och gjorde det möjligt för Strömberg/Ålund att ta sin första och enda sträckseger. Lagströms glädje blev kortvarig då han fick bryta pga transmissionsproblem. Än värre gick det för hårt laddande Henry Nyberg som lade sin bil på taket.

Vid målgång och med Cupens unika procentpåslag medräknat står Sollenfelt/Svensson som överlägsna vinnare före Eriksson/Nilsson. Trea blev paret Strömberg/Ålund före Ödberg/Palm. En eloge till 5:e placerade paret Kujanpää som åkte utan noter!

Nu är det omplåstring och laddning som gäller till finaltävlingen Rikspokalen i Örebro.


2013-09-18
Nu tar Suzukigänget en Rejmes-sväng i Askersund

På lördag arrangerar Rönne MK sitt årliga rally Rejmes-svängen med start och mål i Askersund.
Nära 19 mil totalt varav hela 5½ mil Specialsträckor skall avverkas innan mål.

Först ut går Ungdomsrallyåkarna men sen kommer 14 st ettriga Suzuki Swift på rad. Alla med över 25 år på nacken! Större skillnad är det dock på chaufförerna. Här tävlar riktiga pensionärer mot ungdomar med färskt körkort. Däremellan kommer de verkligt snabba. Först ut bland dem med startnummer 8 är Stefan ”Sollet” Sollenfelt/Per-Erik ”Beppe” Svensson i egenskap av cupledare. Därefter följer de andra i den ordning de ligger placerade i cuptabellen när 6 deltävlingar är avklarade.

Man börjar med en Specialsträcka i anslutning till Rejmes på knappa kilometern där största delen består av asfalt. Det blir ett dilemma för de tävlande, som alla startar på grusdäck, av den anledningen att man inte får byta mer än de däck man har med sig i reserv. Det innebär stort slitage på friska däck då man sen omgående ska ut i skogen och köra ytterligare två specialsträckor om sammanlagt 2,5 mil innan service! Efter den välbehövliga halvtimmen blir den en sträcka på 6 kilometer innan rallyt avslutas med en mäktig 2-milare där väl många tänker avgöra.

Men i 1300 RallyCup är strategin lite annorlunda. Där kan man inte avvakta för att sätta in stöten på ett ställe. Segraren kör om 20 poäng och sedan 16, 14, 12, 10 osv. Men… man kör även om precis lika många poäng TILL, fast då uppdelat per SS! Alltså, en sträckseger ger i denna tävling 4 p, sedan 3,2 och neråt. Så vinner man ALLA sträckor och således är överlägsen, kammar man hem hela 40 poäng! Vinner man tävlingen utan att vinna en enda SS så blir det mindre i påsen. Logiskt, eller hur? Det innebär även att om man t.ex. blir drabbad av en punktering på en sträcka så att det normalt känns ”kört”. Så är det inte det i 1300 RallyCup. Här gäller det att spotta i nävarna och åtminstone rädda lite SS poäng även om totalskörden minskar.

Vi har mer hyss för oss i denna roliga cup, men det får räcka med att berätta detta denna gång.

Följ oss live på lördag via www.raceconsulting.se.

2013-09-05
Jane satte sin Profile på Strömkarlen

Efter ett par återbud så blev det 11 st små Suzuki som först av alla gav sig ut på den första specialsträckan vid Hedeängs folkracebana i Trollhättan. Det blev gångavstånd för servicepersonalen som hade allt uppställt vid motocrossbanans depåområde, så även de viktiga entusiasterna kunde få se en skymt av de tävlande "in action". Paret Strömberg/Ålund öppnade bäst i sin Lily, tätt följd av favoriterna Sollenfeldt/Svensson (Sollet o Beppe) i Suzie. Trea var inte oväntat Cuptvåorna Granfors/Östmark (Krille o Carro) i en nyinhandlad MK1:a. Nu för första gången fick de prova på hur det är att köra med diffbroms. Fyra var Eriksson/Gustavsson i sin superfina Jane och femte platsen togs av nya medlemmarna och hemmahoppet Tomi Juntunen/Patrik Nyman dryga 2 sekunder efter.
Men detta var ju knappt ens en uppvärmning inför den legendariska Kabelvägen som ju denna tävling nästan byggde helt på. Visst finns det fräna rallyvägar i Sverige. Men kanske inte så många och så pass långa i tätbefolkade mellansverige. Dessutom med denna krokiga karaktär. En riktig utmaning är det och rekorden har ständigt förbättrats av i huvudsak de lokala förarna som hunnit lära känna vägen ordentligt.
Här visade Ludvikaparet Jan-Erik Eriksson/Stefan Gustavsson verkligen alla var skåpet skulle stå. Drömgränsen 6 min (för oss Suzukiåkare) underskreds med en halv sekund och på köpet gick de upp i ledningen. Sollet/Beppe slog upp hasplåten en aning vilket resulterade i svårväxlad bil och tappad tid. Hemmaåkarna Juntunen/Nyman fick erfara den alltför vanliga och bistra sanningen att tyngdlagarna även gäller dem som känner vägen. Det slutade alltså med en avåkning och tilltufsad bil för deras del. Bittert. Särskilt när 3:e sträckan gick i närheten av Tomi´s hem. Där mötte Krille Granfors med Codriver Caroline Östmark sitt Waterloo. Bakhjulet kom ner i diket på korta men lömska Rörmaden1 och efter lite "rattfladder" så tog det tvärstopp i det djupa diket. Ola och Brittmarie tog med sin sträckseger tillbaka ledningen.
Ställningen vid Servicen efter första varvet:

  1. Strömberg/Ålund.
  2. Eriksson/Gustavsson +1,2
  3. Sollenfeldt/Svensson +4,7
  4. Ödberg/Palm + 38,4
  5. Kujanpää + 38,7
  6. Nyberg/Moberg + 41,7
  7. Jäder/Sällström +49,4

Som synes så var fighterna hårda även i andra gruppen. Längre än till uppehållet kom ej nykomlingen Emil Carlsson/Tobias Abrahamsson med trasig hjulupphängning.
Trots saknad 3:ans växel så var Sollet snabbast andra gången på Hedeäng och fick på så vis med sig värdefulla sträckpoäng. Ola utökade visserligen sin ledning till Jan-Erik med 4 tiondelar men det skulle visa sig otillräckligt. På Kabelvägen andra gången så utklassade Jan-Erik och Stefan samtliga med helt otroliga 5:54,9 !!! Det innebar en mycket imponerande 15:e plats totalt bland hundratalet bilar där 90% av dem har effekter långt över Sukkans 105 hästar. Noterbart är att Självaste Stig Blomqvist åkte på 6:13 med SAAB 99 Turbo på -80 talet. Delad tvåa blev Ola och Sollet där den senare fick än större besvär med växellådan. Nu gällde det bara att kunna ta sig i mål. Även bröderna Kujanpää i sin välanvända Mk1:a åkte sekundlika och det med Henry Nyberg/Anders Moberg. Häftigt
att Henry som nästan kunde vara farfar åt dessa unga folkracefostrade bröder kan ha sån fight. Snacka om att generationerna möter varann och har kul tillsammans! Nu blev detta en fight om fjärdeplatsen sedan Jesper Ödberg tvingats kasta in handduken p.g.a. trasig drivaxel.
Efter att alla klarat av den sista svåra Rörmaden2 så blev summeringen följande (Siffror inom parantes är efter det tidspåslag om 1% som tävlande med annan växellåda än standard åläggs):

    • Jan-Erik Eriksson/Stefan Gustavsson

18:23,1

 

    • Ola Strömberg/Brittmarie Ålund

18:28,0

(18:39,1)

    • Stefan Sollenfeldt/Sven-Erik Svensson

18:38,3

(18:49,5)

    • Markus Kujanpää/Jimmy Kujanpää

19:29,7

 

    • Henry Nyberg/Anders Moberg

19:36,0

 

    • Marcus Jäder/Patrik Sällström

20:00,1

 

    • Rolf Andersson/John Sundin

21:04,9

 

Vi i 1300 RallyCup vill tacka arrangören för ett generöst tillmötesgående och för en välarrangerad tävling på utmanande vägar. Inget rally utan alla dessa fantastiska funktionärer...och inte minst...markägare och boende som låter oss åka på deras vägar! TACK!!
"1300 RallyCup. Mycket Rally för Pengarna!"


