Suzuki 1300 Rallycup
HEM 1300 Rallycup Föreningen 1300 Rallycup Nyheter Bild- Mediagalleri Press Forum Select language
   Nyheter och rapporter 2017 Nyheter från tidigare år

 

2017-10-10
Ordföranden har ordet
Så har 2017 års tävlingssäsong blivit avklarad. Spänningen var kvar ända till slutet. Man kan lugnt säga att om inte OM varit med på SS1 i Rikspokalen så har sluttabellen kunnat se ut precis hur som helst. Nu var det endast Joacim Rydin/Magnus Simensen som tvingades kasta in handduken av kvartetten som körde om slutsegern. Att den skulle gå till Robert Andersson och Carl-Gustaf Kapten Karlsson var föga förvånande och kändes riktigt rättvist. Rydin klarade trots allt tredjeplatsen helt välförtjänt då de kört in de erforderliga poängen tidigare på säsongen. Fyran Marcus Morén/Robin Hallman kom utanför pallen denna gång men bör vara mycket stolta över att ha vunnit juniorcupen med god marginal. Efter dem följde både i Juniorcupen och totalt Mattias Lagström/Rickard Forsell och Robin Norling/Mattias Sundström. Detaljerna finner ni själva i cuptabellen.
2017 betydde ju jubileumsår. Då skulle vi kanske ha firat med en sjudundrande fest. Istället valde vi att ha en enklare men mycket trevlig fest hemma hos Jan-Erik och Anna i Blötberget. Mycket fest för pengarna… De extra pengarna valde styrelsen att vi skulle spendera på rallyåkning istället för festande. Således betalades det bara 1.000kr per startande för anmälan i Rikspokalen. Resten stod föreningen för. RÄTT använda pengar ansåg vi.

Årsmötet följde direkt efter tävlingen på American Drive In ute i Berglunda. Efter god mat och lite väntan på vår eminente sekreterare så kunde årsmötet avhandlas fort och lätt med Krister Morén vid klubban. Smärre ändringar i tävlingsreglerna för 2018 bestämdes. Det viktigaste var väl att vi beslöt tillåta Suzuki Mk1 och Mk2 som är homologerade i Appendix K att få deltaga om de överenstämmer på samma sätt som våra grupp H bilar måste göra i cupen. De uppdaterade tävlingsreglerna kommer snart upp på hemsidan.
Sen valdes det in lite nya personer i styrelsen.
Undertecknad Ola Strömberg valdes som ordförande i två år.
Joacim Rydin är nu invald på två år och är dessutom Vice ordförande.
John Lund valdes in i ett fyllnadsval på ett år som ledamot.
Robin Granfors valdes in på två år som suppleant.

Anders Nystedt, Simon Johansson och Daniel Eriksson lämnade och vi tackar dem för engagerat och bra arbete i styrelsen. Styrelsens nya utseende med kontaktuppgifter hittar ni på vår hemsida.

Tävlingskalendern för vintern är klar:
20/1 Skutskär (onotat)
27/1 Bergslagsrallyt
10/2 Örnsköldsvik
10/3 Lima

Arbetet med sommarens tävlingar blir styrelsens första viktiga uppgift samt att fördela arbetsuppgifterna för säsongen 2018.
Efter årsmötet gjordes ett besök hos Tomas Weng på M-part och ”Mitsubishifabriken”. Verkligen uppskattat och intressant. Stort TACK att de tog sig tid i all stress att visa och berätta.
Jag vill passa på att tacka samtliga styrelsemedlemmar för ett mycket trevligt och positivt arbetsår. Förutsättningen inför 2017 var ju att jag skulle delegera det mesta och det har fungerat kanon. Varje styrelsemedlem har tagit stort eget ansvar och initiativ vilket jag som ordförande uppskattat väldigt mycket. Jag tror förutsättningarna att fortsätta på samma vis är oerhört goda.
Jag vill även passa på att tacka alla medlemmar och deltagande team för att ni medverkat till den goda stämning och den goda sportsliga inställningen vi har i denna cup. Det handlar inte i första hand om att ”slå” sin medtävlare. Det handlar om att fokusera på sin egen prestation. Facit kommer vid målet på tävlingarna. När futtiga sekunder skiljer om man är före eller efter sin medtävlare så har placeringarna sekundär betydelse. Vi ska ha roligt när vi åker sukka. Det måste vara prio ett. Men visst försöker vi så gott vi kan att vinna. 2017 var Robert och Kapten bäst. Få se vad 2018 har att bjuda?

GLÖM nu inte Barncancerfonden på vår sida. Nog ska vi greja att passera 60.000 kr!
TACK för ett fantastiskt 2017!!
Ola Strömbeerg

2017-10-09
Favoritseger i 1300 Rallycup
Så var då Sista drabbningen för året avklarat i 1300 RallyCup.
17 ekipage hade samlats vid Kvinnersta Lantbruksskola där hundraårsfirande SMK Örebro hade förlagt start, mål och  serviceplats för sin Rikspokal. Generöst fick vi som vanligt starta bland de första. Bara några ungdomsåkare före. Sådant som vi i cupen uppskattar väldigt mycket. Den här gången hade vi ett trevligt tillskott i tävlingen i form av Rickard ”Svinto” Andersson, 2014 års vinnare som nu övertagit broder Roberts Mk1:a, byggt ny motor till den och renoverat växellådan. Men kört bilen hade han knappt hunnit med. För att undvika att ställa till det för de inblandade om den totala cupsegern valde han generöst att avstå från att tävla om poäng. Tror vi har talat om sportmanship i det här gänget tidigare…

Nu var det ju final och faktiskt elfte deltävlingen som skulle köras. Men den totala segern i cupen var långt ifrån avgjord. Hela fyra ekipage hade faktiskt möjligheten att bärga ”Bröderna Båges” vandringspris. Dessa var Ola Strömberg/Brittmarie Ålund som efter höstens tre raka segrar återigen hade tagit sig tillbaka till en knapp poängledning. Alldeles efter följde Joakim Rydin/Magnus Simensen. Men de hade dessvärre ett sämre läge då de bara kunde byta bort en 31 poängare mot bättre. Trea låg årets suveräne Robert Andersson/Carl-Gustaf ”Kapten” Karlsson som definitivt räknades som favoriter. De hade ju en 9 poängare att byta bort och kunde alltså utöka poängskörden rejält och nu med en tävling under bältet med nyinförskaffade Zoltan. En MK2a i mintcondition byggd av Stefan Sollenfelt och med motor från Kennet Jönsson. Fyra i tabellen och redan juniorcupsegrare låg Marcus Morén/Robin Hallman med absolut chans på pallplats i ”stora cupen”.
Avslappnad och trevlig stämning rådde ändå i gänget inför denna viktiga finaltävling men självklart kunde man skönja en viss fokusering inför starten. SS1 var klassiska Seltorp med sina riktigt svåra kombinationer. Självklart ville alla göra sitt bästa och köra på max. Vilket innebar att både Strömberg och Andersson var väldigt illa ute efter ett krön med skarp sväng där hela cupresultatet hade kunnat få ett annat utseende. Turligt för dem båda så saknades den där stenen i diket som ofta sätter stopp för vidare framfart. Robert och Kapten var klart snabbast före sin brorsa Rickard med Daniel ”Finess” Johansson vid sin sida. Trea följde Ola o Brittmarie och fyra Mattias ”Laggen” Lagström/Rickard Forsell. Rydin var den som tappade mest av toppkvartetten. Men ingen visste varför.

Topp 6 efter SS1:

Robert A. 3,41,6
Rickard A. 3,43,4
Ola S 3,44,1
Laggen 3,44,8
Marcus M 3,45,1
Adam Carlsson 3,45,4

Efter en mycket kort transport där inte mycket hann att kallna var det dax att starta anrika Dyltastigen vid Dylta herrgård. En stenhård grymt lömsk allmän väg. Nu körd åt ”fel håll”.
Återigen var det paret Robert/Kapten som var snabbast på den svårkörda vägen. De flesta av ”Sukkaförarna” klagade på att den upplevdes som väldigt hal, ja faktiskt även SS1. Kanske beroende på att vägbanan var väldigt hård samt med lite lösgrus här och där som dem som åker först alltid måste lära sig hantera. Laggen och Rickard var de som hanterade detta bäst av resterande och var bara imponerande nio tiondelar efter Robban. Ola och Brittmarie sladdade in hela två sekunder senare än sträckvinnarna. Tack vare cupens sinnrika sträckpoängsystem så kunde det konstateras att Robert och Kapten redan nu hade cupsegern i sin hand. Rydin åkte av vägen på ett lurigt ställe och nu kom förklaringen. En sviktande axeltapp gav med sig allt mer i den gamla men i övrigt mycket välbyggda MK1:an så vänster bakhjul ville gå sin egen väg. Bara för teamet att byta om till åskådarkläder och dra ut på SS 3 för att inse hur tokiga vi är att köra i vår cup.

