Suzuki 1300 Rallycup
HEM 1300 Rallycup Föreningen 1300 Rallycup Nyheter Bild- Mediagalleri Press Forum Select language
   Nyheter och rapporter 2018 Nyheter från tidigare år


2018-10-11
Ordföranden har ordet

Då kan ytterligare ett tävlingsår läggas till handlingarna.
Vilka som vann och inte vann samt varför känner ni ju redan till. I övrigt hoppas jag ni hittar det mesta på vår hemsida som nu måste uppdateras inför 2019 års säsong.

Vid årsmötet kom inga önskemål om förändringar fram så jag tar det som att ni varit nöjda med era egna beslut samt styrelsens arbete. Våra speciella regler och poängsystem är ju lite unika men fungerar utmärkt även om det naturligtvis är lite krångligare att räkna poäng på vårat vis.
Vi gynnar ju även ungdomsåkarna genom att vi i föreningen betalar deras startavgifter.

Lite nya personer har tillkommit i vårt styrelsegäng då några lämnat oss.
Jag som ordförande sitter kvar ännu ett år då vi alla väljs med två års intervall. Så gör även vice ordföranden Joakim Rydin och suppleanten Robin Granfors.
Nyinvalda på två år är Vesa Kujanpää, Mattias Dahl och Suppleanten Robert Bertilsson.
Vi skall så gott vi kan se till att alla hjälps åt med de olika uppgifterna som förekommer i vår verksamhet. Det är faktiskt så att styrelsen inte ska göra jobbet. Det skall medlemmarna göra tillsammans.

En förutsättning för att kunna köra en Cup är att vi har lämpliga deltävlingar. Önskemålet att få köra först (gärna efter debutanter och ungdomsåkare dock) kommer vi hålla väldigt hårt på. Våra små bilar är inte lämpliga att åka i spår med. Dels p.g.a. hållbarheten men också spårvidd som inte stämmer med övriga bilar. Vinterkalendern är till 75% klar och kommer snart upp på vår hemsida.

Vid sponsrade tävlingar betalar alla juniorer enbart 300 kr medans vi övriga (och fattiga pensionärer) betalar 1,000 kr. MEN… Detta kan vi ju bara göra när vi har tävlingssponsorer. Om vi bortser från själva tävlingarna och en bra kalender så anser jag att det absolut viktigaste för vår Cup och den som särskiljer oss från alla andra cuper är just detta med tävlingssponsorer. Jag anser att vi ska lägga mycket mer aktiv kraft på att försöka knyta tävlingssponsorer till oss. Då menar jag inte att jag ska göra det, utan ni. Om varje team hade fixat en sådan förra säsongen så hade vi haft problem med för många sponsorer. Men om TRE team tillsammans kan finna var sin så hade vi haft tio förra säsongen. Detta tycker jag ska vara allas viktigaste bidrag till vår cup. Det handlar om att erbjuda något som en sponsor är beredd att betala upp till max trettio tusen kronor för om tillräckligt många startar i just den tävlingen (Man betalar alltså våra startavgifter i aktuell tävling). Sponsoravtal finns att få från oss i styrelsen så snart vi har hittat en sponsoransvarig.
EN nöjd sponsor har vi redan för 2019. Det är Michael Lindberg med sitt Team LINDBERG i Edsbyn.
Nu är det bara att fylla på.

Jag kan även meddela att den väldigt långa processen med att få lite fler delar godkända i grN för våra bilar verkligen är på gång. Det gäller bara att visa stort tålamod och smidighet mot våra tekniskt ansvariga på förbundet. Det handlar bl.a. om andra spindlar bak till våra MK2:or (finns ej att få tag på Gti längre) och framskärmar i glasfiber till våra MK1:or av samma orsak. Snart så…

Nykroppa i Oktober 2018
Ola Strömberg


2018-10-07
Finaldags för 1300 RallyCup

Redan klara mästarna Robert Andersson/Carl Gustaf Karlsson kom till start utan att egentligen behöva det då de redan förra söndagen säkrade sin totala vinst i 2018 års 1300 RallyCup. Frågan var nu istället hur ordningen skulle bli efter dem. Pallplatserna för paren Ola Strömberg/Brittmarie Ålund och årets raketer William Binbach/Victor Johansson var redan säkrade men inte ordningen. Nu skulle det avgöras i Rikspokalen liksom en mängd placeringar i den slutliga tabellen.

Redan dryga fyra kilometer efter starten vid Kvinnerstaskolan började första nio kilometer långa klassiska och utmanande Dyltastigen, just vid Dylta Herrgård.
Först ut var självklart tabellettan Robert Andersson följd av Ola Strömberg. Här höll Ola på att ödelägga hela sin och Brittmaries tävling genom ren ouppmärksamhet. Han missade nämligen ta in Brittmarie’s Skarpa högersväng och hade alldeles för hög fart ur föregående kurva. Det slutade med en rejäl avåkning ut bland buskar och sly. Tur för paret så fanns det som vanligt väldigt mycket publik på plats i skogen som var utomordentligt snabba att putta tillbaka veteranerna på vägen igen. Bara ett tjugofemtal sekunder förlorades även om det är ett ljusår i Sukkakretsar.

Tillbaka vid servicen kunde inte oväntat konstateras att Robert/Kapten tagit ledningen.

Så här såg det ut:

Robert Andersson: 5:58,8  
William Binbach B (J): 6:02,0  
Anton Larsson C (J): 6:09,6  
Andreas Abrahamsson: 6:14,7  
Ola Strömberg:                 6:25,8  
Ricardo Hillesjö:              6:26,9  
Vesa Kujanpää C:           6:30,7  
Hugo Johansson U:       6:31,3 Ungdomsrally
Erik Björklund C:             6:43,7  
Rolf Andersson B:           6:49,7  
Oscar Svahn U:               6:52,0 Ungdomsrally
Ulf Örnevik C:                  7:24,4  

Stämningen var god vid servicen. Egentligen bara Binbach som hade problem med styrningen på sin bil men det fixades till. Ja och så Uffe Örnevik förståss som återigen tog sin Mats ur skolan.

Nu gav sig karavanen ut till Järletrakten där faktiskt de boende i gårdarna nästan slåss om vart rallyt ska dras fram varje år. Fantastisk inställning. Här skulle SS2 köras.

Ola höll sig på vägen denna gång men fick se sig frånåkt av både Robert och William med mer än femton sekunder på fjortonkilometerssträckan. Ja de två åkte faktisk helt sekundlika. Ren utklassning alltså.

På väg till sista SS3 såg det ut så här:

  SS1  SS2 Tot  
Robert Andersson: 5:58,8  9:23,0 15:21,8  
William Binbach B (J): 6:02,0 9:23,0 15:25,0  
Anton Larsson C (J): 6:09,6 9:51,6 16:01,2  
Ola Strömberg: 6:25,8  9:38,7 16:04,5  
Andreas Abrahamsson: 6:14,7 9:54,7 16:09,4  
Ricardo Hillesjö: 6:26,9 10:14,1 16:41,0  
Vesa Kujanpää C:  6:30,7  10:15,4 16:46,1  
Hugo Johansson U: 6:31,3 10:25,7 16:57,0  Ungdomsrally
Erik Björklund C: 6:43,7 10:41,6 17:25,3  
Oscar Svahn U:  6:52,0 10:52,8 17:44,8 Ungdomsrally
Rolf Andersson B:  6:49,7 11:01,7 17:51,4  

Strömberg hade avancerat en placering och var nu fyra. Viktigt dock med alla individuella sträckpoäng som delas ut. Alla fick ge järnet.

Så dags för sista SS3. Det enda drastiska som hände var att Vesa Kujanpää/Magnus Nilsson i sin fight med bl.a. Hillesjö gjorde en kullerbytta och stukade till sin Vera ordentligt med tre minuters förlust till följd och en massa jobb framöver. Juniorerna Wiliam/Victor slog här Robert/Kapten med sex tiondelar och erhöll 7,33 viktiga sträckpoäng. De hade nu samlat ihop 19,33 SS poäng mot Robert’s 20,66. Ola hade bara fått ihop 14.

Slutresultatet blev detta:

  SS1  SS2 SS3 Tot
Robert Andersson: 5:58,8  9:23,0 6:24,6 21:46,4
William Binbach B (J): 6:02,0 9:23,0 6:24,0 21:49,0
Ola Strömberg: 6:25,8 9:38,7 6:28,2 22:32,7
Anton Larsson C (J): 6:09,6 9:51,6 6:39,0  22:40,2
Andreas Abrahamsson: 6:14,7 9:54,7 6:43,0  22:52,4
Ricardo Hillesjö: 6:26,9 10:14,1 6:51,1  23:32,1
Hugo Johansson U: 6:31,3 10:25,7 7:02,1 23:59,1
Erik Björklund C: 6:43,7 10:41,6  7:03,7 24:39,0
Oscar Svahn U:  6:52,0 10:52,8 7:22,0 25:06,8
Rolf Andersson B: 6:49,7 11:01,7 7:23,2  25:14,6
Vesa Kujanpää C:   6:30,7 10:15,4 10:11,6 26:57,7

Så hur gick det nu med poängen? Jo så här kan det se ut på en tävling.

startP

SSP1

SSP2 

SSP3 

SSP

resultat

TP

MålP

Totalt

Robert Andersson A

5

7,33

7,33

6,00

20,66

21:46,4

22

5

52,66

Willian Binbach C (J)

5

6,00

6,00

7,33

19,33

21:49,0

18

5

47,33

Ola Strömberg A   

5

4,00

5,00

5,00

14

22:32,7

15

5

39,00

Anton Larsson C (J)

5

5,00

4,33

4,33

13,66

22:40,2

13

5

36,66

Andreas Abrahamsson

5

4,33

4,00

4,00

12,33

22:52,4

12

5

34,33

Ricardo Hillesjö B

5

3,67

3,33

3,67

10,67

23:46,2

11

5

31,67

Erik Björklund C

5

3,00

3,00

3,33

9,33

24:39,0

10

5

29,33

Vesa Kujanpää C

5

3,33

3,67

2,67

9,67

26:57,7

8

5

27,67

Rolf Andersson B

5

2,67

2,67

3,00

8,34

25:14,6

9

5

27,34

Ulf Örnevik C

5

2,33

0,00

0,00

2,33

07:24,4

0

0

7,33

Robert kunde fått ihop max 54p men nu snodde William en sträckseger och därför fick William lite mer och Robert lite mindre. Enkelt uttryckt. Vinner man rubbet får man mycket poäng. Vinner man genom att vara 2:a o 3:a på sträckorna får man mindre. Rättvist tycker vi. Leder man med mycket kan man köra försiktigt men då förlora lite poäng eller fortsätta försöka ta fullt. Bara att själv välja.