2013-08-29
1300 RallyCup sätter Profile på Strömkarlen

7:e deltävlingen i Suzuki 1300 RallyCup avgörs på Lördag, då SMK Trollhättan arrangerar sin anrika tävling Strömkarlen. Där kommer 13 stycken ettriga Suzukibilar att sätta sin Profile på rallyt. Först ut i spåret går cupledande Örebroduon Stefan Sollenfelt/Per Erik Svensson i sin Suzie. Jo det stämmer, de flesta i Cupen har faktisk satt namn på sina tävlingsbilar. Det är bara ett av de lite udda påhitt som förekommer i denna trevliga Cup. Andra bil ut är duktiga och hårt laddande paret Christian Granfors/Caroline Östmark i egenskap av tabelltvåor. De körde tyvärr sönder sin motor i förra helgens Kolsvarunda men hade klokt nog varit och inhandlat en reservbil dagen före så de kommer sannolikt få omgående användning av den. Ytterligare en deltagare som gjorde hål i sitt motorblock på de snabba Västmanländska vägarna var Krister Morén. Blir intressant se om han hittar någon ersättningsmotor på så kort varsel.

Till de flesta deltävlingarna har Cupen knutit avtal med särskilda Tävlingssponsorer. I detta fallet är det företaget PROFILE vehicles. Vi hoppas verkligen att vi INTE behöver ta deras produkter i anspråk!!  de bygger nämligen ambulansfordon.
Kanske ändå tryggt att veta för en del av deltagarna som faktiskt uppnått pensionsåldern men som fortfarande tycker detta med att köra rally är bland det roligaste man kan göra. Mycket beroende på att det är fullt möjligt för veteranerna att tävla mot ungdomar ända ner i 16-årsåldern. Här blandas verkligen smittande ungdomlig entusiast med erfarenheten. Ett utmärkt sätt att utvecklas.

Start, serviceplatsen och Mål blir vid Trollhättans motorstadion. Gissningsvis ingår något varv på dess folkracebana innan man ger sig ut på landsbygden.
Kanske... för att få köra den klassiska "Kabelvägen".
Vem vinner?
Ja att sätta sina pengar på Sollenfelt är en garanterad lågoddsare. Men det finns några till som vill vara med och slåss om sträck- och totalpoängen. T.ex. Senaste deltävlingens vinnare Jan-Erik Eriksson med sin Jane och dess tvåa Tony Cederfeldt med Alice. Intressant blir att se hur fort lokala utmanaren och nykomlingen i gänget Tomi Juntunen kan köra. Konsten ligger inte i att "hålla gasen i botten". Konsten ligger i "Att få med sig farten". En skola där det inte behövs några hästkraftsstinna vidunder för att utveckla sig själv.

1300 RallyCup.  "Mycket rally för pengarna".

Mvh
Ola Strömberg
070-573 57 57


2013-07-07
Stort manfall i Suzuki 1300 RallyCup

När SMK Nyköping arrangerade sin Gästabudstrofé så bjöds det som vanligt på ett fint arrangemang och toppenfina vägar. När urvalet är av hög kvalitét så kan inte sträckorna vara alltför långa, men desto fler. Hela 7 st SS som samtliga bara kördes en gång hade man plockat ihop och de var av mycket hög kvalitét men krävande då manfallet blev ovanligt stort.

Först ut efter ungdomsåkarna startade Stefan Sollenfelt/Per-Erik Svensson i egenskap av Cupledare. De följdes av ytterligare 14 st ettriga och välljudande små Suzukis.

Första sträckan på dryga fem kilometer klarade Ola Strömberg/Brittmarie Ålund av snabbast. Tätt följda av Jan-Erik Eriksson/Stefan Gustafsson, Stefan Sollenfelt/Per-Erik Svensson, Christian Granfors/Caroline Östmark. Faktiskt klarade alla 15 ekipagen denna sträcka och nådde målet. Men på 7 kilometer långa SS2 mötte flera sitt Waterloo. Strömberg, Kujanpää och Lundgren åkte av vägen varav den sistnämnde å det vådligaste. De blev riktigt mörbultade och bilen lär vi inte se något mer av i cupen. Jesper Ödberg fick ge sig med urhoppad drivaxel. Morén kunde fortsätta med trasig bärarm men hade tappat massor med tid.

Efter tre körda sträckor såg ställningen ut så här:

Stefan Sollenfelt

Teknis MC

11:18,7

Christian Granfors

Kolsva MS

11:23,4

Tony Cederfeldt

Teknis MC

11:24,8

Jan-Erik Eriksson

Ludvika MS

11:25,5

Mattias Lagström

Norbergs  MC

12:01,7

Henry Nyberg

Forshaga MC

12:14,2

Daniel Budin

Skutkärs MS

12:41,0

Rolf Andersson

MK Speed

12:42,4

Simone Rydin

MK Ramunder

13:14,4

Ulf Örnevik

Vallentuna MK

13:35,9

Krister Morén

Kolsva MS

23:30,9

I toppen var fighten stenhård med växlande placeringar. Visserligen med ”Sollet” hela tiden i täten men skulle försprånget räcka? Vid sammanräkningen i Cuptabellen så får nämligen han och Tony Cederfeldt denna gång finna sig i att bli belastade med 1% tidstillägg därför att de kör med en annan utväxling i sina växellådor. Efter SS 4 hade Morén gett upp för gott och även Mattias Lagström fick kasta in handduken p.g.a. trasig topplockspackning. Nu återstod alltså bara nio ekipage. Däribland 5:e placerade Henry Nyberg som denna gång inte bara körde storstilat utan också valt att sponsra hela Cupstartfältet med fria startavgifter. Även detta mycket generöst och storstilat.

Kampen fortsatte och efter sex körda sträckor var ställningen följande:

Stefan Sollenfelt

28:58,8

Jan-Erik Eriksson

29:05,5

Tony Cederfeldt

29:07,4

Christian Granfors

29:14,8

Henry Nyberg

31:20,1

Daniel Budin

32:13,1

Rolf Andersson

32:35,0

Simone Rydin

33:54,1

Ulf Örnevik

34:55,9

På den korta sista Specialsträckan Kunde Cederfeldt pressa sig förbi Eriksson och gå upp på andraplatsen efter Sollet. Granfors tog in hela 3 sekunder på Eriksson men det räckte inte ända fram då det behövts drygt 2,5 sekunder till för att gå förbi. Så nu till det delikata. Efter Cupens procentpåslag belastades Sollet med 19,9 sekunder ytterligare och Cederfeldt med 20 jämnt. Det hade till följd att Jan-Erik plockade hem full pott denna gång tätt följd av Granfors, Sollenfeldt och Cederfeldt. I Cuptabellen ser poängfördelningen mycket mer brokig ut och det beror på att vi även delar ut poäng för varje sträcka. Det innebär faktiskt att t.o.m. de som brutit inte blivit helt lottlösa.

