Suzuki 1300 Rallycup
HEM 1300 Rallycup Föreningen 1300 Rallycup Nyheter Bild- Mediagalleri Press Forum Select language
   Nyheter och rapporter 2019 Nyheter från tidigare år


2019-10-07
1300 RallyCup har avslutat året
Årets Suveräna segrare heter Joacim Rydin/Magnus Simensen. Redan när det återstod två deltävlingar hade de med sin fart och säkerhet säkrat 2019 års cupseger. Noterbart är att de tävlade på billiga regummeringar på sin trettiotvå år gamla Suzuki Mk etta. Helt i cupens anda ”mycket rally för pengarna”. Tvåa och segrare i Juniorcupen blev Anton Larsson/Jim Hilmersson efter en jämn kamp med i första hand Hugo Johansson/Tommy Svensson. Mellan dem lyckades dock senioren Rickie Hillesjö med unga My Wessel tränga sig in och således bli trea i den totala cuptabellen. Men bland juniorerna var det alltså Hugo och Tommy som tog hand om silvret.
Unge Calle Carlberg med pappa Torbjörn i högerstolen hade en teoretisk, men inte omöjlig, chans att ta segern bland juniorerna och t.o.m. bli trea totalt. Calle körde förra året ungdomsrally med den äran. Med färskt körkort och en C-licens anslöt han i år till vår cup och gjorde genast stort intryck genom att byta sträcksegrar med erfarna teamet Rydin. Snabbt körde de upp sig till A-förare och utmanade verkligen om cupsegern. Tyvärr fick de ett mystiskt motorfel i Kullingstrofén som var svårupptäckt. I brist av tid i sitt tävlingstäta program fick de välja åka med sin grupp F Volvo istället. Självklart framgångsrikt där med. Men lämnade således walk over på ett par cuptävlingar. Det blev samtidigt anledningen till att Rydin kunde säkra segern så tidigt.

Till finalen i helgens Rikspokal hade felet upptäckts och åtgärdats så nu anslöt de igen för att om möjligt förbättra sin tabellposition.

De inledde med att vara juniorsnabbast på SS1 men totalt var det omöjlige Rydin som var snabbast före Jan Erik Eriksson. På SS2 tog Jan Erik/Tim Hammarström hand om sträcksegern före Carlberg med Rydin strax efter. Hittills hade Calle tagit full pott bland juniorerna och juniorcupsegern låg inom räckhåll. Så blev det nu inte då en oljeslang släppte nära målet på tredje och sista specialsträckan. Calle slog föredömligt snabbt av tändningen och rullade in till vägkanten. Sannolikt räddade han motorn med den snabba manövern medans segerchanserna bokstavligen rann ut i sanden. Sista sträckan vann nu team Rydin men inte med mer än att Jan Erik och Tim kunde hålla undan in i mål. Där tog de alltså sin första delseger för i år. Trea blev nu Anton Larsson/Jim Hilmersson och säkrade alltså därmed sin juniorcupseger.

Efteråt samlades alla teamen med sin servicepersonal hos Abbe på närliggande restaurang Vivalla för att hålla sitt årsmöte i föreningen 1300 Rallycup. En delvis ny styrelse valdes där faktiskt just Joacim Rydin enhälligt valdes till ny ordförande. Sedan blev det rejäl middag för det ca femtio personer stora gänget och naturligtvis prisutdelning.

Priset till yngste närvarande poängtagaren gick till ungdomsåkaren Philip Lindskog/Daniel Suvala. De fick även mottaga ett par större pokaler för sin seger bland cupens utbildningsåkare. Att de förtjänar pokalerna råder ingen tvekan om. Faktiskt hade de placerat sig TREA bland ALLA cupåkare i Rikspokalen! Före alla juniorer och dessutom körde de ju självklart utan noter!

Överraskningspriset till dem innebar fria starter i nästa års ”Sukkacup”. Något som även juniorsegrarna Anton och Jim fick mottaga. Segrarna Rydin/Simensen fick tacksamt nöja sig med fria starter i 2020 års vintertävlingar. En fin lysarmatur från ELis Installationer AB fick bli plåster på såren.
Under middagen berättade avgående ordföranden om några rallyepisoder från tiden innan många av årets cupdeltagare ens var födda. Men höjdpunken blev när fjolårsvinnaren och tillika årets Svenska Mästare med familj i egen hög person tog sig tid att personligen komma dit och överlämna ”Bröderna Båges” vandringspokal till Joacim. Han fick naturligtvis berätta om sin framgångsrika SM-säsong tillsammans med sin ”Kapten” och även ge några väldigt nyttiga råd till framförallt cupens yngre deltagare. Säkert fick några av dem lite att fundera på. Avslutningsvis tackade avgående ordföranden för tiden som varit och önskade att cupen skulle fortsätta enligt sitt motto ”mycket rally för pengarna” samt önskade nya styrelsen lycka till helt övertygad om att de kommer jobba på i samma anda.