Får man en punka eller kör av som Ola så är inte hoppet ute. Man kan alltid fortsätta försöka plocka maxpoäng på följande sträckor (som man ju då även tar från sin konkurrent). Det stimulerar att inte ge upp. Vesa Kujanpää blev inte lottlös trots sin rullning. Uffe Örnevik bröt efter första men blev inte helt lottlös. Han fick fem poäng för att han startade och 2,33 på SS1. Bättre än inget. Alla som kommer i mål får fem poäng. Att fullfölja är alltid en prestation. Så här har vi kört i Cupen i flera år och har inte för avsikt att ändra. Funkar kanon.

Slutresultatet i Cupen då?

Det hittar ni på www.1300rallycup.se/cupen/cuptabell.shtml

Årsmöte med prisutdelning och middag höll vi hos Abbe på Restaurang Vivalla i Örebro i lördags kväll. Nu blir det tävlingspaus med planering för 2019.

Vi i SukkaCupen vill tacka alla fantastiska arrangörer som välvilligt låtit oss vara med samt alla generösa sponsorer som stöttat oss.

Tack för i ÅR!

2018-10-04
Finaldags för 1300 RallyCup

Det har blivit tradition att köra ”Sukkafinalen” i SMK Örebros Rikspokalen. Dels för att det är en mycket populär tävling. Det är bara att titta på deltagarantalet. Att vi i 1300 RallyCup trots det tas emot med stor generositet är säkert en av anledningarna. Lite speciellt är det nog att här har de flesta åkt så många gånger att ingen har egentlig fördel av ”hemmabana”.

I Cupen är vi tretton startande ekipage varav 2 st Ungdomsåkare. Bland de övriga elva så återfinner vi ett par riktiga favoriter. Det är Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson. Skälet är enkelt. De såg redan i söndags till att för andra året i rad bli 1300 RallyCups segerherrar. Med sina 347,95 inkörda poäng har de säkrat sin vinst då ingen kan skrapa ihop fler pinnar. Det betyder att de kan behålla RallyPROdukters vandringspokaler ytterligare ett år. Bara att klistra dit ett par nya namninskriptioner. Men sportsmän som de är så ställer de ändå upp i årets Rikspokalen. En möjlighet för oss andra att försöka vara snabbare än dem och revanchera …eller förnedras.

Oldtimerparet Ola Strömberg/Brittmarie Ålund har faktiskt chansen att bli tvåa i cupen ytterligare en gång. Förra året och 2013 var de det senast efter vinsten 2011. Men de kommer att få kämpa om det. Juniorerna William Binbach/Victor Johansson kommer knappast ge bort placeringen gratis. I övrigt är de skötsamma ungdomarna väldigt artiga men när det kommer till tävling är det något helt annat. I cupen har vi sett deras fantastiska utveckling.

Det ser ut som även paret Andreas och Tobias Abrahamsson sitter säkra med sin fjärdeplats då största hotet Joacim Rydin/Andreas Simensen tyvärr saknas i anmälningslistan. Sjätteplatsen lär det dock bli strid om ända in på mållinjen av tre ekipage. Vesa Kujanpää/Magnus Nilsson håller den nu men kommer att uppvaktas hårt av Anton Larsson/Jim Hilmersson samt Ricardo Hillesjö/My Wessel.

Nykomlingar som cupdeltagarna hälsar välkomna är Emil Fröberg/Emma Jonsson Mariestads MS.

Direkt efter att 1300 RallyCups klass är avslutad och vinnarna fått sina priser ska man samlas för att hålla föreningens årsmöte. Sedan blir det några månaders vila innan 2019 års Cup drar igång med Tractive Winter Rally i Falun den 19:e Januari.


Nuvarande tabellställning hittar ni på: http://www.1300rallycup.se/cupen/cuptabell.shtml
Resultat från tävlingen: http://www.raceconsulting.com/rally/resultat/index.jsp?year=2018


2018-09-30
Stenhårda fighter i 1300 Rallycup. Robert och Kapten avgjorde

Efter en lång söndags fight så stod det till slut klart att paret Robert Andersson/Carl-Gustaf ”Kapten” Karlsson för andra året i rad tar hem slutsegern i 2018 års ”SukkaCup”. Men de fick det inte gratis.
Vi tar det från början. Med i medaljstriden var även juniorerna William Binbach/Victor Johansson samt allt annat än junioren Ola Strömberg, den här gången perfekt lotsad av kompisen Ronnie Maxe. Nu skulle det göras upp. Robert hade skruvat fast sin motor, Wille hade bärarm och drivaxel kurerad och Ola kom med renoverad motor. Full attack redan på SS1. Inte en sträckpoäng fick skänkas bort. Döm om allas förvåning när C-föraren Anton Larsson var den som var snabbast. Visserligen hittade han lite, men att dänga till tättrion som kämpade om den totala cupsegern visade tydligt på att allt går. Mycket imponerande!

När Sukkorna kom in på Service efter de två första sträckorna så var ställningen följande:

1. William Binbach/Victor Johansson: 8:22,2
2. Ola Strömberg/Ronnie Maxe:         8:22,7          
3. Robert Andersson/Kapten:            8:23,0
Jämt så det förslog alltså. Anton Larsson höll fjärdeplatsen
Andra etappens två sträckor ändrade karaktär en aning och innehöll fler vägbyten och en hel del körning över öppna fält. Snabba vägar men inte raka. Krävande är nog bästa beskrivningen. Trots att Robert utryckligen sa att han inte trivdes riktigt på dessa snabba vägar så var det han som nu fått upp farten riktigt ordentligt. Genom två sträcksegrar och därmed inkasserandet av två gånger 3,67 poäng var det han o Kapten som nu övertog kommandot. Tillbaka vid service efter SS4 var ställningen följande:

  1. Robert Andersson/Kapten:                       17:43,7
  2. Ola Strömberg/Ronnie Maxe:                    17:48,5        
  3. William Binbach/Victor Johansson:            17:49,3
  4. Anton Larsson/Jim Hilmersson                  18:19,4
  5. Vesa Kujanpää/Magnus Nilsson               19:26,8
  6. Ricardo Hillesjö/My Wessel                       19:27,9
  7. Juha Liimatainen/Pierre Ellisson               19:40,6

Alltså stenhårt mellan Kujanpää och Hillesjö.

Så dags för de sista två sträckorna. Nu med Robert o Kapten i en bekväm ledning på hela 4,8 sekunder! Värre för veteranen Strömberg som hade juniorerna flåsande i nacken bara åtta tiondelar efter sig. Ola o Ronnie stretade emot så gott de kunde och var hela 1,9 sekunder före Robert/Kapten. Men vad hjälpte det när Wille o Victor var ytterligare 1,8 sekunder snabbare och alltså passerade upp till andraplatsen.
På sista sträckan visade Robert var skåpet skulle stå och tog sin fjärde sträckseger före Wille/Victor. Här blev gammelgubben rejält frånåkt med hela tre sekunder av mästarna. Det är stora marginaler när vi snackar Sukkaspråk. Lite längre bak så avgjordes fighten om femteplatsen bakom Anton/Jim till Vesa o Magnus fördel. Roligt var att alla Sukkaekipage tog sig i mål.

I ungdomsrallyklassen kom Hugo Johansson/Tommy Svensson fyra av nio startande och leder därmed ungdomsrallyklassen i cupen bekvämt. Lika bekvämt som födelsedagsbarnet William Binbach leder Juniorcupen.

Vi tackar Kils Motorklubb för ett kanonrally!


2018-09-27
Nytt grepp med söndagsrally

Deltagarna i 1300 RallyCup har hamnat i en intensiv period med tre tävlingar inom två veckor. Nu när det är dags för Kils MK´s flyttade Rally Killingen så märks det att några har valt eller tvingats att prioritera bort några deltävlingar. Bland dem som inte vågar välja bort någon av de viktiga sluttävlingarna (detta är näst sista i årets cup) är topptrion. Den består av nya ledarparet Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson, Tvåorna Ola Strömberg/Ronnie Maxe och treorna William Binbach/Victor Johansson. De sistnämnda sitter säkert i sadeln vad gäller juniortabellen men de utmanar i högsta grad de två ekipagen framför totalt. Tyvärr ser vi att fjärdeplacerade paret Andreas och Tobias Abrahamasson samt tvåan i Rally Blekinge och nuvarande femmorna Joacim Rydin/Magnus Simensen fattas. Bästa C-förarna Vesa Kujanpää/Magnus Nilsson finns dock med och har stora möjligheter att avancera upp till en total sjätteplats i tabellen.

Sent startande ungdomsåkaren Hugo Johansson/Tommy Svensson får en tuff uppgift att matcha bl.a. duktiga Volvoåkarna Calle Carlberg med pappa Torbjörn i högerstolen.
Tävlingen startar redan kl 09:00 på söndagsmorgonen. Närmare femton mil skall avverkas varav nästan fem mil SS fördelat på sex sträckor.
Nuvarande tabellställning hittar ni på: http://www.1300rallycup.se/cupen/cuptabell.shtml
Resultat från tävlingen: http://www.raceconsulting.com/rally/resultat/index.jsp?year=2018

Rallyradion RallyLive kommer att sända från tävlingen. Leta upp SBF Play i Din telefon eller dator.