1300 RallyCup. Mycket Rally för Pengarna!


2013-07-02
Gästabudstrofén är femte deltävlingen i Suzuki 1300 RallyCup

När SMK Nyköping bjuder in till sitt traditionella rally Gästabudstrofén så brukar det bli fulla startfält. Äran att få starta bland de första är återigen ett gäng små Suzukibilar på endast 1300cc. Hundra hästkrafter är vad förarna har att disponera även om det kan höras som mer från de varvvilliga standardmotorerna. Här får man verkligen lära sig att ”ta med sig farten” på ett påtagligt sätt. En stoppsladd innan man går ut på en lång raksträcka är ödestiger. Körstilarna varierar från friskt satsande ungdomar till de mer försiktigt körande veteranerna.

En veteran som vanligtvis inte brukar göra mycket väsen av sig är Henry Nyberg med sin erfarne Co-driver Sune Elofsson. Denna gång kommer ingen i publiken att kunna undgå hans namn. Han har nämligen genom sitt företag Henry Nybergs Åkeri AB valt att sponsra alla Cupdeltagarna med deras startavgift! I gengäld ska vi naturligtvis bära hans företagslogga på våra bilar. TACK Henry för Ditt stöd! Tyvärr så kommer nog ingen av hans medtävlare att lätta på gasen för hans skull ändå.

Cupens startfält seedas efter aktuell cupställning och avslutas följaktligen men de till cupen nyanslutna. Först ut går därför cupledaren Stefan Sollenfelt/Sven-Erik Svensson Teknis MC följd av Nora MK´s veteran Ola Strömberg med sambon Brittmarie Ålund i högerstolen. De kommer att jagas av ett helt koppel yngre och snabba förare som Christian Granfors/Caroline Östmark, Tony Cederfeld/Gustav Holmdahl, Krister och Marcus Morén. Friskt satsande ungdomarna Mattias Lagström/Andreas Johansson, Markus och Jimmy Kujanpää, och nykomlingarna Jan-Erik Eriksson/Erik Karjula för att bara nämna några. Aktuell Cupställning kommer att finnas i Gästabudstroféns tävlingsprogram.

Suzuki 1300 RallyCup: Mycket Rally för Pengarna


2013-06-26
Kort styrväxel tillåten att tävla med i cupen från och med dagens datum
Styrelsen har beslutat att kort styrväxel av fabrikat Sellholm är, utan
pålagor, tillåten att tävla med i cupen från och med dagens datum (
2013-06-26).
2013-06-03
Sollenfeldt på total pallplats i Kopparberg

MK Kopparberg bjöd in till sin Traditionella Kopparsväng första lördagen i Juni. Detta var andra sommardeltävlingen för Suzuki 1300 RallyCup.

På grund av flera konkurrerande tävlingar i mellanSverige så stannade antalet startande på c:a 60 ekipage. En fjärdedel av dessa bestod av femton ettriga små Suzukis på 1300 cc och hundra standardhästar.

Först ut var ledarduon Christian Granfors/Caroline Östmark i sin fina MK1:a. I om möjligt ännu finare MK2:a satt paret Stefan ”Sollet” Sollenfelt/Per-Erik ”Beppe” Svensson som i egenskap av tvåa i Cupen således gick ut i rätt ordning minuten efter. Premiär i Cupen var det för Gullvalla rallyteam från Sala med Robert Olsson/Anders Brudigam. Förutom Cuppremiär med fin MK1a så säger ryktet att det även gällde konsten att köra efter noter. Nästa nya par ut var Ludvikasonen Jan-Erik Eriksson med bisittare Erik Karjula i deras pedantrenoverade ”Jane”. Ungdomsåkarna representerades av mycket lovande Gustaf Thorsell från Uppsala. Saknades gjorde Daniel Budin som rasat kopplingen på sin bil när de skulle lasta kvällen innan.

Första sträckan var milen lång. Bergslagssnabb på ganska löst och sandigt underlag. Flera av förarna trodde på fullt allvar att de hade fel på motorerna. Så tungt gick det för de små bilarna. Nykomlingen Robban Olsson överraskade med att vara fyra där före det andra paret nya Eriksson/Karjula. Bröderna Kujanpää som var förra tävlingens rookies var 7:a strax efter Granfors/Östmark. Där handlade det mycket om noter. Kujanpää-pojkarna kör ännu utan då de ännu inte har gått den utbildningen. I Granfors/Östmarks fall hade man bytt från beskrivande system till siffernoter. Som vanlig imponerade ungdomsåkare Thorsell med mamma Barbro i högerstolen. Här gäller notförbud men trots det in strax efter Kujanpää.

Efter Service kördes ytterligare tre sträckor om sammanlagt cirka 16 km. SS3 tre ströks olyckligtvis p.g.a. en avåkning av annan tävlande, trots att vi alla i Cupen hade kört sträckan ohindrade. Så ställningen vid servicen efter SS4 med tre körda sträckor räknade var följande:

Sollenfeldt 14:15,4 Strömberg 14:17,2 Cederfeldt 14:31,0 Olsson 14:46,1
Eriksson 14:50,5 Granfors 14:51,2 Kujanpää 14:57,6 Thorsell 15:05,4
Lagström 15:14,1 Jäder 15:24,2 Ödberg 15:27,5 Morén 15:28,1
Nyberg 15:52,8 Andersson 16:25,2 Örnevik 17:16,6    

Vid servicen efter dessa fyra körda sträckor meddelades att Morén kört av ett fjäderben men lyckats ersätta detta med ett helt standard. Det betydde förstås kraftigt haltande bil. Unge Lagström hade bekymmer med sin växellåda som förde våldsamt oljud.
Sollenfelt var mest bekymrad över att veteranparet Strömberg/Ålund låg så nära och beslutade därför byta till samma Dunlop som Ola åkte med. Skillnaden var bara den att gubben redan hade bestämt sig för att göra tvärtom! Det visade sig vara ett lyckokast… ….för Team Sollet. Nu drog han obevekligt ifrån med sin röda ”Suzie” så Ola´s ”Lily” till slut blev distanserad med hela tio sekunder! På köpet så körde Mellösapojken till sig en total tredjeplats i tävlingen med bara ett par 4-hjulsdrivna ekipage framför sig. Ola och Brittmarie var trots nederlaget fullt nöjd med att klara en total 5:e plats med bara Sollet och en trimmad 2WD ytterligare framför sig. Extra tröst var det när de erhöll den unika Cuppoängen för sina tre sträcksegrar. Så där blev de lika. När procentpåslaget var gjort för de tre i täten pga att de kör med lägre utväxling så blev resultatet enligt nedan. Tony Cederfeldt/Gustav Holmdahl blev trea, hårt pressade av nykomlingarna Jan-Erik Eriksson/Erik Karjula. Cupledande Chrille Granfors/Carro Östmark slutade 5:a strax före nya duon Robban Olsson/Anders Brudigam. Tio försmädliga transportprickar förpassade paret Kujanpää till placeringen efter.
Fortsättning följer i SMK Nyköpings Gästabudstrofén den 6:e Juli.


Förare

SS1

SS2

SS4

SS5

SS6

SS7

Trpt

Total

Sollenfeldt

06:04,6

03:19,0

05:00,4

03:15,0

01:51,3

04:54,0

0:00

24:24,3

Strömberg

06:03,9

03:18,4

05:03,5

03:18,4

01:50,9

04:59,3

0:00

24:34,3

Cederfeldt

06:13,7

03:21,4

05:04,6

03:25,4

01:53,5

05:04,7

0:00

25:03,4

Eriksson

06:16,2

03:21,3

05:13,0

03:20,3

01:52,8

05:01,4

0:00

25:05,0

Granfors

06:17,1

03:23,1

05:11,0

03:24,5

01:53,6

05:06,9

0:00

25:16,2

Olsson

06:13,3

03:23,9

05:08,9

03:23,2

01:56,1

05:13,6

0:00

25:19,0

Kujanpää

06:20,8

03:25,3

05:11,5

03:22,9

01:54,4

05:04,0

0:10

25:28,9

Lagström

06:30,4

03:31,2

05:12,5

03:26,9

01:55,3

05:05,2

0:00

25:41,5

Morén

06:32,5

03:31,1

05:24,5

03:30,3

01:59,5

05:09,5

0:00

26:07,4

Jäder

06:25,1

03:38,2

05:20,9

03:31,7

01:57,9

05:16,0

0:00

26:09,8

Ödberg

06:32,2

03:33,5

05:21,8

03:31,8

02:01,7

05:25,1

0:00

26:26,1

Nyberg

06:54,4

03:33,3

05:25,1

03:25,6

01:58,7

05:16,1

0:10

26:43,2

Andersson

06:59,0

03:48,1

05:38,1

03:46,5

02:03,8

05:29,9

0:00

27:45,4

Örnevik

06:52,7

04:05,6

06:18,3

04:09,6

02:14,7

06:08,4

1:20

31:09,3


 Thorsell

6:23,0

03:27,3

05:15,1

03:21,2

01:52,6

05:01,4

0:00

25:20,6

Tabellen leds nu återigen av paret Sollenfeldt/Svensson, skuggade av Strömberg/Ålund och Granfors/Östmark.