Vi drar ställningen i topp tio efter SS2 också. För nu var det ju allvar:

Robert A.  9:38,6
Laggen. - 4,1
Ola S. - 4,5
Marcus M. - 6,4
(Svinto) - 8,3 (generatorproblem)
Robin Granfors - 16,2
Adam Carlsson (C) - 19
Andreas Abrahamsson - 20,7
Krister Morén - 23,7
Mikael Gille  - 25,3

Nu var det “bara” för Robert och kapten att hålla ihop detta till mål. Men… sista sträckan var på hela 2,7 mil runt Järle. Vi tror hela byn var instängd pga rallyt. C:a 120 hushåll var berörda men arrangörerna var alltså otroligt väl bemötta och vi tävlande skall vara väldigt tacksamma för det. Heder åt er Järlebor!! För Ola och Brittmarie gällde att vinna sträckan med över 4,5 sekunder över Robert/Carl-Gustaf och vinna cuptävlingen för att ta hand om totalsegern. Alltså ingen omöjlig uppgift. Veteranen satte upp ett maxtempo men det var inte hundraprocentigt. Efter (tack o lov) sista vägbytet någon kilometer före mål trampade Ola bromspedalen i botten beroende på en brusten packning. Så det paret var glada de tog sig i mål helskinnade. Inte långt efter dök så Robert och Kapten upp i Ola´s backspegel vid tidskontrollen. Det visade sig att Robban och Kapten hade utklassat samtliga med en total 24:e plats med alltså över hundratalet startande efter sig. I princip alla med motorstarkare bilar. Med en sådan körning så förtjänar man att vinna. Och det gjorde de med besked. Ola erkände omgående att hans bromsproblem på slutet inte hade haft någon som helst inverkan på slutresultatet. Han var glad och tacksam att de ändå lyckades bärga andraplatsen.
Så 1300 Rallycups mästare blev tveklöst de mest välförtjänta, nämligen Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson. Den sistnämnde dessutom nu med TVÅ inteckningar i Co-driverpokalen. Han vann nämligen 2014 med ”Svinto”. Glada tvåor Strömberg/Ålund. Lite bittert för Junioprcupsegrarna Marcus Morén/Robin Hallman som hade läge för pallplats när Rydin bröt men en futtig poäng saknades. En placering högre på sista ss hade nog räckt. Men så är det med Cupens rättvisa poängsystem. Det är nog paret Rydin/Simensen väldigt tacksamma för idag. För duktigt körande C-förare Adam Carlsson/Dennis Norén gick det tyvärr överstyr på sista sträckan. Så ”Jane” behöver plåstras om ordentligt innan hon är redo för vinterns drabbningar i 2018 års cup. Vi räknar dock med att se dem på startlinjen igen. Slutresultat i tabellform hittar ni på www.1300rallycup.se

Rikspokalen slutade så här för topp 10:

Robert Andersson 26:54,1
Ola Strömberg  -23,7
Mattias Lagström -28,5
Marcus Morén -37,1
Robin Norling  -1:06,7
Krister Morén -1,06,8
Robin Granfors -1:07,8
Rickard Andersson -1:13,6 (inkl 40 sek trpt)
Mikael Gille -1:25,6
William Binbach  -1:46,9

Efter prisutdelningen i Kvinnersta med sedvanligt mycket extrapriser så höll cupens förening sitt årsmöte där Ola Strömberg omvaldes till ordförande. Efter middag och ytterligare prisutdelning där självaste Suzuki Sverige med anledning av 30-årsjubiléet delade ut prischeckar med hyllning av i första hand totalsegrarna och juniorsegrarna så bar det av på ett intressant och uppskattat besök på ”Mitsubishifabriken” M-part och bröderna Weng. För oss Sukkaåkare ungefär som att få kolla på månraketer. IMPONERANDE är nog den kortaste sammanfattningen.

Nu tar vi paus några månader och vill med det tacka alla våra fantastiska arrangörer som år efter år välkomnar oss. Och vad vore cupen utan våra häftiga och engagerade sponsorer som tycker att vårt sätt bedriva vår älskade rallysport på är något bra.
TACK ALLESAMMANS!!

Vi hörs nästa år igen.
1300 rallycup. Mycket Rally för pengarna.

2017-10-05
200.000 till segraren i Sukkacupen!
Nja, riktigt så är det inte. I 1300 Rallycup är nämligen alla vinnare. Bidrag från generösa sponsorer delas ut broderligt till alla deltagare. Allt i akt och mening att göra det billigare för de aktiva cupdeltagarna. Summan stämmer däremot med råge. Vi har nämligen konstaterat att viljan att prestera finns där ändå utan dyrbara förstapriser. Absolut motverkar det även att medlemmarna lockas ta genvägar.
I senaste Grangärdessprinten så gjordes en enkel "gentlemens agreement" om att vi inte skulle skriva egna noter vid genomkörningen före. Ja inte en enda notering vare sig i roadbook eller på annat sätt kom vi överens om. Och så blev det! Det är så man odlar riktig sportsmanship.
I Slottssprinten drabbades en medlem av motor OCH växellådshaveri. Här ställde medtävlare upp med både motor och växellåda SAMT skruvade som dårar för att få bilen startklar. Ganska bra anda, eller hur?

MEN…
Nu på lördag i anrika Rikspokalen där vår cup alltid känt sig välkomna så kommer det gasas i vanlig ordning. Alla kör ju precis så mycket de kan för att mäta sig med sina medtävlare. Att ha utvecklats och förbättrat sin speed känns alltid bra och ger en anledning känna sig stolt och förnöjd. Lite extra är det förstås att stå som segrare vid säsongens slut. En inteckning i "Bröderna Båges" vandringspris är definitivt något att vara stolt över.

På Lördag är det fyra ekipage som har chansen till det. Så räkna med sekundfight. Oftast faktiskt bara tiondelar av sekunder. Detta beror på att i motorsvagare bilar finns många färre ställen att avgöra på. Alla kan köra gasen i botten på raksträckor och många svängar. Konsten är att få med sig fart. På lördag eftermiddag får vi veta vem som lyckades bäst denna gång. Håll koll på de fyra först startande Suzukibilarna. Det är de som kör om cupsegern. I övrigt är vi alla vinnare.


Mer info och tabellställning finns här på www.1300rallycup.se
Vi finns även på facebook.

1300 RallyCup. Mycket Rally för Pengarna.

Mvh
Ola Strömberg


2017-09-24
Festligt värre i Tranås
Festligt värre var det i Tranås i Lördags när Badhotelletrallyt gick av stapeln. Till och med vaktparaden gjorde en sväng förbi startplatsen just innan Sukkorna skulle ta sig an de sex sträckorna. Ett lätt duggregn gjorde att det definitivt inte skulle bli problem med damm. Istället blev det nog lite halare för alla deltagare.
Arrangörerna Gränna MK och Team Skogsåkarna hade inte bara lagt stor omsorg i att hitta kanonvägar. Man hade även lagt ner ett grymt jobb på att dels marknadsföra sin tävling men även att göra en massa kringevent och ”det där lilla extra”.


T.ex. hade man engagerat Världens starkaste man: Magnus Samuelsson som föråkare och prisutdelare. Självklart provsatte han en av cupens små Suzukis. Han kom –om än med visst besvär- både i och ur.

Vi i 1300 rallycup undrar bara hur ni arrangörer orkar… STOR ELOGE till alla inblandade i detta fantastiska gäng!! (sex sträckor kräver många funktionärer).
Tävlingsmässigt i vår cup så var det Joacim Rydin/Magnus Simensen som trots i egenskap av tabelletta gå ut först i rullgruset satte alla på plats med att vara snabbast på SS1, men tätt följda av juniorledarna Marcus Morén/Robin Hallman tiondelen efter. Trea ytterligare ett duktigt juniorekipage bestående av Mattias Lagström/Rickard Forsell. Det skulle visa sig handla om tiondelarna hela denna dag.Två ekipage fick kasta in handskarna pga tekniska problem. Elva fanns nu kvar.
SS2 var milen lång och rallyts längsta. Men en mil kan vara lång i Småland. Marcus och Robin fortsatte med sitt imponerande tempo. Nu nio tiondelar före tabelltvåan Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson. Tydligen behövdes bara en kort SS för att köra in sig på den nya bilen. Så nu var de åxå med i matchen. Trea återigen ”Laggen” med Robin Norling/Mattias Sundström bara två tiondelar bakom. Rydin fick läckage på en bromsslang och tappade hela sju sekunder (vilket är en evighet i Sukkasammanhang) och var sjua på sträckan. Därmed tappade de viktiga SS-poäng. Morén hade nu tagit hand om ledningen 2,4 sekunder före Lagström.
SS3 var nästan lika lång och skulle köras innan nästa service. Här vaknade gubben och gumman Strömberg/Ålund till och använde minst tid med Robert Andersson och Marcus Morén flåsandes i nacken.

Vid andra servicen var ställningen följande:
Marcus Moren/Robin Hallman B (J)

16:48,0

Ola Strömberg/Brittmarie Ålund A   

16:49,3

Mattias Lagström/Rickard Forsell A (J)

16:52,3

Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson A

16:52,6

Joacim Rydin/Magnus Simensen A

16:56,3

Robin Norling/Mattias Sundström A (J)

16:58,3

Willian Binbach/Thomas Binbach C (J)

17:10,5

Andreas Abrahamsson/Tobias Abrahamsson A

17:16,0

Adam Carlsson/Jens Jakobsson C (J)

17:28,9

Mikael Gille/Henrik Lundh B

17:58,9

Anders Nystedt/Björn Wulff A

18:38,4

Ytterligare tre SS återstod inklusive en service. Där hade naturligtvis tider jämförts… Nu skulle det laddas.
De fem i täten tog sig i mål inom fyra sekunder på SS4. Ännu tätare var det bland de efterföljande ekipagen styrda av: William Binbach, Robin Norling, Andreas Abrahamsson och Adam Carlsson där det endast skiljde fem tiondelar.
SS5 innehöll ungefär samma scenario. Tempot högt uppskruvat på de fantastiska vägarna. Bör tilläggas att det trots duggregnet var väldigt mycket åskådare ute i skogen. Sen var det dags för en sista service på den välordnade centrala serviceplatsen i Aneby.