Vid tangenterna:
Ola Strömberg
fd. Ordförande.


2019-10-02
Final i 1300 RallyCup 2019
Flitige producenten av gamla fina rallyfoton i FB-gruppen ”Rally från förr”, Michael Lindberg från Edsbyn är ju en f.d. Örebroare och har därför valt att exponera sitt varumärke LINDBERGS på alla tretton deltagande Sukkor i SMK Örebros Rikspokalen.
Vinnaren var faktiskt redan korad före näst sista deltävlingen i Nora då Joacim Rydin/Magnus Simensen samlat ihop ointagliga 319 poäng redan i Skilling500. Kampen hade kunnat varit jämnare om inte svåraste motståndaren i form av mycket snabbe junioren Calle Carlberg med pappa Torbjörn i högerstolen fått stopp på bilen i Kullingstrofén. Felet var klurigt att finna så de fick göra omprioriteringar och körde istället några tävlingar (framgångsrikt där med) med sin Volvo 940 grF. Nu är felet åtgärdat så det blir framhjulsdrivet i helgen. Åt Team Rydin kan de inget göra men har en reell chans att avancera upp till andraplatsen. Dels p.g.a. sin kapacitet och dels därför att tvåorna Anton Larsson/Jim Hilmersson och treorna Ricardo Hillesjö/My Wessel måste räkna bort en tävling var till skillnad från Carlberg. Frågan är hur motiverad Rydin är att satsa fullt? Likaså alltid snabbe Jan-Erik Eriksson/Tim Hammarström med lånad bil. Larsson/Hilmersson lär få gasa ordentligt om de ska behålla sin andraplats i tabellen. Dessutom har de en förstaplats i Juniorcupen som är hotad av Hugo Johansson/Tommy Svensson. Men så snart de kört över startrampen har de eliminerat Carlberg från det hotet. Hugo och Tommy har chans på seger men misslyckas de totalt så går Calle och Torbjörn förbi. Således kan mycket hända bakom segerekipaget Rydin.

Bland 1300 Rallycups ungdomsåkare (utbildningsrally) står segern mellan Marcus Persson/Mikael Persson och Philip Lindskog/Daniel Suvala. Persson leder med sina 181,99 poäng före Lindskogs 135,66. MEN… Av någon anledning har Team Persson valt att köra en VOC i Rikspokalen och lämnar mer eller mindre walk over till Lindskog. De behöver bara köra runt tävlingen på ett säkert sätt och ta bilen i mål så inkasserar de 54 poäng och passerar därmed Marcus! Hur tänkte man här?

Mycket poäng tycker ni kanske. Men i Sukkacupen har vi använt oss av detta system i en mängd år och alla är nöjda. Fem poäng för att ha startat (bara det en prestation som ska uppmuntras tycker vi). Tjugotvå poäng börjar sen skalan på och går progressivt neråt. Inte nog med det, ytterligare lika många poäng går att köra in om man vinner alla sträckor. För Rikspokalen gäller 7,33 poäng för SS seger. Det betyder att VARJE SS är viktig. Sen får ALLA som tagit målflagg fem poäng oavsett placering. Att ta bilen i mål ska premieras. Om Rally VM använde sig av ett liknande system så skulle man få bort detta med att åka sakta för att spara däck till Powerstage. I Sukkacupen är VARJE SS en Powerstage. Får man en punka eller liknande så rasar man normalt i resultatlistan med stor poängförlust som följd. Här kan man plåstra såren genom att fortsätta kämpa och plocka SS-poäng.

Efter tävlingen samlas vi för årsmöte i 1300 Rallycup med middag och prisutdelning. Sedan blir det välbehövlig paus fram till Januari 2020 då trettiofjärde cupsäsongen börjar.

2019-09-11
Näst sista deltävlingen i 1300 RallyCup 2019
Näst sista deltävlingen i 1300 rallycup 2019 körs nu på lördag i Noratrofén.