2018-09-23
Favoritseger i Blekingeskogarna
Enbart 8 Sukkaekipage åkte den långa vägen ner till Karlshamn för att ta sig an de krokiga vägarna där nere. Men samtliga i tabelltoppen var där.

Den enda som hade nära denna gång var juniorledarekipagets kartläsare Victor Johansson. Nu var det driver William Binbach som fick åka till honom istället. Först ut var tabelledaren Ola Strömberg, nu ledsagad av Jörgen Norman. Det blev en extremt kort Sukkapremiär för den Carlströmska co-drivern då Olas Urzula vägrade gå mer än några hundratal meter på den första specialsträckan. Det var ett tändfördelarfel som så småningom hjälpligt löstes för att sluta med ett motorras i stort rökmoln halvtimmen senare. De hann åtminstone konstatera att det inte behövs särskilt många vita balar för att hindra tävlande från att gena. Gena gör man bara inte i Blekinge. Det har många fått lära sig den hårda vägen.

Snabbast på första sträckan var inte oväntat Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson med en 14:e tid totalt!! Hela 15 sekunder före Joacim Rydin/Magnus Simensen som i sin tur var dryga sekunden före Binbach/Johansson.
Men Robert och Kapten lät sig inte nöjas av det utan klämde till med en total 8:e tid på SS2. Den här gången var det Binbach/Johansson som var närmast, bara 5,8 efter och före Rydin/Simensen med dryga två sekunder och alltså nu upp på andraplatsen. Fyra låg paret Andreas och Tobias Abrahamsson.

Efter service i Olofström var det dags för andra halvlek med två lika långa sträckor men i ny terräng.
Ny sträckseger för paret Andersson/Karlsson och en tiondeplats totalt gjorde att de nu låg med på den totala tio i topplistan efter tre körda sträcklor. Wille o Victor återigen två knappa sex sekunder efter men halvsekunden före ekipaget Rydin.

På sista SS4 med sina fjorton kilometer drabbades ledarduon precis av en regnskur vilket satte ner farten en aning i förhållande till de tidigare startande. Nu ”bara” en tjugondeplats. Man tappade t.o.m. sträcksegern till paret Rydin/Simensen som äntligen fick det att stämma ända in i mål. Att de sistnämnda dessutom åkte på billiga regummeringar förminskar ju inte prestationen. Tyvärr råkade William och Victor ut för en punktering med efterföljande problem med bärarmen så de fick kasta in handduken. De kunde åtminstone till skillnad från Strömberg/Norman trösta sig med att ordentligt ha fått känna på de Blekingska kringelkrokarna.

Segern gick nu alltså föga överraskande men mycket imponerande Robert och Carl-Gustaf i deras Zoltan. Andraplatsen till Rydin/Simensen och sista pallplatsen togs av paret Abrahamsson.

Cupens Ungdomsåkare Hugo Johansson knep en tredjeplats i den klassen och fick på köpet med sig en massa viktiga erfarenheter hem.

En uppdaterad cuptabell kommer inom kort upp på cupens hemsida www.1300rallycup.se   Den kommer att ha nya ledare. Gissa vilka.


2018-09-18
Sydligaste deltävlingen för 1300 Rallycupåkarna
Endast nio stycken Cupåkare plus en ungdomsåkare dristar sig att åka hela vägen ner till Blekinge för att ta sig an de krokiga -och Sukkavänliga?- vägarna runt Karlshamn och Olofström.
Skälen är faktiskt många varför så många avstår.
Sommarens torka gjorde ju att en hel del rallyn ställdes in eller flyttades. Vi i Cupen är väldigt glada att Blekingearrangörerna släppte in oss i sista stund så vår kalender kunde hållas komplett. Men det betyder nu att det ska köras TRE rallyn på TVÅ veckor!! Helgen efter åker vi nämligen i Värmländska Kil för att veckan efter köra final i Rikspokalen. Tufft vad gäller ekonomi och tid alltså. Då prioriterar många att avstå den där längre resan. Detta trots att Cupen bjuder på anmälningsavgiften!
Ett tydligt tecken på att ekonomin spelar en mycket stor roll för oss rallyamatörer som betalar det mesta ur egen plånbok. Eftersom sju av kalenderns elva deltävlingar räknas så kan faktiskt vissa välja bort denna tävling utan att förlora något.

Start och målplats är i Karlshamn medan serviceuppehållet ligger i Olofström. Arton mil totalt skall avverkas varav fyra st SS på totalt 43 km betyder sträcklängder på i snitt över milen!
Favoriter är 2017 års mästare Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson samt mycket duktiga juniorerna William Binbach/Victor Johansson. De kommer närmast jagas av otursförföljda men snabba Joacim Rydin/Magnus Simensen samt oldboyen Ola Strömberg. Den här gången med erfarne Jörgen Norman som co-driver.

Gänget startar efter ca fyrtiotalet övriga A-förare i den ordning som tabellen ser ut just idag. Hur tabellen ser ut på lördag kväll återstår att se. Men de som åker till Blekinge ser verkligen fram emot spännande och utslagsgivande vägar. Kanske är det så att de får känna på några av nästa års SM-sträckor. Stort tack till SSRC, Olofströms MK och Asarums MS som ordnat så vi kan åka.
Rallyradion RallyLive kommer att sända från tävlingen. Leta upp SBF Play i Din telefon eller dator. Liveresultat hittar ni på:www.resultatservice.com


2018-09-02
Favoritseger i 1300 Rallycup
Det blev som väntat paret Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson som stod överst
på pallen i Ekebygropen när alla sträckorna hade avverkats i årets EMK-kanna.

Men vi tar det från början:
Förväntningarna var stora i Sukkagänget inför en tävling med 5 SS om nästan 6 mil
SS. Regnet från fredagen hade upphört och förutsättningarna var perfekta. Denna
gång hade arrangörerna tänkt extra mycket på debutanter och ungdomsåkare som
fick starta allra först. Något som vi i 1300 RallyCup uppskattar (Inte någonstans
under tävlingen vållade de några som helst problem, utom att lämna roliga spår efter
sig för de första i Cupen).

SS1 på c:a 6 km var en perfekt uppvärmare inför vad som komma skulle. Ålderparet
Strömberg/Ålund överraskade med att vara snabbare än segerekipaget. …Tills Bföraren
William Binbach med Codriver Victor Johansson kom in i mål med sju
tiondelar kortare körtid. Fyra var inte oväntat Joacim Rydin/Magnus Simensen.

SS 2 på dryga milen betydde, Nu är rallyt på gång. Redan här var Ulf
Örnevik/Christer Berg ur leken av okänd anledning ur leken. På sträckan gick en
drivaxel av för ledarparet Binbach. Alltså en segeraspirant mindre. Övertygande
sträckseger på denna krävande sträcka var Robert och ”Kapten”. Tvåa men
distanserade med dryga sex sekunder var Strömberg/Ålund tätt följda av
Rydin/Simensen.

SS3 var en kortis före uppehållet av samma karaktär som SS1. Här drog
Strömberg/Ålund längsta strået men bara med sex tiondels sekund till Robert/Kapten.
Viktiga tiondelar dock då vi i 1300 Rallycup kör om lika mycket poäng på sträckorna
som totalt. 4,4 till Ola och 3,6 till Robert. Nog så viktigt …och förvånande inga fler
tagit efter. Trea (med 3 intjänade SSpoäng) återigen Rydin/Simensen.

Sen vara det dags för service, tankning och kanske lite mat i magen mitt på dagen.
Nu hade även solen hunnit fram. Tillbaka i Ekebygropen möttes Cupåkarna av
ekipage som just hade startat. Alltså ett grymt stort startfält.

SS4 är den för många så klassiska Svalboviken. Nära två mil ”Tokkrokig väg”.
Åldringarna Strömberg/Ålund kom in svettiga och jättenöjda med tiden 13:49,6.
Men vid den av arrangören anordnade ”fikapausen” mellan SS4 och SS5 sedan fick
höra tiden Robert och Kapten använt så trodde de knappt det var sant. 13:31,2!!

Betydde ren utklassning eller nästan förnedring. Men efter att fått treans tid presterat
av Robin Norling/Mattias Sundström så insåg de flesta att det var Robert o Kapten
som hade gjort något otroligt och vi andra var rätt så normala.

Robbans tid räckte till exempel till en Sjundeplats total bland A-förarnas trimmade 2-
hjulsdrivna bilar som har upp till tre gånger så stor motoreffekt!! En prestation som är
värd att notera och som även förklarar favoritskapet de får bära.
Här försvann tyvärr otursförföljda Joacim Rydin/Magnus Simensen pga. Tekniskt
liksom Ricardo Hillesjö/My Wessel.

SS5 var även den en långsträcka på dryga 17 kilometer som återigen vanns av
segerekipaget. Dock inte i samma utklassningsstil som föregående. Trea Robin
Norling/Mattias Sundström och fyra Jämt och säkert körande Andreas och Tobias Abrahamsson.

Så till slutmålet var således ställningen:
1. Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson
2. Ola Strömberg/Brittmarie Ålund
3. Robin Norling/Mattias Sundström
4. Andreas Abrahamson/ Tobias Abrahamsson
5. Anton Larsson/Jim Hilmersson
6. Anderes Nystedt/Björn Wulf
7. Vesa Kujanpää/Magnus Nilsson
8. Rolf Andersson/Johan Sundin
9. John Klintberg/Erik Björklund

Ola och Brittmarie får trösta sig med att återigen ligga överst i tabellen. Men hur länge?