Vid sista servicen före sista och avgörande sträckan var ställningen följande:
Ola Strömberg/Brittmarie Ålund   

19:50,3

Marcus Moren/Robin Hallman

19:50,0

Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson

19:54,2

Mattias Lagström/Rickard Forsell

19:57,4

Joacim Rydin/Magnus Simensen

20:01,3

Robin Norling/Mattias Sundström

20:07,2

Andreas Abrahamsson/Tobias Abrahamsson

20:24,9

William Binbach/Thomas Binbach

20:19,0

Adam Carlsson/Jens Jakobsson

20:37,9

Mikael Gille/Henrik Lundh

21:16,6

Anders Nystedt/Björn Wulff

22:00,1

SS6 satsade juniorerna Morén/Hallman allt men Ola och Brittmarie höll emot och kunde bärga segern om än med knapp marginal. Rydin med någorlunda fason på bromsarna lyckades nästan hala in Lagström/Forsell. En tiondel fattades till lika. William och pappa Thomas hade en riktig ahaupplevelse när de sladdade in i ett träd. En tappad placering var nog inget man grämde sig över särskilt mycket efter den smällen. Som tur var så tog den bakom bakhjulet men mycket plåtjobb kommer det bli innan finalen i Örebro om två veckor. Marcus och Robin säkrade i och med detta i princip Juniorcupsegern. Faktiskt har de även en liten chans att knipa en pallplats i den ”stora” cupen. I toppen av tabellen har det nu kastats om en del och poängdifferenserna har minskat ytterligare. Allt är dukat för en rafflande finaltävling i SMK Örebro´s Rikspokalen den sjunde oktober.

Ställningen i mål:
Ola Strömberg/Brittmarie Ålund   

29:31,5

Marcus Moren/Robin Hallman

29:32,9

Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson

29:40,4

Mattias Lagström/Rickard Forsell

29:49,8

Joacim Rydin/Magnus Simensen

29:49,9

Robin Norling/Mattias Sundström

30:01,7

Andreas Abrahamsson/Tobias Abrahamsson

30:35,9

Adam Carlsson/Jens Jakobsson

30:43,9

William Binbach/Thomas Binbach

31:22,3

Mikael Gille/Henrik Lundh

31:46,8

Anders Nystedt/Björn Wulff

32:46,1


1300 RallyCup. Mycket Rally för Pengarna.


2017-09-20
13 Sukkor gör upp om 410 poäng
Så är det dags för 1300 Rallycups näst sista deltävling för i år. På Lördag gästas Tranås och Aneby där vi ska ta oss an Badhotelletrallyt med dess sex specialsträckor av Småländsk karaktär. Festligt värre kommer det bli har arrangörerna Team Skogsåkarna och Gränna MK lovat. De har faktiskt bjudit in till en rallytävling med den lägsta startavgiften på länge. Något som vi med parollen ”mycket rally för pengarna” uppskattar väldigt mycket.
För cupdeltagarna gäller följande för att skörda så mycket som möjligt. Att komma till start och köra över startrampen uppmuntras med 5 poäng. Anledningen är helt enkelt att uppmuntra deltagande. Lika mycket får var och en som lyckats ta sig i mål oavsett placering. Erkänn att en sådan prestation bör premieras. Oftast har ju dem som kommer längst bak i listan haft upplevelser som kräver långa förklaringar. Sen blir det tuffare. 22 poäng premierar vi till segrarekipaget och 18 till tvåan. Trean får 15, fyran 13, femman 12 och så ända ner till sista pinnen som den 16:e placerade får. Många poäng långt ner i resultaten tycker ni kanske men det gör det intressant att kämpa om placeringarna även längre ner i tabellen och uppskattas därför.
Inte nog med det. Sedan har vi ju cupens unika poängfördelning per körd SS. Varje sträckseger ger 3,6 viktiga poäng (22p delat på 6SS). Så varje sträckresultat är jätteviktigt. Skulle det tråkiga inträffa att man drabbas av punktering på en sträcka så blir det ju ras i resultatlistan. Men nu kan det faktiskt kompenseras en hel del genom att man är snabb på alla övriga SS. En möjlighet vi tycker är självklar. Å andra sidan motverkar det defensiv körning om man lyckats kapa åt sig en stor ledning. Slår man då av på tempot för att bevaka så tappar man med stor sannolikhet SS-poäng. Detta garanterar att publiken kommer att få se tretton ettriga sukkor som kör med fullt påslag från första till sista sträckan på Lördag.
I toppen har det dragit ihop sig till slutspel. Värt att nämna är att årets suveräner Robert Andersson/Carl Gustaf Karlsson kommer i Cupens absolut finaste (och dyraste) bil. Inköpt från Stefan ¨Sollet¨ Sollenfelt som tvingats sälja sin fina Zoltan på grund av ryggproblem. Då Robert drabbades av motorras nu i helgen så blev valet lätt. Det märks att det är allvar nu.
Bland juniorerna undrar vi vem som ska kunna slå årets suveräner Marcus Morén/Robin Hallman då de ju är med och fightas även om totalsegern i cupen.

På lördag eftermiddag vet vi vilka som får ta emot pokaler av Världens Starkaste man. Undrar om han kan komma in i en liten Sukka
Mycket Rally för Pengarna. Vi finns även på Facebook.

2017-09-10
Det tätnar i Sukkatabellen
Ett lätt duggregn föll i stort sett hela dagen över tävlande och funktionärer när Grangärdesprinten avgjordes i Skogarna runt Nyhammar.
Då den sex kilometer långa sträckan bara skulle köras två gånger så stod mycket poäng på spel då vi räknade det som två SS. En sträckseger är värd hela elva poäng. Sträckan var snabb men ärlig vilket hade betydelse då samtliga Sukkaekipage körde helt utan noter eller anteckningar. Detta därför att många av oss hade valt att skjutsa för oss viktiga personer som mekaniker, föräldrar, sponsorer m.m.
Då sträckan i huvudsak gick utför så blev farterna förhållandevis höga vilket alla kanske inte är riktigt vana vid. 150 km/tim är riktigt fort i en Suzuki swift från 1989.

Sjutton Suzukis var på plats och först ut gick vårt Ungdomsekipage Anton och Hans-Erik Larsson. Mellanåkare var 2014 års vinnare Rickard ”Svinto” Andersson som lånat Jan-Erik Erikssons grupp E-bil och alltså körde utom tävlan. Sedan följde hela gänget med de största poängplockarna först och i fallande ordning.

Tio i topp efter första körningen var följande:
1 Joacim Rydin

3:33,1

2 Ola Strömberg

-0

3 Robert Andersson

-0,5

4 Marcus Morén

-3

5 Mattias Lagström

-5,8

6 Robin Norling

-6,8

7 Krister Morén

-8,4

8 Adam Carlsson

-8,8

9 Andreas Abrahamsson

-9,1

10 Robin Granfors

-11,1


Anton Larsson tog ledningen bland ungdomsåkarna. Mest tappade paret Simon Pettersson/Millan Kilman som körde sönder en drivknut alldeles i början men lyckades med stor tidsförlust och sportsmannamässigt uppförande ändå ta sig i mål och tillbaka till service för drivaxelbyte. Det fanns ju fortfarande mycket med poäng att köra om även för dem.

En som lyckades med att bättra sin tid var veteranen Ola Strömberg som den här gången ledsagades av cupsponsorn och personlige vännen Michael Lindberg. Senast han hade åkt co-driver var faktiskt för 33 år sedan och då just med samme Ola och i Italienska Rally Elba. Hade det vara tävling i att köra lika så hade de legat bra till med bara 0,5 sekunders skillnad på de båda åken. Jocke Rydin fick även se sig slagen av Robert Andersson med fyra tiondelar på sträckan men räddade andraplatsen. Så små var marginalerna. Sedan följde Mattias Lagström, Robin Norling, Simon Pettersson, Andreas Abrahamsson, Krister Morén, William Binbach och Adam Carlsson m.fl. i nämnd ordning.
Ungdomsåkare Anton Larsson försvarade Sukkafärgerna galant och tog hand om segern där.

Så här blev resultatet i mål:
Tio i topp efter första körningen var följande:
1 Ola Strömberg

7:05,7

2 Joacim Rydin

-1,6

3 Robert Andersson

-3,7

4 Marcus Morén

-5,2  (Bästa junior)

5 Mattias Lagström

-11,1

6 Robin Norling

-12,9

7 Krister Morén

-15

8 Andreas Abrahamsson

-15,6

9 Adam Carlsson

-16,5

10 William Binbach

-19

11 Robin Granfors

-20,6

12 John Lund

-32,5

13 Oliver Granfors

-35,3

14 Mikael Gille

-43,4

15 Linda Persson

-1:10,4

16 Simon Pettersson

-3:07,1


Alltså bröt ingen. Elva Sukkor bland de trettio bästa totalt är något vi kan vara stolta över. Föråkande Svinto hade faktiskt vunnit gr-E om han tävlat där. Det här betyder att poängställningen tätnar i toppen och aviserar spännande avslut på 2017 års säsong.

Vi i 1300 RallyCup tackar Arrangör, sponsorer och alla funktionärer som gör detta möjligt. Vi tackar även Sukkaprofilen Jan-Erik Eriksson och hans Anna som huserade ett trevligt After-Rally-event hemma hos dem i Blötberget vilket blev mycket uppskattat.