2013-02-25
Barmarkspremiären avklarad för Suzuki 1300 RallyCup

Av sjutton stycken anmälda Suzukibilar kom sexton till start i årets tredje cuptävling, tretton kom i mål! Detta berodde inte på Zabra-Rallyts kvalité som arrangör eller på tävlingsvägarnas skick. För med dessa faktorer är det nämligen precis tvärtom! Både Suzuki Cupen och övriga rallytävlande i denna Bilsport Rally Cup deltävling lovordade de använda vägarna, fantastiskt var ett ofta använt ord denna lördag!

För de tidigt startande Suzukibilarna som denna gång hade fått sina startavgifter betalda av företagetvar alltså förutsättningarna fantastiska. Stort tack TaxiKurir!

Fantastiskt var också tempot vilket syns på cupdeltagarnas totalplaceringar i tävlingen och på de skador några bilar ådrog sig när tempot, kompetensen och vägen inte riktigt var i ”samklang” eller hur man nu skall utrycka sig.

Hur gick det då, jo faktiskt på två sätt!? Då tre snabba deltagare hade valt att tävla med ej klassade delar på sina bilar, väl medvetna om förutsättningarna, poänglöshet, så finns det två resultat. Dels det faktiska i tävlingen, vem som körde snabbast och sedan det för Cupen korrekta resultatet med dessa ekipage borträknade.

Dagen började i alla fall med att Stefan ”Sollet” Sollenfelt satte upp ett skyhögt tempo som det visade sig att ingen, vare sig med ”alternativa” grejor eller med mycket standardbetonade bilar skulle kunna göra något åt, imponerande.

Roligt för cupen är annars att flera nya åkare har letat sig in i gänget till denna säsong och direkt hittat tempot, t.ex. gör Markus Kujanpää från Södertälje bra ifrån sig direkt från start i cupen, kul!

Reslutatet i Cuptävlingen blev detta, första segern någonsin tog Christian Granfors/Caroline Östmark, Grattis! 2:or blev Markus och Jimmy Kujanpää och 3:or blev Tony Cederfeldt/Gustav Holmdahl.

Detta gör att när årets första sommardeltävling är avklarad leder tävlingsvinnaren Christian Granfors cupen knappa tio poäng före vinterdominanten Stefan Sollenfelt och ytterligare dryga sex poäng därbakom hittar vi Ola Strömberg.

Nu laddar teamen upp för Kopparsvängen i Kopparberg den 1/6 där nästa Cupbatalj kommer att gå av stapeln.

Suzuki 1300 RallyCup: Mycket Rally för Pengarna


2013-02-25
Barmarkspremiär i Zabra Rallyt för Suzuki 1300 RallyCup
Sjutton stycken Suzukibilar kommer till start i årets tredje cuptävling, den första på grus, dessutom en onotat tävling. Dock inga ungdomsåkare denna gång, synd får vi väl säga men det kommer säkert fler. För är det något Suzuki 1300 RallyCup vurmar- och passar för så är det ungdomsrally!

Hursomhelst, hög fart, hård fajt och glada skratt kommer det i alla fall bli på vägarna kring Nybro. Som vanligt startar SuzukiCup först och får äran att åka på det sladdvänliga rullgruset. Fyra specialsträckor om sammanlagt drygt tre mil är det som skall avverkas denna gång. Detta på erkänt krokiga och för ändamålet perfekta småländska rallyvägar.

Som vanlig har Cupen engagerat en tävlingssponsor,, som gentilt betalat alla startandes startavgifter. Vi lyfter på hjälmarna, bockar och bugar och pryder våra bilar med TaxiKurir dekaler i vindrutan. Tack!
Cupens startfält seedas efter cupställningen, avslutas följaktligen men de till cupen nyanslutna, välkomna skall NI vara. Först ut följaktligen Stefan Sollenfelt, nykomling för året i cupen som oförskämt nog inte har respekterat de som åkt i cupen flera år utan lagt sig i topp Imponerande! Tvåa i Cupen, och vinnare av den redan avklarade Suzuki Vinter Cup, är Ola Strömberg. Svensk rallys just nu kanske mest engagerade eldsjäl. Han kommer direkt till Nybro från ett möte om rallyts utveckling i Sverige med SBFs ordförande Kåge Schildt. Kör Ola fortare än vanligt, hur nu det skall kunna gå till, så får vi anta att det inte var något bra möte utan att Ola åker på höga adrenalinnivåer!

Men även om dessa två ekipage toppar tabellen så skall de inte känna sig helt säkra på sin sak. För bland de senare startande jagar de vinsthungriga och snabba namnen såsom, Jesper Ödberg, Tony Cederfeldt, Mattias Lagström m.fl. Finns få namn som inte kan blanda sig i toppstriden faktiskt!

Klassens Clown, jag menar, cuppens fest- och boendesamordnare Ronnie Maxe, kartläsare åt Pelle Lundgren, har som vanligt tagit hand om bondefrågan för hela cupen. Drygt 40st bäddar är beställda till det gemensamma boendet, lägg därtill de som ansluter med eget boende i husbilar etc. Självklart ett bevis på cupens sammanhållning och tror ni gänget kommer att sitta tysta i sina stugor och ha tråkigt under helgen, det tror inte jag! Dom kommer säkert att bättra på ryktet om hur kul det är att åka rally i Cupen!

Suzuki 1300 RallyCup: Mycket Rally för Pengarna


2013-02-25
Vinterfinal i Suzuki 1300 RallyCup

Wesmanklubbarna bjöd som vanligt på fina vintervägar när Cupens andra deltävling kördes i trakterna runt Ställdalen. Det var även finaltävling för den speciella Suzuki 1300 VinterCup som kördes på prov denna vinter. Ett litet snöfall under natten gjorde att första sträckan var lite moddig för de små Suzukibilarna men sedan hade man hunnit ut med plogbilarna. Hela tretton bilar stod på startlinjen vid Malmens skola i Grängesberg denna lördagsförmiddag. Förutom ungdomsåkaren Gustav Thorsell som gick ut bland de absolut första tävlande så startade resterande efter ledande Ola Strömberg/Brittmarie Ålund. De hade förärats med lyckonumret 13. Vid service efter första sträckan klagade Ola högljutt på hur svårkört det varit på den första en och en halvmilasträckan där han tydligen varit mer passagerare än chaufför. Här fick både de och snabbe Stefan Sollenfeldt/Per-Erik ”Beppe” Svensson se sig slagna av kompisarna Tony Cederfeldt/Gustav Holmdahl. Unge Friskusen Mattias Lagström tillhörde dem som fick användning för snöskyfflarna och tappade tid och snabba paret Bengtsson/Berg fick bryta med motorproblem för femtielfte gången. Ställningen efter första: Som synes så skulle Thorsell ha legat 5:a hos oss med körkort, TROTS att han körde allra längst fram i modden och dessutom UTAN noter. Mycket starkt!