För våra ungdomsåkare var det slutligen Hugo Johansson/Tommy Svensson som
denna gång drog längsta strået, trots en liten fadäs vid målet SS3, före Oscar Svahn
Packalén/Peter Hanhela.

Vi vill passa på att tacka Eskilstuna MK för en fantastiskt fin tävling med det där lilla extra och för Autoexpertenbutiken i Eskilstuna för det där lilla extra!

Nästa rallysladdmatch blir i Rally Blekinge den 22:a September. Första gången på
länge för Sukkagänget tillsammans med Sydsvenska Rallycupen. Intensiv avslutning
följer.

2018-08-27
Snabb B-förare jagas an A-förare i Sukkacupen
Nu börjar höstens avslutande tävlingar i 1300 Rallycup. 15 st ”Sukkaekipage” (varav två är utbildningsåkare) är anmälda till lördagens EMK-kanna. Nästan tjugo mil ska de ha avverkat innan målgång strax före klockan tre på eftermiddagen vid välkända Ekebybanan. Då har man även kört fem stycken specialsträckor om nästan sex mil på vägar av absolut toppkvalité. Åtminstone om man får tro arrangören. En riktig utmaning då detta är cupens längsta sommarrally om man ser till fartsträckor.

Arrangören Eskilstuna MK´s tidsmall avslöjar att tävlingen börjar med en lagom uppvärmare på sex kilometer. SS2 halvtimmen senare är på dryga milen. Sedan ska en kortare bit på fyra kilometer avverkas innan en 45 min lång service. Sedan börjar allvaret på riktigt. Spurten handlar om två sträckor på närmare två mil vardera inom en halvtimme! Där får vi se hur många av dessa 30 år gamla bilar som pallar för fullgaskörningen.

Autoexpertenbutiken i Eskilstuna har valt att denna gång stå som tävlingssponsor för samtliga Sukkaekipage. Det kommer bl.a. att synas på bilarnas vindrutor. Aktiva i cupen värdesätter detta stöd oerhört. Vår policy ”Mycket Rally för Pengarna” blir så mycket lättare att uppfylla med sådant stöd.

Att rallysporten kan utövas i alla åldrar är väl cupen ett stort bevis för. Där finns ungdomsåkare i 16-17 årsåldern men även ett par ekipage med chaufförer över 70 år. Leder totalt just nu gör juniorerna William Binbach/Victor Johansson före pensionärerna Ola Strömberg/Brittmarie Ålund. Men den tabellen kan se helt annorlunda ut nästa vecka om snabbe Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson får en felfri resa. Sedan vet vi att paret Joacim Rydin/Magnus Simensen alltid är med och tar sträcksegrar. Ska det hålla hela vägen för dem denna gång? Tidigare har det alltid varit lätt för publiken att ha lite koll då man startat i den ordning de ligger placerade i tabellen. Tyvärr har den möjligheten tagits bort tack vare regelskärpningar av vårt kära Bilsportförbund. Så nu får ni vänta på ledarna Binbach/Johansson till sjunde sukkaekipaget. Tråkigt men sant.

1300 ralycup vill på förhand tacka Svenska Rallycupen och Eskilstuna MK som välvilligt alltid låter oss åka först och kanske sopa bort lite rullgrus med våra lite äldre och klenare bilar.

Rallyradion RallyLive kommer att sända från tävlingen. Leta upp SBF Play i Din telefon eller dator. Liveresultat hittar ni på: www.tavlingskonsult.se


2018-07-17
Slottsprinten 1300RallyCup
Årets höjdpunkt enligt väldigt många i 1300Rallycup och fler därutöver- 1300RallyCup körde sin sjunde deltävling för året i Katrineholm MK´s Slottsprinten. En riktigt fin tävling som drog igång redan på fredagskvällen med ett litet jippo som innehöll både rallykörning och monstertruck. Cupen ställde upp med två bilar på sprinttävlingen i förmån för våran insamling till Barncancerfonden. Även Katrineholms MK gjorde en jättefin insats för både Barncancerfonden och barndiabetesfonden och skänkte alla intäkter från jippot till välgörenhet, strålande och tummen upp till dom.
Totalt 16 ekipage i 1300RallyCup kom till start där Allbilservice i Eskilstuna var deltävlingens cupsponsor.

På lördagsmorgonen gick starten för den riktiga tävlingen redan kl 09.30 och det gällde att vara på tå direkt, ingen transport utan det starta med ss1 direkt ifrån slottsparken där serviceplatsen och även målgången för ss5 var belagd. I övrigt skulle 5st specialsträckor köras på sammanlagt 26km med ett lunchuppehåll på över timmen halvvägs in i tävlingen.

Ss1
Som sagt, ingen transport ut till första sträckan utan start direkt med specialsträckan. Den unge och riktigt duktiga William Binbach förlorade sekundstriden i förra deltävlingen i Kopparberg, nu ville han annat och var 1,7 sekunder före Ola strömberg på knappa 3km. Marcus Morén som var tillbaka i cupen efter ett uppehåll från i vintras visade att rattrosten var bortpolerad direkt och satte en fjärdetid. Robin Norling har haft lite missflyt under säsongen men nu slog man till med en femtetid 4,4 sekunder efter William i topp.

1 William Binbach / Victor Johansson   Kolsva MS 1,47,7
2 Ola Strömberg / Brittmarie Ålund  Nora MK 1,49,4
3 Robert Andersson / Carl-Gustaf Karlsson   Eskilstuna MK 1,50,1
4 Marcus Morén / Krister Morén Kolsva MS  1,50,4
5 Robin Norling / Mathias Sundström  SMK Nyköping 1,52,1

Ss2
8,7 km lång och lite större tidsdifferenser men fortfarande väldigt jämnt. William utökar dock sin ledning men Robert Andersson skuggar tätt bakom. Joakim Rydin får in en bättre känsla än på första sträckan och sätter en tredjetid. Trots en ny femtetid och en riktigt bra prestation så här långt kan vi konstatera att det inte riktigt är Robin Norlings år och återigen tvingas man kasta in handduken med motorproblem på transporten efter den här sträckan. Ola Strömberg fick problem med växellådan inne på sträckan, lyckades dock hanka sig i mål med några färre växlar att välja på, men även han fick ge upp på transporten då även generatorn la av. Kanske lika bra att bocka av två fel på samma tävling så att man kan köra om cupsegern i resterande cuptävlingar. Förövrigt hade Ola med sig tidigare toppåkaren och duktiga suzukimekanikern Jan-Erik Eriksson som service, så under tiden man väntade på att grillfesten skulle dra igång så bytte man både låda och generator och Urzula var redo för race igen innan man ens lastat och börja åka hemåt.
1 William Binbach / Victor Johansson   Kolsva MS 5,49,0
2 Robert Andersson / Carl-Gustaf Karlsson   Eskilstuna MK 5,53,4
3 Joakim Rydin / Magnus Simensen MK Ramunder  5,57,2
4 Marcus Morén / Krister Morén Kolsva MS  5,58,5
5 Robin Norling / Mathias Sundström  SMK Nyköping 6,02,3

Ss3
Sista sträckan innan lunchuppehållet. Fortfarande mycket jämnt men William tar en tredje raka sträckseger och har nu drygat ut ledningen till 9,9 sekunder. Rydin tar över tredjeplatsen från Marcus Morén.

1 William Binbach / Victor Johansson   Kolsva MS 4,13,7
2 Robert Andersson / Carl-Gustaf Karlsson   Eskilstuna MK 4,16,8
3 Joakim Rydin / Magnus Simensen MK Ramunder 4,18,6
4 Marcus Morén / Krister Morén Kolsva MS  4,20,6
5 Andreas Abrahamsson / Tobias Abrahamsson  Katrineholms MK 4,27,6

Ss4
Fortsatt William i topp efter ytterligare en sträckseger, Joakim Rydin börjar få upp tempot och tar hand om andraplatsen före Robert.

1 William Binbach / Victor Johansson   Kolsva MS 2,59,2
2 Joakim Rydin / Magnus Simensen MK Ramunder 2,59,9
3 Robert Andersson / Carl-Gustaf Karlsson Eskilstuna MK  3,01,0
4 Marcus Morén / Krister Morén Kolsva MS  3,02,3
5 Andreas Abrahamsson / Tobias Abrahamsson  Katrineholms MK 3,07,5

Ss5
Dagens sista sträcka och även den kortaste för dagen, den mätte 2,6 km. En spektakulär avslutning med ett stort lyft precis innan man svängde av i ett vägbyte och in mot slottsparken. Joakim har ökat farten under hela dagen och här lyckas man till slut ta en första sträckseger, endast två tiondelar före William som var så när att ta hem en fullpoängare. Flera förare bjöd den stora publiken vid lyftet på lite underhållning och en av dom som laddade värst var Juha Liimatainen med sin Citroen. Juha var även snabbast i c-förarklassen.

1 Joakim Rydin / Magnus Simensen MK Ramunder 1,36,1
2 William Binbach / Victor Johansson Kolsva MS 1,36,3
3 Marcus Morén / Krister Morén Kolsva MS  1,37,2
4 Robert Andersson / Carl-Gustaf Karlsson Eskilstuna MK 1,38,6
5 Anders Nystedt / Björn Wulff  Vallentuna MK 1,40,1

Summering
William och Victor tar hem sin andra seger i 1300RallyCup, grymt imponerande fart man fått upp i en snabbt stigande utvecklingskurva. Riktigt nära en fullpoängare men två tiondelar på sista sträckan satte stopp för detta. Men vi lyfter på hatten ändå.
Juha Liimatainen blir snabbaste c-förare 13,2 sekunder för Anton Larsson. En ungdomsåkare, Hugo Johansson kom till start och han ökar farten mer och mer, skulle placera sig bra till i ”stora cupen” om man kollar in tiderna och lyckas även vinna tävlingen i sin ungdomsklass bland vocarna.