Nästa tävling: BadhotelletRallyt i Tranås lördagen den 23:e september.

1300 Rallycup.  Mycket Rally för Pengarna. 

2017-09-06
Backtävling i Nyhammar
Nu på lördag samlas 1300 Rallycup i Nyhammar för att som omväxling köra en backtävling som deltävling. Det är Grangärde RRC som arrangerar Grangärdesprinten. En backliknande tävling som även är en deltävling i Dala Rallycup. Till sukkaåkarnas glädje och förtjusning skall dock den dryga sex kilometer långa sträckan köras utför. Så nu kanske deltagarna kan få känna på lite fart i sina ettriga hundrahästare.

Många poäng att gå miste om, om man misslyckas. Först kör man ju om 22 poäng i nedåtgående skala men sen kommer de precis lika viktiga SS-poängen in i bilden. Vinner man t.ex. alla SS i en vanlig rallytävling så får man ihop ytterligare 22 poäng. På lördag innebär det att varje "sträckseger" ger hela 11 poäng!

Vad innebär nu detta. Jo att om vinnaren gör det genom att vara snabbast båda gångerna så genererar det hela 44 poäng och alltså ett riktigt tillskott i poängskörden. Vinner han genom att vara etta och trea så är det inte så överlägset och ger alltså något mindre poäng. Det betyder att om man vinner SS1 överlägset så kan man ändå inte fisåka den andra gången då man riskerar att förlora SS poäng. Logiskt och rättvist tycker vi i cupen sedan många år.

En annan stor fördel är att om man misslyckas vid första åket t.ex. p.g.a. en punktering så behöver man inte ge upp. Motivationen att försöka rädda hem så många poäng som möjligt på andraåket finns ju där. Förvånande att inga fler vågar/vill använda sig av detta system. Även om bilarna är gamla så gillar man i cupen att våga ta nya grepp. Ta t.ex. vinterdäcken som ett annat exempel. Där kör vi sedan några år tillbaka på enhetsvinterdäck med mycket kortare utstick. Detta resulterar i mycket lägre kostnader och mindre vägslitage. Körglädjen minskar inte en promille.

Till just denna tävling har deltagarna gjort ett "gentlemens agreement". Inga anteckningar av något slag kommer att göras i medhavda papper eller roadbook. Anledningen är att tävlingen är onotad men tillåter en genomkörning. Eftersom man i cupen bestämt sig för att ta hand om sponsorer, nära o kära i denna tävling och låta hugade personer åka med genom att utnyttja "prova bilsport" licensen så blev överenskommelsen självklar i sann sportsmannaanda. Att det kommer gasas ändå råder det ingen tvekan om.

MVH Tobias, styrelsen 1300Rallycup


2017-08-28
Händelserik Gruvrunda i 1300 Rallycup
Efter en regnig natt lyste solen återigen över Åtvidaberg. Serviceplatsen var beläget mitt inne i den gamla pittoreska delen av stan och utgjorde på det viset en mycket trevlig inramning på tävlingen.

När kartläsarna kollat igenom noterna så stod det klart att detta skulle bli en verklig utmaning för både dem och förare. Sväng i sväng och krön i krön med knappt några mått emellan.

Krokigt eller ej, när Robert Andersson och Karl-Gustaf Carlsson korsade mållinjen på SS1 så satte de som vanligt måttstocken för alla andra. Ingen rådde på den tiden.
Men, Marcus Morén/Robin Hallman var bara knappa två sekunder efter tätt följda av Joacim Rydin/Magnus Simensen. Tyvärr fick Anders Nystedt/Jonas Wennberg bryta efter en för hård kontakt med en av de ökända stenarna som omgärdar vägarna runt Åtvidaberg.
Den enda som rådde på Robert och Kapten på SS2 var faktiskt kamremmen. När den fallerade så blev det tvärstopp för paret. Som sagt, allt kan hända i rally. Nu var det Rydin/Simensen som tog hand om största sträckpoängen tätt följda av Morén/Hallman Trea var Robin Granfors/Andreas Nilsson följda av Robin Norling/Mattias Sundström och starkt körande C-ekipaget Adam Carlsson/Jens Jakobsson.
Ytterligare en fyraminuterssträcka skulle avverkas innan service och ingen av dessa gav varken kartläsare eller förare något andrum. Helt sjukt krokigt och så himla roliga att köra. Den vanns av Ola Strömberg/Brittmarie Ålund. De fyra efterföljande ekipagen Norling/Sundström, Rydin/Simensen, Morén/Hallman och Lagström/Forsell låg inom EN sekund. Tätt så det förslog alltså.

Tio i topp vid serviceuppehållet efter två timmar var följande:

1 Morén/Hallman

13:28,7 (utan sträcksegrar)

2 Rydin/Simensen

-01,0

3 Granfors/Nilsson

-10,6

4 Norling/Sundström

-11,6

5 Strömberg/Ålund

-12

6 Lagström/Forsell

-14,2

7 Carlsson/Jakobsson

-18,7

8 Andras o Tobias Abrahamsson

-24,8

9 Krister o Martin Morén

-31,9

10 Oliver Granfors/Magnus Hermansson

-36,4


Flera stycken hade alltså fortfarande chans till en pallplats.
SS4 med sina åtta kilometer var inget undantag mot de tidigare kanske till och med lite svårare och med ännu fler stenar i kanterna.
Här tog Rydín/Simensen sin andra sträckseger före Strömberg, Lagström och Norling. Morén tappade hela 11,4 sekunder vilket för dem är ovanligt mycket tid. Robin Granfors tappade ett bakhjul och namnen Oliver fick hål i motorn.
Nu ledde Rydin komfortabelt med 10,4 sekunder före Morén som hade Strömberg 2,9 sek efter sig. Norling på femteplatsen hade bara 1,4 sek upp till fjärdeplacerade Lagström. Lite längre ner var det William och Thomas Binbach som hade tre sekunder upp till Krister Morén. Men som bekant är ”inget över innan den feta damen har sjungit”.

Nu skulle nämligen SS5 köras. Den var dryga 16 kilometer. Alltså nästan lika lång som de tre första tillsammans. Här var karaktären lite annorlunda med ett mycket snabbt parti i början för att i mitten gå in på en smalare med gräs i mitten och sedan avsluta som de övriga. Snabbast efter sjökanterna var här paret Strömberg/Ålund och med sådan marginal att det överraskande räckte till en seger. Morén klarade tredjeplatsen och tog ytterligare en juniorseger. Lagström höll undan för Norling och Krister Morén för Binbach.

1300 Rallycup vill tacka arrangören med alla sina funktionärer för en riktigt häftig tävling. Vi är även väldigt tacksamma för den generositet som Svenska Rallycupen återigen visar oss. Sist men inte minst våra viktiga sponsorer. Utan dessa vore inte cupen vad den är idag efter hela trettio år.

Så här såg resultatlistan ut:

Ola Strömberg/Brittmarie Ålund  

30:26,9

Joacim Rydin/Magnus Simensen

30:34,2

Marcus Moren/Robin Hallman (Junior)

30:47,3

Mattias Lagström/Rickard Forsell (Junior)

30:48,2

Robin Norling/Mattias Sundström (Junior)

30:52,1

Adam Carlsson/Jens Jakobsson (Junior)

31:17,8

Andreas Abrahamsson/Tobias Abrahamsson

31:36,9

Krister Moren/Martin Morén

31:38,8

Willian Binbach/Thomas Binbach (Junior

31:39,5

John Lund/Henrik Lund

32:09,9



Bilden visar segerekipaget Ola Strömberg/Brittmarie Ålund i deras Urzula.
”Att köra på gammaldags bredsladdsvis var tydligen melodin enligt veteranen”
Foto: Joakim Winberg

Nästa tävling: Grangärdessprinten lördagen den 9:e september med efterföljande samkväm för Sukkaåkare och dess sponsorer.

1300 Rallycup.  Mycket Rally för Pengarna.


2017-08-24
Dekaltrimmat i Gruvrundan
När nu 1300 RallyCup är inne i andra halvlek på årets cup så ställer de flesta frågan: ”Vem ska rå på Robert och Carl-Gustaf?”. Årets suveräner som vunnit allt de ställt upp i förutom när de fick ge sig i Slottssprinten p.g.a. både rasad motor och växellåda. Turligt så blev det ingen ekonomisk katastrof då det mesta kunde ersättas med begagnade delar från en annan välanvänd bil. Det är så det funkar när man tävlar i Sveriges äldsta och billigaste cup med bilar som kunde vara appendix K-klassade.

Den här gången heter Sukkacupens beskyddare Klas Pettersson från Dekaltrim i Österbymo. Utan personer som honom vore inte cupen vad den är idag.

Samtliga Sukkors vindrutor blir dekaltrimmade som Ola Strömbergs Urzula.

Även om ovan nämnda Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson (Anmälda av just Dekaltrim.se) får räknas som skyhöga favoriter så är det glädjande att så många nu är med och verkligen utmanar i denna oerhört jämna cup. Det blir som alla förstår mycket kinkigare att avgöra när alla kan köra med gasen i botten på rakor och även i de flesta svängarna. Nyckeln är att lära sig ”få med sig farten” överallt. Nu brukar vägarna som Åtvidabergs MK bjuder på vara krokigare än genomsnittet vilket kommer göra det extra roligt för deltagarna i denna motorsvaga klass. Några av de som utmanar ledarduon är Marcus Morén/Robin Hallman, Mattias Lagström/Rickard Forsell, Robin Granfors/Andreas Nilsson, Robin Norling/Mattias Sundström, Joacim Rydin/Magnus Simensen och några till. Roligt se tillskott i form av JSM-åkande Oliver Granfors/Magnus Hermansson som ska ha sin Sukka att träna med när de inte åker i sin grupp H golf. Välkommen åter säger vi till Anders Nystedt/Jonas Wennberg som tvingats avstå några tävlingar p.g.a. sjukdom. Vem som blir tvåa efter Robban o Kapten får vi reda på, på Lördag eftermiddag. …men det är klart, i rally kan allt hända.