Elva ”Sukkor” på plats.

Dock utan redan klara mästarna Joacim Rydin/Magnus Simensen och tvåorna Calle och Torbjörn Carlberg. Den här gången lägger vi favoritskapet på veteranen Jan-Erik Eriksson. Den här gången tar han med sig unge codrivern Anton Persson från Eskilstuna. Alltid roligt när erfarna delar med sig till ungdomen.

Bland Juniorerna är det flitigt tävlande Anton Larsson/Jim Hilmersson som skaffat sig övertaget. De har nu chans att stärka den positionen ytterligare samt att avancera upp till en andraplats efter Rydin i totallistan. Även juniorerna Hugo Johansson/Tommy Svensson har fina möjligheter att avancera. Trevlig läsning i programmet där vi ser att hela fyra utbildningsekipage kör Suzukibilar och kommer säkert försöka vara snabbare än hemmaföraren Isak Vikman i sin VOC.

Resultaten hittar ni på lördag hos raceconsulting.com


2019-08-13
Hej Sukkavänner!
Till finaltävlingen Rikspokalen har vi en tävlingssponsor. Det borde vi haft till varje deltävling men så är tyvärr inte fallet. Därav det lägre deltagarantalet i år är min gissning. 

Så här går det till vid anmälan till rikspokalen som alltså Sponsras av LINDBERGS i Edsbyn:

Anmäl er på vanligt sätt och i god tid. Betala ingen anmälningsavgift men, BETALA ev noter direkt till arrangören. 

I gengäld kräver vi en Lindbergslogga i vindrutan och att dörrdekalerna är på plats. Kolla med våran Ricardo Hillesjö som ansvarar för dem. 

INNAN anmälan går ut ska tusen  respektive trehundra kronor ha satts in på föreningens konto beroende på om man är senior eller junior. Ungdomsåkare betalar inget. Kör man utan dessa dekaler så betalar man hela startavgiften själv. 

Kom ihåg att sätta av HELA den lördagskvällen då vi kommer att ha vårt årsmöte samma kväll efter tävlingen. Närmare detaljer kommer publiceras senare. 

Mvh
Ordföranden
Ola Strömberg


2019-06-09
Summering av 1300 RallyCup efter L-E Thorps Memorial 2019.
Att det blev ett rally att lägga på minnet var det ingen tvekan om. Riktigt svårt förstå faktiskt hur Säffle MC hade lyckats få ihop det med hela nio sträckor varav den sista mitt i centrum vilket bara det kräver många extra funktionärer. Vi i Cupen tar av oss hatten och bugar för alla er som bidragit till att göra detta häftiga arrangemang möjligt. Självklart förstår vi att många av grannklubbarna har bidragit. Det är ju helt nödvändigt nuförtiden. Men NIO sträckor där ingen kördes två gånger! Det är otroligt imponerande. Inte så långa kanske men med kvalitet.

I vårt gäng var nog många nyfikna på hur kampen skulle gå mellan rutinerade Joacim Rydin/Magnus Simensen och unge Calle Carlberg med sin pappa Torbjörn. Lite extra roligt och faktiskt en aning ovanligt att en junior behåller sin farsa kvar i högerstolen efter att körkortet har hämtats ut. Kul med ett riktigt familjeteam. Jocke har inte tappat en sträckseger i de tävlingar han hittills deltagit i. Men redan på SS1 blev den sviten bruten. Calle var fyra tiondelar snabbare och snodde högsta poängen på sträckan. Comebackande Jan-Erik Eriksson/Tobbe Abrahamsson trea. Tyvärr fick Robin Granfors kasta in handuken direkt efter SS1 då den av storebror lånade bilen inte gick som den skulle. Innan dess hade det skruvats halva fredagsnatten med en trilskande växellåda i hans egen bil. Surt när man kämpat så.

Vid servicen efter två sträckor så ledde Calle efter ytterligare en knapp seger med 1,4 sekunder före Rydin. Trea JanE och imponerande fyra var Anders Nystedt med sonen Björn. Anders som är dryga 70 bast har nyligen genomgått flera besvärliga operationer så detta var en grym prestation. Men i sitt rätta element så…  Bak i fältet hade Ricardo Hillesjö/My Wessel sin egen sekunduppgörelse med Erik Björklund/John Klintberg. Här skilde det sju tiondelar till Rickies fördel. Han åker med en AppK Suzuki med standardlåda och tränar inför MSR. Björklund o Klintberg de delar bil och brukar turas om att köra cuptävlingarna. Kul är en viktig ingrediens i vår cup.