Topp 5 i slutresultatet:

1 William Binbach / Victor Johansson   Kolsva MS 16,25,9
2 Robert Andersson / Carl-Gustaf Karlsson   Eskilstuna MK +14,0
3 Joakim Rydin / Magnus Simensen MK Ramunder +18,3
4 Marcus Morén / Krister Morén Kolsva MS  +23,1
5 Andreas Abrahamsson / Tobias Abrahamsson  Katrineholms MK +58,4

Vi tackar Katrineholms MK med funktionärer för en fin tävling och för att vi återigen fick komma och köra våran deltävling här. Ett enormt stort tack även till våran tävlingssponsor Allbilservice i Eskilstuna, som gör det möjligt att driva en riktigt bra cup med riktigt häftiga förmåner för medlemmarna. Allbilservice hittar du på vasavägen 1 i Eskilstuna och dom hjälper dig med allt från bilreparation till däckomläggning. https://sv-se.facebook.com/allbilsserviceieskilstuna/
Vi i 1300RallyCup har en insamling till Barncancerfonden och i helgen sätter vi istället för att dela ut fina prispengar in 3800:- på vårat insamlingskonto.
Var med och hjälp oss med denna insamling på https://www.barncancerfonden.se/rally-mot-cancer4 eller gå in på våran hemsida och tryck på Barncancerfondens logga.

Nästa deltävling blir Rally Killingen 11 Augusti.

2018-07-08
Sukkasurr i Slottssprinten
Nu på lördag är det dags för 1300 RallyCup’s populäraste sommardeltävling (tredje av sju). Sjutton små ettriga ”sukkor” får återigen agera föråkare och ”lösgrusborttagare” framför det tvåhundra bilar stora startfältet.

Tävlingen i fråga är Katrineholms Motorklubbs mycket populära Slottssprint. Inte speciellt långt. Inte några extrema vägar ...men bra! Hemligheten ligger i att arrangemanget hålls i en mycket trevlig miljö med kombinerad service och camping. Där finns även aktiviteter både före och efter själva tävlingen som attraherar väldigt många.

1300 RallyCup har denna gång Allbilservice i Eskilstuna som sin egen Tävlingssponsor. I ”Sukkacupen” är vi särskilt stolta över det då ju en av delägarna, Robert Andersson själv vunnit cupen 2017 och tillhör de absoluta favoriterna även i år. Redan förra året på just Slottssprinten visade Richard och några andra deltagare i cupen sina ypperliga mekanikerkunskaper när man bytte både motor och växellåda fredagskvällen före tävling åt vår Robert Bertilsson när han hade fått generalras på sin Dagny. En motor som generöst lånades ut av junioren Marcus Morén. Kuriosa är att den reservmotorn blev utlånad igen av Marcus under årets Midnattsolsrally till Robert Anderssons pappa Dan efter dag ett. ...och visst var det återigen Robert och broder Richard som tillsammans med vänner stod för arbetet. ...och pappa Dan kunde fullfölja med sin Appendix K Suzuki.
Så gamla är nu alltså bilarna att vi även kan tävla i de historiska klasserna med dem!! På lördag ombytta roller igen. Då får pappa Dan sköta servicen åt båda sönerna Robert och Richard i sina Sukkaekipage.
Nåväl, idag har Robert en komplett Autoexpertenverkstad som löser allt inom bilreparationer, såsom däck, AC, försäkringsjobb. Mottot är att Du som kund ska känna dig bekväm med dem som verkstad.

Tävlingen då?
Självklart hade vi velat starta på lördag i den ordning vi ligger placerade i cuptabellen. Så har det alltid gjorts. Men nu har tyvärr vårt förbund satt upp regler som hindrar det. Så först kommer alla A-förare i tabellordning följt av B- och C-förare i inbördes tabellordning.
Frågan är om åldermannen och först startande Ola Strömberg med sin Brittmarie (gammal går först) kan hålla undan för någon av de närmast anstormande Robert Andersson, Andreas Abrahamsson, Joakim Rydin eller juniorerna William Binbach och Marcus Morén med sina respektive Co-drivers. Vi väntar och ser till lördag kväll.

Här finns en länk till hur vi i cupen stödjer Barncancerfonden. Har ni möjlighet. GÖR DET där ni med!


2018-06-21
Sekundfight som vanligt i Sukkacupen. Även i Kopparsvängen
1300 Rallycup i Kopparberg avlöpte denna sommardag med mycket växlande väder, ömsom sol och ömsom regn.
Det var 14 ekipage som kom till start varav en ungdomsåkare.
Tävlingen innefattade 2 sträckor, som var knappa milen och som båda kördes två gånger.
Ny i gänget var Robert och Rickard Anderssons pappa Dan som skulle testa sin appendix K sukka inför Midnattsolsrallyt. I högerstolen hade han fått med sig bilbyggaren Rickard. Även Vesa Kujanpää hade för dagen bytt kartläsare och fått med sig en vettskrämd Robert Bertilsson. Svårt att inte ha kontroll med ratt o gas tydligen. Några ekipage saknades tyvärr.
Redan i noterna stod det klart för alla att det skulle bli snabba sträckor som egentligen inte ger rättvisa för bilarna. Men bara att gilla läget och spotta i händerna.

SS1 skördade bara ett ”offer” och det var Anders Nystedt/Magnus Nilsson som fick bryta pga läckande växellåda.
Snabbast var William Binbach/Victor Johansson som i år verkligen har visat att de är har utvecklats.
Spänningen var olidlig med tiondelsfajt mellan Robin Norling/Mattias Sundström och Andreas Abrahamsson/Tobias Abrahamsson.

SS2 började inte bra för Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson då en kabel till startmotorn lossnat vilket medförde 10 transportprickar men på sträckan var de snabbast hela 1,4 sekunder före William/Victor.

Nu var det service och både bilar och förare/kartläsare fick snygga till sig inför de två återstående sträckorna som förhoppningsvis inte skulle vara för sönderkörda.

SS3 där Ola Strömberg/Brittmarie Ålund nu fått upp farten och tog sin första sträckseger för dagen tätt följd av Robert/Carl-Gustaf.
Efter ss3 leder William/Victor med två sekunder före Ola/Brittmarie tätt följda av Robert/Carl-Gustaf och Joacim Rydin/Magnus Simensen. Nästa fajt stod mellan Robin/Mattias och Andreas/Tobias

SS4 och nu gäller det. Ola/Brittmarie lyckas även att vara snabbast på denna sträckan vilket medförde en totalseger. Tvåa blev William/Victor och trea Robert/Carl-Gustaf som utan transportprickarna hade vunnit.
Längre ner i fältet visade sig Anton Larsson/Jim Hilmersson spurtsnabbast och gick till slut förbi Vesa/Robert.

Vår ungdomsåkare Hugo Johansson/Tommy Svensson plockade full pott bland våra ungdomsåkare.

Härlig tävling där alla (utom Anders/Magnus) kom i mål med någorlunda hela bilar. Dan Andersson ser nu fram emot Midnattsolsrallyt och övriga ekipage i Slottssprinten som går av stapeln med både bra rally och en häftig fest den 14 juli.

2018-06-13
En pressrelease från 1300Rallycup
På lördag är det dax för sjätte deltävlingen i 1300 RallyCup. Den här gången är det 13 sukkaekipage som först ger sig ut i MK Kopparbergs Kopparsvängen. Upplägget är enkelt och effektivt, två sträckor närmare milen ska avverkas innan service för att sedan köras igen. Utmaningen blir väl att försöka minnas en del av de svåra partierna samt att bemästra de nya vägförhållandena efter att hundratalet bilar har passerat. Storfavorit är naturligtvis Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson efter deras framträdande i senaste SM-tävlingen i Askersund som ju tydligt visar att de har SM-tempo. Starkaste utmanaren är nog Joacim Rydin/Magnus Simensen som faktiskt ledde senaste deltävlingen innan ett hjul försvann. Bland juniorerna är det tveklöst William Binbach/Victor Johansson som får bära favoritskapet, de kommer även att utmana totalt.


2018-05-22
Rally Biltema 1300RallyCup
I helgen som gick var det då äntligen dags att sparka igång grussäsongen i 1300RallyCup, Nybro AC var egentligen först ut men tvingades att ställa in den tänkta premiären på grund av en allt för långdragen vinter och Rally Biltema i Karlstad fick istället ansvaret att arrangera första grustävlingen. Ett lång och härlig dag med sol och värme där första bil startade redan kl 09.00 och första bil i mål runt 16.00, sex riktigt bra sträckor och trevliga funktionärer bjöds det på.
Totalt 16 ekipage i 1300RallyCup varvid vi hittade 3 i ungdomsklassen som startade sist i fältet. Ola Strömberg som inte lyckats fått med sig Co-driver Britt-Marie hem från Spanien lurade istället ner VM-meriterade Anders Fredriksson i högerstolen på sin 100-hästars sukka. Anders som är van vid lite mer pulver under huven tyckte ändå det va en rätt trevlig dag och erkände att han faktiskt åkt sukka en gång tidigare, men det var 1989. Mycket rutin i den bilen för dagen alltså. En annan åldring i cupen är Rolf Andersson som hade parkerat sin Mk1 i garaget och istället tog ur sin nyinköpta Mk2a på premiärtur.
Ss1
Lång transport ut till sträcka ett som ska komma att strykas pga av en olycka lite senare under dagen, alla cupekipage får efter detta en och samma tid. Några som hade lite flyt med detta var William Binbach / Victor Johansson som hade varit av vägen och tappat lite tid redan i första sväng, precis framför ögonen på Robin Norling och Mattias Sundström som tvingats bryta i den samma med motorproblem.
Ss2
Snabbast på sträckan var Robert Andersson med kartläsare Carl-Gustaf Karlsson, sekunden efter Binbach / Johansson och ytterligare 2,9 sekunder efter honom sladdar Strömberg / Fredriksson in trots en miss i ett vägbyte. Jämnt värre precis som det brukar vara alltså och  då saknade vi ändå Joakim Rydin / Magnus Simensen som brukar vara med och kriga i toppen när man fick bryta med bortslaget bakhjul.
Top 5

  1. Robert Andersson / Carl-Gustaf Karlsson                  Eskilstuna MK                              7,22,5
  2. William Binbach / Victor Johansson                              Kolsva MS                                     7,23,5
  3. Ola Strömberg / Anders Fredriksson                           Nora MK                                        7,26,4
  4. Krister Morén / Martin Morén                                       Kolsva MS                                     7,30,1
  5. Andreas Abrahamsson / Tobias Abrahamsson        Katrineholms MK                       7,35,0

Ss3
Trots att det är den kortaste sträckan för dagen rörs det om en hel del i toppen, Robert Andersson och Karl-Gustaf tvingades bryta med motorproblem, Krister och Martin Morén träffade ett träd vid sidan av vägen och tvingades kasta in handduken. Även Andreas och Tobias Abrahamsson åkte av vägen, fastnade på dikeskanten och tappade flera minuter. Man lyckades dock ta sig vidare och på nästkommande service kunde man rikta både framvagn och bakaxel för att kunna köra vidare och kriga om viktiga sträckpoäng. Strömberg / Fredriksson snabbast på sträckan före Binbach / Johansson. Adam Carlsson / Dennis Norén som börjar få upp tempot efter en avåkning i finaltävlingen i höstas rundar av top 3.