Vi påminner även er och alla aktiva att vi driver en seriös insamling för BCR. Vi är nu halvvägs mot målet 100.000 kr. Lämna gärna ett bidrag genom oss: www.1300rallycup.se. Klicka på BCF-länken bara. Alla bidrag är välkomna i ”Rally mot Cancer”.


2017-07-11
Favoriterna föll i Slottssprinten
Trots lördagens regn så är nog alla Cupdeltagare överens om att Slottssprinten är årets höjdpunkt. Dammfritt blev det i alla fall men svårkört pga halkan som var förrädisk.

Den första att känna på det var tabelltvåorna Marcus och Krister Morén som hade bestämt sig för att ge ledarekipaget en rejäl match. Tyvärr slutade det redan efter några hundratal meter långt ut i skogen då fästet inte var det man förväntat sig. Som tur var gick det helt bra med besättningen och björken som kunde ha ställt till det ordentligt ströks förbi med en hårsmån. Ledarekipaget då? Jo Robert Andersson den här gången ledsagad av Andreas Johansson slog knock på samtliga på första sträckan. Tvåorna Joacim Rydin/Magnus Simensen fick se sig slagna med dryga sjutton sekunder!! Undrar just vad det var för sorts Kroatiensemester Robert precis kom hem ifrån? Försvann gjorde även Uffe Örnevik och John Lundh skördade vete på en åker men fortsatte.
Sedan följde SS2 där de suveräna ledarna drabbades av växellådshaveri, tappade tid och fick kasta in handduken vid servicen. Tydligen är det endast just tekniska problem som kan stoppa årets suveräner. Med två av favoriterna borta så blev det ingen överraskning att Rydin/Simensen var snabbast. Nu följda av comebackande Stefan Sollenfelt/Malin Strömberg i sin Ungerska Zoltan. Dock inte mycket kvar av den Ungerska identiteten då Stefan valt att bygga en av de dyraste och finaste Sukkor som tävlat i denna cup. Rattrosten måste ha varit obetydlig, bara en liten backning på SS1 fanns på felkontot.

Tio i topp vid servicen efter SS2 var trots det:

1. Robert Eriksson/Andreas Johansson 14:55,6
2. Joacim Rydin/Magnus Simensen   -3,7
3. Ola Strömberg/Brittmarie Ålund  -17,8
4. Andreas o Tobias Abrahamsson   -19,7
5. Mattias Lagström/Rickard Forsell   -20,7
6. Stefan Sollenfelt/Malin Strömberg -25,1
7. Robin Norling/Mattias Sundström -40,4
8. William o Thomas Binbach -41,5
9 Robin Granfors/Andreas Nilsson -42,6
10. Tony Hanses/Olle Söder  -47,4

Men egentligen var det ju paret Rydin som nu ledde inför långa SS3 då Robert och Andreas lämnat in sitt tidkort.
Där fortsatte Rydin att ha kommandot med en i Sukkasammanhang överlägsen sträckseger med 6,8 sekunder före ”Sollet” och Mattias Lagström/Rickard Forsell som delade på andraplatsen, tätt följda av Robin Norling/Mattias Sundström. Därmed Avancerade ”Laggen” rakt upp till andraplatsen.
Inför sista och endast drygt två kilometer korta SS4 som hade målgången vid det uppbyggda hoppet vid Eriksbergs slott så stod mycket på spel.

 (Ställningen inför SS4 var denna:

1. Joacim Rydin/Magnus Simensen 23,58,8
2. Mattias Lagström/Rickard Forsell   -23,8
3. Andreas o Tobias Abrahamsson -26,5
4. Stefan Sollenfelt/Malin Strömberg -28,2 
5. Ola Strömberg/Brittmarie Ålund    -33,6
6. Robin Norling/Mattias Sundström -44,4
7. Robin Granfors/Andreas Nilsson -1:03,6
8. Tony Hanses/Olle Söder  -1:13,3
9 Jan-Erik Eriksson/Gustav Holmdal   -1:31,1
10. Magnus Westman/Naida Joëlson -2:02,6

Sollet hade pallvittring och var ute efter Abrahamssons skalp. Det slutade med en sträckseger men Andreas och Tobias stretade emot och var bara tre tiondelar efter. Därmed behöll de sin välförtjänta tredjeplats efter dagens vinnare Rydin/Simensen.
En mycket hedrande och väl värd andraplats gick till Laggen och Rickard som hade ett riktigt motigt fjolår men som nu börjar få lön för sin envishet att inte ge upp.

Inte sist och inte minst vill vi nämna om tävlingens bragd som nog får tilldelas Vetlandas Robert Bertilsson. Inte nog med att hans företag RMA sponsrade denna cuptävling. På fredagen hann han även byta både motor och växellåda på sin välanvända Sukka. Dock med benäget bistånd från många cupmedlemmar och i synnerhet några. Ingen nämnd och ingen glömd. Men verklig cupanda när den är som bäst.

Många var det som stannade kvar på kvällens grillfest där vädret klarnade upp och man kunde sitta ute tillsammans med massor av andra tävlande, äta och dricka gott och lyssna på grymt elak underhållning från ”TångaPer”. Sedan blev det härlig livemusik med Lasse Stugemo´s HiQ gäng.

Vi i cupen undrar stillsamt bara hur detta arrangörsgäng orkar. Helt enkelt fantastiskt.
Som totalsegraren Tobias Johansson sa: ”Skulle inte det här duga som SM??” Vi är rätt många som håller med honom. Jättestort TACK till alla funktionärer, markägare och familjen Bonde som gör detta möjligt. Och TACK Lars Stugemo för Ditt oförtröttliga engagemang för fighten mot Cancer.

I Cupen närmar vi oss nu 60.000 kr i insamlade pengar. Målet är 100.000kr. Hjälp oss nå det! Gå in på vår hemsida www.1300rallycup.se och klicka på länken för bidrag. Där finns även en uppdaterad poängtabell för den intresserade.


Robert Bertilsson i motorbytartagen. Foto: Ola Strömberg.


2017-07-04
1300 Rallycup fortsätter fighten mot Cancer
Redan på fredag samlas de flesta av Sukkacupens deltagare vid Eriksbergs slott strax utanför Katrineholm för årets sommarhöjdpunkt vad gäller cupdeltävlingar.

Nu är det Katrineholms motorklubb som tagit hand om rodret vad gäller insamlingen till Barncancerfonden (BCF). Sukkacupen hänger gärna på i samma båt då även de driver en insamling för samma ändamål.

Vad gäller det sportsliga så kan cupen skryta med ett rekordstort deltagande med hela 21 st anmälda ekipage. Inte ens cupmedlemmarna förstår var alla 30:åriga bilar har hittats. Klar favorit är Robert Andersson, Eskilstuna MK som vunnit 4 raka segrar sedan han började. Den här gången ledsagad av duktige co-drivern Andreas Johansson. Om andraplatsen blir det nog en mer öppen affär där Joacim Rydin/Magnus Simensen kommer att ha fullt upp med juniorerna Marcus Morén/Krister Morén, Robin Norling/Mattias Sundström, Mattias Lagström/Rickard Forsell…. Ja listan kan göras väldigt lång. Så jämnt är det i Sukkacupen.
Roligt se förra årets Cupvinnare Jan-Erik Eriksson som kommer med en 8 ventilers GL modell som är nybyggd för grupp E och som han vill prova innan han tänker hyra ut den till hugade ungdomar som vill prova på rally. Kul initiativ. Rejält handikappad blir han men kommer garanterat inte sluta sist. En annan trevlig återkomst gör Stefan Sollenfelt som äntligen får ta ut sin nybyggda och extremt fina Zoltan (Jodå, de har namn på sina bilar).
Cupens oskrivna favorit denna gång är ändå Robert Bertilsson som med sin firma ”Robbans Maskin o Anläggning” (Team RMA) är cupens tävlingssponsor denna gång. Efter kullerbyttan som skapat förstasidor så har han tydligen använt sina entreprenadmaskiner rent handgripligen för att rikta till sin bil. Så man förstår att han är mångsidig med grävskopan. I cupen tror man att han lätt kommer vinna SS5.  

Efter målgång och prisutdelning kommer de flesta stanna kvar för kvällens festligheter med musik, underhållning och helstekta vildsvin. Ett härligt tillfälle för eftersnack, ursäkter, bortförklaringar och gratulationer.

Men vi kommer inte glömma att vi driver en seriös insamling för BCR. Vi är nu halvvägs mot målet 100.000 kr. Lämna gärna ett bidrag genom oss: www.1300rallycup.se. Klicka på BCF-länken bara. Alla bidrag är välkomna i ”Rally mot Cancer”.


2017-06-04
Stort manfall för Sukkaåkarna i Gästabudstrofén
Regnet hängde i luften och faktiskt föll det några små regndroppar redan vid starten vid Vrena folkets park strax efter 10 på förmiddagen. Hela sex SS skulle avverkas av det tjugo bilar stora 1300 RallyCupsfältet. Den här gången med HiQ i Rally mot Cancer.