Namn

SS1

1

Cederfeldt

11:10,1

2

Sollenfeldt

11:12,8

3

Strömberg

11:17,9

4

Granfors

11:25,0

 

Thorsell

11:38,7

5

Jäder

11:41,1

6

Moren

11:54,6

7

Ödberg

12:05,4

8

Nyberg

12:16,7

9

Budin

12:17,2

10

Andersson

13:45,7

11

Lagström

17:49,3


Sedan var det dags för SS 2 och en riktig tremilasträcka igen. Faktum är att vi i Cupen blivit bortskämda med sådana utmaningar flera gånger i vinter och tycker det är jättefränt. Här skulle det ”tas i”. Lagström åkte av igen och blev kvar medan ledande Cederfeldt gjorde en liten snövallsvisit som ledde till snö i grillen vilket resulterade i överhettad motor. Med de båda borta så lyckades Ola och Brittmarie överta ledningen med 1,5 sekunder tillgodo på ”Sollet”/”Beppe”. Längre ner i listan höll senioren Nyberg unge Budin, stången. Redan hade man kört fullfartsrally i dryga halvtimmen. Jesper Ödberg inledde trevande med inhoppande Johnny Östmark som Co-driver sedan ordinarie Fredrik Palm blivit sjuk. På SS 2 började paret få upp farten. Ungdomsåkaren Thorsell med mamma Barbro i högerstolen fortsatte att imponera med aningen snabbare tider än 5:e placerade Jäder/Sällström.

Ställningen efter SS2

Namn

SS1

SS2

ESS2

3

Strömberg

11:17,9

20:28,2

31:46,1

2

Sollenfeldt

11:12,8

20:34,8

31:47,6

4

Granfors

11:25,0

21:23,5

32:48,5

 

Thorsell

11:38,7

21:48,4

33:27,1

5

Jäder

11:41,1

21:47,8

33:28,9

7

Ödberg

12:05,4

21:42,2

33:47,6

6

Morén

11:54,6

22:19,4

34:14,0

8

Henry

12:16,7

22:22,0

34:38,7

9

Budin

12:17,2

23:46,7

36:03,9

10

Andersson

13:45,7

25:11,9

38:57,6

Så skulle den Sellholmsponsrade tävlingen avslutas med två sträckor i en följd på tillsammans 18 km. SS 3 innebar ett Waterloo för några. Redan på transporten fick Nyberg kasta in handuken med trasig kamdrivning och på sträckan gjorde både Ödberg och Strömberg misstag som resulterade i att de tappade värdefull tid. Säkre Sollenfeldt vann sträckan före Granfors och Jäder med junioren Thorsell på en inofficiell 4:e tid före Krister Morén som hade sänkt tempot denna lördag för att slippa återupprepa förra helgens snöskottarbravader.

Ställningen efter SS3

Namn

SS1

SS2

ESS2

SS3

ESS3

2

Sollenfeldt

11:12,8

20:34,8

31:47,6

09:31,5

41:19,1

3

Strömberg

11:17,9

20:28,2

31:46,1

10:22,5

42:08,6

4

Granfors

11:25,0

21:23,5

32:48,5

09:47,8

42:36,3

5

Jäder

11:41,1

21:47,8

33:28,9

10:06,7

43:35,6

 

Thorsell

11:38,7

21:48,4

33:27,1

10:09,8

43:36,9

6

Morén

11:54,6

22:19,4

34:14,0

10:17,0

44:31,0

7

Ödberg

12:05,4

21:42,2

33:47,6

11:24,2

45:11,8

9

Budin

12:17,2

23:46,7

36:03,9

10:42,5

46:46,4

10

Andersson

13:45,7

25:11,9

38:57,6

11:43,3

50:40,9


Sista sträckan var ”bara” 6 kilometer men var nog tävlingens roligaste. En riktigt kuperad och svängig sak som var riktigt skoj att köra. Samma trio i topp men nu följd av Ödberg/Östmark som hittat farten. Skånska paret Andreas och Tommy Andersson hängde inte riktigt med i det uppskruvade tempot men så har de knappt åkt något denna vinter och får väl anses stå för den största prestationen vad gäller att åka långt för att få åka tävling.

Slutresultat efter SS 4

Namn

SS1

SS2

ESS2

SS3

ESS3

SS4

Summa

1

Sollenfeldt

11:12,8

20:34,8

31:47,6

09:31,5

41:19,1

05:35,9

46:55,0

1%

SOLLET

11:19,5

20:47,1

32:06,7

09:37,2

41:43,9

05:39,3

47:23,1

2

Strömberg

11:17,9

20:28,2

31:46,1

10:22,5

42:08,6

05:29,6

47:38,2

3

Granfors

11:25,0

21:23,5

32:48,5

09:47,8

42:36,3

05:38,4

48:14,7

4

Jäder

11:41,1

21:47,8

33:28,9

10:06,7

43:35,6

05:48,4

49:24,0

 

Thorsell

11:38,7

21:48,4

33:27,1

10:09,8

43:36,9

05:47,9

49:24,8

5

Morén

11:54,6

22:19,4

34:14,0

10:17,0

44:31,0

05:59,3

50:30,3

6

Ödberg

12:05,4

21:42,2

33:47,6

11:24,2

45:11,8

05:45,6

50:57,4

7

Budin

12:17,2

23:46,7

36:03,9

10:42,5

46:46,4

06:09,3

52:55,7

8

Andersson

13:45,7

25:11,9

38:57,6

11:43,3

50:40,9

06:43,5

57:24,4

VinterCupen vanns av flitigt tävlande Strömberg/Ålund följd av Nykomlingarna Sollenfeldt/Svensson. I ”riktiga” Cupen är ordningen den omvända och det tillsammans med att en mängd nya deltagare kommer att ansluta gör att vi har en mycket intressant sommarsäsong att se fram emot.

www.suzukicup.se   ”Mycket Rally för Pengarna”



2013-02-19
Början och Final för Suzuki 1300 RallyCup

Tretton stycken Suzukibilar kommer att samlas vid Malmenskolan i Grängesberg för att tredje året i rad ge sig i kast med rallyt ”Dan Anderssons Minne”. Först ut efter debutanterna vid elvatiden har vi Upplänningen Gustav Thorsell i sin vita Mk2a som ensam representerar Suzuki bland ungdomsåkarna (utbildningsrally). Klockan 11:31 startar så ledarna i Suzuki 1300 RallyCup, där en deltävling, Bergslagsrallyt, har avverkats. Där är det Ola Strömberg/Brittmarie Ålund med startnummer 13 som går ut först med minsta möjliga marginals poängledning till Örebrokompisarna Stefan Sollenfeldt/Per-Erik Svensson. Sedan följer övriga tio Cupdeltagare i den ordning de ligger placerade i Cuptabellen.

Först skall de som uppvärmning avverka en SS på 1,5 mil för att efter en kort service ta sig an en tremilare. Turligt nog med ytterligare en service efter för att sedan köra de två avslutande sträckorna om dryga 18 km i en följd. Efter att snöröken lagt sig kan de konstatera vem som vunnit Suzuki 1300 VinterCup i vilket detta är den 4:e och sista deltävlingen. Även där ligger paret Strömberg/Ålund bäst till, följt av Granfors/Östmark samt Sollenfeldt/Svensson.

Den här gången är det Janne Sellholm i Kolsva som tar hand om ”Sukkaåkarna” och det kommer nog ingen att kunna undvika att se när vi kommer surrande i följd i början på startfältet. Tävlingsledningen har lovat kanonvägar och det är vi benägna att tro av foton vi sett samt med tanke på vädersituationen. Vi ser verkligen fram emot en riktigt kul Lördag!