  1. Ola Strömberg / Anders Fredriksson                           Nora MK                                        2,57,3
  2. William Binbach / Victor Johansson                              Kolsva MS                                     3,01,4
  3. Adam Carlsson / Dennis Norén                                      Smk Nyköping                                                          3,05,1
  4. Anton Larsson / Hans-Erik Larsson                                MK Ratten                                    3,13,5
  5. Juha Liimatainen / Roger Lindholm                               Smk Trollhättan                          3,15,8

Ss4
Strömberg / Fredriksson fortsätter dryga ut ledningen men det är fortfarande långt ifrån avgjort

  1. Ola Strömberg / Anders Fredriksson                           Nora MK                                        4,19,8
  2. William Binbach / Victor Johansson                              Kolsva MS                                     4,24,7
  3. Adam Carlsson / Dennis Norén                                      Smk Nyköping                                                          4,37,2
  4. Andreas Abrahamsson / Tobias Abrahamsson        Katrineholms MK                       4,41,2
  5. Juha Liimatainen / Roger Lindholm                               Smk Trollhättan                          4,41,4

Ss5
Nu har Binbach / Johansson lagt i en ny växel och knappar in viktiga sekunder i kampen om förstaplatsen och inför sista sträckan skiljer det endast 1,6 sekunder till Strömberg / Fredrikssons fördel.

  1. William Binbach / Victor Johansson                              Kolsva MS                                     7,05,9
  2. Ola Strömberg / Anders Fredriksson                           Nora MK                                        7,10,4
  3. Andreas Abrahamsson / Tobias Abrahamsson        Katrineholms MK                       7,27,0
  4. Anton Larsson / Hans-Erik Larsson                                MK Ratten                                    7,27,9
  5. Adam Carlsson / Dennis Norén                                      Smk Nyköping                                                          7,31,4

Ss6
Då flera i cuptoppen brutit under dagen var det en ganska lång väntan för Strömberg / Fredriksson vid sträckmålet innan Binbach / Johansson med startnummer 9 dyker upp. Det visar sig att rutinen inte riktigt räcker till och William Binbach tillsammans med Victor Johansson tar hem sträcksegern med över 7 sekunder.

  1. William Binbach / Victor Johansson                              Kolsva MS                                     5,52,1
  2. Ola Strömberg / Anders Fredriksson                           Nora MK                                         5,59,7
  3. Adam Carlsson / Dennis Norén                                      Smk Nyköping                                                          6,09,7
  4. Juha Liimatainen / Roger Lindholm                               Smk Trollhättan                          6,16,5
  5. Anton Larsson / Hans-Erik Larsson                                MK Ratten                                   6,17,8

Summering
William och Victor tar hem en riktigt imponerande första seger i 1300RallyCup, stort grattis till er grabbar. Ola får trösta sig med att han fortsätter hålla cupledningen i och med att andra i toppen fick bryta eller inte kom till start. Adam Carlsson och Dennis Norén tar hand om tredjeplatsen.
Vi i 1300RallyCup har tillsammans med våran tävlingssponsor HiQ en insamling till Barncancerfonden och i helgen sätter vi istället för att dela ut fina prispengar in 4400:- på vårat insamlingskonto.
Var med och hjälp oss med denna insamling på https://www.barncancerfonden.se/rally-mot-cancer4 eller gå in på våran hemsida och tryck på Barncancerfondens logga.

Stort tack till arrangören och alla funktionärer som gjort ett toppenjobb i helgen, nu laddar vi om för nästa deltävling i Kopparberg om en månad.

”Mycket rally för pengarna”


2018-05-16
Sommarpremiär för 1300 Rallycup i Rally Biltema
Sexton Sukkor och en Cittra finns med i startlistan för Carlstad Rally Club´s tävling nu på lördag. Detta blir Cupens premiärtävling för sommarsäsongen 2018. Några har värmt upp med lite tävlande och andra har vilat sig i form. Närmare trettio mil varav hela 6 st Specialsträckor om 5,5 mil ska avverkas denna lördag. Starten sker vid Värmlands Motor i Karlstad redan klockan nio på lördagsmorgonen och första bil beräknas först sju timmar senare komma tillbaka till slutmålet. En premiär som heter duga!  Först går tabellettan och veteranen Ola Strömberg ut med nr 2 på dörrarna. Denna gång lotsad av WRC-erfarne Anders Fredriksson från Årjäng då fru Brittmarie väljer stanna kvar i Spanien. Förra årets suveräner Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson följer därefter. Saknas gör tabellfemman Marcus Morén som hamnat i tillfällig motivationssvacka. Samma gäller duktige Mattias Lagström. Måtte det bara vara en vårdepression som snart går över. Tre servicetillfällen ingår vid Truve grustag på sammanlagt en timme.

Allra sist startar tio stycken ungdomsåkare som ju tävlar utan noter och där de flesta ej har fått sitt körkort. Där hittar vi tre stycken Sukkaekipage som får göra upp sinsemellan.

Då tävlingen ingår i Svenska Rallycupen (SRC) så betyder det att Rallyradion RallyLive är på plats. Dem hittar ni på SBF Play. Liveresultat finner ni på: https://www.infiniteracing.se/results/
Vi i 1300 Rallycup engagerar oss tillsammans med Lars Stugemo på HiQ i kampen mot cancern. Vi känner alla någon som drabbats. Pengar behövs alltid till forskning. Följ länken nedan.


https://www.barncancerfonden.se/rally-mot-cancer4


2018-05-09
Hej alla Sukkafans!
Äntligen är våren här så vi får känna på lite rullgrus igen.
Lite tunt med anmälda till Karlstad. Vad kan det bero på?
Några som kan och vill svara för sig själva?
Bra för styrelsen att veta ju. Har ju ändå körts en del sprintar med Sukkadeltagande. 
Nybro blev ju inställt. Styrelsen har därför beslutat lägga till en ersättningstävling i kalendern.
Det blir återigen SMK Örebro och dess Rikspokal som får bli vår finaltävling. 
Vi är som vanligt hjärtligt välkomna.  Datum blir den 6:oktober.
Turligt tidigarelägger Sigtuna sin tävling med en vecka till 22:a September. Det betyder att vi i alla fall har två veckor på oss till finalen. 

Hälsningar från ordföranden.


2018-03-12
Pressrelease LBC-Ruschen 1300RallyCup
I helgen var det dags att runda av vintersäsongen, LBC-Ruschen och Lima MS stod för arrangemanget och det blev ett nytt deltagarrekord, totalt 25st 1300Rallycup-ekipage hade tagit sig till startlinjen vid Ungärde skola. Nu var det bara 24 bilar som fick testa på dom fina vintervägarna då Juha Liimatainen åkt hela vägen från Trollhättan bara för att bryta innan start med en trilskandes Citroen.

Ss1
Morgonen startade med en kort transport ut till Ss1, en sträcka som mätte 1,4 mil. Ola Strömberg med sin rutin tog hand om täten direkt. Robert Andersson var inte med förra helgen i Skutskär men har tempot uppe i alla fall, åker in som 2:a och 2,7sekunder efter Ola. 6,4 sekunder från förstaplatsen sladdar Marcus Morén in och dessa namn börjar bli en vana att se högt upp i resultaten.

Ss2
Ola fortsätter att hålla i taktpinnen, men på andraplatsen rullar William Binbach in, en junior som fått upp tempot riktigt ordentligt senaste tiden. Christian Granfors håller tempot upp från en fin placering förra helgen och åker in på tredjeplatsen. Vi lider med Mattias Lagström som får bryta två tävlingar i rad på andra sträckan, förra helgen var det en avåkning som satte stopp och nu trilskades motorn och bilen gick inte som den skulle. Rikard Andersson, Anders Nystedt och Anton Larsson drabbades även dom av tekniska bekymmer och får kasta in handduken.

Top 3 på ss2
Ola Strömberg   13.36,2
William Binbach   13.42,7
Christian Granfors   13.46,2

Ss3
2,9 Mil lång och dagens längsta sträcka och med ordningen Robert Andersson, Ola Strömberg och Marcus Morén hittar vi dom tre snabbaste. Christian Granfors hade bra fart på förra sträckan, här inne gick det dock lite för snabbt och han bryter efter en avåkning, lång väntan tills sträckan var klar och innan man kunde få hjälp av servicebilen men man kunde nog hålla värmen med snöskottning då bilen stod ganska långt ut i terrängen. Krister Morén drabbas av tekniska bekymmer på sträckan och skriver upp sig på listan över brutna ekipage.