Föga förvånande var det klassens dominanter Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson och Marcus Morén/Robin Hallman som tog kommandot. Det skiljde bara tiondelar dem emellan efter den mycket varierande 11 km långa SS1. Två ekipage försvann direkt. Simon Pettersson/Millan Kilman med brusten framvagnsbult. Robert Bertilsson/Palle Palmberg efter kullerbytta på ökänt ställe med sträckmålet inom synhåll.

På SS 2 försvann Ola Strömberg/Brittmarie Ålund med strömlös bil. Nu hade avståndet mellan ledarna ökat till hela 1,6 sekunder följda av Robin Norling/Mattias Sundström och Joacim Rydin/Magnus Simensen.

På SS 3 gav dock Marcus Morén´s pinjongaxel upp och därmed kunde Robert och Carl-Gustaf efter sin tredje raka sträckseger skapa en femton sekunders lucka ner till starkt körande Rydin som därmed passerade Norling och övertog andraplatsen. Fjärdeplatsen hölls nu av alltid friskt satsande Cristian Granfors/Peter Hanhela,  skuggade av Mattias Lagström/Rickard Forsell. Äntligen verkar de sistnämnda kommit ur sin oturssvit.

SS 4 tog Rydin’s, John Lund´s och Kujanpää´s skalper på grund av drivningsproblem. Ny tvåa Norling/Sundström med 25 sekunder upp till de omutliga ledarna.

SS 5 klarades av samtliga kvarvarande. Bortsett från Granfors/Hanhela som förlorade dryga minuten på en punktering vilket i detta sällskap betyder stort ras i resultatlistan. Ledarna Andersson/Karlsson nu med en ledning på över halvminuten till tvåorna Norling/Sundström. Upp på pallplats Lagström/Forsell. Yngre broder Granfors med Codriver Andreas Nilsson nu fyra. 

Vinnarduon tog sin sjätte raka sträckseger på SS6 och på det sättet fördubblade sin poängskörd. I 1300 Rallycup delar vi även ut SS poäng. En överlägsen segrare får därmed mycket större utdelning än någon som vinner utan att vara snabbast på alla SS. Ett system vi är stolta över. Nu tar de segern med över 40 sekunders marginal vilket kan ses som helt outstanding i denna jämna bilklass. Norling/Sundström grejade återigen en förtjänstfull andraplats och ”Laggen” nådde pallen. Crille Granfors/PeterHanhela hamnade till slut precis utanför topp tio men får ändå med sig en hel hög tröstpoäng tack vare vårt finurliga poängsystem.

Här följer tio i topp vid målet:

1

Robert Andersson

Carl-Gustaf Karlsson

34:52,1

2

Robin Norling

Mattias Sundström

35:33,1

3

Mattias Lagström

Rickard Forsell

35:52,9

4

Robin Granfors

Andreas Nilsson

36:08,6

5

Frans Harren Söderbäck

Victor Johansson

36:20,1

6

Adam Carlsson

Christian Larsson

36:24,1

7

Andreas Abrahamsson

Tobias Abrahamsson

36:25,0

8

William Binbach

Thomas Binbach

36:30,6

9

Linus Kasa

Tobias Lindgren

36:37,0

10

Kenneth Rikardsen

Mikael Gelin

36:51,6

Nu samlar vi ihop alla grejor för att komma laddade till nästa deltävling om en månad i Eriksbergs Slottssprinten. Där kommer vi fortfarande vara fokuserade på att ge våra bidrag till barncancerfonden. Vi i cupen kommer att sätta in en rejäl slant och alla deltagare bidrar individuellt. En hundring per rallystart är vårt motto.

Vi uppmanar och påminner härmed alla som har möjlighet och känner för det att lämna sitt bidrag via vår 30-års jubilerande cup. Gå in på vår hemsida www.1300rallycup.se och klicka på Barncancerfondens logga så ser ni hur lätt det är. Där hittar ni även mer info om vår cup, resultattabeller och teaminfon. 

1300 Rallycup.  Mycket Rally för Pengarna.


2017-05-31
Sukkacupen med HiQ mot Cancer
På lördag är det dax för andra sommardeltävlingen i 1300 RallyCup. 
Då gästar vi generösa SMK Nyköping i deras Heda Gästabudstrofén. 

Den här gången avstår vi från spekulationer om vem som deltar och vilka favoriterna kan vara. 

Nu ska vi istället fokusera på vår tävlingssponsor HiQ och Lars Stugemo. Han är själv framgångsrik förare i SM men gillar även vårt koncept för billigt tävlande. Dessutom engagerar han sig mycket hårt i kampen mot cancer. Därför har han som motprestation önskat att vi samlar in så mycket pengar vi bara kan till Barncancerfonden. Normalt brukar våra tävlingssponsorer ha sin logga på våra vindrutor. Men även det avstår HiQ och önskar att även den tryckkostnadspengen går till fonden. 

Så nu är det upp till varje cupdeltagare att samla ihop så mycket pengar istället för poäng som möjligt. Men visst kommer det gasas ändå!

Sammanhållningen i rallySverige är stort, så även andra rallyåkare (Rally against cancer) bidrar till insamlingen genom att sätta in en extrapeng när de betalar sina startavgifter. 

Vi uppmanar och påminner härmed alla som har möjlighet och känner för det att lämna sitt bidrag via vår 30-års jubilerande cup. Gå in på vår hemsida www.1300rallycup.se och klicka på Barncancerfondens logga så ser ni hur lätt det är. Där hittar ni även mer info om vår cup, resultattabeller och teaminfon. 

Själva kommer föreningen att sätta in en rejäl slant för varje startande sukkaekipage i helgen. Lars Stugemo har låtit trycka upp T-shirts som han säljer till förmån för BCF. Kolla efter ”Sunnyside Experience” på Facebook.

1300 Rallycup.  Mycket Rally för Pengarna.

Mvh
Ola Strömberg



2017-05-17
1300 Rallycup på grönbete i Karlstad
20 Sukkaekipage var anmälda, 17 st kom till start i vårpremiären. En som ej kom till start var Vesa Kujanpää som åkt flitigt under för våren men fick tyvärr inte ihop bilen i tid. Strålande solsken och många förväntansfulla sukkateam började rulla ut från Lecab 9.00 på lördagsmorgonen.

SS1 Grönlund: 1 mil skulle köras på klassisk lurig värmlandsväg. Redan på första sträckan sållades det i ledet då både Krille Granfors och Ola Strömberg bröt. Krilles kulbult gav upp igen för tredje gången, Olas motor gav upp. Dock inte pga diesel i tanken denna gång utan sannolikt ett följdfel, igensatt katalysator. Även Frans Harren-Söderbäck försvann på ss1 efter att bakaxeltappen brustit i en snabb höger, vilket resulterade i en dikeskörning.
Först i mål var Robert Andersson/Carl-Gustaf "Kapten" Karlsson. Tätt därefter, slagna med enbart 1.6 sek, kom Morén/Hallman. Trea på sträckan var Jocke Rydin 0,2 efter Morèn. Fyra på sträckan var Robin Granfors som fått upp ett bra tempo. Redan efter ss1 så förstod nog många att det denna dag skulle krävas lite extra för att slå Robban som satt upp ett vansinnigt tempo redan från första sträckan, Det bjöds dock upp till kamp och efter den inledande sträckan befann sig topp 3 inom endast 1,8 sekunder! Snacka om fight!!
SS2: Dagens kortaste sträcka "Bäck" Endast 4.9km lång.
Sträcksnabbast även denna gång var Robert/Kapten tätt följda av Moren/Hallman 2 sek bakom. Trea på sträckan, Rydin/Simensen 0,7 sek bakom Morén/ Hallman.
Fyra på sträcken kom vilt jagandes Norling/Sundström som började få upp ett riktigt bra tempo och var endast 3.2 sek bakom segrande Robert. Norling avancerade här upp till en 4e plats i tävlingen.

SS3 Lövhöjden, mätte 6,9 km, Återigen drog omöjliga Robert det längsta strået, 0,6 sekunder före Morén. Trea på sträckan blev Simon/Millan som hade en lite strulig dag med växellådsproblem. Fyra, åter Norlig/Sundström, 3,9 sek bakom Robert.

Ställning in på service efter ss3:
1. Andersson/Karlsson 14.02.1
2. Morèn/Hallman + 4,2
3. Rydin/Simensen +9.5
4. Norling/Sundström +21.5
5. Granfors/Nilsson +27.0
6. Pettersson/Kilman +30.5
7. Lagström/Forsell +31.5

SS4 Gräsås 8.2 km. Nu började det dra ihop sig. Två sträckor kvar att köra och nu skulle det laddas. Återigen var dock Andersson snabbast, 1.1 sek före Rydin. Trea på sträckan 3.6 sek efter Robban kom Morén in. Fyra Norling som åker riktigt snabb och stabilt.
6 sekunder efter Robert och femma på sträckan kom R.Granfors/Nilsson, 7.3 sek bakom täten.
Återigen dags för service innan avslutande sträcka 5.
SS 5 "Välinge": Dagens längsta sträcka, 10.57 km
Med en relativt trygg ledning på 7.8 sekunder begav sig Andersson/Karlsson mot dagens sista sträcka.
Morén hade dock inte gett upp, här skulle det laddas! Dels ett sista försök att nypa dit Robert, men även för att hålla jagande Rydin bakom sig. Morén stod för en imponerande körning på sista sträckan och knep sträcksegern 1,5 sek före Robert och 6 sekunder bakom dagens 3a, Rydin!