För den ”Riktiga” Suzuki 1300 RallyCup är detta bara början. Det här blir alltså andra deltävlingen av åtta. Sex sommardeltävlingar återstår efter detta. De som valt att avstå vintertävlingarna har ändå en stor chans att kamma hem hela Cupen då endast 6 deltävlingar räknas. Men visst är det bra att kunna starta sommarsäsongen med ett knippe poäng i bakfickan.

Suzuki 1300 RallyCup: Mycket Rally för Pengarna!


2013-02-18
Upp och ner i Suzuki VinterCup

Kolsva MS Tennstånka bjöd på mycket svårkörda vägar i riktig nostalgistil.
Hur många timmar och hur många liter diesel som Johnny Östmark spenderat på plogning ville han inte avslöja men efter vad vi erfar ryktesvägen så är det åtskilligt. Vad vore rallysporten utan dessa fantastiska ideella entusiaster.

SS1 var med sina 33,4 km faktiskt längre än självaste ”Björnjägarn” som vi kört 2 veckor tidigare. Det blev genast en riktigt svår utmaning eftersom termometern visade plusgrader och det blev lite moddigt för oss Sukkaförare som ju startar främst. Krille Granfors/Carro Östmark öppnade grymmast med en totalbästatid på första. Inte varje dag så'nt händer. Kanske lite beroende på att en 4WD deltagare satte sig fast i snön o hindrade ett gäng men det ursäktar inte alla andra deltagare. Stefan Sollet Sollenfeldt/Per-Åke Larsson tappade tid pga en lätt avåkning och en trasig hjulspindel bak. Team Morén tillhörde dem som fick användning av sina snöskyfflar.

Direkt efterföljande SS 2 var ”bara” 7 km och var av mer lättkörd karaktär. Där var det ungdomarna Lagström/Johansson som var tvåa före Granfors medan Sollet halkade efter med sin trasiga hjulspindel.

Åter vid service efter fullbordat 4-milavarv fanns det en hel del jobb på de tilltufsade bilarna efter alla snövallsvisiterna. Paret Budin/Lettman hade i sin alltför välanvända Mk1a en egen duell med veteranerna Nyberg/Elofsson.

Ställningen efter SS2:

Namn

SS1

SS2

ESS2

Granfors

25:06:00

06:00

31:06:00

Strömberg

25:10:00

05:56

31:06:00

Lagström

25:13:00

05:59

31:12:00

Sollenfeldt

25:15:00

06:16

31:31:00

Nyberg

27:33:00

06:31

34:04:00

Budin

27:33:00

06:35

34:08:00

Moren

30:50:00

06:15

37:05:00


Sen skulle dessa två sträckor köras en gång till. Nu var det Sollet som utklassade alla andra och avancerade från sin 4:e plats upp till en andraplats efter långsträckan. Starkt körande Krille Granfors segerchanser gick här upp i snö efter en avåkning som kostade dryga 4 minuter och gjorde att han bytte placering med Sollet.


Ställningen efter SS3:

Namn

SS1

SS2

ESS2

SS3

ESS3

Strömberg

25:10:00

05:56

31:06:00

24:16:00

55:22:00

Sollenfeldt

25:15:00

06:16

31:31:00

23:52

55:23:00

Lagström

25:13:00

05:59

31:12:00

24:50:00

56:02:00

Granfors

25:06:00

06:00

31:06:00

28:36:00

59:42:00

Nyberg

27:33:00

06:31

34:04:00

26:11:00

60:15:00

Budin

27:33:00

06:35

34:08:00

26:59:00

61:07:00

Moren

30:50:00

06:15

37:05:00

29:36:00

66:41:00


På sista SS4 fortsatte Sollenfeldt/Larsson med en sträckseger för att gå upp i ledningen och på köpet bli tvåa totalt!  …innan transportprickarna lagts till.

Dessutom fick de genom Cupens 1 procentiga tidspåslag ytterligare dryga 36 sekunder adderat innan poängen räknas ut. Detta därför att de kör med en lägre slutväxel. Sollet skulle gärna vilja köra med standardlådan för att slippa denna lite höga bestraffning men nu är det så att Suzie som han kör tillhör Ola Strömberg. Ola tycker det är alldeles utmärkt att Stefan har en procent i tidspåslag och skulle föredra det även om han kör med standardlåda.

Så till slut stod alltså gubben Ola Strömberg med inhoppande Ola Larsson som Co-driver överst i resultattabellen. Tvåa blev övertygande ungdomarna Mattias Lagström/Andreas Johansson före Sollet/Larsson och Henry Nyberg/Sune Elovsson. Krille Granfors fick nöja sig med en sträcktotalseger och en femteplats före Budin/Lettman.

Häftigt var det att få uppleva rally som förr i tiden. Onotat, sparsamt pilat, Inga ATA-band, manuell tidtagning utan tiondelar. Start o mål i enkla lokaler. Kolsva MS bevisar att det fortfarande går att arrangera rallyn med enkla medel och till lägre kostnader. Väl i skogen så är det ändå riktigt rally! TACK till er alla i arrangörsstaben och särskilt till Johnny ÖSTMARK!

Nästa deltävling: Dan Anderssons Minne 23/2.
Suzuki 1300 RallyCup:
Mycket Rally för Pengarna!
2013-02-15
Sellholm Tuning AB satsar på ungdomen
Lördagen den 23:e Februari kör vi sista vintertävlingen i Suzuki 1300 RallyCup. Grangärde RRC arrangerar då Dan Anderssons Minne med start och mål i Grängesberg.
Tävlingssponsor är mycket välkände Janne Sellholm i Köping. Men där slutar inte hans engagemang för oss i 1300 RallyCup. Han bidrar även generöst med stöd till de ungdomsåkare (ungdomar som ännu ej har körkort och åker med en instruktör som co-driver) som tävlar enligt våra regler i 1300 RallyCup.
Ett presentkort om 500 kr delas ut till ALLA startande ungdomsåkare i Cupen under ALLA säsongens deltävlingar. Vi i Cupen är oerhört tacksamma för hans visade engagemang för våra ungdomar.

//Ola


2013-02-12
Suzuki 1300 VinterCup fortsätter i Tennstånkan

Nio stycken Suzukibilar är anmälda till Kolsvas rekordkompakta tävling. I slutinstruktionen kan man läsa mellan raderna att rallyt kommer att börja med en riktig långsträcka och att Start, mål och Service blir i Riddarhyttan på Johnny Östmarks hemdomäner. Gode Östmark är denna deltävlings beskyddare och vi i Cupen uppskattar verkligen hans engagemang. Hela 8 mil Specialsträckor och endast 15 km transport låter som en riktig utmaning. Med tanke på hur vädret varit så förväntar vi oss kanonfina vintervägar. Lottningen är redan gjord och kommer att förvilla åskådarna en del då vi tilldelats startnummer efter förarklass. Men i Suzuki 1300 RallyCup har vi lite egna regler så vi kommer att komma i den ordning som vi ligger placerade i VinterCupen och med nya deltagare startande sist i förarklassordning. Det betyder att ledaren av VinterCupen,  Ola Strömberg, går ut först kl 10:01 på Lördagsförmiddagen, följd av duktige C föraren Christian Granfors och sedan Bergslagsrallyts Cupvinnare Stefan Sollenfeldt. Som fjärde bil i spåret kommer färske körkortsinnehavaren Daniel Budin, som för övrigt vann Ungdomsrallyklassen i vår Cup 2012. Allt enligt aktuell VinterCupstabell. En härlig blandning av unga och gamla där åldersspannet ligger på närmare 50 år! De yngre förmågorna tävlar med bilar tillverkade långt innan de själva var födda.