Top 3 på ss3
Robert Andersson   18.23,0
Ola Strömberg   18.27,2
Marcus Morén   18.29,3

Ss4
Kortaste sträckan för dagen på endast 4km, då är det inte mycket som skiljer och vi tar fram tiondelarna för att särskilja dom snabbaste.

Top 3 på ss4
Ola Strömberg   2.50,8
Robert Andersson   2.51,2
Marcus Morén  2.51,3

Ss5
Om man var lite fundersam på vad man egentligen har för toppfart på sin bil kunde man ta reda på det vid dom sista km på denna tävling, riktigt snabb avslutning på tävlingen och här kunde man tjäna många sekunder om man vågande hålla i när det väl svängde

Top 3 på ss4
Robert Andersson  12.48,7
Ola Strömberg   12.53,2
Marcus Morén   12.57,7

Summering
Ola pratade innan tävlingen om att han hade kört här i Lima redan för 40 år sen, så det kanske inte var så konstigt att han tillslut står överst på pallen, han har ju kört rally i fler år än vad dom flesta andra i cupen är gamla, dessutom måste man ju hitta på varenda centimeter av vägarna när man åkt här i så många år. Robert åker upp sig till en andraplats trots lite strul med en gaswire på ss2. Kampen om sista pallplatsen var knallhård och till slut skiljde det bara 5 tiondelar i åktid på ca 9 mil specialsträcka, William Binbach imponerar återigen stort och idag slutar han på en tredjeplats totalt. Joachim Rydin hade dragit på sig en tjuvstart och drabbades av 10 extrasekunder och fick därmed släppa fjärdeplatsen till Marcus Morén.
Snabbaste C-förare trots en rullning på sista sträckan blir Alexander Westlund som gjorde ett gästspel i 1300RallyCup, annars brukar vi hitta honom i en betydligt motorstarkare rallycrossbil.
Hugo Johansson och Oscar Packalén i ungdomsklassen gick ut sist i det 225 bilar stora startfältet. Hugo drabbades av tekniska bekymmer redan på ss1 och fick kasta in handduken så Oscar kunde enkelt ta hand om fullpoängaren i cuptabellen.
Nu är vintersäsongen slut men det blir ett kort uppehåll för service och underhåll för redan om fyra veckor är det dags för Zabra-rallyt med Nybro AC som arrangör.

Ett stort tack till Michael och Lindberg Sweden som var dagens tävlingssponsor. Han delade även ut fina mössor och handskar till både förare och kartläsare i samtliga cupteam. Surfa in på www.lindbergshop.se  och ta del av vårens nyheter.

Passa även på att surfa in på våran facebook-sida, där finns filmklipp och bilder från både serviceplats och prisutdelning
https://www.facebook.com/1300rallycup/

2018-03-09
1300 Rallycup avslutar i Lima
På Lördag avslutar 1300 Rallycup vintersäsongen med deltävling 4 i anrika och mycket populära
LBC-RUSCHEN i Lima. En tävling som anses vara alla Rallyförares Mecka. Det är bara titta på
startfältet i cupen, hela 23 bilar + 2 ungdomsbilar, vilket är näst största klassen i Lima.

Lima MS lyckas år efter år att anordna mycket fina tävlingar. I år är det 90 km SS fördelat på 5 st härliga och utslagsgivande SS.

Vem som står med guldpokalen på lördagkväll är mycket ovisst! I Skutskär satte Ola upp ett
riktigt Colin McRae-tempo och sopade banan värre än curlinglandslaget! Men det blir nog
betydligt tuffare i helgen, det finns ett helt gäng som vill stå överst! Bla cupledaren Robban
Andersson, kanske Robin Norling, eller så är det kanske Mattias Laggen Lagströms tur denna
gången?

Ja, det finns många fler som kommer stå upp och köra, inte för att glömma våra juniorer som
ligger riktigt bra till totalt i cupen. William Binbach som efter avslutningen i höstas fått till ett
otroligt tempo, krigar med Robin Norling och Marcus Moren att va bästa ungtupp (junior).

Även två ungdomsåkare, Hugo Johansson/Tommy Svensson och Oscar Packalen/Stefan
Packalen, kommer ladda på med sina Sukkor härligt med återväxt.

En viktig del i 1300 Rallycup är att det är MYCKET RALLY FÖR PENGARNA och en del av att det
kan bli så här mycket åka är tack vare våra sponsorer. I Lima är det vår trogna sponsor Michael
Lindberg med sitt företag LINDBERGS som hjälper oss med startavgiften.

Sedan fortsätter www.1300rallytcup.se sin kamp mot cancer tillsammas men HiQ i RALLY MOT
CANCER!


2018-03-05
Kamp om tiondelarna i 1300 Rallycup i Skutskärsratten
Skutskärs MS tvingades ju att flytta sin Skutskärsratten från Januari till föregående lördag den 3:e Mars. Det blev en verklig succé. Finare vintervägar har knappats skådats. Hela Sukkagänget var lyriska över dem och hela tävlingen. ”Slätt som ett salsgolv och inte ett enda sprätt” var cupsegraren Ola Strömbergs kommentar efteråt. Sekundfighterna lät inte vänta på sig. Närmast efter Ola och Brittmarie så handlade det faktiskt om tiondelar. ”Om inte om hade funnits..” hade en verklig innebörd denna lördag.

Mellan tvåorna William Binbach/Johan Lindqvist och fyrorna Christian Granfors/Andreas Nilsson skilde endast Åtta tiondels sekund!! Däremellan hamnade Robin Norling/Mattias Sundström. Surt för Mattias ”Laggen” Lagström/Richard Forsell som säkert varit med i den fighten men åkte av så oturligt på SS2 där en sten dold i den vita snön satte stopp för vidare framfart.
Vid servicen efter två sträckor var det team Granfors som höll andraplatsen nio tiondelar före Binbach. Norling hade varit hindrad o låg hela åtta sekunder efter. Femteplatsen delade Anders Nystedt/Jonas Wennberg med Andreas och Tobias Abrahamsson. Ola och Brittmarie låg då faktiskt på en total åttondeplats bakom bl.a. 4 st 4-hjulsdrivna bilar. Så tempot är det inget fel på i cupen trots hundrahästars standardmotorer och billiga enhetsdäck med kortare utstick. SS3 var dock för snabb för att paret skulle kunna behålla den placeringen. På sista SS4 spurtade Norling rejält och nådde alltså nästan Binbach men klarade pallplatsen precis före Granfors som stötte på lite problem med bilen. Paret Abrahamson vann kampen om femteplatsen med Nystedt.
Totalledningen i cupen hålls dock fortfarande av Team Robert Andersson även om man kostade på sig att stå över denna helg.

Juniorcupen leds av William Binbach strax före Robin Norling.
Men redan nästa helg blir det nya uppdateringar av cuptabellen. Då går vinterns höjdpunkt av stapeln. LBC-ruschen i Lima.

1300RallyCup’s deltagare tackar Skutskärs MS med alla dess funktionärer för en fantastisk vintertävling.
Vi vill även påminna om att alla kan hjälpa till i vår insamling mot cancer.
Följ länken https://www.barncancerfonden.se/rally-mot-cancer4


2018-02-27
Skutskärsratten deltävling tre för 1300 Rallycupgänget
På Lördag kör 11 gasglada 1300 Sukkor uppe i Skutskär, som först skulle körts 20 Januari, men då ville inte Kung Bore vara med. Nu är han på sitt bästa humör och det kommer bli perfekta förhållanden. Tävlingen består av 4 st SS fördelat på 42,1 km.
Kollar man i startlistan så får nog (The old man) Ola Strömberg med CO-driver Britt-Marie Ålund ses som starka segerkandidater om de nu har fått ordning på sina bromsar eftersom cup-ledare och vinterns segrare i de två första tävlingarna Robban Andersson vilar sig i form. Dock finns det ju fler som visat på bra tempo i vinter, bla junioren William Binbach som ligger fyra totalt i cupen och tvåa i juniorcupen efter Marcus Moren.
1300 Rallycup vill passa på att tacka Skutskärs MS och deras funktionärer för att vi är välkomna att delta i en deltävling hos Er.
1300 Rallycup tillsammans med HiQ och Lars Stugemo fortsätter kampen mot cancer.
Klicka in er på Barncancerfondens logga och hjälp till att bidra till kampen.


2018-01-30
Pressrelease Örnskölden 1300 Rallycup
Andra deltävlingen i 1300 rallycup avklarades förra helgen. Den här gången hade man valt snösäkra Örnskölden med start o mål 4 mil in i landet vid Långviksmon. Arrangören bjöd på fantastiska vintervägar med snövallar högre än metern överallt. Det gick liksom inte att åka av vägen. Konsten var att få med sig bästa farten i denna nära sju mil långa rodelbana.
Första sträckan mätte över två mil. Bäst började åldermannen Ola Strömberg med frugan Brittmarie vid sin sida. Hela en sekund före regerande mästarna Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson. Trea var inte oväntat Marcus Morén/Robin Hallman, tätt följda av Robin Granfors/Andreas Nilsson och William Binbach/Victor Johansson.
Efter service så ökade Marcus tempot betydligt och tog sträcksegern före Robert med en ny sekund. Trea, ytterligare en sekund efter kom Ola som i sin tur bara var två före Granfors. Tätt så det förslog.
Ställningen efter två körda sträckor var alltså att Ola och Robert delade på ledningen före Morén som var 22 sekunder efter pga en försiktig start. Troligen beroende på snöskottningen i Bergslagsrallyt. Ytterligare 11 sekunder efter följde Granfors med Binbach tätt efter.
På SS3 var ordningen återställd då Robert vann före Ola med sekunden. Trea nu B föraren Binbach bara fyra sekunder efter men tre före Morén. Granfors laddade friskt men det slutade tyvärr med ett taklägg i den gula sukkan. Nu blir det intensivt jobb med takbyte innan nästa deltävling.
På sista visade mästarna var skåpet skulle stå och slog Ola/Brittmarie med fyra sekunder. Binbach trea men det räckte inte riktigt till att passera Morén som alltså slutade trea före just Binbach. Dessa två blev dessutom etta och tvåa bland juniorerna. Femma slutade Anders Nystedt/Björn Wulf före nykomlingarna Ricardo Hillesjö/My Wessel. Lite stolta var vi nog alla för Roberts och ”Kaptens” totala tredjeplacering. Visserligen kör vi med noter (som var nya och svåra för oss) men vi kör även med enhetsdäck med kortare utstick.
Det var ett helt gäng glada och nöjda Sukkaåkare som ställde kosan hemåt efter en riktigt häftig vintertävling i gnistrande vit snö.
Vi tackar arrangören och dess funktionärer för en riktigt häftig vintertävling. Nästa blir förhoppningsvis i Skutskär den 3:e Mars.
Vi i 1300Rallycup vill påminna om att alla kan hjälpa till i våran insamling mot cancer.