Segerekipaget med Co-driver Karl-Gustaf ”Kapten” Karlsson och Robert Andersson.

Vinnare av lördagens fight blev till slut Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson. Seger för tredje tävlingen i rad innebär att Robert går upp i täten i cuptabellen efter årets 5e deltävling. Tvåa, Moren/Hallman och trea, Rydin/Simensen.
Snabbast bland B-förarna i cupen blev Robin Granfors / Andreas Nilsson.
Snabbaste C-förare blev William Binbach före Nyköpings Adam Carlsson.

1. Robert Andersson 25.45.2
2. Marcus Morèn +6.3
3. Jocke Rydin + 15.1
4. Robin Norling + 41.3
5. Robin Granfors + 48,7
6. Simon Pettersson + 53,1
7. Mattias Lagström + 1,01,9
8. William Binbach + 1,13,1
9. Andreas Abrahamson + 1,16,7
10. Adam Carlsson + 1,44,9
Vår ungdomsåkare Anton Larsson, Mk Ratten slutade 4a i sin klass.

Pristagarna på pallen är från vänster Robin Hallman, Marcus Morén, Karl-Gustaf Karlsson, Robert Andersson, Joakim Rydin och Magnus Simensen. Till vänster skymtar fjärdepristagarna Mattias Sundström, Robin Norling.

1300-rallycup tackar Carlstad RC och alla funktionärer för en fantastiskt fin tävling med vägar i världsklass. Nästa deltävling är Heda Gästabudstrofen som går av stapeln den 3 Juni, med start och mål i Vrena.

Vi i 1300RallyCup vill tillsammans med HiQ även passa på att påminna om att ni kan gå in på nedanstående länk och skänka en slant ihop med oss till barncancerfonden och till slutet av 30-årsjubileumsår hoppas vi att vi nått målet på 100.000:-   https://www.barncancerfonden.se/1309422961/


2017-05-10
Rally BILTEMA - Carlstad RC
Äntligen är det dags för gruspremiären för 1300RallyCup. Vinterdäcken har lagts undan och sommardäcken är framtagna, trots att det fortfarande snöar om dagarna. Men till helgen säger prognosen att det ska bli varmare och trots att ”Sola i Karlstad” inte har med vädret att göra så verkar det som att det uttrycket kommer passa ganska bra på lördag. Cirka 45km skall avverkas på 5 sträckor med 20 minuters service efter ss 3 och 4.

Som vanligt är det 1300RallyCup som går ut först i startfältet och de 20 bilar som kommer till start gör det i ordningen efter hur det har gått under vinterns deltävlingar. Trots att Ola Strömberg har börjat visa att han börjar bli gammal och faktiskt missade senaste deltävlingen i Lima på grund av detta så leder han tabellen och går ut först. Nu är det ju än så länge bara minnet som börjat svikta så anledningen till varför han inte kom till start var att han tagit reservdunken med diesel till husbilen och hällt ner i stackars ”Urzula” och tyvärr hittades inte felet innan det var försent. Köra bil kan han fortfarande men han kommer att få jobba hårt för att behålla ledningen även efter helgen, Robert Andersson, Marcus Morén och Joakim Rydin jagar tätt därefter.

Några revanschlystna killar är Mattias Lagström som kommer med en nyrenoverad motor efter vinterns två brutna tävlingar och Simon Pettersson som jobbar hårt mot klockan i garaget efter en avåkning i förra helgens hemmatävling Björn Waldegårds Minne. Första start för året gör Johan Bengtsson och Magnus Westman samt även nykomlingen till cupen Niklas Wiklander, det ska bli spännande att se vad dessa kan hitta på.

Även om bil nummer 20 har passerat behöver man inte misströsta att alla ylande Sukkor redan passerat för vi kommer även att få se Anton Larsson med startnummer 214 i ungdomsklassen avsluta tävlingen.

Cuptabellen inför deltävlingen i Karlstad ser ut enligt följande:  www.1300rallycup.se/cupen/cuptabell

Vi i 1300RallyCup vill tillsammans med HiQ även passa på att påminna om att ni kan gå in på nedanstående länk och skänka en slant ihop med oss till barncancerfonden och till slutet av 30-årsjubileumsår hoppas vi att vi nått målet på 100000:-

https://www.barncancerfonden.se/1309422961/


2017-03-14
Sukkorna rushade i Lima
16 st 1300-rallycup ekipage infann sig vid starten på lördag morgonen. Termometern visade några minusgrader och solen hade redan börjat titta fram när första bil lämnade startplatsen kl 10:01. Tyvärr saknades Ola Strömberg som kämpat på i dagar innan tävlingen för att få ordning på sin motor men tyvärr förgäves.

SS1 mätte upp till ca 1,4 mil där de första kilometrarna är en mindre bergsbestigning. Först ut var Marcus Morén/Robin Hallman som fick se sig slagna med en sekund av Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson. Andreas Abrahamsson/Tobbe Abrahamsson visade upp bra bergsklättrarfärdigheter och kommer in på en tredje plats ca 3 sekunder efter Robban. Det ryktades att Joacim Rydin/Magnus Simensen var på väg mot en riktigt bra tid på SS1 innan det gick lite för fort in i en höger-vänster kombination och det slutade med 18 minuters snöskottning. Tyvärr tvingas Robin Norling/Mattias Sundström samt Vesa Kujanpää/Pasi Jokitalo bryta redan på första sträckan på grund av drivaxelproblem.

SS2 var dagens kortaste och var endast 4km lång. Redan på andra sträckan hade Rydin/Simensen hämtat andan efter snöskottningen och placerade sig på en andra tid, 3 sekunder efter Morén/Hallman som visade upp felfri åkning. Andersson/Karlsson tog tredje platsen, knappa sekunden efter Rydin/Simensen. Fränt här var att placering 5-8 kom in på samma sekund i målet, det är väldigt tajt i 1300-rallycup!

SS3 var den första av dagens två långsträckor. 2,8 mil på vägar som skulle imponera på varenda förare i VM-sammanhang. Andersson/Karlsson tog återigen en imponerande sträckseger framför Rydin/Simensen. Morén/Hallman tog tredjeplatsen och junioren Adam Carlsson/Jens Jakobsson visade upp stabil och snabb körning, vilket resulterade i en fjärde plats.
På SS4 fick 1300-rallycup bilarna varva ur ordentligt på femmans växel. Bred väg gav snabba svängar och här skulle agnarna från vetet skiljas. Inte helt oväntat tog Andersson/Karlsson sträcksegern före Rydin/Simensen. Simon Petterson/Millan Kilman visade hårda takter och tog tredje platsen 0,2 sekunder före Granfors/Morén.

Inför den sista sträckan hade Andersson/Karlsson en betryggande ledning på 13 sekunder före Morén/Hallman. Granfors/Morén hade kört upp sig till en tredje plats 11 sekunder före Abrahamsson x2 samtidigt som Carlsson/Jakobsson endast var 2 sekunder därefter och ytterligare 11 sekunder ner är Pettersson/Kilman. Lite längre ner i listan hittar vi en sekundstrid mellan junioren William Binbach/Thomas Binbach och debuterande men meriterade Tony Hanses/Olle Söder.

Sista sträckan sträckte ut sig till 2,8 mil av varierande vägkaraktär. Nu var det återigen dags att åka lite mer kuperade vägar. Rydin/Simensen visade upp god vilja på att åka fort och kammade hem sträcksegern med 2,3 sekunder för Morén/Hallman. Andersson/Karlsson visade upp säkerhet men med gott tempo och tappade endast fyra sekunder på Morén/Hallman och gick i mål med ett högt jubel där han tydligt markerade hur fränt det var att åka Suzuki trots att han tidigare år suttit i en kit-car Astra. Pettersson/Kilman satte en fjärdetid på sträckan vilket räckte till en fjärdeplats i tävlingen. Granfors/Morén slutade på en tredje plats för andra tävlingen i rad. Abrahamsson x2 tappade en placering men lyckades hålla Carlsson/Jakobsson bakom sig. Hanses/Söder vann sekundfighten mot Binbach x2 och slutade på en 9e plats.

Vinnare av lördagens fight blev till slut Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson och Robert menade på att han fått hålla dödsattack hela tävlingen för att vinna. Samtidigt som övriga deltagare kollar på honom frågande och tänker "vaddå dödsattack, såhär åker vi alltid".

Inte nog med att Lindberg Sweden sponsrade alla dagens 1300Rallycup-ekipage med startavgifter, väl i slutmål applåderade Michael Lindberg åt deltagarnas insatser och hade även dukat upp ett fint prisbord där det delades ut presentpåsar med ett mycket fint innehåll.
1300-rallycup tackar Lima MS och alla funktionärer för en fantastiskt fin tävling och med vägar i världsklass. Nu tar cupen "vårvila" och laddar om till grussäsongen



2017-02-22
30-års jubileumande 1300RallyCup monterar ljusboxarna och åker till Järbo
Järbo MK bjuder in till en mörkertävling med första start kl 17.00 på lördag eftermiddag, JTB Transportservice AB är lördagens tävlingssponsor. Dem pysslar med taxi-verksamhet men även en del kvicka budkörningar och även om vi saknar Johan på startlinjen så är vi enormt glada att han är med oss på detta vis.