På SS3 gjorde Anders Kolberg en kullerbytta och hindrade JanE en aning. Enligt info är bilen redan isärplockad hemma i garaget! Calle fortsatte att sätta myror i huvudet på Rydin med ytterligare en sträckseger.

På SS4 gjorde Rydin ett riktigt ryck och tog sig med sin första sträckseger förbi Calle. Junioren Anton Larsson tog sig förbi Nystedt och Erik Björklund vände på steken och var nu före Hillesjö

Efter SS5 var ställningen följande:
Calle Carlberg  19:54,8 (Jo han bröt tillbaka!)
Joacim Rydin    19:55,1
JanE Eriksson    20:23,5
Anton Larsson  20:50,6
Anders Nystedt 21:35,0
Juha Liimatainen 21:48,1
Ricardo Hillesjö 22:01,3
Emil Fröberg        22:02,7
Erik Björklund    22:09,4

SS6 blev Jan-Eriks Waterloo då en drivknut släppte och inte längre ville vara med. Rydin sträcksnabbast och ledde nu för andra gången. Nu med fyra tiondelar! Fröberg hittade fart och avancerade upp till en femteplats. SS7 vanns med hela tre sekunder av Rydin. Här gav Anton Larssons växellåda tyvärr upp. Calle vann åttan.

Så vid servicen efter SS8 såg det ut så här:
Rydin 32:17,4
Carlberg 32:19,2
Nystedt: 34:54,8
Fröberg: 35:16,1
Hillesjö: 35:35,8
Björklund: 35:41,0
Liimatainen: 35:59,5

På sista häftiga stadssträckan höll Joacim Rydin precis undan för starkt spurtande Calle och klarade segern med en halv sekunds marginal. Då ska vi veta att Jocke kört med ett trilskande växelreglage som faktiskt hoppat isär helt på SS4 med fyrans växel i. De är nog extra glada idag att de hittade en bult att sätta dit.
Calle bör vara en mycket nöjd junior som nu leder tabellen övertygande. För att inte tala om juniortabellen där han är totalt överlägsen.

För våra Ungdomsåkare Marcus Persson och Philip Lindskog gick det riktigt bra tills det slutade av okänd anledning efter SS 7 respektive SS 6.

Detaljerade resultat hittas på www.raceconsulting.com
Tack än en gång för en fantastiskt uppskattad tävling!
Nu uppehåll till den 3/8 då vi kör deltävling nr7 i anrika Kullingstrofén, Herrljunga.


2019-06-06
Fjärde deltävlingen i 1300 RallyCup 2019.
Många är förväntansfulla och spända inför Säffle Motorklubbs ambitiösa arrangemang nu på lördag som körs till minne av framlidne Lars-Erik Thorp.
Fjorton Sukkaekipage på startlinjen, varav av två ungdomsåkare som tyvärr får starta sist. 1300 RallyCup är stolta och glada att få vara med som ”föråkare” och förhoppningsvis sopa undan lite rullgrus innan Det häftiga startfältet i Svenska Rallycupen tar vid.

Tabelltoppen består till stor del av nya namn då några lämnat för att gå vidare i SM eller annat.
Lite överraskande är det ändå att unge Calle Carlberg som senast förra året körde ungdomsrally med sin pappa Torbjörn nu som färsk C-förare leder tabellen. Där finns det minsann talang!

Frågan blir om han kan hålla undan för mer rutinerade Joacim Rydin som inte missat en enda sträckseger i de tävlingar han och Magnus Simensen ställt upp i. Men faktum kvarstår att precis som i SM så är det juniorer som dominerar i toppen av tabellen. Lite av dark horse är alltid snabbe Jan-Erik Eriksson som efter ett par års uppehåll tillsammans med Tobias Abrahamsson nu återigen ger sig med i leken. Hur snabbt blir man av med rattrost?

På lördag eftermiddag vet vi.

”Mycket rally för pengarna”

 

 




 
 
 

HEM Bild- Mediagalleri
Följ oss
på Facebook

© 1300 Rallycup
Org. nr: 802463-3755
BG 822-4073
Swish 1235351465
e-post. styrelsen@1300rallycup.se

Om kakor (Cookies)

Webmaster:

Produktion: <beki>
SUZUKI 1300 Rallycup Press
Föreningen 1300 Rallycup Forum
Nyheter Translate