2018-01-30
Pressrelease Bergslagsrallyt 1300 Rallycup
I lördags var det då äntligen säsongspremiär för 1300RallyCup, ett stort startfält på hela 23 sukkor hade tagit sig till Ludvika, några hade förberett sig väl med både tävlingar och test medans flera andra bara vilat sig i form. Vädret hade varit en snackis i veckan innan tävling och arrangören fick faktiskt stryka avslutade 13km på den långa ”Björnjägaren”, men den räckte till gott och väl ändå.       I övrigt fanns det både is på vägen och höga snövallar i kanterna, precis som det ska vara vid ett riktigt vinterrally.
Vi börjar med ungdomsklassen och Adam Westlund som köpt en bil under torsdagen innan tävling och hade nog lite bråttom att färdigställa den till tävlingen bara två dagar efteråt, det verkar som tempot från garaget höll i sig även på lördagen där han och Jim Hjerpe var snabbast av sukkorna men även totalt i ungdomsklassen på deras två första sträckor. Man klockar dock in försent till sista sträckan efter lite strul med en remskiva och blir inte med i prisbedömningen. Adam har ett hektiskt schema framöver då han kommer köra både i Lettland, Tjeckien och Hyundai Racing Trophy. Övriga sukkaåkare i den klassen var Hugo Johansson och Oscar Packalén.

Ss1
2,1mil lång och en riktigt häftig sträcka. Här åkte dock större delen av startfältet på rad i flera km då en annan tävlande stått tvärs över vägen, här delar alla på sträckpoängen då idealtid utdelades till samtliga ekipage i klassen.

Ss2
Klassiska ”Björnjägaren”, något avkortad mot ursprungstanken men fortfarande en riktigt långsträcka. Ola Strömberg drabbades av lite bromsproblem och tappade 40 sekunder till snabbaste Joakim Rydin. Marcus Morén och Robin Norling hamnade båda i en snövall och fick ta hjälp av publik för att komma vidare.

Top 3 på ss2
Joakim Rydin         18.13,2
Robert Andersson  18.25,6
Jan Erik Eriksson   18.26,7

Ss3
1,7mil lång och Robert tar dagens första sträckseger, fler blir det inte men ett jämnt högt tempo i övrigt räcker till seger totalt i alla fall. Marcus låter bli snövallarna och åker in på en andratid efter Robban.

Top 3 på ss3
Robert Andersson  12.02,3
Marcus Morén       12.04,6
Joakim Rydin        12.09,0

Ss4
1,1mil lång och den avslutade sträckan för dagen. Marcus Morén får åter igen ta fram snöskyfflarna och skotta sig loss. Ola Strömberg har fått ordning på bilen under servicen och visar att han fortfarande kan blanda sig in i toppstriderna.

Top 3 på ss4
Ola Strömberg      7.38,3
Robert Andersson  7.41,2
Jan Erik Eriksson   7.44,9

Summering
Vet inte om det har hänt förut men i denna tävling kom samtliga ekipage i mål, men trasiga plastdetaljer och buliga plåtar på bilarna visar på att det varit ett och annat tillbud under dagen. Normalt sett brukar vi tex. hitta Marcus Morén på pallen i 1300Rallycup, nu hittade vi honom både i och på vallen istället och det blir han som tar hand om jumboplatsen.
Den som imponerar mest under dagen är William Binbach, C-förare förra året som till i år klassat upp sig till B, snabbaste junior för dagen och fortsätter han så här står det snart A på licensen. Kan det bero på att han kastat ut pappa Thomas från högerstolen och ersatt honom med Victor Johansson mån tro?
Snabbaste C-förare blir Anton Larsson som i år tagit steget upp från ungdomsklassen.
Vinner totalt gör tillslut Robert Andersson och han fortsätter alltså sin fina bedrift från fjolåret.

1

10

A

Robert Andersson

Eskilstuna MK

Suzuki

13:43,9

18:25,6

Carl-Gustaf Karlsson

Eskilstuna MK

Swift Mk2

12:02,3

7:41,2

51:53,0

Anmälare: Allbilservice i Eskilstuna

 

2

12

A

Joacim Rydin

MK Ramunder

Suzuki

13:43,9

18:13,2

4,2

Magnus Simensen

MK Ramunder

Swift GTI

12:09,0

7:51,1

51:57,2

4,2

Anmälare: Allbilservice i Eskilstuna

 

3

21

A

Jan Erik Eriksson

Ludvika MS

Suzuki

13:43,9

18:26,7

17,1

Karl Kronqvist

Finspångs MS

Swift GTI

12:18,8

7:44,9

52:14,3

21,3

Anmälare: Team Lindberg Edsbyn

 

4

14

A

Mattias Lagström

Norbergs MC

Suzuki

13:43,9

18:42,1

20,5

Rickard Forsell

Norbergs MC

GTI

12:16,5

7:52,3

52:34,8

41,8

Anmälare: Allbilservice i Eskilstuna

 

5

11

A

Ola Strömberg

Nora MK

Suzuki

13:43,9

18:59,8

7,7

Ronnie Maxe

Finspångs MS

Swift GTI Mk2

12:20,5

7:38,3

52:42,5

49,5

Anmälare: Team Lindberg Edsbyn

 

6

24

B

William Binbach

Kolsva MS

Suzuki

13:43,9

18:45,5

7,8

Victor Johansson

Ryds MK

Swift Evo 2

12:21,0

7:59,9

52:50,3

57,3

Segerintervju med Robert Andersson: https://www.facebook.com/1300rallycup/videos/1995464184061044/

Vi 1300RallyCup tackar återigen arrangören och alla funktionärer för att vi får komma och vara en del av eran tävling.
Ett stort tack även till HiQ och Lars Stugemo som var tävlingssponsor för dagen och vi i 1300Rallycup vill påminna om att alla kan hjälpa till i våran insamling mot cancer.


https://www.barncancerfonden.se/rally-mot-cancer4

Nu ser vi fram emot Örnskölden i Örnsköldsvik som blir nästa deltävling i 1300RallyCup om två veckor.

www.1300rallycup.se               ”Mycket rally för pengarna”


2018-01-24
Pressrelease Bergslagsrallyt 1300 Rallycup
Då var det äntligen dags för 1300RallyCup gänget att få testa på vintervägarna 2018. Skutskärsratten flyttades pga uteblivet vinterväder så därför blir Lördagens Bergslagsrallyt i Ludvika årets premiärtävling. 205km totalt varav 97km är fördelat på 4st specialsträckor och på sträcka 2 avverkar vi nästan hälften av tävlingen då den mäter 47km bara den.
Intresset för cupen håller i sig, 22st bilar totalt och extra roligt blir det när man tittar i anmälningslistan och hittar två ungdomsåkare, Hugo Johansson och Oscar Packalén har införskaffat sig varsin sukka och det ska bli roligt att se vad dom kan hitta på i ungdomsklassen. Hugo går ut först av alla och Oscar startar sist i den klassen, därefter följer seniorcupen där Robert Andersson startar först som följd av att han vann cupen 2017, han kommer dock få kämpa hårt för att göra om den bedriften i år. Bakom följer namn som Ola Strömberg, Joakim Rydin, Marcus Morén och längre ner i startfältet eftersom båda haft ett litet uppehåll från cupen hittar vi Jan-Erik Eriksson, vinnaren från 2015 och 2016 och Rickard Andersson som tog hem cupen 2014. Det kommer bli stentufft på lördag och det är väldigt svårt att tippa vinnaren.

HiQ och Lars Stugemo är tävlingssponsor för dagen och vi i 1300Rallycup vill tillsammans med Lars att alla i rallysverige likt förra året går in och hjälper oss att bidra mot cancern. Alla känner någon som drabbats och mer pengar behövs till forskning.
Följ länken nedan eller surfa in på www.1300rallycup.se och klicka på barncancerfondens logga.



https://www.barncancerfonden.se/rally-mot-cancer4

Ni kommer att kunna följa tävlingen via www.raceconsulting.se men även via den fantastiska rallyradion, Sebastian Bourghardt, Sofie Lundmark och Stefan Sollenfelt tar dig genom sändningen som startar 10.55. Lyssna via SBFplay.se, Rallyradion.se eller i appen SBFPLAY Radio.

Till sist tackar vi redan nu arrangörerna och alla funktionärer för att vi får komma och köra denna riktigt fräna tävling. Vi syns på lördag!

             ”Mycket rally för pengarna”





HEM Bild- Mediagalleri
Följ oss
på Facebook

© 1300 Rallycup
Org. nr: 802463-3755
BG 822-4073
Swish 1235351465
e-post. styrelsen@1300rallycup.se

Om kakor (Cookies)

Webmaster:

Produktion: <beki>
SUZUKI 1300 Rallycup Press
Föreningen 1300 Rallycup Forum
Nyheter Translate