Lite ovanligt är det att alla skall köra ”onotat”. D.v.s. som på ”den gamla goda tiden". Det betyder i praktiken att kartläsaren inte fått den detaljerade vägbeskrivningen som i rallykretsar kallas noter och som beskriver Specialsträckan väldigt exakt meter för meter och gör, om notläsningen fungerar perfekt, att föraren får vägen beskriven för sig innan han själv kan se den och på det sättet planera sin körning på ett bättre sätt med ökad fart och säkerhet som följd för att man då blir förvarnad om dolda skarpa kurvor och andra svårigheter. Nu gäller det istället att köra på det man ser. Enda hjälpen Co-drivern har är en s.k. roadbook som åtminstone beskriver hur vägbytena ser ut och vissa andra besvärliga passager. Då är det många gånger skönt att det finns snövallar som räddar en från kostsamma avåkningar.
2013-01-29
Stort manfall i Suzuki 1300 RallyCup

Bergslagsrallyt med start och mål i Hällefors blev årets första deltävling i Suzuki 1300 RallyCup.

Tretton dekaltrimmade bilar på startlinjen med taggad besättning. Några helt nya för året. Här finns nu allt från riktiga pensionärer till fräscha ungdomar ännu utan körkort. En sak är gemensamt. Vi åker i gamla små 1300cc Suzukibilar (även om andra märken är välkomna). Vad skiljer då dessa bilar och denna Cup från andra breddklasser? Jo, i Volvo original (numera VOC Mekonomen Rally) kör man med bakhjulsdrivna Volvobilar som ej får ha diffbroms eller tätstegad växellåda. I Grupp E finns många bilmärken representerade men man är benhård på att inte tillåta byte av växellådsdetaljer eller att tillåta förstärkningar av hjulupphängningar eller byte av bussningar till hårdare d.o.

Båda klasserna är jättepopulära och visar att det finns ett stort behov av lågbudgetklasser inom rallysporten. I 1300 RallyCup vill vi tillmötesgå dem som gillar lite mera rallystuk på sina bilar. Här tillåts användandet av tävlingsväxellåda och differentialbroms samt mer avancerade stötdämpare. Vissa saker medför dock ett visst procentpåslag på körtiden så att ingen skall känna sig tvingad att införskaffa vassare grejor för att kunna hänga med. I Cupen har vi även ett unikt poängsystem som ännu ingen annan använt sig av. Nämligen sträckpoäng. Att vinna varje sträcka innebär i praktiken lika många poäng som att vinna tävlingen i Cupen. Detta innebär bl.a. att om man misslyckas på en Specialsträcka så finns det anledning att ändå fortsätta för att köra ihop de poäng som går. Det innebär även att om man har en stor ledning kan man inte slå av på tempot och bevaka utan att då riskera förlora värdefulla sträckpoäng.
Åter till Bergslagsrallyt. Det milda vädret under föregående vecka hade tagit bort det mesta av snön och snövallarna men vägbanan ute i skogen var riktigt isig. Extra svåra förhållanden där halkan fanns men ej de förlåtande snövallarna. Tjälen spelar ju även den spratt med vägen så det plötsligt kan bli riktiga ”sprätt”.


"Sollet" och "Beppe" - Bergslagsrallyt Fotograf: Andreas Hultström JCRallypics

Först ut var Ola Strömberg/Brittmarie Ålund. Han lyssnade nog inte alls på Brittmaries notläsning från början och gjorde en rejäl avåkning i en av de absolut första kurvorna. Bäst började nya paret Stefan Sollenfeldt/Per-Erik Svensson med en kanontid, följda av Mattias Lagström/Andreas Johansson, Jesper Ödberg/Fredrik Palm, Tony Cederfeldt/Gustav Holmdahl. Tyvärr fick Lagström kasta in handduken efter motorras, liksom segeraspirerande Johan Bengtsson/Christer Berg.

Ställningen efter SS1
15

Sollenfeldt

07:03,9

8

Lagström

07:11,0

7

Ödberg

07:17,4

14

Cederfeldt

07:18,1

9

Granfors

07:20,5

10

Bengtsson

07:24,1

11

Jäder

07:26,0

6

Strömberg

07:32,3

12

Budin

07:55,0

13

Nyberg

07:57,3

16

Morén

07:57,5

18

Örnevik

09:58,3


”Sollet” och ”Beppe” fortsatte med ytterligare två sträcksegrar och hade så en ledning över Team Ödberg med dryga halvminuten före avgörande Björnjägarens minne på dryga tre mil. Men räknar vi på Suzuki-vis så var deras ledning bara drygt 20 sekunder därför att de har en lägre slutväxel i sin bil som medför ett unikt men utjämnande tidspåslag med 1%. De som vill ha lite roligare körning med en mer tätstegad växellåda får alltså betala ett pris för det. Team Cederfeldt låg 5,5 sekunder efter Ödberg och Strömberg/Ålund hade avancerat upp fjärdeplatsen efter sin försmädliga avåkning.


Ställningen efter SS2

Nr

Namn

SS1

SS2

ESS2

15

Sollenfeldt

07:03,9

03:55,6

10:59,5

7

Ödberg

07:17,4

04:05,2

11:22,6

14

Cederfeldt

07:18,1

04:09,3

11:27,4

9

Granfors

07:20,5

04:11,8

11:32,3

6

Strömberg

07:32,3

04:01,4

11:33,7

11

Jäder

07:26,0

04:13,1

11:39,1

16

Morén

07:57,5

04:16,4

12:13,9

13

Henry

07:57,3

04:21,5

12:18,8

12

Budin

07:55,0

04:26,0

12:21,0

18

Örnevik

09:58,3

05:20,9

15:19,2

Ställningen efter SS3

Nr

Namn

SS1

SS2

SS3

ESS3

15

Sollenfeldt

07:03,9

03:55,6

06:56,0

17:55,5

7

Ödberg

07:17,4

04:05,2

07:05,1

18:27,7

14

Cederfeldt

07:18,1

04:09,3

07:05,8

18:33,2

6

Strömberg

07:32,3

04:01,4

07:00,8

18:34,5

9

Granfors

07:20,5

04:11,8

07:09,1

18:41,4

11

Jäder

07:26,0

04:13,1

07:19,8

18:58,9

16

Morén

07:57,5

04:16,4

07:37,8

19:51,7

18

Örnevik

09:58,3

05:20,9

09:07,9

24:27,1

Då hade även Andersson, Nyberg, Budin och Örnevik fått bryta p.g.a. olika tekniska orsaker. Morén klarade sig vidare med ett nödrop sedan De haft en incident vid målet SS3 som gjorde att bilen blev lite tilltufsad.
Så på klassiska ”Björnjägarn” skulle det avgöras. Bäst lyckades Ola och Brittmarie som bytt till andra däck för denna sträcka. Sollet fick omgående problem med att bakre stötdämparfästena gick sönder och tappade tid. Dock inte mer än att han kunde hålla undan för Strömberg och Ödberg. Segermarginalen skrevs till 6,3 sekunder. Vinnarpokalen gick alltså rättvist till comebackande Sollenfeldt med rutinerade Svensson som co-driver. Men tyvärr inte alla poängen. Här drog paret Strömberg/Ålund det längsta strået eftersom det enprocentiga tidspåslaget för vinnarna innebar 23,8 sekunder mer i Cupens interna resultatuträkning. Men tre sträcksegrar (som också ger viktiga poäng) kunde ingen ta ifrån dem trots ”procenten”. Hade bara stötdämparfästena hållit så hade säkert resultat blivit ett annat. ”Hade bara…” fanns det fler olycksbröder som kunde säga. T.ex. Krille Granfors med sin Carro som tappade hela bakvagnen på sista sträckan.

Så här ser listan ut, utan respektive med Cupens 1% för Team Sollenfeldt.