16 bilar kommer till start, totalt 122km ska avverkas varav 79km ss som är fördelat på 3 sträckor.  Ola Strömberg och årspremiärande Brittmarie Ålund i kartläsarstolen går ut först i och med cupledning efter två segrar på två deltävlingar och kommer att vara ett jagat ekipage. Närmast efter startar Marcus Morén/Andreas Peters från Kolsva MS, och hade inte Marcus fastnat i en snövall i senaste tävlingen i Bergslags hade kanske startordningen varit den motsatta. En som inte riktigt hade flytet i den förra deltävlingen är Mattias Lagström/ Rickard Forsell och kommer nu riktigt taggade för att blanda sig in i toppstriden. Robin Norling / Mattias Sundström och Christian Granfors / Rickard Andersson är även dom namn som mycket möjligt kan kriga sig in på pallen när vi summerar kvällen. Rykten säger även att Rickards bror Robert Andersson köpt Fräsens gamla sukka, ger upp Opel-åkandet och kommer med i listan bland dom efteranmälda.

I 1300RallyCup är det cuptabellen som avgör startordningen och då Simon Pettersson/Millan Kilman har varit utomlands och laddat krafterna och således gör sitt första framträdande i år så samlar dem ihop fältet som sista bil.

Väderprognosen säger både minusgrader och snöfall i veckan och det ser väldigt lovande ut.
Alla anmälda cupteam hittar ni på www.raceconsulting.com/rally/anmalan/listor och cuptabellen ser ut enligt följande www.1300rallycup.se/cupen/cuptabell

2017-01-29
Stort manfall i Sukkacupen
Hela 16 ekipage kom till start i Grängesberg till årets Bergslagsrally och andra deltävlingen i 1300 rallycup. Att många längtat och sett fram mot den här tävlingen avslöjades bl.a. av att en stor andel hade kvar sina Car-fix streamers i vindrutan sedan finaltävlingen i höstas.

Med en jättefin tävling i ryggen från förra helgen i Stugun var det juniorerna Marcus Morén/Robin Hallman som flög ifrån alla på SS1.
Efter service i Yxsjöberg var det dax för första tremilaren. Då hade redan Lagström, Granfors och Bertilsson fått kasta in handduken.
Morén/Hallman behöll sitt grymma tempo och vann även denna SS (Bara en tiondel efter duktige Hälleforsjunioren Emil Karlsson i sin 300 hästars grH Volvo).

Vid andra serviceuppehållet hade paret en ledning på 22,8 sekunder. Cupens finurliga poängsystem gör dock att det aldrig blir snack om någon bevakning av placeringar då varje sträckplacering betyder väldigt mycket. Så Marcus fortsatte i sitt höga tempo som slutade i en försmädlig avbromsning i ett vägbyte som kostade dem närmare två minuter och ett ras ner till tredjeplatsen efter paret Andreas och Tobias Abrahamsson.
Strömberg/Törngren fick nu ledningen till skänks medan Morén laddade friskt och lyckades avancera till en andraplats på sista sträckan.

Sju ekipage tvingades bryta så sista Sukkaekipage i mål blev 9:e placerade Linda Persson/Kalle Kronkvist. Längre upp utspelades det i vanlig ordning heta duster. 4:e placerade senioren Anders Nystedt med Björn Wulf i högerstolen fick på sista sträckan tack vare trilskande motor släppa förbi sig juniorerna Adam Carlsson/Jens Jakobsson.

1300 RallyCup vill särskilt tacka Bergslagsklubbarnas arrangörsstab som hade is i magen och vågade säga "vi kör" trots mildvädersperioden i början på veckan. Ett kanonrally blev det till slut tycker vi i cupen. Ett stort Hurra även till Micke på Carfix som stöttade samtliga startande generöst. Nu tar cupen en liten paus för att förhoppningsvis drabba samman igen i Järbo den 25:e februari för ett mörkerrally.

Resultat här: http://www.raceconsulting.com/rally/resultat/resultat.jsp?tavling=1039&urval=granskad.deltar.tavlingsklass27162&rubrik=Klassresultat&underrubrik=1300%20RallyCup

Tabell här: http://www.1300rallycup.se/cupen/cuptabell.shtml

1300 RallyCup.   Mycket Rally för Pengarna

Ola Strömberg/Tom Törngren på väg mot andra raka vintersegern.
Foto: Stefan Pettersson


2017-01-26
Jubileumsår för Sukkacupen
Äntligen är det dags för Bergslagsrallyt att göra comeback. Tyvärr har man ju tvingats ställa in de senaste åren pga mildväder. Nu ser det ändå ut som om kylan är tillräcklig för att behålla den snö och is som bildats uppe i Bergslagsskogarna. Först ut efter ungdomsåkarna kommer sexton stycken ettriga Sukkor. Farten blir nog inte svindlande då vi kör med 4,5 mm dubbutstick på enhetsdäck. Allt för att minska kostnaderna. Fler vinnare blir arrangören och de bakomvarande tävlande då vägbanan slits betydligt mindre. 
 

Först ut går förra helgens segrare Ola Strömberg med sin Urzula. Den här gången lotsad av Tom Törngren från Nässjö. Sedan följer man årets tabell ner t.o.m. Vesa Kujanpää. Därefter seedas de nytillkomna efter fjolårets slutresultat och allra sist kommer dem som inte varit med tidigare.

Totalt 18 mil ska avverkas varav hälften består av fyra stycken specialsträckor där ingen är under milen. Den här gången med möjlighet till 20 min service efter varje SS. Vägarna ser enligt uppgift bra ut. Det är nog bara de höga snövallarna som fattas. För er som vill ha levande info tar med er grejor så ni kan lyssna på (Sukkaradio?) RallyLive via SBF-play. Per och Jonna är ute och Sebbe såklart i studion.

1300 RallyCup.  Mycket Rally för Pengarna

Andreas och Tobias Abrahamsson är färdiga för sin vinterpremiär i Sukkacupen.

Juniorledaren Marcus Morén ser fram emot att få jaga gubben Ola på Lördag i sin Mary.


2017-01-22
SOLABOLA
I lördags avgjordes första deltävlingen i 1300 RallyCup i Z-trofén, Stugen.
Endast sju ekipage valde att åka de många milen upp för att om möjlig få åka på snösäkra vägar.
Tre av dem hann faktiskt med att känna lite på föret hos Depå Grande redan på fredagen. Viktigt att hitta den rätta känslan för i första hand bromspunkterna.
Eftersom man i Cupen bestämt att köra med enhetsdäck (som kostar hälften av de andra) och dessutom med begränsat dubbutstick (till förmån för arrangörer och egna plånboken) som visserligen håller längre men ger lite sämre fäste.
Säkert en Aha-upplevelse för några.
Snösäkerheten svajade betänkligt på lördagen när termometern visade plusgrader och ett lätt duggregn föll. Men det skulle visa sig att det blev riktigt vinteråka av trots allt.

SS1 var enbart 1,7 kilometer lång och låg precis i utkanten av Stugun. Den var av Byvägskaraktär och hade några kluriga svängar som helt klart gjorde den värd att åka.
Här var fjolårstrean Joacim Rydin/Magnus Simensen imponerande snabbast trots rattrosten, tätt följda av Juniormästarna Marcus Morén/Robin Hallman.
Samtliga sju tog sig igenom och var nu laddade för en tremilare ute i skogen.
Här var veteranen Ola Strömberg tillsammans med tillfällige kartläsaren Victor Johansson från Ryd snabbast tätt följda av Rydin/Simensen. De första tog dock över ledningen med futtiga två sekunder.
Efter dem blev det ännu jämnare då Morén/Hallman åkte lika på tiondelen med Joakim Hiljeström/Benny Holmstrand. De förstnämda höll dock tredjeplatsen med hela sju tiondelar före fjärdeplacerade Hiljeström.
Bakom denna kvartett utspelades den tredje duellen. Robin Granfors/Andreas Nilsson (nya för i år) passerade Vesa Kujanpää/Renata Njegovec och höll femteplatsen med en hel tiondel tillgodo.
Tyvärr blev denna sträcka avkortad till ”endast” drygt två mil men det var ingen som klagade på det.
Nu var det dags för en halvtimmes service för att sedan ge sej i kast med den dryga tre mil långa SS3.
Ola och Victor höll Rydin/Simensen stången och kunde kassera in vinsten. I fighten om tredjeplatsen var det Morén/Hallman som höll huvudet kallast och klarade av alla blindskär på den snabba och omväxlande sista sträckan trots att man denna gång hade nackdelen av att åka först och spåra. Resten av Sukkagänget åkte faktiskt av och fick använda snöskyfflarna.
Bäst att skotta var Anders Nystedt/Björn Wulf som nu tog hand om fjärdeplatsen framför Hiljeström/Holmstrand och Granfors/Nilsson.
Vi i 1300 RallyCup vill tacka Depå Grande och Stuguns Motorklubb för en trevlig tävling och ett fantastiskt bemötande. Nu håller vi tummarna för att Bergslagsrallyt inte regnar bort.

Ambitiöse co-drivern Victor Johansson tillsammans med Ola Strömberg vid hans Urzula poserar stolt. Foto: Stig-Åke Hedmark

Resultat återfinner ni här: http://www.resultatservice.com/rally/2017/z-trofen_stuguns_mk/resultat/1result.html

Cuptabellen här: http://www.1300rallycup.se/cupen/cuptabell.shtml

1300 RallyCup: Mycket Rally för Pengarna.





HEM Bild- Mediagalleri
Följ oss
på Facebook

© 1300 Rallycup
Org. nr: 802463-3755
BG 822-4073
Swish 1235351465
e-post. styrelsen@1300rallycup.se

Om kakor (Cookies)

Webmaster:

Produktion: <beki>
SUZUKI 1300 Rallycup Press
Föreningen 1300 Rallycup Forum
Nyheter Translate