Nr

Namn

SS1

SS2

ESS2

SS3

ESS3

SS4

ESS4

15

Sollenfeldt

07:03,9

03:55,6

10:59,5

06:56,0

17:55,5

21:49,2

39:44,7

6

Strömberg

07:32,3

04:01,4

11:33,7

07:00,8

18:34,5

21:16,5

39:51,0

7

Ödberg

07:17,4

04:05,2

11:22,6

07:05,1

18:27,7

21:57,7

40:25,4

14

Cederfeldt

07:18,1

04:09,3

11:27,4

07:05,8

18:33,2

22:08,6

40:41,8

11

Jäder

07:26,0

04:13,1

11:39,1

07:19,8

18:58,9

23:06,3

42:05,2

16

Morén

07:57,5

04:16,4

12:13,9

07:37,8

19:51,7

25:38,6

45:30,3


Nr

Namn

SS1

SS2

ESS2

SS3

ESS3

SS4

ESS4

6

Strömberg

07:32,3

04:01,4

11:33,7

07:00,8

18:34,5

21:16,5

39:51,0

15

Sollenfeldt

07:08,1

03:58,0

11:06,1

07:00,2

18:06,3

22:02,3

40:08,5

7

Ödberg

07:17,4

04:05,2

11:22,6

07:05,1

18:27,7

21:57,7

40:25,4

14

Cederfeldt

07:18,1

04:09,3

11:27,4

07:05,8

18:33,2

22:08,6

40:41,8

11

Jäder

07:26,0

04:13,1

11:39,1

07:19,8

18:58,9

23:06,3

42:05,2

16

Morén

07:57,5

04:16,4

12:13,9

07:37,8

19:51,7

25:38,6

45:30,3

Kommentarerna till ovanstående: På sista Snuvade även Ödberg, Sollenfelt på sträckpoäng.

Aktuell Cuptabell är uppdaterad här på vår hemsida.
Vi i Suzuki 1300 RallyCup vill tacka vår tävlingssponsor Klas "Dekaltrim" Pettersson samt Hällefors MK och alla dess funktionärer.
Utan er: Inget rally!!

Suzuki 1300 RallyCup: Mycket Rally för Pengarna!
2013-01-29
Suzuki 1300 RallyCup mjukstartar.

Efter att försöket med billigare enhetsdäck punkterats p.g.a. försenad dubbleverans tvingades Cupledningen stryka poängutdelningen i premiärtävlingen Finnskogsvalsen. Så där blev bara en handfull startande. Vann gjorde dock Jesper Ödberg/Fredrik Palm före nykomlingarna Tony Cederfeldt/Gustav Holmdahl.

Tävling två, Skutskärsratten kördes nu i Söndags i ett riktigt vintrigt landskap strax utanför Gävle. Då denna enbart ingick i Suzuki 1300 VinterCup så verkar det som intresse och ekonomi inte riktigt räcker till för att locka tillräckligt många. Det här med rallyvinterdäck är ju inget billigt kapitel. Sex Suzukibilar återfanns i startlistan och när snöröken lagt sig så visade det sig att veteranen Ola Strömberg med bisittare Brittmarie Ålund gått segrande ur striden före friskt satsande paret Christian Granfors/Caroline Östmark. En besviken ungdomsåkare Gustav Thorsell fick tyvärr bryta med tändningskrångel redan på SS1 men resten tog sig i mål efter att ha fått prova på allt från jättesnabba raksträckor till extremt krokiga bitar. Vi som var där kan bara säga: Det finns knappt något roligare än att köra rally på riktiga vintervägar! TACK Skutskärs MS och alla funktionärer!

Veteranen Ola Strömberg med sambon Brittmarie Ålund tog segern i första VinterCupsdeltävlingen med sin Lily. Foto. Fotogubben.

 

Riktiga Suzuki 1300 RallyCup där vi förutom två vintertävlingar även skall köra sex sommartävlingar startar nu på Lördag. Kanske för att vi då skall vara rejält Dekaltrimmade med hjälp av Klas Pettersson i Österbymo så är startfältet åter normalt. 13 ”Sukkor” hittills anmälda. Tyvärr utan ungdomsåkare då dessa får starta allra sist vilket skrämmer dem som gjort det tidigare. Anrika Bergslagsrallyt går alltså av stapeln nu den 2:a Februari med start och mål i Hällefors. 6,7 mil specialsträckor skall avverkas på anrika Björnjägarskogar och därtill endast 6 mil transportsträckor. Alltså ett utomordentligt kompakt rally som vi ser fram emot att få köra.

Suzuki 1300 RallyCup: Mycket Rally för Pengarna!


2013-01-11
Styrelsen har genom Arbetsgruppen för enhetsdäck beslutat följande:

Med anledning av problem med dubbleveranserna till enhetsdäcken för vintertävlingarna får dessa även köras med av SBF godkända vinterrallydäck. Vi förbehåller oss rätten att vid behov vidta kompensationsåtgärder för dem som efterhand kommer att åka på Lappidäcken. Vi beklagar djupt den uppkomna situationen som ligger helt utanför vår kontroll.

Tips: Leif B Andersson i Fagersta med tel 070-3607710 kan erbjuda nya (regummerade) Black Rocket med traditionell dubbning för max ett par tusenlappar styck.

Poäng delas ut fr.o.m. Skutskärsratten och således ej i Finnskogsvalsen.
2013-01-03
Nyhetsbrev Suzuki 1300 RallyCup


Hej rally vänner.

Rally är som de flesta av er känner till en kamp mot klockan. Då tänker jag inte enbart på det uppenbara, striderna på specialsträckorna, utan även på arbetet med att komma till start.

Suzuki 1300 RallyCup har ju inför 2013, tillsammans med Lappi Tyres, beslutat att ta ett litet steg för cupen men ett stort steg för rallysporten, genom att tävla på en ny typ av rallydäck av en mycket billigare och hållbarare typ. Billigare och hållbarare genom enklare tillverkningstekniker både vad gäller däck och dubb samt förhoppningsvis längre livslängd genom minskat dubbutstick.
Visst däcket kommer att vara långsammare, framförallt i vissa förhållanden, kanske med 0,5 sek/km, kanske med 2,0sek/km men vad gör det när alla åker på samma däck? Och framför allt, hur mycket bättre kan inte rallysverige komma att må när vintertävlandet kanske inte behöver vara den stora ekonomiska utmaningen för många aktiva som det är idag.

Smolken i glädjebägaren är dock tiden, Suzuki 1300 RallyCup skulle som pionjärer premiär tävlat däcket den 19/1 i Torsbys Finnskogsvals men så blir det nu inte, tävling och Suzuki 1300 RallyCup blir det förvisso men utan enhetsdäck och utan cuppoäng.

Varför då undrar vän av ordning? Jo det som fattas här i sista självande stund är inte däcket, men likväl en viktig ingrediens, dubben! Visst finns chansen att grejorna finns framme under nästa vecka men då så stor osäkerhet råder om däck/dubb tillgången tog cupledningen igår beslutet att plocka bort enhetsdäckskravet och cuppoängen från Finnskogvalsen och skjuta däck- och poängpremiären på framtiden.

Inget ont som inte har något gott med sig brukar man säga, så även här.

Det kommer nämligen att finnas flera Suzuki ekipage som i Torsby kör på det nya däcket och då kommer vi ju att få en mycket bra utvärdering och även en bra och nyttig jämförelse mellan det nya, mer ekonomiska alternativet, och de traditionella vinterrallydäcken.



 
 
 

HEM Bild- Mediagalleri
Följ oss
på Facebook

© 1300 Rallycup
Org. nr: 802463-3755
BG 822-4073
Swish 1235351465
e-post. styrelsen@1300rallycup.se

Om kakor (Cookies)

Webmaster:

Produktion: <beki>
SUZUKI 1300 Rallycup Press
Föreningen 1300 Rallycup Forum
Nyheter Translate